Gå til innhold

Gravitasjonsbølger er sannsynligvis funnet - Pressekonferanse Torsdag 16.30


Flin

Anbefalte innlegg

Det har gått rykter en stund om at AdvancedLIGO endelig har detektert gravitasjonsbølger. På torsdag holder de pressekonferanse og det er ytterst sannsynlig at de kommer til å annonsere en deteksjon.

http://www.ligo.org/news/media-advisory.php

 

Hvis de har en, eller flere, deteksjoner er det mest sannsynlig fra binær systemer. Det vil si to astrofysiske objekter som går i bane rundt hver andre. Et eksempel på dette kan være to svarte hull. 

De to hullene vil miste energi, siden de sender ut bølger, og banen de går rundt hver andre i vil krympe og til slutt vil de to hullene kollidere og bli til ett.

 

Signalet fra et slikt system vil se noe slikt ut

 

IMR_eobnr.png

 

I den fasen der signalet er relativt stabilt går hullene i bane rundt hver andre, en fase som varer veldig lenge. Når hullene kommer nærmere hver andre øker frekvensen, de bruker kortere tid på å få rundt hver andre, og siden masse-tettheten går opp øker amplituden. Hvis de har sett noe slikt har de nok sett den siste fasen av signalet, den er sterkest og lettest å måle.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det blir spennende å se hva som kommer på torsdag. Ryktene som har kommet er temmelig konkrete (inkludert signifikansen til signalet), så det blir litt nedtur hvis de ikke har noe signal å snakket om.

 

Forøvrig er gravitasjonsbølger allerede bekreftet, men kun indirekte, fra slike bineære systemer. Hvis den ene av de to objektene i det bineære systemet er en pulsar kan den nemlig brukes til å måle orbitalene til systemet med svært stor nøyaktighet. Den målingen har vist at slike bineære systemer taper energi akkurat slik man vil forvente om de sender ut gravitasjonsbølger.

 

Det LIGO forhåpentligvis har sett nå er selve gravitasjonsbølgen - det vil si en strekking og komprimering av rommet.

Lenke til kommentar

Joda, men vi kan jo varme opp litt :)

 

Jeg lurer på hvordan disse bølgene kan retningsbestemmes og i så fall med hvilken presisjon. Sånn jeg forstår disse forsøkene minner det om måten man detekterer bølger på vann ved hjelp av en dupp. Man ser det er bølger (amplitude og frekvens), men aner ikke fra hvilken retning.

Lenke til kommentar

Jeg tror dupp-analogien er god. Hvis du har sett bilder av LIGO (og andre tilsvarende eksperimenter) ser du at det er to "armer" plassert med 90 grader vinkel. Grunnen til dette er at når en gravitasjonsbølge strekker rommet i en retning vil den samtidig komprimere rommet vinkelrett på denne retningen. For å være sikker på at det faktisk er en gravitasjonsbølge de måler og ikke et eller annet som forårsaker strekk eller komprimering må begge deler måles samtidig. Men jeg forstår i hvert fall ikke hvordan de eventuelt skulle få ut retning fra dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det med retningsbestemmelse får komme seinere. Først må vi se om vi faktisk klarer å detektere de.
ESA sendte forresten et lignende instrument kalt LISA opp i Lagrange L1 nå i desember. LISA er egentlig bare et "proof of concept". Planen er å sende opp et mer avansert instrument kalt eLISA seinere.
ESA understreket at målet er å detektere gravitasjonsbølger, men at teknologien er uprøvd og at de derfor ikke kan garantere noe resultat.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

VIRGO og LIGO har et ganske tett samarbeid så det kan henne at det er grunnen. Det er forresten også måten de vil finne ut hvor signalet kommer fra, ved å bruke flere detektorer. Når den planlagte detektoren i India er ferdig vil de ha gode triangulates muligheter. Det vil fremdeles være noen deler av himmelen der de ikke kan gi en 100% eksakt posisjon, men for det meste vil de kunne triangulere ganske godt.

 

Ryktene som signalet jeg har hørt er litt rare, men jeg har ikke fulgt så godt med på detaljene. Det har vært spekulasjoner lenge nå og jeg er litt enig i at det er like greit å vent til de annonserer noe, men med en sånn pressekonferanse sannsynlig at de har noe. Når det er sagt så har de jo dumma seg ut før, noen som jobbet der rapporterte en blindtest som en deteksjon til verden, før de fikk vite at det bare var en test.
 

 

PS: Indirekte observasjoner vipper ingen man av hesten.

Lenke til kommentar

Jeg var imponert over hvor presise parametre de hadde klart å trekke ut av observasjonen. De mener at det var to svarte hull som møttes; det ene med 36 solmasser og det andre med 29 solmasser - begge tallene med ca 15% usikkerhet. Energi tilsvarende 3 solmasser ble sendt ut som gravitasjonelle bølger. Hendelsen skal ha vært 410 MPc unna så det skulle bli sånn omtrent i en galakse langt, langt borte (til sammenligning er Andromedagalaksen en knapp MPc fra Melkeveien).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...