Gå til innhold

[Løst] Multimode vs singlemode, BI-DIRECTIONAL


Anbefalte innlegg

Det er samma, men vil ikke ikke ha utstyr som må ha 2 fiberkabeler seperat for RX\TX.

Ser man må betale feedex for frakt og ser fraktkostnaden fort blir høy, blir fort 350 kr for en fiberkabel dette.

 

Med mindre man man velge gratis frakt. Men usikker på leveringstiden da blir 1 måned.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er samma, men vil ikke ikke ha utstyr som må ha 2 fiberkabeler seperat for RX\TX.

 

Kan du begrunne det?

 

 

Ser man må betale feedex for frakt og ser fraktkostnaden fort blir høy, blir fort 350 kr for en fiberkabel dette.

 

Med mindre man man velge gratis frakt. Men usikker på leveringstiden da blir 1 måned.

 

Du har veldig dårlig tid?

Du trenger vel transceivere også? Så da kan du slenge med disse også.

Lenke til kommentar

Velger å ignore det, men over til LC fiber så er det store forskjeller i tykkelse mot SC fiber.

Hvor tynt kan en fiberkabel bli 1 mm? 0,5 mm uten at kapasiteten begrenses?

 

Har ikke fått testet fiberkabelen ennå, men gleder meg håper det funger bra.

Verfall opp mot 1 gigabit\s ved overføring.

Lenke til kommentar

Velger å ignore det, men over til LC fiber så er det store forskjeller i tykkelse mot SC fiber.

Vet ikke om det er du eller jeg som misforstår her, men fiber har jo samme tykkelse. LC eller SC går jo på kontaktene i hver ende. 

Selve fiberen er jo utrolig tynn (125 micron (mikrometer, um)) som noen beskrev over her. Alt utenpå det er jo bare for beskyttelse, så de skal tåle montering. 125um tilsvarer sånn ca tykkelsen på et papirark.

 

EDIT: Selv dette tallet inkluderer vel materiale som skal sørge for at lyset reflekterer tilbake inn i selve fiberen, som er fra 9 til 62um.

 

Hvis du ikke har tenkt å terminere fiber selv, så er det størrelsen på kontaktene du trenger å bry deg om. Dette løser du lett med en litt kraftig bormaskin. (hull i veggen, men da kan du like gjerne legge kobber. Det er gjerne det enkleste likevel?)

 

Mulig jeg er helt ute her nå, men hvilket problem er det du forsøker å løse?

Endret av oyoygard
  • Liker 1
Lenke til kommentar

LC og SC er ikke fiber. Det er type kontakt til transceiver, som oyoygard forklarte.

 

Hvis du ikke har tenkt å terminere fiber selv, så er det størrelsen på kontaktene du trenger å bry deg om. Dette løser du lett med en litt kraftig bormaskin. (hull i veggen, men da kan du like gjerne legge kobber. Det er gjerne det enkleste likevel?)

 

Mulig jeg er helt ute her nå, men hvilket problem er det du forsøker å løse?

 

 

Han skal ha den i døråpningen, ikke lage hull.

Når han har kobberkabel er denne så tykk at døra ikke går igjen. Men en fiber er jo mye tynnere, så da kan han lukke døra.

At fiberen etter all sannsynlighet ikke tåler det er ikke så nøye...?

Lenke til kommentar

Man får jo flate patchekabler som er 1,5-2 mm tykke.  10 meter for et par hundrelapper. 

 

Vil anta at LMH1 er klar over dette, men "bare" å skaffe en flat kabel, er jo ikke noe gøy hvis man kan strekke eget fiberoptisk samband i heimen og kanskje lære litt om det i samme slengen.

 

Har forståelse for det, har selv en tendens til av og til å anskaffe ting jeg strengt tatt ikke trenger, og som egentlig kan løses enklere og billigere.

 

Vil noen kjøpe en popcorn-maskin forresten? :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

www.foss-as.no Har alt du trenger av fiberkabel. Flat, rund og oval. Kan sikkert få laget firkantet også om det er ønskelig..

 

Du får G4 abonnements kabel som ikke er større enn 5,5mm men du kan ikke klemme den i en dør. Du står ikke og kaster stein på vinduet hjemme? Men der du er så kanskje de har skuddsikre glass med netting foran?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Man får jo flate patchekabler som er 1,5-2 mm tykke.  10 meter for et par hundrelapper.

Flate kabler må man ha switch da mange jeg kjøpte på ebay er så tynne at det er umulig å feste det i veggkontakt.

Desutten er også problemet med flate kabeler at hvis man dytter på de slik de går oppover kan man klemme kabelen.

 

Så dermed er fiber tynnere og bedre, eneste ulempen må være hvor mye en fiberkabel kan bøyes.

Gleder meg til neste uke å vite hvor bra\ dårlig singlemode fiber er for dette.

 

Håper det er plug an play.

Lenke til kommentar

 

www.foss-as.no Har alt du trenger av fiberkabel. Flat, rund og oval. Kan sikkert få laget firkantet også om det er ønskelig..

Det jeg syns er rart der, man får ikke opp priser, så vet ikke man må være bedrift\grosist for å handle der?

 

Dette var litt speenende syns det er kun SFP ikke 10 gigabit SFP+.

Da jeg kunne godt tenke meg 2G Fibre channel hvis det ikke koster veldig mye mere en multicom sine TP utstyr og funger bra der.

 

 

Fibre Channel er ikke Ethernet - skal du ikke bruke modulene på to Ethernet-switcher??

Lenke til kommentar

Nei, blir nok mediaconverter eller en switch for bedriftmarkedet med SFP+

Vet noen om DDM er som bildet under viser? Da man f.eks kan gå til 192.168.100.10 og få måling på den slik som avansert mediaconverter eller docsis modem? Eller er det utstyret ekstrem kostbart må regne med 10 000 kr for utstyret der?

 

  • For opptil 3 Gigabit Ethernet, 1G, 2G Fibre Channel, SONET OC-48 / SDH STM-16
  • Støtter DDM (Digital-Diagnostic-Monitoring)
  • For ukodede og Cisco-kodede switcher (ta kontakt for enheter med annen koding)
  • LC kontakt

DDM-1024x364.png

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

 

Man får jo flate patchekabler som er 1,5-2 mm tykke.  10 meter for et par hundrelapper.

Flate kabler må man ha switch da mange jeg kjøpte på ebay er så tynne at det er umulig å feste det i veggkontakt.

Desutten er også problemet med flate kabeler at hvis man dytter på de slik de går oppover kan man klemme kabelen.

 

Så dermed er fiber tynnere og bedre, eneste ulempen må være hvor mye en fiberkabel kan bøyes.

Gleder meg til neste uke å vite hvor bra\ dårlig singlemode fiber er for dette.

 

Håper det er plug an play.

 

Jeg ville ikke hatt en tynn fiberpatchekabel liggende ubeskyttet i dørkarmen hvertfall uten en form for beskyttelse (tynt plastrør e.l.) Ellers er det lett å mose kabelen.

Lenke til kommentar

Nei, blir nok mediaconverter eller en switch for bedriftmarkedet med SFP+

Vet noen om DDM er som bildet under viser? Da man f.eks kan gå til 192.168.100.10 og få måling på den slik som avansert mediaconverter eller docsis modem? Eller er det utstyret ekstrem kostbart må regne med 10 000 kr for utstyret der?

 

  • For opptil 3 Gigabit Ethernet, 1G, 2G Fibre Channel, SONET OC-48 / SDH STM-16
  • Støtter DDM (Digital-Diagnostic-Monitoring)
  • For ukodede og Cisco-kodede switcher (ta kontakt for enheter med annen koding)
  • LC kontakt

DDM-1024x364.png

 

Du skal altså bruke Ethernet. Da er det 1 Gbps som gjelder, ikke 2.

Lenke til kommentar

 

Jeg ville ikke hatt en tynn fiberpatchekabel liggende ubeskyttet i dørkarmen hvertfall uten en form for beskyttelse (tynt plastrør e.l.) Ellers er det lett å mose kabelen.

Faktisk ikke, da fiberen blir liggene tett inntill listene,dørkarmen.

Cat6 er mere utsatt da den er tykkere og lettere å tråkke på.

 

Egentlig syns jeg det er litt rart at fiber kan være så tynt og klare 2 TB\s hvis utstyret i begge ender klarer kapasiteten.

For etter som jeg forstår BI-DIRECTIONAL sender det et lys som bytter om fargene etter man bruker RX\TX men usikker på om begge kan brukes samtidig.

Lenke til kommentar

Nei, blir nok mediaconverter eller en switch for bedriftmarkedet med SFP+

Vet noen om DDM er som bildet under viser? Da man f.eks kan gå til 192.168.100.10 og få måling på den slik som avansert mediaconverter eller docsis modem? Eller er det utstyret ekstrem kostbart må regne med 10 000 kr for utstyret der?

 

  • For opptil 3 Gigabit Ethernet, 1G, 2G Fibre Channel, SONET OC-48 / SDH STM-16
  • Støtter DDM (Digital-Diagnostic-Monitoring)
  • For ukodede og Cisco-kodede switcher (ta kontakt for enheter med annen koding)
  • LC kontakt

DDM-1024x364.png

 

Det er switchen din som leser av DDM. Hvordan den så presenteres og visualiseres er vel opp til switchen eller overvåkningsløsningen du bruker.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg ville ikke hatt en tynn fiberpatchekabel liggende ubeskyttet i dørkarmen hvertfall uten en form for beskyttelse (tynt plastrør e.l.) Ellers er det lett å mose kabelen.

Faktisk ikke, da fiberen blir liggene tett inntill listene,dørkarmen.

Cat6 er mere utsatt da den er tykkere og lettere å tråkke på.

 

Egentlig syns jeg det er litt rart at fiber kan være så tynt og klare 2 TB\s hvis utstyret i begge ender klarer kapasiteten.

For etter som jeg forstår BI-DIRECTIONAL sender det et lys som bytter om fargene etter man bruker RX\TX men usikker på om begge kan brukes samtidig.

 

Vel - å tråkke på en uskjermet myk CAT6-kobberkabel gjør neppe så mye. Å tråkke på en fiberpatch med glasskjerne er annerledes. Svinger noen støvsugeren e.l. inntil denne så kan den moses. Men opp til deg. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...