Gå til innhold

ANMELDELSE: The Witness


Anbefalte innlegg

Elsker krangletråder angående karakterer på anmeldelser av spill. Skulle ønske Gamer var tøffe nok til å hive karaktersystemet åt skogen. Da hadde man faktisk måtte lest anmeldelsen før man begynte å kritisere.

 

Blir å plukke opp dette spillet på billigsalg en gang. For mye annet å plundre med om dagen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Har så vidt testet spillet selv og det blir nok heller ikke mer testing. Spillet minner litt om typen spill som var kjekke en gang på nittitallet når jeg faktisk ikke var tørr bak ørene enda

 

Jeg er faktisk enig i at karakteren her kommer av personen som laget spillet. 

 

Det at du "så vidt har testet spillet" er nok til å ikke ta kommentaren din seriøst, er jeg redd. Et spill som The Witness tar tid, og kanskje må du bruke rundt 5 timer eller mer for å i det hele tatt begynne med å skjønne hva spillet egentlig handler om og hvor mange muligheter spillets mekanismer gjør mulig.

 

Og hvordan kan du være "enig i at karakteren her kommer av personen som laget spillet"? Du mener at du tror dette er grunnen? Jeg kan love deg at spillets utvikler hadde null og niks med karakteren å gjøre. Å tro noe annet er konspiratorisk vrøvl, og useriøst pølsevev. At du ikke likte spillet er helt greit, og som jeg nevner i anmeldelsen er det absolutt ikke for alle. Men det at du ikke likte spillets avanserte mekanikker, løsninger og regler, og heller ikke kom til de delene som lar deg nyte disse, gir deg ikke grunnlag for å anklage meg og andre anmeldere for å ha basert anmeldelsene sine på et navn.

Det er bra du står opp for anmeldelsen din. Du klarer nok å legge litt mer i spillet enn hva jeg klarte selv og klarer å leve deg mer inn i verdenen. Når jeg sier såvidt så har jeg kommet en del inn i spillet og det er nok noen timer men hvor langt det egentlig er skal jeg ha utsatt. At jeg mener navnet til skaperen har bidratt er nok litt min mening om spilljournalister og det er fullt mulig jeg drar deg urettferdig med inn i det. Det virket i mange saker om spillet som det var viktigere å presisere at spillet var fra den geni erklærte skaperen av braid enn hva the witness går ut på (der mener jeg generelt ,og ikke din anmeldelse).

Lenke til kommentar

Jeg trengte bare å se tittelen "finkultur" om et indie-spill for å skjønne at gamergate-gjengen ville eksplodere. At spillet fremstår som kjedelig for deg har med dine preferanser å gjøre, som igjen påvirkes av din forståelseshorisont, som igjen formes av alt du opplever gjennom livet. Du har ikke opplevd det som gir deg forutsetning for å nyte et "sofistikert" spill som The Witness, og det er helt greit. Men å begynne å gnåle om at spilljournalister verden over er kjøpt og betalt av en indie-spillutvikler blir for dumt. Da får du heller trekke slutningen at profesjonelle spillanmeldere muligens har litt større sjanse for å ha relevant utdanning (litteratur-/film-historie, filosofi, etc, hva vet jeg) som gjør at de lettere kan verdsette slike spill, å skjønne meta-nivåene, enn oss vanlige dødelige som visstnok er fornøyd med å "drekka, pule og slåss".

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Skulle ønske Gamer var tøffe nok til å hive karaktersystemet åt skogen.

 

Jeg kunne ikke vært mer enig. Jeg synes det er helt topp at så mange har i det siste kuttet ut karaktersystemet. Noe som får personer til å lese igjennom en anmeldelse og ikke bare se på en karakter. Jeg liker spesielt Eurogamer sin måte å gjøre det på.

 

Hadde vært veldig tøft om Gamer.no ble dem første i Norge? til å fjerne hele karaktersystemet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor kan ikke karaktersystemet vedvare? folk velger jo selv om de vil lese hele greia eller om de hopper nederst på siden for å få en kjapp indikasjon på hvordan spillet er.

 

Fordi tallet ikke forteller noe som helst om hvordan spillet er. Javel , The Witness får 10/10. Da er det jo bare å kjøpe da?

Hadde jeg kun lest tallet så hadde jeg jo kjøpt det så fort som mulig, men siden jeg også leser anmeldelser (i flertall) om spill jeg lurer på og hører på en del podcaster landet jeg på at det neppe er et spill for meg. Da hjelper 10/10 lite. Tallet blir ubetydelig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg trengte bare å se tittelen "finkultur" om et indie-spill for å skjønne at gamergate-gjengen ville eksplodere. At spillet fremstår som kjedelig for deg har med dine preferanser å gjøre, som igjen påvirkes av din forståelseshorisont, som igjen formes av alt du opplever gjennom livet. Du har ikke opplevd det som gir deg forutsetning for å nyte et "sofistikert" spill som The Witness, og det er helt greit. Men å begynne å gnåle om at spilljournalister verden over er kjøpt og betalt av en indie-spillutvikler blir for dumt. Da får du heller trekke slutningen at profesjonelle spillanmeldere muligens har litt større sjanse for å ha relevant utdanning (litteratur-/film-historie, filosofi, etc, hva vet jeg) som gjør at de lettere kan verdsette slike spill, å skjønne meta-nivåene, enn oss vanlige dødelige som visstnok er fornøyd med å "drekka, pule og slåss".

 

I min del av det der så er ingen kjøpt og betalt. Jeg er nok mer på tanken av at navnet blender når vi først er inne på det. På en måte som alt laget av Apple bare fungerer og aldri har noe feil :)

 

PS. Anmelder har nevnt på at han absolutt ikke er en del av denne konspirasjonen så han er frikjent ;)

Lenke til kommentar

Kunstspill. Vakkert, vellaget, originalt. Pompøst, pretensiøst, virker som en gratis tech demo som ble laget på noen dager av studenter på noen dager, burde være gratis.

 

De mest interessante delene kan an få ved å kjøpe en liten barnebok og lese brainyquote.

 

Det er virkelig kunst. Jonathan Blow kunne ha driti i en boks, og sendt det til spillanmeldere og han ville fortsatt få en 10/10 score.

Lenke til kommentar

Kunstspill. Vakkert, vellaget, originalt. Pompøst, pretensiøst, virker som en gratis tech demo som ble laget på noen dager av studenter på noen dager, burde være gratis.

 

De mest interessante delene kan an få ved å kjøpe en liten barnebok og lese brainyquote.

 

Det er virkelig kunst. Jonathan Blow kunne ha driti i en boks, og sendt det til spillanmeldere og han ville fortsatt få en 10/10 score.

 

Nei, jeg beklager denne uttalelsen. Jonathan Blow har laget et genialt spill, med egne midler og egen teknologi. Han har vært kjempeflink. Og anmelderen på gamer.no har også gjort en kjempegod jobb, jeg vet ikke hvor min kommentar kom fra.

Lenke til kommentar

Helt ærlig forstod jeg aldri helt hva som var så genialt med Braid heller, men der har jeg nok aldri spilt lenge nok til eventuelt å finne det for det klarte bare ikke å gripe meg. Da foretrekker jeg Fez (selv om fyren som laget det er en grinebiter) og Super meat boy (måtte ta noen indie spill jeg liker siden jeg har en tendens til å klage på indiespill).

Lenke til kommentar

For meg er problemet med karaktersystemet at anmeldelsen da virker mer "bastant" enn hva den ville hvis det ikke ville vært ett tall i slutten av anmeldelsen. Det er også problematisk at man på død og liv skal kunne måle spill opp mot hverandre ved hjelp av et karaktersystem som ikke henger på greip. Hvorfor skal man sette et tall på slutten av en subjektiv test? Det gir jo ingen mening. I såfall burde man som andre sier trekke inn flere delkarakterer, og måle spillet opp mot spill i samme sjanger.  

Uansett. spillkarakterer er tydeligvis noe Gamer liker å beholde, og anmelder Andreas mener spillet fortjener en 10/10. Da er det ferdig snakka, og så får vi andre eventuelt gjøre oss opp andre meninger. Gleder meg for så vidt til å teste spillet en gang i fjern framtid. 

Lenke til kommentar

 

Hvorfor kan ikke karaktersystemet vedvare? folk velger jo selv om de vil lese hele greia eller om de hopper nederst på siden for å få en kjapp indikasjon på hvordan spillet er.

 

Fordi tallet ikke forteller noe som helst om hvordan spillet er. Javel , The Witness får 10/10. Da er det jo bare å kjøpe da?

Hadde jeg kun lest tallet så hadde jeg jo kjøpt det så fort som mulig, men siden jeg også leser anmeldelser (i flertall) om spill jeg lurer på og hører på en del podcaster landet jeg på at det neppe er et spill for meg. Da hjelper 10/10 lite. Tallet blir ubetydelig.

 

Jeg er den som liker å holde det meste med spill skjult til jeg prøver det selv, derfor er det greit med tall som en slags pekepinn. 

Tall er ikke nyansert, dermed spolerer ganske lite. Og jeg er for at valget bør være der, skadet ikke deg tydeligvis at det var et 'ubetydelig' tall nederst, som du sier når du bare kunne lese anmeldelsen for det hjelper deg personlig mer kontra da karakteren spillet mottok.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg gir opp gamer.no... Har Norge ingen gode anmeldere? TI AV TI FOR DETTE!? FOR THE WITNESS!?

Den einaste ein kan sjå på som ein verkeleg "god" anmeldar når det kjem til poengsetting er ein sjølv. Karakterdelen av ein omtale er stort sett fullstendig subjektiv. Smaken er som baken.

Endret av Br3AK
  • Liker 1
Lenke til kommentar

The witness er som kardemommeby i dyreparken, med det store slottet fra eurodisney og andre kulisser slengt inn. Du kommer ut av tunnelen og skimter fjelltoppen i det fjerne og tenker at her er det mye å oppdage! Men det er ikke det. Det er bare en død øy. En stein død øy med vage diktafonopptak rundt omkring og mer eller mindre lure aktivitetsbokoppgaver spredd rundt.

Det er massevis av små ting som bare er helt riktig her. Geniale små designvalg av Blow som det er vanskelig å snakke om uten å spoile, men som gjør lite eller ingenting for å tilføye noe substans til historien eller liv til øya.

 

De eneste følelsene the witness har å tilby er følelsen av udugelighet når du bruker lang tid og overlegenhet når du tar et område kjapt. Spillmekanisk er det like avansert som en aktivitetsbok du fikk i julestrømpa da du var liten, og det prøver ikke å fortelle noen historie.

 

Anbefaler heller spacechem, antichamber, the talos principle, eller myst med oppfølgere for den saks skyld.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg gir opp gamer.no... Har Norge ingen gode anmeldere? TI AV TI FOR DETTE!? FOR THE WITNESS!?

 

Den einaste ein kan sjå på som ein verkeleg "god" anmeldar når det kjem til poengsetting er ein sjølv. Ein omtale er stort sett fullstendig subjektiv. Smaken er som baken.

Det er genuint nedslående hvor lav kvaliteten i spillpressen er, sammenlignet med andre medier og hvor lavt en høy score henger i denne bransjen. Musikk, litteratur, film og teater har anmeldere som tar jobben sin alvorlig. Spillpressen består stort sett av voksne barn. Den gjennomsnittlige spillanmelder er en ren klisjé.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du vet at dine kommentarer er så lavpanne at du må lage en ny bruker for å ikke bli stemplet. Så kan du kanskje like greit la være? Skulle ikke forundre meg om du faktisk logger ut og inn med din andre bruker for å gi deg selv poeng.... 

Endret av LarZen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Om du vet at dine kommentarer er så lavpanne at du må lage en ny bruker for å ikke bli stemplet. Så kan du kanskje like greit la være? 

Snakker du til meg? Det er ikke spesielt kontroversielle påstander jeg har kommet med her, men om jeg blir stemplet som en som er kritisk til spillpressen tror jeg nok jeg skal leve godt med det. Jeg har mange interesser, og spill er den eneste der jeg virkelig sliter med å finne noenlunde intelligent analyse.

Og det er en viss ironi i at anmelderkorpset har snakket så mye om at spillmediet må bli tatt seriøst på linje med f.eks film, mens så få av anmelderne selv er i stand til å vise mediet respekt.

 

"Spill er kultur"

 

Forøvrig min eneste konto, registrert til den eneste mailen jeg disponerer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...