Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Skifte av sikring - lov med relevant kompetanse?


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Har problemer med at sikringen ryker i kjellerstua nok så ofte. Dette skjer i forbindelse med når jeg enten skrur på stereoforsterkeren eller transformatoren til japanske apparater. Disse har ganske kraftig startstrøm, med andre ord.

 

Foreløpig er det en 10A sikring og kabler med 1,5mm2 tverrsnitt. Har selv fagbrev som automatiker, hvor en god del av faget består av beregninger på elektriske anlegg og installasjon av dette. Spørsmålet er om jeg kan selv skifte ut sikringen til en tregere type når jeg har kompetanse? Har aldri hatt behov for å tukle med husinstallasjoner før, så litt usikker på hvordan reglene er for endringer i husinstallasjon.

 

Har hørt at det skal være lov nå å bruke 13A sikringer på 1,5mm2 nå? Har ikke sjekket dette i NEK enda.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, hvis det ikke er værre så får jeg vel bare sette i gang. Må uansett sjekke opp hva som er tillatt av sikringer i nyeste utgaven av NEK.

 

Trodde nesten det var slik at et godkjent installasjonsfirma hadde monopol på endringer. Hvis det er nok at jeg gjør dette etter gjeldene forskrifter og dokumenterer det selv så er det ikke et problem.

Lenke til kommentar

Strengt talt har du vel egentlig ikke lov til å gjøre dette selv, så vidt jeg vet. Man skal vel ha elektrikerfagbrev (ikke automatiker) og jobbe aktivt med elektroinstallasjon og ha gjort det i så så lang tid.

 

Men dersom det bare er startstrømmen som tar kursen så ville jeg heller gått for en tregere sikring (C eller kanskje også D). Jeg antar at det står en B der per nå, og den er forholdsvis kjapp. Er litt usikker på 13A på 1,5 kabel da jeg ikke sitter med tabellen foran meg.

Lenke til kommentar

Med en ny endring som tredde i kraft i år eller i fjor, er det nå krav til at du skal ha fagbrev Gr. L (evt. andre godkjente fagbrev), du må ha jobbet minimum 3 år med relevant arbeid (læretiden teller med i denne tiden) og du må være ansatt i en autorisert bedrift med godkjent installatør.

 

Korriger gjerne om det er noe jeg har glemt eller missforstått med den nye loven.

Lenke til kommentar

Selv folk på (fiske)båt som er godkjent som elektrikere på sjøen får ikke gjøre noe mer med det elektriske hjemme enn Ola nordmann. Så her må du nok bestille elektriker.

 

Kan muligens gjøre jobben selv og få det godkjent men her er det også regler å følge.

Kan du utdype? For å jobbe som skipselektriker må man ha Gruppe L for å kunne søke om sertifikat.

Og om jeg husker rett har man lov til å gjøre endringer i sitt eget hus dersom en har fagbrev som elektriker.

Da dog det dokumenteres at noe har blitt gjort/endret på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei man har formelt sett ikke lov til å skifte noen automatsikring som automatiker, med mindre sikringen står i en maskintavle i et automatisert anlegg.

 

For dimensjonering av fast installasjon i bygning så er det jo fire faktorer som i utgangspunktet gjelder:

  1. Belastningsstrøm.
  2. Kabeldimensjon.
  3. Forlegningsmåte.
  4. Kabellengde.

Dessuten så må man se på de særnorske minstekravene i NEK400:2014 533.2.1 og tillegskravene i bolignormen.

(400-8-823). Beskrivelsen over inneholder jo ikke nok info til at dette kan vurderes.

 

Kortversjon: Hvis man bestiller en installatør til å gjøre jobben så kan det være at vedkommende hadde foreslått å bytte en standard B10 automat med en C10 som jeg tror tåler ca dobbelt så stor startstrøm mens overbelastningsstrømmen er ca den samme.

 

De formelle reglene står vel her. Det som blir sagt det er jo at det nå bare er "bygningselektriker" med tre års praksis som kan "mekke" i egen bolig, men det står da fortsatt "relevant fagbrev":
 http://lovdata.no/forskrift/2013-06-19-739/§7

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Heisann!

 

Har problemer med at sikringen ryker i kjellerstua nok så ofte. Dette skjer i forbindelse med når jeg enten skrur på stereoforsterkeren eller transformatoren til japanske apparater. Disse har ganske kraftig startstrøm, med andre ord.

 

Foreløpig er det en 10A sikring og kabler med 1,5mm2 tverrsnitt. Har selv fagbrev som automatiker, hvor en god del av faget består av beregninger på elektriske anlegg og installasjon av dette. Spørsmålet er om jeg kan selv skifte ut sikringen til en tregere type når jeg har kompetanse? Har aldri hatt behov for å tukle med husinstallasjoner før, så litt usikker på hvordan reglene er for endringer i husinstallasjon.

 

Har hørt at det skal være lov nå å bruke 13A sikringer på 1,5mm2 nå? Har ikke sjekket dette i NEK enda.

Om du har lov til å bytte sikringen selv skal jeg ikke si noe om men å sikre 1,5mm2 med 13A er det slutt på etter 2010 så blei det ikek gjort før det så er ikke dte rom for dette lengere.

I dag får du såvidt sikra 1,5mm2 med 10A og for 13A må du opp på 2,5mm2.

Men har du problemer emd startstrømmen og du har kombiautomater fra før så vil jeg anbefale deg xdigital fra eatom for de tar hensyn til de korte feilstrømmene som oppstår når kondensatorer og annet drar store strømmer et kort øyeblikk.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ringte å snakket med en elektriker. La frem regnestykkene mine, forklaring på hvilken type installasjon det var og slikt. Han bekreftet at 13A er lov å bruke siden det er åpen installasjon. Hadde ikke vært lov om det var skjult installasjon. Hans konklusjon var den samme som min, en C13 sikring vil fungere best. Siden jeg tydeligvis hadde peiling på hva jeg holdt på med så sa han at jeg skulle bytte den selv. Sikringen jeg brukte er en sån Eaton, perpyro. Har nå skiftet ut sikringen og alt er bra. :)

Lenke til kommentar

Kjekt at du har løst problemet og ja ved åpen installasjon er 13A lov men regnet med du hadde skjult og da går det ikke lengere.

Det gikk i gamledager også men som sagt blei slutt på senere.

Men en 10A-C eller D hadde nok hjulpet her.

Har hatt problematikken selv på 10A-B der forsterkeren tok sikringen hver gang den starta opp og overgang til C automat løste det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...