Gå til innhold

Er det noe poeng å kjøre hydrogenbil i Norge?


Anbefalte innlegg

 

Han bruker jo bare gratis hurtiglader da.

Ikke særlig relevant heller da kanskje 1 av 1000 kjører 100k km per år, sånn sett ekstremt mange km å dele på.

Er vel snart utstlitt den Teslaen nå, hvor mange motorer har han brukt opp?

En på forum hadde slitt ut 3 motorer i løpet av 100k km.

Er ikke uvanlig. Har hørt om biler som kun har gått 30k km og hvor DU er byttet opptil tre ganger. Tesla drev jo storstilt bytte av motorer for en stund siden.

 

 

Men alikevell har mercedes valgt å kjøpe inn ett las av DU'er av Tesla, så kan ikke være så gale det de produserer i dag :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Han bruker jo bare gratis hurtiglader da.

Ikke særlig relevant heller da kanskje 1 av 1000 kjører 100k km per år, sånn sett ekstremt mange km å dele på.

Er vel snart utstlitt den Teslaen nå, hvor mange motorer har han brukt opp?

En på forum hadde slitt ut 3 motorer i løpet av 100k km.

Er ikke uvanlig. Har hørt om biler som kun har gått 30k km og hvor DU er byttet opptil tre ganger. Tesla drev jo storstilt bytte av motorer for en stund siden.

 

 

Men alikevell har mercedes valgt å kjøpe inn ett las av DU'er av Tesla, så kan ikke være så gale det de produserer i dag :)

 

Mulig de gjør tilpasninger, og det er ikke sikkert de har like stort fokus på ekstrem akselerasjon. Ludicrous mode synes jeg er en tullete gimmick. Batteriet må jo være 95 % oppladet.

Lenke til kommentar

For alt MB produserer er jo gull? Ganske kjent sak at de samarbeider litt med Tesla da.

At dette var "for en stund siden" stemmer nok ganske dårlig all den tid folk bytter motorer i hytt og pine den dag i dag.

Antar at Tesla kjøper mange slike motorer sånn at prisen per stykk er ganske lav. Over 100k TMS i drift nå, og trolig har minst halvparten byttet motor en gang. Mulig 1/10 byttet 2 eller flere ganger? Dette blir spekulasjon dog,

Lenke til kommentar

For alt MB produserer er jo gull? Ganske kjent sak at de samarbeider litt med Tesla da.

At dette var "for en stund siden" stemmer nok ganske dårlig all den tid folk bytter motorer i hytt og pine den dag i dag.

Antar at Tesla kjøper mange slike motorer sånn at prisen per stykk er ganske lav. Over 100k TMS i drift nå, og trolig har minst halvparten byttet motor en gang. Mulig 1/10 byttet 2 eller flere ganger? Dette blir spekulasjon dog,

 

Neida, men det må da være håp for DU'ene om ett så stort selskap velger å gå for de tenker jeg :) 

 

De fleste som bytter er samme modeller ,typisk de store RWD modellene, som nå er faset ut. Så tror det er der problemet ligger. Så jeg føler meg ganske trygg med mine pinglemotorer i D versjonen :) Men en får bare vente å se. 

 

Tesla lager DU selv, så sånn sett er det ikke noe problem ift kost. Altså den kan ikke fås lengre ned. 

 

Finnes ett dokument med statistikk på bytter av DU, men husker ikke hvor jeg så det. Sannsynligvis på teslaforumet ett sted. 

Lenke til kommentar

For alt MB produserer er jo gull? Ganske kjent sak at de samarbeider litt med Tesla da.

At dette var "for en stund siden" stemmer nok ganske dårlig all den tid folk bytter motorer i hytt og pine den dag i dag.

Antar at Tesla kjøper mange slike motorer sånn at prisen per stykk er ganske lav. Over 100k TMS i drift nå, og trolig har minst halvparten byttet motor en gang. Mulig 1/10 byttet 2 eller flere ganger? Dette blir spekulasjon dog,

Hvor har du statistikk fra? Jeg refererte til et stortstilt bytteprosjekt Tesla hadde for rundt ett år siden. TMN bytter nok defekte DU-er ukentlig. Det hjelper egentlig ikke at produksjonskostnaden per DU er lav. TM ønsker jo å bruke minst mulig penger per bil etter endt salg. En DU må i dag fraktes fra USA til Norge. Servicepersonell og mekanikere i Norge må lønnes, etc. Tipper totalkostnadene er veldig høye.

Lenke til kommentar

For alt MB produserer er jo gull? Ganske kjent sak at de samarbeider litt med Tesla da.

At dette var "for en stund siden" stemmer nok ganske dårlig all den tid folk bytter motorer i hytt og pine den dag i dag.

Antar at Tesla kjøper mange slike motorer sånn at prisen per stykk er ganske lav. Over 100k TMS i drift nå, og trolig har minst halvparten byttet motor en gang. Mulig 1/10 byttet 2 eller flere ganger? Dette blir spekulasjon dog,

I kvartalsrapporten som kom i går kan man lese at garantikostnadene for Tesla over det første året var halvparten for biler produsert i 2015 vs biler produsert i 2014, og ca en fjerdedel vs biler produsert i 2012.

 

Det kan ikke skyves under en stol at Tesla har hatt utfordringer med drivlinjene og mer til, men de blir bedre og bedre.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er om dette kommer fra bedre byggkvalitet, eller nyere og mindre brukte biler som enda ikke har fått særlig slitasje.

Hva tror du driftskostnaden blir på å eie en 10 år gammel Tesla? Ofte er det jo sånn at ting går i stykker og blir fikset, mange ganger. Men til slutt så holder det veldig bra.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er om dette kommer fra bedre byggkvalitet, eller nyere og mindre brukte biler som enda ikke har fått særlig slitasje.

Hva tror du driftskostnaden blir på å eie en 10 år gammel Tesla? Ofte er det jo sånn at ting går i stykker og blir fikset, mange ganger. Men til slutt så holder det veldig bra.

 

Tror det kommer av at de bruker andre motorer, det er iallefall min teori. Og jeg fikk sterk tiltro til den da de nylig valgte å fase ut RWD modellene med stor motor slik at det nå ikke går an å kjøpe bil med de store motorene bak lengre. Men som du sier, tiden vill vise. 

 

Så lenge Tesla rydder opp så går det fint for meg. 

 

Om driftkostnaden blir veldig høy etter 10 år bør man ha en god slant penger på sparekonto etter å ha brukt så og si ingenting de siste 10 årene ;) Neida, jeg aner ikke. Hvordan vi i det heletatt bruker og eier biler om 10 år er veldig usikkert for meg for å være helt ærlig, så jeg tenker ikke noe på det :) 

Lenke til kommentar

 

 

 

Så lenge Tesla rydder opp så går det fint for meg. 

Det er hele denne holdningen jeg ikke liker. Poenget er at reparasjoner koster store summer for firmaet som heller kunne brukt det på mye bedre ting, f.eks kvalitetskontroll og utvikling.

Siden bilen er amerikansk virker det til å være ganske lav kvalitetskontroll, dette straffer seg når garantireparasjonene kommer og blir til slutt veldig dyrt. Også en frustrasjon for kundene. 

Tesla har alt for stort fokus på å lansere tildels unyttige funksjoner og duppeditter og alt for lite fokus på å levere faktisk kvalitet som man bør forvente til en bil som koster rundt 100k USD og der hele prisen går rett til fabrikken.

Lenke til kommentar

 

 

 

Så lenge Tesla rydder opp så går det fint for meg. 

Det er hele denne holdningen jeg ikke liker. Poenget er at reparasjoner koster store summer for firmaet som heller kunne brukt det på mye bedre ting, f.eks kvalitetskontroll og utvikling.

Siden bilen er amerikansk virker det til å være ganske lav kvalitetskontroll, dette straffer seg når garantireparasjonene kommer og blir til slutt veldig dyrt. Også en frustrasjon for kundene. 

Tesla har alt for stort fokus på å lansere tildels unyttige funksjoner og duppeditter og alt for lite fokus på å levere faktisk kvalitet som man bør forvente til en bil som koster rundt 100k USD og der hele prisen går rett til fabrikken.

 

 

Jeg er helt enig, men det er jo åpenbart viktig for meg at Tesla ordner opp når jeg har en Tesla... Noe annet ville jo vært vanvittig. 

 

Men nå tror jeg vi har strekt strikken litt langt utenfor tema etterhvert ;) 

Lenke til kommentar

Spørsmålet er om dette kommer fra bedre byggkvalitet, eller nyere og mindre brukte biler som enda ikke har fått særlig slitasje.

Hva tror du driftskostnaden blir på å eie en 10 år gammel Tesla? Ofte er det jo sånn at ting går i stykker og blir fikset, mange ganger. Men til slutt så holder det veldig bra.

Det kommer av bedre byggkvalitet. Her har man sammenlignet like gamle biler, altså de 12 første månedene av levetiden til en 2015 Model S vs de 12 første månedene av levetiden til en 2012/2014 Model S.

Drivlinjen utgjør nok en betydelig del av reduksjonen i kostnader, men de har også f.eks hatt problemer med 12V batteriet, lading, soltak, dugg i lykter, osv, og det meste av dette er nå rettet opp på nye biler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Artig å tenke at strøm er et overskuddsfenomen. Om vi bygger 1 altadam eller 3 betyr da vel ingenting for miljøet?

Og på verdensbasis har det vel heller ingenting å si om vi velger å bruke 3 ganger så mye energi på transport. Det er da helt tydelig et voldsomt overskudd av energi i verden!

Det er faktisk enorme overskudd av strøm, til enkelte tider av døgnet. Se for eksempel til land som har mye utbygd vindkraft. Produksjonen stanses om natten, fordi det er for lite forbruk. Det samme gjelder til en viss grad vannkraft. En del vann ledes utenom turbinene i perioder med for lite forbruk.

 

 

Selv til lagring av energi er Hydrogen en dårlig løsning. Dårlig virkningsgrad slår nok engang inn. Batterier, pumpekraftverk eller Compressed air er alle billigere per kWh og sløser mindre av energien.

 

http://www.nrel.gov/hydrogen/pdfs/48360.pdf

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv til lagring?

Du vet at hydrogen kun er en energibærer, og ikke en kilde?

ja, Til transport er det en dårlig idè og til lagring av energi er det en dårlig idè.

 

I industriprosesser derimot kan det være en god idè for eksempel Tizer som skal bytte ut kull med Hydrogen 

http://www.enova.no/finansiering/naring/aktuelt/enova-investerer-122-millioner-kroner-i-tizir/250/2077/

Lenke til kommentar

Hei, kunne dere aktivert nedlasting på soundcloud-kontoen? Kjekt å kunne laste de ned til bussreisen istedenfor å måtte streame der det kan være dårlig dekning. Takk!

 

Hei Ola -

Dette er nå aktivert, takk for innspillet. Jeg anbefaler for øvrig å bruke en podcast-app! Da lastes episodene ned automatisk, og du kan få beskjed på mobilen når en ny episode er klar. I artikkelen over finner du iTunes-link og RSS-adresse som slike apper gjerne spør etter.

Lenke til kommentar

Vi vil helst ikke bli tatt til inntekt for noen av sidene i denne debatten. Vi konstaterer at mange bilprodusenter har store planer for hydrogenbiler og de kommer på markedet enten vil liker den ene eller den andre.

Poenget var å få frem at hvilken teknologi som er mest effektiv kommer an på hvordan vi lager hydrogen og strøm. Med ren vannkraft er det ingen diskusjon om at batteribilen er mest effektiv. Men det norske scenariet gjelder ikke over alt. I mange land kommer strømmen fra kull og da kan det være bedre å produsere hydrogen ved å reformere naturgass. I Tyskland og andre land som er kommet langt med fornybar energi kan det være lurt å produsere hydrogen når det er kraftoverskudd. Om det da ikke er nok batteribiler som står klar til lading. For da er det scenariet mest effektivt. Det samme gjelder termisk generert kraft som er veldig vanskelig å regulere opp og ned. Har man et alternativ til å bruke energioverskudd i slike perioder er både lading og H2-produksjon interessant.

Så for å konkludere: Vi liker både sjia og sunni.

Lenke til kommentar

Vi vil helst ikke bli tatt til inntekt for noen av sidene i denne debatten. Vi konstaterer at mange bilprodusenter har store planer for hydrogenbiler og de kommer på markedet enten vil liker den ene eller den andre.

Poenget var å få frem at hvilken teknologi som er mest effektiv kommer an på hvordan vi lager hydrogen og strøm. Med ren vannkraft er det ingen diskusjon om at batteribilen er mest effektiv. Men det norske scenariet gjelder ikke over alt. I mange land kommer strømmen fra kull og da kan det være bedre å produsere hydrogen ved å reformere naturgass. I Tyskland og andre land som er kommet langt med fornybar energi kan det være lurt å produsere hydrogen når det er kraftoverskudd. Om det da ikke er nok batteribiler som står klar til lading. For da er det scenariet mest effektivt. Det samme gjelder termisk generert kraft som er veldig vanskelig å regulere opp og ned. Har man et alternativ til å bruke energioverskudd i slike perioder er både lading og H2-produksjon interessant.

Så for å konkludere: Vi liker både sjia og sunni.

Dere liker både sjia og sunni. Det er i og for seg fint.

 

Men batterielektrisk eller hydrogenelektrisk er ikke en tro. Dette kan det regnes på noe jeg trodde dere i TU hadde fått med dere. Dermed er det ikke noe religiøst ved denne debatten. Trekk gjerne frem analyser og regnestykker som viser hvorfor den ene teknologien er en bedre løsning men som et forum myntet på ingeniører hadde det vel vært fint å holde tro utenfor.

 

Jeg har til gode å se regnestykker som viser at hydrogenlagring av "overskudds strøm" er billigere eller bedre enn andre typer energilagring. Dersom du skal reformere gass til hydrogen for så å bruke i transport er det mer effektivt å bruke gass direkte i transport. Kraftproduksjon en gass turbin som brenner gass direkte genererer mer energi enn en ved å reformere gass til hydrogen for så å omgjøre til kraft via turbin eller brenselcelle.

 

Så nesten uansett hvilke problem hydrogen skal løse finnes det andre løsninger som er mer effektive og billigere.

 

Som sagt jeg er veldig åpen for gode argumenter og analyser som viser det motsatte

Endret av X5ZRJ7ZP
Lenke til kommentar

Tesla er på mange måter en fantastisk bil--men også den kommer jo til kort mot en moderne fossilbil under andre forhold enn akkurat i Norge. Jeg har venner i Tyskland som er litt mer avmålt i forholdet til Tesla:

 

"Tesla? Ja, det er de som så ofte kjører så sakte på Autobahn så de ikke skal ødelegge for rekkevidden."

Lenke til kommentar

Tesla er på mange måter en fantastisk bil--men også den kommer jo til kort mot en moderne fossilbil under andre forhold enn akkurat i Norge. Jeg har venner i Tyskland som er litt mer avmålt i forholdet til Tesla:

 

"Tesla? Ja, det er de som så ofte kjører så sakte på Autobahn så de ikke skal ødelegge for rekkevidden."

 

Da er de passe tette da det ca er 10 mil mellom hver superlader der nede... Det er ikke Tesla sin feil, det er folkene inni bilen. 

 

Men egentlig så er de vell lei av å bli blåst forbi av Tesla'ene...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...