Gå til innhold

[Løst] Multimode vs singlemode, BI-DIRECTIONAL


Anbefalte innlegg

Men hva slags fiber bruker Get\Canaldigital det er vel SC fiber? LC brukes vel av altibox?

Takk for tipset, skal forsøke å være forsiktig, men det er ikke lett da fiberkabelen står bak et stort skap som sikkert veier 200 kilo eller mere. Håper virkelig ikke jeg har klart å klemme fiberkabelen der.

 

Men most fiberkabel mister man signalet helt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men hva slags fiber bruker Get\Canaldigital det er vel SC fiber? LC brukes vel av altibox?

Takk for tipset, skal forsøke å være forsiktig, men det er ikke lett da fiberkabelen står bak et stort skap som sikkert veier 200 kilo eller mere. Håper virkelig ikke jeg har klart å klemme fiberkabelen der.

 

Men most fiberkabel mister man signalet helt?

Det er ikke fiberen i seg selv om benevnes "LC" eller "SC" - det er bare kontaktene/pluggene i enden av kabelen. Selve fiberkabelen er helt lik.

 

Det er mest populært med LC for tiden, det er den mest kompakte kontakten. Og jeg har aldri sett noen singel-fibermodul med annet enn LC.

 

Most fiberkabel kan føre til litt av hvert, spørs hvor most den blir. Kjører du forskjellige bølgelengder kan de påvirkes ulikt av skaden.

 

Jeg vet ikke hva operatørene har i sitt endeutstyr. På patchpaneler o.l. er det mest SC.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

LCCONN.GIF

 

Om du har "most" (les: brukket/knust) selve fiberen vil det mest sannsynlig ikke fungere i det hele tatt.

Så hvis jeg skulle få halvering av hastigheten så er det vertfall ikke fiberen må være utstyret\mediaconverten eller noe annet?

Hvis det ikke virker i heletatt kan det være flere ting som er feil.

Lenke til kommentar

Som inside_446486 nevnte er LC og SC kun selve kontakten, ikke fiberkabelen. Dette har jeg sagt til deg tidligere.

Fra ISP legges det som regel LC-kontakt i dag, men har selv SC fra Hesbynett (hadde også det fra Altibox tidligere).

Men vi går vel i retning LC på alt.

 

Ettersom du kun skal ha internt, og ikke koble fiber fra ISP direkte til en router/firewall skal du skal bruke LC-kontakter, ettersom det er LC som finnes på SFP-modulene.

Endret av TheHaughom
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Som sagt er SC mest vanlig til patchpaneler og slikt ja.

 

Jeg vil tro Canal Digital har forskjellige generasjoner utstyr ute.  Og nå som de snart skifter navn til Telenor blir det jo "Telenor-fiber" og "Telenor-fiber" i forskjellige varianter.  :D

 

Vil dog ikke forundre meg om de bruker SC-kontakter i alle installasjoner.

Lenke til kommentar

 

Ettersom du kun skal ha internt, og ikke koble fiber fra ISP direkte til en router/firewall skal du skal bruke LC-kontakter, ettersom det er LC som finnes på SFP-modulene.

Det er egentlig derfor jeg går for singlemode, i tilfelle jeg kan bruke utstyret mot ISP.

Da vi vet tidligere å få en ISP å gå for multimode er lite sansynlig.

Lenke til kommentar

 

 

Ettersom du kun skal ha internt, og ikke koble fiber fra ISP direkte til en router/firewall skal du skal bruke LC-kontakter, ettersom det er LC som finnes på SFP-modulene.

Det er egentlig derfor jeg går for singlemode, i tilfelle jeg kan bruke utstyret mot ISP.

Da vi vet tidligere å få en ISP å gå for multimode er lite sansynlig.

 

Ikke dumt å bruke SM internt, det er ganske vanlig.

 

Men lite sannsynlig at en ISP for privatmarkedet leverer sitt LAN-grensesnitt på SM, og lite sannsynlig at du får koble din switch til deres PE-utstyr. Selv om flere ISP bruker SM ut til kunden så terminerer de dette typisk i en "Lukket boks" som sluttkunden ikke har enkel tilgang til, og jeg tviler på at en ISP vil la deg koble til egen SM-kabel til deres patchpanel, selv om du har riktig kontakt og riktig kabel,

 

I bedriftsmarkedet er det mer åpent, der kan jo demarc point/leveransepunktet være i kjelleren i et bygg, så kan det gå flere hundre meter med intern fiberkabling til et skap/rom et annet sted i bygget.

 

ISP har da kun ansvaret for signalet frem til og med demarc, og evt. feil på internkabling må håndteres av kundens installatør eller kunden selv. En slik modell er ikke spesielt godt egnet for privatmarkedet.

 

 

Enkelte små ISPer kan sikkert være mer fleksible enn andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Ettersom du kun skal ha internt, og ikke koble fiber fra ISP direkte til en router/firewall skal du skal bruke LC-kontakter, ettersom det er LC som finnes på SFP-modulene.

Det er egentlig derfor jeg går for singlemode, i tilfelle jeg kan bruke utstyret mot ISP.

Da vi vet tidligere å få en ISP å gå for multimode er lite sansynlig.

 

 

ISP går nok ikke for MultiMode (MM) uansett, da SingleMode (SM) er beregnet for større avstander.

 

Men du kan fint få SingleMode fiber inn fra din ISP, og så ha MultiMode videre i nettet ditt.

MM er hakket billigere enn SM og klarer helt fint hastighetene du ønsker (10gbit SFP+).

Men det blir jo to fibertråder med MM kontra én med SM.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men vet du hvorfor

TP-LINK NETWORK TL-SM321A 1000BASE-BX WDMBI-DIRECTIONAL SFP MODULE RETAIL

 

Er mye dyrere en B?

En annen ting må man ha Active SFP+ (Mellonox x2 SFP+?)

Ellers er TP link låst i samme levrandør eller cisco? Så man kan ikke bruke cisco kabel til mediaconverteren?

 

Har: http://www.ebay.com/itm/221764746673?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

 

Condition:       Brand-new

Connectors:    LC to LC

Density:           Simplex (1 Strand)

Finish/Size:    PC Polish

Length:            20 Meter(s)

Diameter:     2.0mm

Fiber type:      Single-Mode(9/125um)

 

Sepcifications:

 

 

Parameters

  Unit

Operating Wavelength
1310,1550

nm

Insertion Loss(Typical)
0.10

dB Return Loss(Min.) Singlemode PC

>40

dB UPC

>50

dB APC

>60

dB Multimode PC

>30

dB

Operating Temperature
-10~75

°C

Storage Temperature
-40~85

°C

 

Er det flere ting som kan gå dårlig da?

Eller må være fiberkabelen hvis det da ikke virker?

Hvis jeg får redusert hastighet f.eks?

 

Hvorfor må det være motsatt? Det er vel ikke tvisted par?

Eller blir det i mediaconverteren?

 

Skal A gå mot internet (Master) mens (B) er slave?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Cisco kabel? Jeg hopper over endel av teksten din og svarer heller på det jeg mener du trenger å vite.

 

De må være motsatt fordi du skal sende over en fibertråd i stedet for to.

 

Ergo må altså sending(tx) på bølgelende 1550 gå mot mottak(rx) 1550. Og vice versa for bølgelengde 1310. En bølgelengde kan ikke magisk hoppe fra sending på 1550 over til mottak på 1310.

 

Når det gjelder selve fiberen er den helt dum, så der har ikke fabrikant noe å si utover på kvaliteten.

 

Hvor strikse TP-Link er på hvilke sfp moduler du får bruke vet jeg ikke. Men HP, Cisco med fler er relativt vanskelige på å bruke sfp moduler fra andre leverandører.

 

Min erfaring med fiber tilsier at hvis du først får link, så får du full hastighet. Jeg har ikke vært borti degradert båndbredde.

Endret av kpolberg
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Grunnen til at du ikke trenger å gjøre det lenger er fordi endepunktene nå blir enige om hvilken pinne som skal være rx og hvilken som skal være tx(enkelt forklart), men dette gjelder da kun TP.

 

Når det gjelder bølgelengden, så er dette en fysisk begrensning. SFPen er laget for å "se" en spesifik bølgelengde(og sende).

 

------------------------------------------
RX <--------------1550----------------< TX
TX >--------------1310----------------> RX
------------------------------------------
Inni fibertråden vil det se ca slik ut, du har "lys" gående i hver sin retning, på hver sin bølgelengde. Senderen, sender på en spesifik bølgelengde, og mottakeren på andre siden må da være bygd for å "se" den samme bølgelengden som motsatt side sender.

 

For å prøve å illustrere hva du har gjort.

 

------------------------------------------
TX >--------------1550----------------< TX
RX <              1310                > RX
------------------------------------------
Senderene dine sender mot hverandre, men det er ingenting til å ta imot på andren enden. Mottakerene dine ser absolutt ingenting, fordi det er ingenting som sender på den bølgelengden.

 

Kommer ikke opp med noen god analogi akkurat her og nå.

Endret av kpolberg
  • Liker 2
Lenke til kommentar

For meg blir det lite lite fornuftig slik som på TP kabel må være tp_t568a på ene siden og tp_t568b på andre siden, slik er vel det ikke, da man ikke trenger krysset kabel i dag.

 

Hadde satt pris på noen kunne forklare hva det går på.

 

Forstår spørsmålet - man skulle kanskje tro at en optisk link var like "avansert" som en billig TP-port.

 

Som kpolberg påpeker er det i dag vanlig for Ethernet-switcher å støtte "Auto-MDI" på 10 og 100 Mbits-linker så de gjennomfører en "forhandling" når kabelen kobles til, og finner ut hvilken ende som skal være "MDI" og hvilken som skal være "MDI-X".

 

Samtidig er det også vanlig å støtte "Auto-negotiate" som forhandler frem en gitt hastighet (10/100/1000).

 

Men det finnes fremdeles tilfeller der man må bruke krysset kabel.

 

Hvis man f.eks. har en 100 Mbits-link, og velger å skru av Auto-negotiate (for å unngå "duplex mismatch") og setter en en enhet til fast 100 Mbit Full Duplex, vil dette av og til også skru av andre Auto-funksjoner, også "Auto-MDI!.

 

Da er man igjen avhengig av krysset kabel. Har vært borti dette flere ganger med Cisco-rutere fra operatør. Så står man fast et sted langt unna kontoret - og det er ikke bare å kjøpe en krysset kabel eller krympetang på nærmeste REMA heller.

 

Det kan også være best å skru av "Auto"-funksjoner hvis man har ymse mediakonvertere i kjeden, for å unngå trøbbel under link-forhandlingene.  Og her snakker vi om situasjonen i 2016, ikke 1999. 100 Mbits-porter er slettes ikke uvanlig når vi snakker om internett-aksess til små og mellomstore bedrifter, det gjelder både her til lands og utenfor.

 

Gigabit Ethernet derimot, har "Auto-MDI"-funksjonen innebygget i standarden så det er ikke lenger tema for 1 Gbits-linker.

 

En relativt billig singelfiber-modul med CWDM har ingen slik funksjonalitet, da måtte jo laseren vært mulig å justere mellom to bølgelengder. Modulen sender på en bølgelengde og mottar på en annen, og da må du ha en motsatt modul i andre enden.

 

Det finnes riktignok DWDM-moduler der bølgelengden/frekvensen kan justeres, men da snakker vi operatørklasse-utstyr med tilhørende prislapp.  Benevnelsen på slike moduler er typisk "Tunable SFP".

 

Dette til opplysning, glem å bruke det hjemme. :)

 

Sjekk utvalget til f.eks. Fiberworks: http://webshop.fiberworks.no/Search?q=tunable

 

Dersom singelfiber-moduler hadde vært vanlig i alle datamaskiner, ville vi hatt en "Auto"-løsning her også for lenge siden.

 

Men nå er singelfiber-moduler noe som først og fremst brukes til WAN-linker der operatøren vil få mest mulig ut av en bunt fibre, og unntaksvis internt i forretningsbygg o.l. hvor man har knapp tilgang på fiber, eller der 2 aktører skal dele et samband basert på "mørk fiber" og aktørene vil ha fysisk separasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hva slags fiber bruker Get\Canaldigital det er vel SC fiber? LC brukes vel av altibox?

Takk for tipset, skal forsøke å være forsiktig, men det er ikke lett da fiberkabelen står bak et stort skap som sikkert veier 200 kilo eller mere. Håper virkelig ikke jeg har klart å klemme fiberkabelen der.

 

Men most fiberkabel mister man signalet helt?

 

Du blander mange begreper her.  Det er ikke noe som heter SC fiber, eller LC fiber.

 

SC-PC og SC-APC , LC , ST osv er type plugger. Du kan finne SC plugger (de firkanta) på både SM (singlemodus) og MM (multimodus) fiber.

 

Get bruker vanlig SM / Singlemodus fiber, terminert hos kunde med Huawei hjemmesentral, og SC plugger.

 

Altibox gjør det samme, terminert med SC kontakter i fibernodene, (og SC-LC snor til switch, da switchene som oftest har LC kontakter i gbicene/linjekortene) og hjemme hos folk varierer det etter utstyr. Gamle CPL4 CPL5 og slikt brukte SC konector, CPL7 brukte LC. Nye bruker SC igjen. så ikke bland "fibertyper" og "pluggtyper".

 

 

Telenor/Canal Digital kjører og SM (SingleModus) fiber, terminert med SC plugger. Men de kjører GPON teknologi på nettet sitt, ikke point-to-point link som altibox og get. (kjører via splittere 1x32 1x64 osv. )

Endret av Skognisse
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...