Gå til innhold

[Løst] Multimode vs singlemode, BI-DIRECTIONAL


Anbefalte innlegg

Men kan noen av dere si hvordan man setter opp EPON\PON AON nett?

Eller er det umulig med utstyret her, og må til enteprice utstyr som blir for dyrt for en person, må rundt 1 milion kr i utstyr?

Så splitte fiber eller koble flere fibere sammen er for eksperter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei du kan ikke bruke noe det du linker til der.

 

Dyrt for en person? Skal du lage deg et PON til bare deg, inne i privat bolig?

Høres ut som en solid plan.

 

Du må ha en minst en OLT og en ONU/ONT. ONTer er ikke bygd for bare et PON så da blir det rimelig dyr kostnad på ditt ene PON til din ene ONU.

 

Du får kjøpt splittere og skjøter så du kan lage deg et PON ved å bruke fiberpatcher. Da trenger du ikke sveise deg noen skjøter. Må du det så må du kjøpe deg en splicer eller leie inn en montør.

 

Du får kjøpe deg en GPON OLT på ebay: http://goo.gl/mjAETt. Skal du ha SFP tranciever som ONU må du kjøpe en som er laget for GPON. En ethernet tranciever vil ikke kunne snakke med OLTen din.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Men hva slags fiber bruker Get\Canaldigital det er vel SC fiber? LC brukes vel av altibox?

Takk for tipset, skal forsøke å være forsiktig, men det er ikke lett da fiberkabelen står bak et stort skap som sikkert veier 200 kilo eller mere. Håper virkelig ikke jeg har klart å klemme fiberkabelen der.

 

Men most fiberkabel mister man signalet helt?

 

Du blander mange begreper her.  Det er ikke noe som heter SC fiber, eller LC fiber.

 

SC-PC og SC-APC , LC , ST osv er type plugger. Du kan finne SC plugger (de firkanta) på både SM (singlemodus) og MM (multimodus) fiber.

 

Get bruker vanlig SM / Singlemodus fiber, terminert hos kunde med Huawei hjemmesentral, og SC plugger.

 

Altibox gjør det samme, terminert med SC kontakter i fibernodene, (og SC-LC snor til switch, da switchene som oftest har LC kontakter i gbicene/linjekortene) og hjemme hos folk varierer det etter utstyr. Gamle CPL4 CPL5 og slikt brukte SC konector, CPL7 brukte LC. Nye bruker SC igjen. så ikke bland "fibertyper" og "pluggtyper".

 

 

Telenor/Canal Digital kjører og SM (SingleModus) fiber, terminert med SC plugger. Men de kjører GPON teknologi på nettet sitt, ikke point-to-point link som altibox og get. (kjører via splittere 1x32 1x64 osv. )

 

 

Get har to forskjellige FTTx nett faktisk.

Løsning med Huawei ONT er GPON og 1:32 eller 1:64 splitt, og løsningen med PacketFront/Genexis ONT er point-to-point.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Huff. Ikke dra inn PON i denne tråden her også.  :wallbash:

LMH1 skal ha én fiberkabel mellom én PC og én server. That's it, slik jeg har forstått det.

Ønsker å lære så mye som mulig derfor lurer jeg litt på:

 

 

Men begge løsningene krever Huawei ONT? Slik jeg forstår det, må enten dele opp forskjellige bølgelengder ved bruke Bølgelengdemultipleksing?

 

Så da må jeg i så fall bruke: CWDM: (Coarse Wave Division Multiplexing) eller DWDM: (Dense Wave Division Multiplexing) som sier seg selv det blir dyrt?

 

Slik jeg forstår det MA5608T Huawei GPON OLT som eksempel? vil anta den klarer 1 gigabit\s per port.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

MA5608T, som alle andre GPON OLTer støtter GPON standarden. 2.5Gbit DS og 1.2Gbit US per GPON port. Den har fler GPON porter.

Den har også fler 10G og 1G ethernet porter.

 

Splitterene kan du bruke på hva du vil av merkevare, akkurat som du kan bruke TP kabler på hva du vil av merkevare.

 

 

Og ja, du må sørge for at signalet ikke forstyrrer hverandre. GPON bruker en bølgelengde DS og en US så ikke US og DS forstyrrer hverandre. På US så benyttes TDMA (Som i docsis) for å forhindre at ONUer snakker over hverandre.

 

CWDM/DWDM kan også benyttes, men hvis du blander det inn i GPON så får du noe som kalles WDM-PON. I WDM-PON er det fler ulike tekniske løsninger hvor man enten bruker Dense eller Course avhening av split-ratio og power budget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for mange nyttige svar, er det teoretisk mulig å bruke PON\Gpon på multimode? Eller finnes det knapt utstyr til det?

Jeg tror jeg vil foretrekke multimode da man får tak i f.eks sfp-10g85-3m

 

Eller er slik utstyr kun beregnet for P2P forbindelser på maks 300 meter?

GPON standarden bruker fastsatte bølgelengder. Disse bølgelengdene er tilpasset singlemode fiber. GPON skal tross alt brukes på lengre avstander.

 

Men ja, i praksis kan du koble det på multimode fiber kabel, men det svekker signalet betydelig og du kan få overføringsfeil.

 

Nei, du kan ikke bruke en 10G Ethernet 850nm transceiver på GPON, du må bruke en GPON transceiver. En Ethernet transceiver med riktige bølgelengder vil heller ikke fungere.

GPON er ikke Ethernet, så du kan ikke bruke Ethernet trancievere.

 

Du må selvfølgelig også ha et interface som støtter GPON. Kan ikke putte en GPON transceiver i hvilken som helst sfp port og forvente at det fungerer.

Endret av sjurtf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok så fasitsvaret sier at totallegden totalsett er over 300 meter (Alle fiberkabeler sammenlagt i hver retning?) så blir signalet vesentlig svekket?

 

For jeg trenger ikke så veldig lange kabeler, men slik det er i dag må jeg minst kjøpe 25 eller 1 meter hvis jeg ikke skal terminere selv.

 

Så overføringsfeil kommer at at lysene går feil? slik at man får pakketap?

Eller er teknoligen for splitting av multimode for dårlig, derfor er det lite egnet?

 

Så det betyr GPON transceiver ikke kan kobles direkte til switch\PCI-E kort fordi fiberen må kryperes?

Da må jeg i tillegg ha CPE (Customer-premises equipment) som sier dette blir for dyrt til privat bruk?

Da slik utstyr er langt dyre en mediaconverteren TP link? Regn med noen tusenlapper per CPE?

Lenke til kommentar

Et fasitsvar er at du ikke skal bruke GPON med mindre du bygger ut aksessnett for boliger som ISP.

 

Et annet fasitsvar er at du ikke skal bruke multimode transceiver på singlemode fiber, og motsatt.

Bruker du ikke riktig transceiver til riktig type kabel så får du signaltap, dette er optisk fysikk som styrer.

 

Du kan koble GPON transceivere i alt som støtter GPON. Mulig det finnes nettverkskort og L3 Ethernet switcher som også har GPON porter, det har jeg ikke oversikt over. Det har ikke noe med kryptering å gjøre, men standarder for transmisjon over mediumet.

 

CPE er et begrep som brukes i aksessnett for ISPer og betyr bare utstyret som står hos kunden. Det blir feil begrep å bruke i ditt tilfelle.

 

Og ja, å lage deg et GPON nettverk i huset ditt er unødvendig dyrt for å oppnå hva du ønsker.

 

Bottom line, bygg deg et rent multimode fiber nett med en fiber for DS og en for US.

Bruk multimode 10G transceivere.

Dette blir det billigste du klarer å bygge et 10G nett.

 

Bruk switch med SFP porter om du har mer enn 2 endepunkter, eller planer om utvidelse i fremtiden. Ellers benytt mediaconvertere i hver ende.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...