Gå til innhold

KOMMENTAR: Hvor blir det egentlig av Android 6?


Anbefalte innlegg

 

Jeg skjønner ikke hvorfor Google ikke har lagt inn en omstartsknapp på "power" menyen i Android enda...

Det ligger kode for det i Android, og det er veldig enkelt for produsenter å legge det til. Google anser det som et nederlag om en bruker må reboote, da er ikke systemet stabilt nok og årsaken må fikses istedefor symptomet.

Er jo bare å holde inne power noen sekund så rebooter nexusen. AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"En LG G4-oppdatering i Polen, som vi skrev om for en tid tilbake, er altså ikke nødvendigvis en oppdatering for nordiske brukere. Vi venter fortsatt."

 

Jeg har hatt Android M på min G4 siden desember... Har allerede fått en sikkerhetsoppdatering til marshmallow, så da er det rart at ikke alle telefoner er oppdatert alt.

 

Det skal sies at jeg fikk tilgang til oppdateringen via LG Bridge, mens OTA-funksjonen i andrioid ga beskjed om at ingen oppdateringer var tilgjengelig

Lenke til kommentar

Jeg blir like forferdet og overrasket hver gang jeg innser at noen faktisk setter pris på alt tøyset produsentene gjør med Android. Ren Android er en drøm å bruke, jeg har aldri sett en endring som ikke var til det verre.

 

Jeg har brukt mye TouchWiz, og jeg har også prøvd andre ting etter å ha brukt TouchWiz lenge. Det er helt utrolig hvor mye raskere ting får i TouchWiz. Samsung har lagt til muligheter for å gjøre ting som tillater langt mer effektiv styring enn noen andre. Det å gjøre noe, endre noe osv. går rett og slett langt raskere. Andre grensesnitt skal jo være enkle. Du må ofte inn i menyer for å gjøre ting, åpne dette og dette for å gjøre det osv.

 

Ren Android blir veldig bart, samme med iOS sånn sett. Det er lagt enkelt, men det er lagt enkelt med kompromiss. Gjerne lettere å sette seg inn i, men i bruk så skader denne enkelheten bruken. Det finnes og utrolig mange Android grensesnitt som har funksjoner som forenkler og forbedrer. Jeg skulle f.eks gjerne likt å hatt LG sin knock code. Som andre her nevner er ikke kamera-appen til google noe å skryte av osv.

 

Samsung har jo en modus som heter privatmodus. Du velger selv hva som er inkludert i denne. Når du aktiverer den ber den om passord. Når du er inne der kan du se alt. For andre derimot, som ikke vet passordet, så vil de aldri kunne se noe i den modusen. Har du bilder på mobilen du ikke vil andre skal få se, men likevel vil kunne la andre låne mobilen? Privatmodus. Som ikke er i stock Android, eller iOS. Enda et eksempel på en funksjon som generelt bare er nyttig og gjør enheten bedre.

 

Så om du ikke klarer å forstå at folk vil bruke noe annet ville jeg jobbet med forståelsen. At du blir forferdet over det finner jeg merkelig. Blir du forferdet hver gang noen liker noe annet enn deg? Veldig mye av det som legges til er på ingen måte tøys. For meg er ren Android langt ifra en drøm å bruke. Jeg ville blitt frustrert over hvor vanskelig alt hadde vært, og hvor fattig det hadde vært. Jeg kan forstå hvorfor folk bruker stock Android. Jeg kan forstå hvorfor folk brukes iOS og blir langt ifra forferdet over at noen bruker iOS. Jeg synes heller ingenting med ren Android eller iOS er tøys. Jeg kunne nok og brukt det, men jeg synes helt klart det er dårligere.

 

Jeg forstår godt hvorfor du sier det du sier basert på det du har skrevet ellers på forumet, så jeg forstår grunnene for det du skriver. Men det er stor forskjell på om du selv synes det er tull og dårlig med alt som ikke er rent, og at du blir forferdet og overrasket over at noen liker noe annet bedre. At andre har egne synspunkt og egne ting de legger vekt på som ikke er lik ditt eget synspunkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg skjønner ikke hvorfor Google ikke har lagt inn en omstartsknapp på "power" menyen i Android enda...

Det ligger kode for det i Android, og det er veldig enkelt for produsenter å legge det til. Google anser det som et nederlag om en bruker må reboote, da er ikke systemet stabilt nok og årsaken må fikses istedefor symptomet.

Er jo bare å holde inne power noen sekund så rebooter nexusen. AtW

 

Men i Samsungs touchWiz f.eks er det jo flere valg enn bare omstart. Du har jo valget om å aktivere flymodus og nødmodus også. Et trykk på strømknapp trykk og hold og du kan sette den i flymodus. Langt lettere enn å låse opp telefon, gå i innstillinger og så sette flymodus før flyet tar av.

 

Nødmodus er jo og greit å ha raskt tilgang. Det setter jo telefonen i en modus der den bruker lite strøm, samtidig som du lett kan sende varsler til valgte kontakter om at du er i fare (har blant annet mye lik funksjonalitet som en trygghetsalarm f.eks). Den endrer og hjem-skjermen osv. Enda en funksjon som forøvrig ikke er i ren Android. Kan jo og f.eks brukes i fjellet til å enkelt sende hjelp melding og posisjon.

 

Så det finnes jo mye en kan legge til menyen som kommer opp. Så selv om Google har reboot ved å holde inne power-knappen, så er det jo fortsatt andre ting de kunne lagt til i menyen.

Lenke til kommentar

Selv har jeg en Note 3, og kan vel bare glemme å få noe over 4.1. Jeg har i de siste årene holdt meg til Samsung spesielt og Android generelt, men ettersom alle produsentene alltid er så treige med oppdateringene, er jeg nå veldig klar for Windows i neste runde. Det holder ikke å skylde på nasjonale hensyn, teleoperatører og så videre. For meg som bruker er det uansett en forsinket leveranse av oppdateringen, dersom jeg i det hele tatt får den, og det er ikke godt nok. Android er kanskje det beste OSet til mobil, men distribusjonen er en katastrofe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

La inn cyanogenmod sin 6.0 på min Note 2 som var stuck på 4.4, mye bedre med en gang.

Greit nok at Note 2 begynner å dra på åra, men at den ikke fikk android 5 engang synes jeg er kjipe saker.

 

har note 3 og forventer ikke og få android 6 med det første... men hvordan fungerer den på note2? virker pennen og kamera? (noe jeg hadde problemer med på min note2 når jeg ville bruke cyanogenmod 5.x )

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Selv har jeg en Note 3, og kan vel bare glemme å få noe over 4.1.

Note 3 er på 5.0:

http://www.sammobile.com/firmwares/database/SM-N9005/NEE/

 

Note 2 er på 4.4.2:

http://www.sammobile.com/firmwares/database/GT-N7105/NEE/

http://www.sammobile.com/firmwares/database/GT-N7100/NEE/

 

 

Det stemmer selvsagt. Det var en feil fra min side. Jeg har 5.0.

Poenget er uansett at med Nexus som et hederlig unntak er oppgraderinger en ren katastrofe når det gjelder Android. Jeg har aldri opplevd annet en venting (oftest fånyttes) på nye versjoner.

 

Av denne grunn kommer jeg til å velge noe annet enn Android ved neste korsvei. Trolig blir det en Windows-telefon. Alt maset om manglende apper er mindre viktig for meg, siden jeg ikke er i målgruppen for Snapchat og sånne ting. I og med at min bruk stort sett begrenser seg til kontorapplikasjoner, nettsurfing og Facebook, ser jeg utelukkende positive sider ved å bytte til Windows.

Lenke til kommentar

Det stemmer selvsagt. Det var en feil fra min side. Jeg har 5.0.

Poenget er uansett at med Nexus som et hederlig unntak er oppgraderinger en ren katastrofe når det gjelder Android. Jeg har aldri opplevd annet en venting (oftest fånyttes) på nye versjoner.

 

Av denne grunn kommer jeg til å velge noe annet enn Android ved neste korsvei. Trolig blir det en Windows-telefon. Alt maset om manglende apper er mindre viktig for meg, siden jeg ikke er i målgruppen for Snapchat og sånne ting. I og med at min bruk stort sett begrenser seg til kontorapplikasjoner, nettsurfing og Facebook, ser jeg utelukkende positive sider ved å bytte til Windows.

 

Så kan man jo spørre seg hva man venter på. Hva skal du med nyere OS versjon? (så fremt telefonen ellers mottar feilfikser og sikkerhetsfikser).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det stemmer selvsagt. Det var en feil fra min side. Jeg har 5.0.

Poenget er uansett at med Nexus som et hederlig unntak er oppgraderinger en ren katastrofe når det gjelder Android. Jeg har aldri opplevd annet en venting (oftest fånyttes) på nye versjoner.

 

Av denne grunn kommer jeg til å velge noe annet enn Android ved neste korsvei. Trolig blir det en Windows-telefon. Alt maset om manglende apper er mindre viktig for meg, siden jeg ikke er i målgruppen for Snapchat og sånne ting. I og med at min bruk stort sett begrenser seg til kontorapplikasjoner, nettsurfing og Facebook, ser jeg utelukkende positive sider ved å bytte til Windows.

 

Så kan man jo spørre seg hva man venter på. Hva skal du med nyere OS versjon? (så fremt telefonen ellers mottar feilfikser og sikkerhetsfikser).

 

Akkurat det der har jeg også lurt på.

Ja, det er kjekt med oppdateringer, og skjønner det med iOS der feilfikser og sikkerhetsfikser kommer sammen med nyere versjoner. Men på Android (i hvert fall hos Samsung og sikkert andre også) får man jo både feilfikser og sikkerhetsfikser utenom dette (har vel fått 2-4 oppdateringer siste halvåret på min S6?).  

 

Det er flere ting ved Android 6 jeg også gjerne skulle ha hatt, men det er ingen dealbreaker at jeg ikke har den ennå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Motorola Moto G 3 generasjon fikk den idag. Masete vindu spratt opp og ville ikke gå vekk. Passet litt dårlig da jeg lå i ganske høy fart på E-18 og trengte GPS til å vise meg veien. Veldig upraktisk timing.

Lenke til kommentar

Så kan man jo spørre seg hva man venter på. Hva skal du med nyere OS versjon? (så fremt telefonen ellers mottar feilfikser og sikkerhetsfikser).

Hva man venter på?

*nye funksjoner

*nye muligheter

*og ikke minst å bli tatt på alvor. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg skal tvinges til å kjøpe ny telefon for å kunne få det samme som andre.

 

Hvorfor finne seg i det når det finnes plattformer som villig tilbyr en hver oppdatering som rulles ut?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Har fått melding om "systemoppdatering" på min Sony M4 3 ganger nå over en periode på ca. 1 måned. Har installert, telefonen skrur seg av, slår seg på igjen med meldingen "Android oppdateres". Slår seg deretter på igjen når denne prosessen er ferdig, men uten apps eller menyvalg. Må deretter slå telefonen av, og når jeg slår den på igjen får jeg melding om at Android oppdateres på nytt. Slår seg på, denne gang med apps og menyvalg, alt som vanlig. Men fortsatt med samme Android-versjon, 5.0. Dette har altså skjedd 3 ganger. Noen som har hørt om noe kompatibilitetsproblemer og/eller oppdateringsproblemer lignende dette når det kommer til Android 6.0? Virker jo som det er utrulig mye rusk i systemet og generelt tull. 

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...