Gå til innhold

Store skritt mot seier og fred i Syria


Anbefalte innlegg

Cecilie Hellestveit til Dagbladet :

 

"Går hardt ut mot norsk Syria-politikk. «Hva i huleste er det dere holder på med?»

 

(...)

 

Da den norske regjeringen i mars 2012 anerkjente den såkalte Nasjonalkoalisjonen som «rette representant for det syriske folk», skvatt folkerettsjuristen Hellestveit i stolen.

 

- Da jeg skjønte at Norge hadde gjort dette, så visste jeg ikke helt hvem jeg skulle ringe og rope høyt «Hva i huleste er det dere holder på med». Norge anerkjente en opposisjon som står med våpen i hånd og slåss mot et regime som vi fortsatt anerkjenner, konstaterer hun.

 

Anerkjennelsen var en klar inngripen i en suveren stats indre anliggender, en tilsidesettelse av FN-pakten og en åpen invitasjon til andre land om å ta seg til rette der de måtte ønske, mener Hellestveit."

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/gar-hardt-ut-mot-norsk-syria-politikk-hva-i-huleste-er-det-dere-holder-pa-med/66626091

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Så ja, man kan støtte opprørerne uten å støtte IS, men man støtter da fortsatt i praksis innføringen av et islamistisk regime og sharialovgivning, i det som kanskje var Midtøstens mest sekulære stat.

I praksis så blir det ingen frihet for det syriske folk om Assad eller IS styrer. Begge deler er diktatur. Det finnes faktisk opprørere som kjemper for frihet og demokrati også. Det er bortimot hundre ulike opprørsgrupper som kjemper i Syria, da er det åpenbart forskjeller.

 

Når det syriske folk blir drept av militære ved fredelig protest, er det ikke da en plikt å ta til våpen? Det hadde jeg gjort.

 

 

Jeg har snakket en god del med en venn i Syria (Tartus) om dette. I går oversatte jeg spørsmålet ditt til engelsk og spurte ham om hva han ville svart på dette (som de aller fleste sekulære syrere støtter han nå Assad).

 

Svaret hans var enkelt og greit:

 

 

Haha, just ask him he can name just one non Islamic group fighting Syrian army, a secular one

 

Kan du gi noe godt svar på det? Et navn på en konkret gruppe som ikke er islamister, og hva de eventuelt kjemper for? Han har ganske god kontroll på hvem de forskjellige jihadist-gruppene er, og om du nevner en gruppe vil han nok kunne gi meg litt mer informasjon om dem...

 

Jeg kjenner flere som kjenner "alle" de mest kjente anti-jihadistene (SyrianGirl etc.) så jeg kan nok få svar på spørsmål du har i forhold til dette, og gjerne rett fra Syria...

 

Som bakgrunn kan jeg nevne at han faktisk var med i de første protestene da det startet, helt til han skjønte at dette var et statskupp planlagt av jihadister. Han ble tvunget til å kjempe mot "rebellene" for å forsvare familien sin i Homs i noen måneder da det var som verst, men lever nå ganske fint i Tartus. Det er fred i det meste av Syria nå, men de horrible sanksjonene fra vesten rammer de sivile hardt.

 

Hvem er det du ser for deg som alternativ til Assad? La oss si at det var et demokratisk valg i Syria nå, og Assad hadde vunnet (som han ville), ville du da respektert ønsket til det syriske folk, eller ville ditt "demokrati" vært av typen "vi velger hvem du kan 'demokratisk' få velge!" slik som vesten har pushet for?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Anerkjennelsen var en klar inngripen i en suveren stats indre anliggender, en tilsidesettelse av FN-pakten og en åpen invitasjon til andre land om å ta seg til rette der de måtte ønske, mener Hellestveit."

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/gar-hardt-ut-mot-norsk-syria-politikk-hva-i-huleste-er-det-dere-holder-pa-med/66626091

Det USA (og Norge) holder på med kan føre til tredje verdenskrig. Vi koster vekk internasjonale regler. Vi støtter opprør i andre land og motarbeider myndigheter i andre land. Det er bare en annen type form for krig.

 

Hva hadde vi sagt om Kina, Russland og India hadde begynt å gjøre det samme mot oss? F.eks støtte høyre-ekstremister med penger og våpen for å drive gatekamp i Oslo? Så kunne de jo annerkjent en annen myndighet og begynt å jobbe for at den skulle ta over.

 

Farlige presedenser.

 

I tillegg drives aktiv krig på forskjellige områder og med forskjellige metoder mot Russland. Propagandakrigen er noe alle kan se. Utelukkelse av Russland i vestlig kontrollerte internasjonale institusjoner og aktiviteter er i økende grad noe som brukes for å legge press på Russland og er et klart bevis på at det er noe galt med disse "internasjonale" organisasjonene når de styres av vesten og fremmer vestlige interesser og geo-politikk.

 

Jeg er nok farlig lei og redd for at vi lever i et diktatur her i Norge og vesten, og at ting ikke er slik du blir fortalt de er. Men på den lyse siden tror jeg flere og flere mennesker ser gjennom de konstante løgnene til regimet som styrer i vesten. Ikke bare det, men folk har blitt mer og mer klar over verktøyene regimet bruker for å kontrollere folket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke det nei... det var synd, for dette er noe som bør diskuteres mer, og ikke bare det gamle "Assad must go!" som vesten driver med. Og så da? Assad er borte, og Syria er i ruiner etter år med "borgerkrig". Hva skjer nå? Oppskrift på Libya v2, bare verre...

 

Assad har massiv støtte, og må være en del av løsningen. Alle jeg har snakket med som støtter Assad støtter også demokratiske valg (syrere), men det er kanskje ikke så rart når de vet at Assad vil bli demokratisk valgt, og ikke jihadistene. Jihadistene vil selvfølgelig ikke ha demokrati, og mener at det ikke passer i Syria...

Lenke til kommentar

Deir Ezzor har vært trygg i Assads hender lenge, men truer islamistene igjen...

 

IS is notorious for using particularly gruesome methods to kill military rivals and civilians alike, including beheading, lighting them on fire, or launching rockets at them from just metres (feet) away. 
As the group advanced on ancient city Palmyra in 2015, it killed dozens of civilians, accusing them of being regime loyalists, then staged mass executions of government troops in the city's theatre.
According to one activist group, IS has already begun executing Syrian soldiers it took captive during the clashes in Deir Ezzor. 
IS executed 10 soldiers "by driving over them with tanks", said Omar Abu Leila, an activist from Deir Ezzor 24, which publishes news on the city.
"If IS seizes regime-held neighbourhoods, it could carry out massacres. This is a huge source of concern for us," he said.

 

 

Her har vi jo ett alternativ til Assad... noen ønsker det, men de fleste ønsker det ikke.

 

Fetteren til han ene jeg kjenner i Syria mistet kusinen sin i et selvmordsbombeangrep utført av "moderate rebeller", som de heter i media, i Damaskus for to dager siden. Nå har ikke moren flere barn igjen... bare rebeller, FSA etc., ikke noe IS...

 

Hun, som de fleste der, vll ha fred og et sekulært Syria. Om det skal skje, så ser jeg bare én mulighet, og det er å demokratisk velge Assad (det vil skje om han får delta i et valg).

Lenke til kommentar

Hvis du sier til Assad at du ønsker demokratisk valg i Syria vil han personlig kjøre over deg med tanks.

Hvorfor skulle han det når sannnsynligheten er meget stor for at han vil vinne? De eneste med ønske om å diktere i Syria er USA og deres korrupte regime.

 

Får håpe Trump klarer å få ut de korrupte jævlene som gjør at USA råtner og gjenopprette USA til et slags demokrati, om ikke et ekte demokrati som Sveits.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tulsi Gabbard (Demokratene) sier det rett ut at USA har støttet terroristene i Syria, og at det er galskap som må stoppes.

 

https://m.youtube.com/watch?v=Jbzhrbk2HC4 ( 4.30 min )

 

Alle vet at USA har støtter ruineringen av Syria og fremskritt for terrorister. Det er bare USA/UK "axis of evil" propaganda-media og propagandasenteret "State department" som påstår noe annet.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Det sies forøvrig i noen media at Aleppo er helt under Syriske myndigheters kontroll igjen, men på den andre siden har USA jaget terrorister fra Iraq inn i Syria for å skape mer kaos.

 

Påstanden fra Russiske side er at disse blir bombet av Russland og det Syriske militæret.

Lenke til kommentar

 

Hvis du sier til Assad at du ønsker demokratisk valg i Syria vil han personlig kjøre over deg med tanks.

Hvorfor skulle han det når sannnsynligheten er meget stor for at han vil vinne? De eneste med ønske om å diktere i Syria er USA og deres korrupte regime.

 

Får håpe Trump klarer å få ut de korrupte jævlene som gjør at USA råtner og gjenopprette USA til et slags demokrati, om ikke et ekte demokrati som Sveits.

 

Fordi Assad allerede har kjørt over sivile som ønsker demokrati.
Lenke til kommentar

 

 

Hvis du sier til Assad at du ønsker demokratisk valg i Syria vil han personlig kjøre over deg med tanks.

Hvorfor skulle han det når sannnsynligheten er meget stor for at han vil vinne? De eneste med ønske om å diktere i Syria er USA og deres korrupte regime.

 

Får håpe Trump klarer å få ut de korrupte jævlene som gjør at USA råtner og gjenopprette USA til et slags demokrati, om ikke et ekte demokrati som Sveits.

 

Fordi Assad allerede har kjørt over sivile som ønsker demokrati.

 

 

Jaha? Noen beviser for det, eller er det bare påstanderm som at USA er styrt av romvesen fra en galakse full av krapyl?

Endret av zeebra
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er velkjent historiske fakta.

 

http://www.nytimes.com/2013/02/09/world/middleeast/a-faceless-teenage-refugee-who-helped-ignite-syrias-war.html?_r=0

https://www.highbeam.com/doc/1P3-3256846461.html

https://www.pri.org/stories/2011-04-23/syria-how-it-all-began

 

Syrere som protesterer blir fengslet og torturert av Assad.

 

Det er ikke påfunn at folk som protesterer i diktaturer blir fengslet, torturert og henrettet. Vet du ikke at dette er essensen av diktatur?

 

Ignorerer du at barn blir torturert og drept i syriske fengsler?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Hvis du sier til Assad at du ønsker demokratisk valg i Syria vil han personlig kjøre over deg med tanks.

 

Du har ikke tenkt å gjøre et forsøk på å ha en seriøs diskusjon engang? Dette er bare vås...

 

Kan du nevne noen av disse "moderate" rebellene, og hvem som eventuelt er alternativet til Assad? Bare så det er sagt; Assad har ingen grunn til å kjøre over noen som ønsker et demokratisk valg, av den enkle grunn at han LETT ville vunnet et demokratisk valg.

Lenke til kommentar

Dette er velkjent historiske fakta.

 

http://www.nytimes.com/2013/02/09/world/middleeast/a-faceless-teenage-refugee-who-helped-ignite-syrias-war.html?_r=0

https://www.highbeam.com/doc/1P3-3256846461.html

https://www.pri.org/stories/2011-04-23/syria-how-it-all-began

 

Syrere som protesterer blir fengslet og torturert av Assad.

 

Det er ikke påfunn at folk som protesterer i diktaturer blir fengslet, torturert og henrettet. Vet du ikke at dette er essensen av diktatur?

 

Ignorerer du at barn blir torturert og drept i syriske fengsler?

 

highbeam? pri? Ikke mye til kilder det.

 

NYtimes er nå vanligvis fake news, og her er det snakk om påstander fra en fyr som var med å starte ruineringen av Syria. Slike demoner bør nå folk ikke høre på. Syria ligger i ruin på grunn av USA og mennesker som han.

 

Jeg ignorerer ikke at barn blir torturert og drept. Men det er kun en påstand du kommer med. Ignorerer du at USA er ansvarlig for døden og lidelsen til hundretusenvis (sannsynligvis millioner) av barn de siste 20 årene?

 

Det er ikke påfunn at folk blir fengslet, torturert og henrettet av/i USA også.

 

Hva er det egentlig du kommer med slags påstander om Syria? Finnes det overhode noe sannhet i de påstandene? Og om det faktisk gjør det, har du målt opp tingene som foregår i Syria og satt dem i relasjon til ting som foregår andre plasser i verden og gjøres av andre land, inkludert ditt elskede USA.

Lenke til kommentar

 

Dette er velkjent historiske fakta.

 

http://www.nytimes.com/2013/02/09/world/middleeast/a-faceless-teenage-refugee-who-helped-ignite-syrias-war.html?_r=0

https://www.highbeam.com/doc/1P3-3256846461.html

https://www.pri.org/stories/2011-04-23/syria-how-it-all-began

 

Syrere som protesterer blir fengslet og torturert av Assad.

 

Det er ikke påfunn at folk som protesterer i diktaturer blir fengslet, torturert og henrettet. Vet du ikke at dette er essensen av diktatur?

 

Ignorerer du at barn blir torturert og drept i syriske fengsler?

 

highbeam? pri? Ikke mye til kilder det.

 

NYtimes er nå vanligvis fake news, og her er det snakk om påstander fra en fyr som var med å starte ruineringen av Syria. Slike demoner bør nå folk ikke høre på. Syria ligger i ruin på grunn av USA og mennesker som han.

 

Jeg ignorerer ikke at barn blir torturert og drept. Men det er kun en påstand du kommer med. Ignorerer du at USA er ansvarlig for døden og lidelsen til hundretusenvis (sannsynligvis millioner) av barn de siste 20 årene?

 

Det er ikke påfunn at folk blir fengslet, torturert og henrettet av/i USA også.

 

Hva er det egentlig du kommer med slags påstander om Syria? Finnes det overhode noe sannhet i de påstandene? Og om det faktisk gjør det, har du målt opp tingene som foregår i Syria og satt dem i relasjon til ting som foregår andre plasser i verden og gjøres av andre land, inkludert ditt elskede USA.

 

 

Han kan ikke svare for seg.. bare se på det våset han kom med da jeg kom med noen skikkelige spørsmål om hvordan man skal forme fremtiden til Syria, og gjøre det best mulig for befolkningen. Rett og slett .. tøys.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Frank Walter Steinmeier skal ha uttalt seg litt overraskende :

 

"Steinmeier (SPD) sier at han sjøl ikke hadde vært noen tilhenger av Assad, men at han hadde ment at det var riktig å prøve å få ham til å samarbeide med Vesten. Men dette ble avvist av Washington og Paris, sa han, fordi de ville se Syria som en del av en imaginær «ondskapens akse»."

 

(...)

 

Den kommende forbundspresident Steinmeier mer enn insinuerer at den ødeleggende krigen kunne vært unngått om ikke krigsentusiaster i Washington og Paris hadde vært så innstilt på å styrte Assad."

 

http://steigan.no/2017/01/29/steinmeier-vi-tok-feil-av-assad/

Lenke til kommentar

Kan du gi noe godt svar på det? Et navn på en konkret gruppe som ikke er islamister, og hva de eventuelt kjemper for? Han har ganske god kontroll på hvem de forskjellige jihadist-gruppene er, og om du nevner en gruppe vil han nok kunne gi meg litt mer informasjon om dem...

 

Jeg kjenner flere som kjenner "alle" de mest kjente anti-jihadistene (SyrianGirl etc.) så jeg kan nok få svar på spørsmål du har i forhold til dette, og gjerne rett fra Syria...

 

Som bakgrunn kan jeg nevne at han faktisk var med i de første protestene da det startet, helt til han skjønte at dette var et statskupp planlagt av jihadister. Han ble tvunget til å kjempe mot "rebellene" for å forsvare familien sin i Homs i noen måneder da det var som verst, men lever nå ganske fint i Tartus. Det er fred i det meste av Syria nå, men de horrible sanksjonene fra vesten rammer de sivile hardt.

 

Hvem er det du ser for deg som alternativ til Assad? La oss si at det var et demokratisk valg i Syria nå, og Assad hadde vunnet (som han ville), ville du da respektert ønsket til det syriske folk, eller ville ditt "demokrati" vært av typen "vi velger hvem du kan 'demokratisk' få velge!" slik som vesten har pushet for?

Det har jeg allerede gjort. Selvsagt er det syrere som kjemper for demokrati og sekularitet! Det finnes vel minst 100 ulike grupperinger som kjemper i Syria, tror du hver eneste av de er islamister? Det tror jeg ingenting på, og jeg tror ikke du tror det heller.
Lenke til kommentar

Hvem er det du ser for deg som alternativ til Assad? La oss si at det var et demokratisk valg i Syria nå, og Assad hadde vunnet (som han ville), ville du da respektert ønsket til det syriske folk, eller ville ditt "demokrati" vært av typen "vi velger hvem du kan 'demokratisk' få velge!" slik som vesten har pushet for?

Det hadde vært en fin stråmann! Du kan gi meg litt mer godvilje hvis du ønsker å diskutere med meg.

 

Det er veldig enkelt å vinne når alle andre kandidater er forbudt, fengslet eller henrettet. Dette er dikatur i praksis og typisk for Syria.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...