Gå til innhold

KOMMENTAR: Hvor blir det egentlig av Android 6?


Anbefalte innlegg

Det er da bare å boikotte produsentene som ikke bruker stock Android??

 

Stock Android "finnes" ikke.  De aller fleste modeller må ha spesialtilpasset android feks. pga. drivere.  Installerer man stock android vil det rett og slett ikke fungere.

 

 

Prøv en Nexus og du går aldri til noe annet. I hvertfall ikke innafor Android 

 

Hvorfor det?

Har prøvd Nexus en tid, men havner alltid tilbake på Touchwiz til Samsung (fom. S4). Liker det mye bedre.
Endret av covah
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er den største grunnen til at jeg ikke snuser på en Android. Å skulle jeg kjøpt Android ville det blitt en Nexus

 

Er du over snittet intressert i området, så regner jeg med du har jailbreaket din Iphone? -og i såfall er det ingen grunn til og la være og "snuse" på android. Root og custom rom basert på 6.0 har vært ute en stund, root på android og installering av custom rom/xposed osv gir deg langt større muligheter for å skreddersy ting slik du selv vil ha det i forhold til Ios.. Gøy syns nå jeg

Lenke til kommentar

Dette var en av mange grunnene til at jeg valgte å kjøpe Nexus 6P. Samsung og andre produsenter burde se å skjerpe seg på dette området og få fjernet de ubrukelige UI'ene sine.

Personlig så synes jeg at produsentene gjør nesten det eneste rette og lager mer funksjonsrike UIer. Android, slik det fremstår på Nexus 5X er den beste versjonen hittil, men fortsatt så uferdig og ribbet for funksjoner at i alle fall jeg får fort abstinenser når jeg bruker den.

Lenke til kommentar

Jeg blir like forferdet og overrasket hver gang jeg innser at noen faktisk setter pris på alt tøyset produsentene gjør med Android. Ren Android er en drøm å bruke, jeg har aldri sett en endring som ikke var til det verre.

Ikke sett en utvidet meny på strømtasten hvor du kan reboote telefonen eller sette den i strømsparingmodus i tillegg til å bare slå den av? Ikke sett hurtigvalgspanelet til Touchwiz fra 4.4.2 og oppover i nedtrekksmenyen? Osv osv...

Lenke til kommentar

Ikke sett en utvidet meny på strømtasten hvor du kan reboote telefonen eller sette den i strømsparingmodus i tillegg til å bare slå den av? Ikke sett hurtigvalgspanelet til Touchwiz fra 4.4.2 og oppover i nedtrekksmenyen? Osv osv...

Joda, de forskjellige systemene har gjerne enkeltområder der de er bedre enn stock. Men i sum er de forverringer alle sammen.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Jeg blir like forferdet og overrasket hver gang jeg innser at noen faktisk setter pris på alt tøyset produsentene gjør med Android. Ren Android er en drøm å bruke, jeg har aldri sett en endring som ikke var til det verre.

 

Jeg kunne godt tenke med stock Android, men gjerne at Samsungs kamera app f.eks kom på hvilken som helst telefon. Stock kameraappen i Android har færre innstillinger og muligheter enn iPhone kameraappen. Den grenser til ubrukelig.

 

Samsungs kameraapp har masse muligheter som er ganske så nyttige. Men kunne klart meg uten TouchWiz.

Lenke til kommentar

Jeg jobber for et selskap som produserer Android telefoner, så jeg kan vel gi litt innblikk i hva som foregår. Men først, denne:

  • Oppgraderingen kan gi massivt forbedret ytelse i noen sammenhenger. Eksempelvis oppnår HTCs One M9 en dobling i ytelsestesten AnTuTu etter oppgraderingen."

Dette er sannsynligvis pga Qualcomm sin performance mode. Mens telefonen ofte er underclocked (for å spare batteri) så sjekker QC sin performance mode om hvilken app du kjører akkurat nå. Hvis det matcher en benchmark så blir alt av batteri sparing skrudd av midlertidig. Om noe så har M redusert ytelsen, og M bruker mer minne. Det er derfor N har hatt som fokus å forbedre minnehåndteringen (dette er ikke annonsert, men man kan se at det skjer basert på kode som Google laster opp).

 

Så, hvorfor er det bare 1.2% av telefonene med M. Vel, svaret er egentlig penger. Produsentene vil at man skal kjøpe en ny telefon for å få det nyeste nye.

 

Konkret så handler det om:

 

1) Hvor mye arbeid det er å oppgradere

 

Hvis det er store endringer nødvendig i Android rammeverket så er det mindre sannsynlig at enheten blir oppgradert.

 

2) Nye drivere fra SoC produsenten

 

SoC produsenter støtter prosessorer kun for en gitt tidsperiode.

 

3) Tilpasse egne forbedringer med Android sine forbedringer

 

F.eks. Samsung med Knox i 5.0; fingerprint i 6.0 og S-Pen i Android N.

 

4) En test suite på over 100 000 tester som sjekker at telefonen er "Android Compatible".

 

Etter dette så må den samme testen kjøres av Google, og det kan ta opp til 30 dager. Hvis så mye som en test feiler så må dette fikses.

 

5) Sertifisering fra telefonoperatører (stort i USA og UK, ikke noe særlig utbredt i Norge).

 

-- 

 

I de siste årene så har det blitt gjort mye bra for å forsøke å redusere arbeidet som produsenter må gjennom for å oppgradere til nyere versjon av Android. Vi er ikke det helt i M, men jeg håper at N klarer å fikse de siste problemene. (De største problemene i M er system services og Android media framework IMO). Selskapet jeg jobber for forsøker å endre Android rammeverket minimalt for å gjøre oppgraderinger enklere, men det er fortsatt ting vi må inn i rammeverket for å fikse, dessverre.

 

Når det kommer til Windows lignende driver håndtering, eller Linux for that matter så er ikke dette noe som Google ønsker, selv om det kunne vært mulig. SoC produsenten lager en Linux kernel for en serie med prosessorer og gir dette til produsentene, i tillegg så laster Google opp endringer de krever at produsentene legger til, også må produsentene lage et lappeteppe av en kernel som man sender med telefonene. Muligheten for å dynamisk laste inn moduler blir skrudd av (av "sikkerhetsmessige årsaker"), så man kan ikke oppdatere driverene.

 

Jeg har håpet for at N kan forbedre situasjonen noe, men jeg er samtidig skeptisk. Google har prøvd mye for å få produsentene til å bli flinkere, uten at det har hjulpet nevneverdig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor Google ikke har lagt inn en omstartsknapp på "power" menyen i Android enda...

Det ligger kode for det i Android, og det er veldig enkelt for produsenter å legge det til. Google anser det som et nederlag om en bruker må reboote, da er ikke systemet stabilt nok og årsaken må fikses istedefor symptomet.

Lenke til kommentar

Jeg blir like forferdet og overrasket hver gang jeg innser at noen faktisk setter pris på alt tøyset produsentene gjør med Android. Ren Android er en drøm å bruke, jeg har aldri sett en endring som ikke var til det verre.

 

Trodde du var en tilhenger av å slippe å tenke selv jeg? Du liker jo at produsentene tar avgjørelser for deg.

Lenke til kommentar

En kommentar til artikkelens liste over viktige nyheter i Android 6:

 

"Muligheter til å sette tillatelser selv, eksempelvis for apper som kanskje ikke behøver tilgang på telefonboken din for å virke."

Veldig få apper er tilpasset dette nye regimet, går du bananas med apptillatelsene vil mange apper slutte å fungere eller oppføre seg rart.

 

"Telefonen lærer seg når du bruker den aktivt, og når den ligger i ro. Dermed sparer den strøm og slapper av samtidig som eieren lader opp."

 

 

Igjen, det forutsettes at apper oppdateres til å bruke det nye systemet. Jeg skulle gjerne ha sett % eller promilleandel av apper som er tilpasset de nye APIene i 6.0. Apper som *ikke* er oppdatert risikerer å slutte å fungere, noe som typisk vil innebære at en bakgrunnstjeneste slutter å synke mot server, at push-mailen din aldri blir pushet, at nettradiostrømmen stopper opp etter at skjermen har vært avslått en stund osv.

 

http://developer.android.com/training/monitoring-device-state/doze-standby.html

 

 

"Mulighet til å kombinere innebygget lagringsplass med minnekort, slik at du slipper å passe på to forskjellige siloer for apper og medieinnhold."

 

Hvor mange av de oppdaterte modellene bruker denne funksjonen? Jeg tror at dette er en "work in progress" lansering slik som påbudt kryptering var i 5.x, nesten ingen produsenter tok det i bruk pga ytelsestap.

 

 

En annen, i mine øyne kjempeviktig nyhet i 6.0 er muligheten til å ta appdata backup via Google Drive, men igjen, her må apputviklerne oppdatere appene sine for å ta i bruk det nye systemet!

 

Helt til slutt, og kanskje som delvis antydet i teksten, så må produsentene også forholde seg til chipsetleverandører som Qualcomm for å levere tilpasset programvarepakke for det nye operativsystemet.

 

Sist, men ikke minst, brukes det for tiden store ressurser hos alle produsenter og operatører på å lansere nye teknologier som VoLTE, VoWiFi, RCS osv. Dette er komplekse prosjekter som strekker seg langt i tid. For de fleste produsenter betyr det sikkert at den relaterte koden også må porteres mellom OS versjoner, verifiseringsprosesser må gjentas osv.

Har kjørt 6 siden midten av januar, har enn så lenge ikke opplevd mye av det du kommenterer. Og med 16gb internt lagring og 32gb på minnekort er en stor andel (ca 4gb) flyttet dit. Eneste som krangler litt er snapchat og facebook, ellers er det fin flyt.

Lenke til kommentar

Jeg blir like forferdet og overrasket hver gang jeg innser at noen faktisk setter pris på alt tøyset produsentene gjør med Android. Ren Android er en drøm å bruke, jeg har aldri sett en endring som ikke var til det verre.

Jeg er forferdet men ikke særlig overrasket over at enkelt antar at sine egne preferanser gjelder andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...