Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Regnummer EX


StianJ71

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skiltnummeret EX sogner til Oslo og er bare reservert. Når de andre bokstavene er brukt opp kommer man til EX, men det vil ta litt tid. Etter det jeg kjenner til kan man ikke reservere skiltnummer "down the line" da etaten frigjør serier av gangen til forskjellige registreringskontorer som f.eks forhandlere eller importører.

DP DR DS DT DU DV DX DY DZ EA EB EC ED EE EF EH EJ EN EP ER ES ET EU EX

 

Sikker på at det var en norsk bil?

Lenke til kommentar

Jeg ser at EX hører til Oslo-serien, men det er maaange år til vi kommer dit. Mistenker at EX kanskje har tatt over for EL da denne gikk tom?

 

Det er ikke mulig å velge skilt selv. Nummeret blir automatisk tildelt når bilen registreres. Jeg kjenner noen som har latt bilen stå uregistrert til et godt nummer kom i rekka, men tror disse kjente noen som kunne trekke i noen tråder (men de måtte like fullt vente til det aktuelle nummeret kom, ikke noe sniking i køen).

Lenke til kommentar

Jeg ser at EX hører til Oslo-serien, men det er maaange år til vi kommer dit. Mistenker at EX kanskje har tatt over for EL da denne gikk tom?

 

Det er ikke mulig å velge skilt selv. Nummeret blir automatisk tildelt når bilen registreres. Jeg kjenner noen som har latt bilen stå uregistrert til et godt nummer kom i rekka, men tror disse kjente noen som kunne trekke i noen tråder (men de måtte like fullt vente til det aktuelle nummeret kom, ikke noe sniking i køen).

 

Det er ikke tomt i EL serien, min er 82XXX levert i Desember og det leveres også ut biler i 6XXXX serien så det er nok en stund til at den fases helt over. 

Lenke til kommentar

Jeg er ganske sikker på at det var EX jeg så. Ser også at bilnummeret er mulig å søke opp på nettsidene til f. eks. Biltema. 

 

For elektriske biler er det vel EK som tar over når EL slutter? Hydrogen er fortsatt HY, mener jeg. EX får meg til å tenke at det må være ett eller annet med bilen, men som nevnt over, når jeg søker opp bilnummeret på Biltema så fremstår alt som normalt.

Lenke til kommentar

For støvsugere er det EK som er neste serie, deretter EV mener jeg å ha lest..

 

Man kan vel velge hvilken nummerserie man vil benytte ved nyregistrering av bil?

Er det kanskje ikke låst til serier som allerede er i bruk?

 

Det er registrert flere biler med EX-skilt.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

For støvsugere er det EK som er neste serie, deretter EV mener jeg å ha lest..

 

Man kan vel velge hvilken nummerserie man vil benytte ved nyregistrering av bil?

Er det kanskje ikke låst til serier som allerede er i bruk?

 

Det er registrert flere biler med EX-skilt.

 

Jeg fikk beskjed om at jeg kunne velge bokstavene men ikke tall, altså kunne jeg valgt RK selv om jeg bor i haugesund som har SD, men jeg kjøpte jo støvsuger og fikk EL ;) 

Lenke til kommentar

Dette henger nok sammen med at bergensere nekter å kjøre med SV skilter og dermed velger fritt fra andre bokstavserier, noe som alle kan gjøre.

 

Noen bergensere sliter med SV ja, og de aller fleste sverger da til Bærum, dvs. BT for tiden. Det er en god del Bærums-skilter her i byen.

 

Det er mulig å velge registreringssted selv, men jeg trodde at man måtte holde seg til gjeldende serie. F. eks. kan jeg, som bor i Bergen, velge Bærums-skilter på min nykjøpte bil, og får da BT. Tror ikke jeg kan velge Bærum + BU, av den enkle grunn at BT ikke er brukt opp enda.

 

Det er kanskje noen steder som er gått tom for serier og begynner å hente fra Oslo, som naturligvis er den største serien? 

Lenke til kommentar

EX-serien ser ut til å ha blitt tildelt Troms - Finnsnes: ZD ZF ZJ EX (kilde):

 

EX10000: CITROEN C4 PICASSO, 22.06.2015, Bergen.

EX10001: FORD SAFARI M-300 PASSAGE, 19.06.2015, Jessheim.

EX10002: MAN TGM, 23.06.2015, Billingstad.

EX10003: DANGEL JPY HDI125 L2H1 4X4, 23.06.2015, Oslo.

EX10004: Ikke i bruk.

EX10005: Ikke i bruk.

EX10006: POESSL KW 9/21/26/30/33/34/36, 23.07.2015, Stavanger.

EX10007: OPEL MOKKA, 29.06.2015, Bergen.

EX10008-EX10020: Ikke i bruk.

 

Jeg synes saken stinker litt siden det ikke skal være "mulig" å velge tallene i registreringsnummeret. Det skal heller ikke være "mulig" å velge bokstavkombinasjon som ikke er i bruk.

Lenke til kommentar

EX-serien ser ut til å ha blitt tildelt Troms - Finnsnes: ZD ZF ZJ EX (kilde):

 

EX10000: CITROEN C4 PICASSO, 22.06.2015, Bergen.

EX10001: FORD SAFARI M-300 PASSAGE, 19.06.2015, Jessheim.

EX10002: MAN TGM, 23.06.2015, Billingstad.

EX10003: DANGEL JPY HDI125 L2H1 4X4, 23.06.2015, Oslo.

EX10004: Ikke i bruk.

EX10005: Ikke i bruk.

EX10006: POESSL KW 9/21/26/30/33/34/36, 23.07.2015, Stavanger.

EX10007: OPEL MOKKA, 29.06.2015, Bergen.

EX10008-EX10020: Ikke i bruk.

 

Jeg synes saken stinker litt siden det ikke skal være "mulig" å velge tallene i registreringsnummeret. Det skal heller ikke være "mulig" å velge bokstavkombinasjon som ikke er i bruk.

 

Se der ja. Mysteriet løst. Jeg antar at ZJ er oppbrukt, og at de har hentet inn EX som da sikkert er siste kombinasjon for Oslo.

Dette har vel ei sjappe i Bergen plukket opp og registrerer bilene sine med Finnsnes-nummer. Som tidligere nevnt er BT ofte sett i Bergen og også ZZ, som en annen forhandler har trykket til sitt bryst.

Lenke til kommentar

Ja man kan velge helt selv dersom man spør. En litt pågående trend i Oslo/Bærum er jo ZZ-skilter da alle og enhver skal ha opprinnelige Bærumsskilter på bilene sine (BT). Men som Stian over her skriver så trodde jeg at man måtte forholde seg til eksisterende serier og ikke plukke frem i tid. Ser også at Finnsnes har overtatt EX av en eller annen grunn så da kan man jo velge dette.

 

Pettersen Autoimport er jo kjent for å regge bilene sine på Rjukan (PA-skilter) og jeg pleier selv å be om et hyggelig nummer - er det ikke noe tilgjengelig venter jeg til det dukker opp ett.

Lenke til kommentar

Jeg antar at ZJ er oppbrukt, og at de har hentet inn EX som da sikkert er siste kombinasjon for Oslo.

Dette har vel ei sjappe i Bergen plukket opp og registrerer bilene sine med Finnsnes-nummer. Som tidligere nevnt er BT ofte sett i Bergen og også ZZ, som en annen forhandler har trykket til sitt bryst.

Jeg tror ikke ZJ er tatt i bruk i det hele tatt ennå. Det ser ut som Finnsnes er kommet til ZD2****.

 

 

Finnsnes issued from ZD 10000 to 10010 from 27.11.2001, probably by mistake. After reaching ZF 99999 in May 2004, ZD continued. EX up to at least 10006 registered by mistake since June 2015.

 

Slike feilregistrringer har det visst også vært flere av. http://www.olavsplates.com/norway_highest.html

Lenke til kommentar

 

Jeg antar at ZJ er oppbrukt, og at de har hentet inn EX som da sikkert er siste kombinasjon for Oslo.

Dette har vel ei sjappe i Bergen plukket opp og registrerer bilene sine med Finnsnes-nummer. Som tidligere nevnt er BT ofte sett i Bergen og også ZZ, som en annen forhandler har trykket til sitt bryst.

Jeg tror ikke ZJ er tatt i bruk i det hele tatt ennå. Det ser ut som Finnsnes er kommet til ZD2****.

 

 

Finnsnes issued from ZD 10000 to 10010 from 27.11.2001, probably by mistake. After reaching ZF 99999 in May 2004, ZD continued. EX up to at least 10006 registered by mistake since June 2015.

 

Slike feilregistrringer har det visst også vært flere av. http://www.olavsplates.com/norway_highest.html

 

 

Interessant. Så fremgangsmåten for å få seg ønsket bilnummer er på en eller annen måte og påvirke skiltprodusenten til å lage det skiltet man ønsker. Straks skiltet er mottatt av trafikkstasjonen, så velger de heller å gjøre et "unntak" i systemet fremfor å makulere skiltet og lage et nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...