Gå til innhold

Flyseteavgiften - Ryanair sier opp avtale, Rygge legger ned - Naivt av Regjeringen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med andre ord så er argumentet at vi vanlige sauer trenger noen "overlords" som tenker for oss siden vi tydeligvis er for dumme til det selv? Det hørtes kanskje litt hardt ut akkurat det jeg skrev her, men dersom mennesker generelt er korttenkte; hvorfor skal vi da stole på at politikerne er det spor bedre?

 

Og alt dette forutsetter selvsagt at man sluker argumentene om at mennesket kjører naturen i dass.

 

En siste ting: hvorfor er det ingen som snakker om den VIRKELIGE elefanten i rommet: nemlig det at det blir stadig flere mennesker på denne kloden?

Mennesker er aper, ikke sauer. Og vi tenker på bananer, ikke miljøet.

 

Så aper kan stemme så vil de stemme på aper. Det trengs politisk kraft til å gjøre de tingene folket ikke vil. Folk vil feste, fly, forurense og overbefolke jorda. Det får irreversible konsekvenser for oss alle. Problemet er at hver gang noen skal bestemme på tross av befolkningen så ender det opp med at de bestemmer at hemmelig politi skal arrestere og henrette mennesker, at kvinner skal kidnappes i en kjeller og misbrukes eller at de som bestemmer skal forsyne seg av fellesskapets penger.

 

Ja, det er ALT for mange mennesker på jorda. Aper tenker også på sex i tillegg til bananer. Vi trenger ikke flere mennesker. Verden blir ikke på noen måte bedre av å øke befolkningen. Prisen for å legge på flere milliarder mennesker på lasset nå, er en pris vi resterende milliarder mennesker må betale. Mennesker er forurensning, uungåelig!

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Flyreiser kommer til å bli foretatt uansett, det er et garantert faktum. Er du klar over hvor vanvittig mange arbeidsplasser som både er avhengig av flysektoren, samt er direkte pårørt av det? Om du tror verden utenfor Norge kommer til å kutte flytrafikken til det punktet der noe forskjell vil skje så heller det mest mot ønsketenkning. 

 

Vi kan gjerne alle slutte å spise kjøtt, kutte skipstrafikken, all industri og gjerne fjerne hele oljesektoren (verden uten plastikk). Er det troverdig? Nei. Sikt heller på å finne muligheter til miljøvennlig løsninger (hydrogenbiler er et godt eksempel.) istedenfor og kutte det ut.

Norge er avhengig av flyreiser fordi vi på noen måter mangler infastruktur, men hovedsakelig fordi vi er et enomrt øde land(vi er litt større en Japan arealmessig).

Storfetishmen for f.eks hurtigtog kommer rett og slett av fly per dags dato ikke har noe alternativ. Fly Oslo Bodø er en og en halv time. Tog Oslo Bodø er 19 timer på toget.

Og skal du lengre nord en Bodø, så har du valget mellom Bil og Fly. Og hurtigruten for turisme.

 

Per dags dato har Ryanair, SAS, Norwegian, Widerøe veldig underlige forhold til forflyttning.

Endret av del_diablo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

 

Flyreiser kommer til å bli foretatt uansett, det er et garantert faktum. Er du klar over hvor vanvittig mange arbeidsplasser som både er avhengig av flysektoren, samt er direkte pårørt av det? Om du tror verden utenfor Norge kommer til å kutte flytrafikken til det punktet der noe forskjell vil skje så heller det mest mot ønsketenkning. 

 

Vi kan gjerne alle slutte å spise kjøtt, kutte skipstrafikken, all industri og gjerne fjerne hele oljesektoren (verden uten plastikk). Er det troverdig? Nei. Sikt heller på å finne muligheter til miljøvennlig løsninger (hydrogenbiler er et godt eksempel.) istedenfor og kutte det ut.

Norge er avhengig av flyreiser fordi vi på noen måter mangler infastruktur, men hovedsakelig fordi vi er et enomrt øde land(vi er litt større en Japan arealmessig).

Storfetishmen for f.eks hurtigtog kommer rett og slett av fly per dags dato ikke har noe alternativ. Fly Oslo Bodø er en og en halv time. Tog Oslo Bodø er 19 timer på toget.

Og skal du lengre nord en Bodø, så har du valget mellom Bil og Tog. Og hurtigruten for turisme.

 

Per dags dato har Ryanair, SAS, Norwegian, Widerøe veldig underlige forhold til forflyttning.

 

Har vi virkelig råd til å bygge hurtigtog Oslo - Tromsø? Jeg tror økonomien i Norge har andre ting å fokusere på nå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

 

Har vi virkelig råd til å bygge hurtigtog Oslo - Tromsø? Jeg tror økonomien i Norge har andre ting å fokusere på nå.

Vis hurtigtoget også tar over vanlig godstransport? Ja.

Det tar evigheter å bygge uansett.

 

Det tar nok evigheter å bygge i dette landet her ja, men jeg vil ikke engang tenke på prisen for den strekningen. Ville heller fokusert på Oslo - Bergen først.

Lenke til kommentar

Det er helt uforståelig at folk ikke forstår/ikke vil ta innover seg enkle fakta.

  • Ryanair er ikke bekymret for seteavgiften i Norge overhode. De er livredde for hva andre fattige statsledere med kraftige miljøkrav hengende over seg vil gjøre om Norge lykkes. Når dette blir innført, så kommer andre land etter.
  • Det brukes veldig mye penger på klimatiltak. Noen gode, og noen dårlige. Disse pengene må komme fra et sted, og et av de stedene er seteavgiften. 
  • 1000 arbeidsplasser er en bagatell i det store og hele. Dessuten så bidrar Ryanair til at nordmenn ferier mer i utlandet enn i eget land, noe som igjen svekker turistnæringen i Norge.
  • Vi, som samfunn, kan aldri la en bedrift true våre politikere til å endre vedtak fattet gjennom demokratiske prosesser. Dersom vi ikke vil ha denne avgiften, så må vi som befolkning ta den kampen.
  • Vi er nødt til å reise mindre, dessverre. Tiden med 10-20 storbyweekender i utlandet er nødt til å ta slutt, og vi får heller være glade for at vi fikk oppleve det.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

For en gjeng med surmulere som er i overtall i denne tråden da.

 

Kanskje man heller skal fokusere på å gjøre flyene mer miljøvennlige istedet for å gjøre det umulig dyrt å fly?(80kr mer skal jeg glatt greie , er i såfall bare å droppe en vare ombord eller på taxfree) Flyindustrien sysselsetter en del folk må dere huske. Til slutt , selvom du er fornøyd med å holde deg her hjemme på berget , så kan det jo hende at folk har lyst å benytte av den flotte muligheten vi som er født i dette landet hvor de aller fleste tjener 20k eller mer i mnd til å se verden å oppleve andre land og kulturer ?

 

 

Forbud er feil vei å gå nesten uansett hva det gjelder.

 

NB Sikkert litt skriveleifer ute går , skrevet på tkf med pølsefingre.

Endret av boundishh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Du skrev "hvorfor er det ingen som snakker om den VIRKELIGE elefanten i rommet: nemlig det at det blir stadig flere mennesker på denne kloden".

 

Og nå snakker jeg jo om det, du inviteres til å snakke om det her og nå. Så spørsmålet mitt står ved lag, hva vil du gjøre for å forhindre at folk får lengre levealder i land i Afrika og andre utviklingsområder?

Jeg vil vel ikke gjøre noe som helst med det, det er ikke jeg som er "miljønissen" her. Det jeg derimot synes er litt forunderlig, det at de som vil begrense flytrafikken med bakgrunn i miljø; de ser fullstendig bort i fra at det blir stadig flere mennesker på denne kloden som i stadig større grad vil ønske å flytte på seg.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Så aper kan stemme så vil de stemme på aper. Det trengs politisk kraft til å gjøre de tingene folket ikke vil. 

Noen aper er altså smartere enn de andre og derfor i kraft av det skal de styre?

Lenke til kommentar

Trenger ikke være smartere, men må ta politiske avgjørelser som er upopulære.

 

Det som er populært er fest, reise, forbruk. Alt dette gir forurensning.

 

Det som er upopulært er å dempe forbruk, dempe reise, dempe økonomisk vekst. Dette gir mindre forurensning.

 

Hvilken politiker vil dempe forbruk, dempe salg, dempe reise? Hvem vil stemme på denne politikeren?

 

Folk ønsker å feste mer, kjøpe mer, jobbe mer, reise mer og få flere unger.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Så bare de rikeste skal få lov å bruke flytransport?

Ja! Ideelt sett bare de som virkelig trenger det, men et ekstra byråkrati til å behovsprøve flyreiser blir for dumt. Da er prisøkning en effektiv måte å begrense tilgangen, så får vi heller tåle at de styrtrike tar seg en tur. Det viktigste er at middelklassen slutter å se på årlige storbyweekender og sydenturer som normen.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

 

Så bare de rikeste skal få lov å bruke flytransport?

Ja! Ideelt sett bare de som virkelig trenger det, men et ekstra byråkrati til å behovsprøve flyreiser blir for dumt. Da er prisøkning en effektiv måte å begrense tilgangen, så får vi heller tåle at de styrtrike tar seg en tur. Det viktigste er at middelklassen slutter å se på årlige storbyweekender og sydenturer som normen.

 

Jeg vil heller ha det slik at man er nødt til å søke om en flytur og ha nødvendige grunner for det enn at de styrtrike skal få fly når de vil mens alle andre normale har ikke råd.

Lenke til kommentar

 

Så bare de rikeste skal få lov å bruke flytransport?

Ja! Ideelt sett bare de som virkelig trenger det, men et ekstra byråkrati til å behovsprøve flyreiser blir for dumt. Da er prisøkning en effektiv måte å begrense tilgangen, så får vi heller tåle at de styrtrike tar seg en tur. Det viktigste er at middelklassen slutter å se på årlige storbyweekender og sydenturer som normen.

 

 

Så middelklassen skal ikke få lov mens eliten skal få fortsette å gjøre slik de vil? Høres jo helt sprøtt ut. Hvorfor ikke bare gå tilbake til føydalsamfunnet mens vi er i gang?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

[*]1000 arbeidsplasser er en bagatell i det store og hele. Dessuten så bidrar Ryanair til at nordmenn ferier mer i utlandet enn i eget land, noe som igjen svekker turistnæringen i Norge.

 

Og import fra utlandet bidrar til å svekke norsk handelsstand og norsk industri da eller?

 

Det absolutt eneste selgende argumentet med å bo i Norge er at man stort sett tjener nok penger til å kunne reise bort herfra relativt ofte. Er det noe som ikke burde avgiftsbelegges så er det nettopp mulighetene til det.

Endret av coffeee
Lenke til kommentar

Trenger ikke være smartere, men må ta politiske avgjørelser som er upopulære.

 

Det som er populært er fest, reise, forbruk. Alt dette gir forurensning.

 

Det som er upopulært er å dempe forbruk, dempe reise, dempe økonomisk vekst. Dette gir mindre forurensning.

 

Hvilken politiker vil dempe forbruk, dempe salg, dempe reise? Hvem vil stemme på denne politikeren?

 

Folk ønsker å feste mer, kjøpe mer, jobbe mer, reise mer og få flere unger.

 

Hadde det vært så vel at folk vil få flere unger så hadde vi vel ikke hatt den befolkningskrisen vi har i Europa i dag.

 

Ellers mener jeg at det folket vil er det som er riktig, vi kaller oss tross alt for et "demokrati".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Så bare de rikeste skal få lov å bruke flytransport?

Ja! Ideelt sett bare de som virkelig trenger det, men et ekstra byråkrati til å behovsprøve flyreiser blir for dumt. Da er prisøkning en effektiv måte å begrense tilgangen, så får vi heller tåle at de styrtrike tar seg en tur. Det viktigste er at middelklassen slutter å se på årlige storbyweekender og sydenturer som normen.

 

Så bare de rikeste skal få lov å bruke flytransport?

Ja! Ideelt sett bare de som virkelig trenger det, men et ekstra byråkrati til å behovsprøve flyreiser blir for dumt. Da er prisøkning en effektiv måte å begrense tilgangen, så får vi heller tåle at de styrtrike tar seg en tur. Det viktigste er at middelklassen slutter å se på årlige storbyweekender og sydenturer som normen.

 

Stått opp på feil bein eller? Slutt å irriter deg over hva folk velger å sløse vekk sine penger på.

 

Man lever kun en gang , så burde man gjøre så mye som mulig av det man har mulighet og råd og lyst til. (uten å låne seg forbi ørene selvsagt)

 

Godt over 500(500 er maks fly per skjermbilde) fly over europa og over 11000 fly totalt i verden som er i lufta samtidig. Så om alle nordmenn slutter helt og fly er det en fis i havet.

post-111084-0-68687200-1454618934_thumb.png

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Første fnugget i skredet håper jeg blir et bedre bilde. 

 

Du snakker forøvrig med en mann som brukte opp konfirmasjonspengene på flytimer og kjører motorsykkel. Tror du jeg vil at det skal være sånn? Jeg elsker alt som bråker og går fort, lukten av bensin, særlig flybensin...

Jeg er ikke irritert over at folk bruker penger på reiser. Men nå er vi faktisk kommet til et punkt i verdenshistorien hvor vi begynner å innse at vi ikke kan gjøre nøyaktig som vi vil hele tiden uten at det får katastrofale følger for både nåværende og fremtidige verdensborgere. Det tyvende århundres vestlige middelklasselivsstil ødelegger verden og må trappes ned. Samtidig må u-landene slutte å drømme om den, og da hjelper det at vi går foran med et godt eksempel og sier at sånn kan vi faktisk ikke fortsette.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...