Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva booster deres Ryzen 3k til stock?

 

Er egentlig overrasket hvor høyt den booster HELT stock i bios med nyeste bios.

 

Det er fordi du har bra vannkjøling. Jo kaldere CPU, jo høyre booster den selv på stock. Gamers Nexus testa litt med LN2. Ingen manuell OC, men de sank tempen gradvis ned litt og litt ved å helle oppi LN2 i potta. Demmes 3900X skalerte helt opp til 4300 Mhz på denne måten. (link)

Lenke til kommentar

 

 

Det er fordi du har bra vannkjøling. Jo kaldere CPU, jo høyre booster den selv på stock. Gamers Nexus testa litt med LN2. Ingen manuell OC, men de sank tempen gradvis ned litt og litt ved å helle oppi LN2 i potta. Demmes 3900X skalerte helt opp til 4300 Mhz på denne måten. (link)

 

Jeg bruker stock vifta  :rofl:

Endret av Nizzen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

nice :p eneste jeg har endra på er trfc = 280 alt annet er auto.

 

tho måtte sette en allcore ettersom vcore gikk bananas med 1.0.0.3ab <.< 

 

EDIT: ser at jeg la ut feil bilde :( skulle vært 3733 og ikke 3800

 

GtgwZYQ.png

 

Jeg får høy hastighet på write. Bruker du bare 2 brikker? 

4x8 GB bruker jeg.

Lenke til kommentar

Har ikkje tatt vannblokka bort fra 1800x enda, så da er det fortsatt slik etter noen dagers test :

 

Nå regner jeg med at du ikke skal sitte å glane på godutstyret særlig ofte.

Men måtte bare få kommentere; Gud så styggt unsleaved cabling er. Ene viften din. På 90-tallet fantes jo knappt sleaving på alt av kabler, og jeg hadde vel brydd meg døyten om det selv  :)

Lenke til kommentar

Nå regner jeg med at du ikke skal sitte å glane på godutstyret særlig ofte.

Men måtte bare få kommentere; Gud så styggt unsleaved cabling er. Ene viften din. På 90-tallet fantes jo knappt sleaving på alt av kabler, og jeg hadde vel brydd meg døyten om det selv  :)

Det er testbenken min :p

Lenke til kommentar

Dessuten Nizzen, når du fyrer opp BF5, så kan du glemme å se 4500+ MHz boost. Andre har rapport samme som deg, men bare under lett load på 1-2 kjerner. Ellers stopper det på ~4300 all-core, om du er heldig med CPU og har god kjøling.

 

Edit : Men kanskje har du vunnet lotteriet :p

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Dessuten Nizzen, når du fyrer opp BF5, så kan du glemme å se 4500+ MHz boost. Andre har rapport samme som deg, men bare under lett load på 1-2 kjerner. Ellers stopper det på ~4300 all-core, om du er heldig med CPU og har god kjøling.

 

Skal sjekke BF V etterhvert :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis du faktisk leser noen tester, så vil du oppdage at vifta begynner å spinne ved omtrent samme belastning for både 550W-, 750W-, og 1200W-modeller, det skiller kanskje 50W belastning mellom en 550W og 1200W grunnet ekstra store kjøleribber.

 

Det betyr at det er viktigere å finne en strømforsyning som har en stillegående vifte enn en som kan levere høy effekt, for eksempel denne fra Corsair: https://www.komplett.no/product/986249/datautstyr/pc-komponenter/stroemforsyning/enheter/corsair-rm750x-750w-psu

 

Uansett kommer du ikke til å høre noe til strømforsyningens vifte, de tre kabinettviftene du kjøper vil lage like mye støy som en strømforsyningsvifte for en effektiv strømforsyning, for ikke å snakke om skjermkort og CPU-kjøler.

 

Når begynner titanium-PSU vifter å spinne? Helt likt?

Men man får renere ift. for ripples da?  :love:

Har fortsatt utsatt kabeloppryddingen. Mulig jeg gidder rydde i kablingen når jeg har fått det skjermkortet og de SSD-ene jeg lander på senere i sommer/høst/vinter-19 el. /vår-20.

 

 

 

Øh, noen har beige't, i kabinettet mitt  :p

(som i fargen beige)

post-30484-0-84640800-1562805590.jpg

 

@Nizzen:

Fikk termalpaste'n fra Gelid i hus, men blir vel til å bytte til den dersom jeg kabler om i rotet der. For jeg regner med at jeg må av med Bequiet-kjøleren uansett for å få de oppe i venstre hjørne kablene gjemt. De var et helvete å montere nedpå hovedkortet mens Bequiet-kjøleren stod montert.  :rofl:

 

Men det blir sikkert like helvete å prøve å tre de på ryddig måte uten å løfte av den massive kjøleribba.

Endret av G
Lenke til kommentar

Viften blir jo ikke å slå et eneste slag før den trekker 480W. Burde jeg fortsatt velge RM'en fra Corsair?

 

f1.jpg

 

Ca. på 200 Watt før det sparker til på min da?

 

hero_121918.jpg

 

Gjerne bedre å ha Eco off da, og få viften til å la være å spinne opp, ved ha den konstant spinnende?

 

 

Grøss og gru  :confused:
 
Ja  :roll:
Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...