Gå til innhold

hvordan måle kraften som trengs for å vri om nøkkelen


Anbefalte innlegg

Hei, 

 

Jeg vurderer å lage meg en liten robot som kan vri om en nøkkel. Men for å vite hvilke DC motor jeg trenger, så må jeg finne ut hvor mye kraft det trengs for å vri om nøkkelen til min spesifikke lås. Noen som vet hvordan jeg går fram for å måle dette?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe!

 

Roboten din skal betjene en lås, da må den kunne vri en anordning som åpner låsen. Ergo en motor og en forlengelse(arm)

Hvor mye kraft trenger man til operasjonen, bestemmes av "armen" mellom motoren og motstand i låsen.(utveksling fra motor til låsen) Noe som er en variabel faktor, alt ettersom teknisk løsning.

Lenke til kommentar

Liten momentnøkkel med viser var ingen dum idé. En kråkefot eller lignende skulle nok funke greit til å vri om nøkkelen med.

 

Eller om du har tilgang på en sensitiv fiskevekt, kan du feste kroken i den runde delen av en passende fastnøkkel og dra nøkkelen rundt. Pass på så du drar vinkelrett på fastnøkkelen hele tiden.

Dreiemomentet [Nm] blir da: (Avlest vekt [kg]) * 9,81 * (Lengde på fastnøkkelen [m]).

 

Med lengde på fastnøkkel mener jeg da avstanden fra punktet kroken drar, til rotasjonsaksen til nøkkelen.

Endret av CFM
  • Liker 3
Lenke til kommentar

En nøkkel må ofte vris 360 grader eller til og med mere for å åpne en moderne lås. Dere er alle på bærtur. En liten motor burde kunne kobles direkte på låsesylinderen og vri låsen opp, dersom motoren ikke er sterk nok eller du ønsker å bruke en mindre motor for å spare plass/penger kan du bruke et lite tannhjul på motoren og feste et større tannhjul på låsesylinderen. 

 

 

For å finne selve kraften som trengs kan du teipe fast en ispinne til vrideren og henge små blylodd i et fiskesnøre på enden, men dette er kun for å finne aktueringsmomentet, noen arm er ubrukelig til å åpne selve låsen da denne må roteres langt lengere enn hva som er praktisk med en arm-type-mekanisme. 

 

Det finnes en rekke produkter på markedet som vrir opp låser via bluetooth og lignende, de koster ingenting fra kina... kjøp en slik, plukk ut vrider-mekanismen og du behøver ikke utvikle dette selv. 

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

Hjelpes for en bedreviter... Det finnes flere løsninger på disse to problemstillingene. Får å måle dreiemomentet så er det best å bruke en metode som kan måle jevnt hele veien. Momentnøkkel eller en arm og fiskevekt (eller tilsvarende) burde fungere greit. En arm og vekt vil ikke måle riktig fordi du bare måler i en retning, og dermed vil mostanden øke jo mer armen retter seg ut.

For å dreie om låsen så kan man bruke en hvilken som helst motor med skikkelig nedgiring, man kan bruke steppermotor, eller man kan bruke en servo. Kraftoverføring kan være direkte, via tannhjul eller reim med og uten giring, eller via to armer og en link imellom.

Forøvrig kan man i praksis få ca 170 grader ved å bruke en arm på låsen, en like lang arm på motoren/servoen og med en link imellom.

Det er alt som slår meg i farten. Det finnes sikkert enda flere løsninger.

Endret av Cutthroat Bill
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hjelpes for en bedreviter... Det finnes flere løsninger på disse to problemstillingene. Får å måle dreiemomentet så er det best å bruke en metode som kan måle jevnt hele veien. Momentnøkkel eller en arm og fiskevekt (eller tilsvarende) burde fungere greit. En arm og vekt vil ikke måle riktig fordi du bare måler i en retning, og dermed vil mostanden øke jo mer armen retter seg ut.

 

For å dreie om låsen så kan man bruke en hvilken som helst motor med skikkelig nedgiring, man kan bruke steppermotor, eller man kan bruke en servo. Kraftoverføring kan være direkte, via tannhjul eller reim med og uten giring, eller via to armer og en link imellom.

 

Forøvrig kan man i praksis få ca 170 grader ved å bruke en arm på låsen, en like lang arm på motoren/servoen og med en link imellom.

 

Det er alt som slår meg i farten. Det finnes sikkert enda flere løsninger.

hvis man kjenner etter med hånden så er ikke kraften konstant, det er høyest moment i det øyeblikket låsebolten settes i bevegelse. Så lenge motoren klarer å overkomme dette øyeblikksmomentet som oppleves der så vil den klare å dra hele veien rundt. 

 

Lykke til med å finne en off the shelf momentnøkkel som måler det utrolig lave momentet som skal til for å vri om en nøkkel, jeg tipper vi snakker noen tusendels newtonmeter. Slikt utstyr er dyrt. En selvlaget momentarm med en tverrskala burde gå an å lage men ispinne+små vekter e.l vil nok være det enkleste og billigste. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Dere er alle på bærtur

 

 

Bærturen min på google ga meg flere låser med 90 graders vridning for å åpne låsen.

 

finn en irl på nye ytterdører da.... 

 

 

Står ingenting om ytterdør i første posten...

 

 

 

Kanskje ikke, men er ytterdøren jeg tenkte på. Vel ytterdøren til leiligheten, men ikke ytterdøren til bygget. Skal prøve å få målt ved hjelp av noen av forslagene i løpet av helgen. 

 

Finner ikke et bilde akkurat nå, men min lås er faktisk bare en rund vrider på innsiden. Er nok den opprinnelige låsen fra når leiligheten var bygget i 1890. Gammel Frogner (Oslo) leilighet. 

 

Har ikke funnet noen smartlåser som passer til en slik låsemekanisme enda... derfor jeg tenkte jeg skulle prøve å lage en selv. 

 

Kan prøve å ta en bilde i morgen

 

 

Lenke til kommentar

Kjøp deg en servomotor type hobbymotor som bruker som styreservoer på fly og lignende, hvis dem har nok rotasjon vil dem funke perfekt. En slik servomotor koster svært lite og har MYE mer kraft enn du trenger til en lås. Ingen vits å bruke masse tid og krefter på å måle momentet i dette tilfelle spør du meg. Servomotorer til radiostyrte biler og lignende er veldig kraftige!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...