Gå til innhold

ANMELDELSE: The Witness


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

[...]

Du misforstår litt her. Da jeg scrollet ned til kommentarfeltet var det for å kommentere the witness, hvilket jeg jo gjorde i første post. Jeg begynte først å snakke om spillpressens, i mine øyne, ubestridelige nederlag som svar til andre poster, særlig en spesielt meningsløs en fra "larzen", og det var i det hele tatt ikke ment som kritikk av denne anmeldelsen spesifikt. Jeg synes det er en helt grei anmeldelse du har skrevet, selv om jeg jo er uenig i konklusjonen.

 

De største problemene i spillpressen har lite å gjøre med språket og utdannelsen til journalistene, men mye å gjøre med pengeflyten i hele industrien. Det er f.eks ikke greit at IGN har reklameinntekter fra spillutgivere eller at utgivere sender ut anmeldelseskopier med forbehold. Jeg mener at anmelderkorpset også i Norge er sterkt påvirka av trender fra de amerikanske mediehusene, men det kan jeg selvsagt ikke bevise.

 

I andre kunsformer eller medier er det ikke normalen at de beste utgivelsene er bestselgerne, og du har derfor et skille mellom hva folk flest synes er morsomst, og hva som faktisk er best. Kanskje etterlyser jeg en viss grad av elitisme i spillpressen, og det er kanskje meningsløst formulert, men jeg synes poenget illustreres godt om du scroller gjennom deres egne anmeldelser og ser på hva slags poengsummer som kastes rundt. Poengskalaen behøver helt åpenbart en betydelig forskyvning nedover for å opprettholde poengenes integritet slik at dere kan ha makten til å kunne belønne spesielt gode titler på en meningsfull måte, og for å bedre gjenspeile den generelle kvaliteten på dagens utgivelser. Nå, midt i oppfølgeralderen mørkeste tid opplever jeg at spillpressen er med å feire middelmådigheten i stedet for å endre litt på praksisen sin for kanskje å påvirke industrien i en positiv retning. 

Jeg ønsker også at spillpressen i større grad tar høyde for ulikheten i hva spill kan være uten å ha så stort fokus på de etablerte sjangerskillene som jeg synes egner seg bedre for film.

 

På metacritic skjer det egentlig noe ganske interessant. Vi har anmelderscore på en side, og brukerscore på den andre, der begge sider har problemer. Anmelderscores er preget av anmeldernes frykt for å gi en AAA-tittel noe særlig under 8 i score, mens brukerscores er preget av at folk som ikke liker et spill gir det en ufortjent 1 i score. Det spesielle er at brukerscoresa faktisk fremstår som desidert mest nyansert. 

 

Skjønner ikke hvorfor du skal antyde at jeg er sur, jeg er enig i at påstandene henger løst hos meg, men jeg er da ikke følelsesmessig involvert her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Jeg er veldig uenig med deg. Jeg synes særlig den norske spillpressen er veldig flinke i sine anmeldelser. De er som regel inngående og nyanserte - samt åpen om sin subjektivitet.

 

Det siste vi trenger er snobbete anmeldere som vi finner i film/musikk/teater som ikke en gang evner å snakke samme språk som "oss andre".

 

Forøvrig er det en grunn til at det er mange gode karakterer. Det er begrenset med antall anmeldere i Norge og siden det er enormt tidkrevende å anmelde spill så foretrekker de selvfølgelig å anmelde spill de liker eller hvertfall i utgangspunktet har interesse for og det synes jeg er helt greit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synest dette var et veldig behagelig puzzle og utforskningsspill, jeg likte også godt at man stadig lærer seg nye kombinasjoner og triks for å komme seg videre, uten at det står noen å trykker en tutorial nedover hodet på deg. Flere av de vanskeligste puzzlene ga også en veldig god mestringsfølelse etter å ha klart de. Det er også flust av "hemmeligheter" å oppdage.

 

Dette er et typisk spill som jeg synest er veldig mye bedre hvis man ikke har blitt spoila av noe i spillet (mao. styr unna lets plays og for mye info om spillet generelt). Var bla. en del av spillet jeg ikke oppdaget før jeg var ferdig med den "vanlige" delen, men som forlenget opplevelsen betraktelig.

 

For å være helt ærlig skiter jeg langt i om noe er kunstnerisk ditt eller datt, jeg synest spillet ga meg god underholdning og brukte behagelige fargetoner, grafikken fungerte godt til å formidle den typen puzzles som er i spillet og var tydelig og lett og forstå. Da er jeg egentlig veldig fornøyd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...