Gå til innhold

Flyseteavgiften - Ryanair sier opp avtale, Rygge legger ned - Naivt av Regjeringen?


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+2534

"Betaler en penger til staten så går alt bra, da forsvinner disse farlige gassene vi prøver å begrense"!!

Klimaavgifter er den moderne tids avlat: "Når miljøavgiften i statskassen klinger, sjelen ut av skjærsilden springer."

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er enig i at seteavgifta er veldig lav (200 kr/billett i et halvfullt fly), og vil ikke hjelpe så veldig. Men at ett selskap slutter å fly fra én flyplass. er i hvert fall en begynnelse.

Hva du mener med at folk ikke gidder i bidra, forstår jeg ikke. Det er bare å gjøre flyreisene dyre nok, så vil folk sjeldent ta fly. Da bidrar de enten de gidder eller ei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg er enig i at seteavgifta er veldig lav (200 kr/billett i et halvfullt fly), og vil ikke hjelpe så veldig. Men at ett selskap slutter å fly fra én flyplass. er i hvert fall en begynnelse.

Hva du mener med at folk ikke gidder i bidra, forstår jeg ikke. Det er bare å gjøre flyreisene dyre nok, så vil folk sjeldent ta fly. Da bidrar de enten de gidder eller ei.

 

 

 

Hvordan kan du si at det hjelper at et selskap ikke flyr fra en base?

 

Ryanair kommer ikke til å selge flyene sine, de kommer til å bli flyttet til andre baser hvor de kommer til å fly fra like mye som før.

Antagelig vil Ryanair fly akkurat like mye som før, kanskje mer - dermed forrurense like mye / lite som før, kanskje mer, kanskje mindre.

 

Passasjerene som er berørt kommer til å fly ut fra norge uansett - vi ønsker å reise og lar oss ikke stoppe av 80 kr, det er ikke noe for oss i dag. Dermed må andre selskap som SAS / Norwegian eller andre ta disse pasasjerende, og må kanskje sette inn fler fly. Fler fly er mer forrurensning.

 

Jeg kan ikke forstå at du kan skrive at du mener flyseteavgiften hjelper noe som helst, selv om et selskap slutter å fly fra en flyplass.

 

Skal vi slutte å fly må det koste mye mye mye mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

 

 

Fly kan aldri bli mer enn relativt miljøvennlige overfor andre transportmetoder. At vi skal reise så mye er det største problemet. Man kan si at et fullt passasjerfly bruker mindre drivstoff per personkilometer enn en bil, men hadde du giddet å kjøre over Atlanteren for å shoppe i New York? Tviler.

Veldig imponerende at du sitter på fasiten med tanke på utviklingen fly kan ha i fremtiden. Den eneste måten vi kommer oss forbi global oppvarming er om vi faktisk får dagens transportmidler miljøvennlig, det kommer aldri til å gå om vi skal kutte og fly og lasteskip. Det er et tapt prosjekt før det er begynt.
Ja, jeg tror jeg kan love deg at en flyreise aldri vil bli mer miljøvennlig enn en reise som ikke blir foretatt. Det er ren fysikk.

 

Flyreiser kommer til å bli foretatt uansett, det er et garantert faktum. Er du klar over hvor vanvittig mange arbeidsplasser som både er avhengig av flysektoren, samt er direkte pårørt av det? Om du tror verden utenfor Norge kommer til å kutte flytrafikken til det punktet der noe forskjell vil skje så heller det mest mot ønsketenkning. 

 

Vi kan gjerne alle slutte å spise kjøtt, kutte skipstrafikken, all industri og gjerne fjerne hele oljesektoren (verden uten plastikk). Er det troverdig? Nei. Sikt heller på å finne muligheter til miljøvennlig løsninger (hydrogenbiler er et godt eksempel.) istedenfor og kutte det ut. 

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar

 

Jeg er enig i at seteavgifta er veldig lav (200 kr/billett i et halvfullt fly), og vil ikke hjelpe så veldig. Men at ett selskap slutter å fly fra én flyplass. er i hvert fall en begynnelse.

Hva du mener med at folk ikke gidder i bidra, forstår jeg ikke. Det er bare å gjøre flyreisene dyre nok, så vil folk sjeldent ta fly. Da bidrar de enten de gidder eller ei.

 

Ser for meg nordmenn som reiser til Sverige for å få billigere flyturer, staten går glipp av skatt og norske arbeidsplasser forsvinner. Hvem er du? pickety? Faen meg god dumskap å lire av seg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Ser for meg nordmenn som reiser til Sverige for å få billigere flyturer, staten går glipp av skatt og norske arbeidsplasser forsvinner. Hvem er du? pickety? Faen meg god dumskap å lire av seg.

Hehe ja, det som er så typisk med slike forslag er den manglende evnen til å se lengre enn sin egen nesetipp. Dersom det innføres avgifter her som gjør det å skulle fly veldig dyrt, da vil jo det bare føre til at folk heller valfarter til Sverige, Danmark eller Finland og tar fly derfra i stedet. Det gjør jo virkelig underverker for miljøet.

Lenke til kommentar

 

Vi må trappe kraftig ned på flygingen før heller eller senere, og vi må slutte å forsvare miljøfiendtlige bransjer med "men folk mister jobben". Dette problemet vil øke, så det er bare å venne seg til det. Hva angår Ryanair driver de sine ansatte på en måte som hører den industrielle revolusjonen til. Vi kan ikke la sånne selskap diktere norsk politikk.

 

Personlig mener jeg at dette blir feil. Denne situasjonen handler ikke om hvordan de tar hånd om ansatte, mer om de slutter å fly fra Rygge, som igjen vil skape flere konsekvenser. Ryanair vil da ha tilgang til flere fly, dermed kan de skape flere ruter andre steder. På denne måten, slipper de faktisk ut like mye som de slapp ut i Norge. 

 

Det kan faktisk være smart å avskaffe flyselskapet, men ikke i dagens situasjon. Tidspunktet for denne avgiften er på det verste, spesielt til det vi opplever i Norge i dag. Vi kan ikke se på folk som stadig mister flere jobber. Det skaper følger i hele systemet, det angår deg og meg i fremtiden.

 

Dette mener jeg er feil tankemåte. Argumentet låter som meg som "hvis ikke vi fortsetter å forurense her, vil andre forurense mer andre steder". Og når alle bruker det argumentet så blir det maksimal forurensning.

 

Jeg så et godt eksempel utført på barn:

 

En håndfull tikroninger ble plassert ut på et bord. Barna fikk vite at de kunne ta så mange tikroninger de ville, men hver tikroning som ble igjen etter at alle hadde forsynt seg, ble byttet ut med en 20-kroning.

 

Akkurat slik er miljøet, en delt ressurs. Og argumentet "hvis ikke vi tar vår del så vil andre ta den, ligger iboende hos mennesker og kanskje alt liv. Ta det du kan nå, uten noen omtanke for fremtiden. Barna tok alle 10-kroningene umiddelbart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

...

Med andre ord så er argumentet at vi vanlige sauer trenger noen "overlords" som tenker for oss siden vi tydeligvis er for dumme til det selv? Det hørtes kanskje litt hardt ut akkurat det jeg skrev her, men dersom mennesker generelt er korttenkte; hvorfor skal vi da stole på at politikerne er det spor bedre?

 

Og alt dette forutsetter selvsagt at man sluker argumentene om at mennesket kjører naturen i dass.

 

En siste ting: hvorfor er det ingen som snakker om den VIRKELIGE elefanten i rommet: nemlig det at det blir stadig flere mennesker på denne kloden? 

Lenke til kommentar

 

 

Vi må trappe kraftig ned på flygingen før heller eller senere, og vi må slutte å forsvare miljøfiendtlige bransjer med "men folk mister jobben". Dette problemet vil øke, så det er bare å venne seg til det. Hva angår Ryanair driver de sine ansatte på en måte som hører den industrielle revolusjonen til. Vi kan ikke la sånne selskap diktere norsk politikk.

 

Personlig mener jeg at dette blir feil. Denne situasjonen handler ikke om hvordan de tar hånd om ansatte, mer om de slutter å fly fra Rygge, som igjen vil skape flere konsekvenser. Ryanair vil da ha tilgang til flere fly, dermed kan de skape flere ruter andre steder. På denne måten, slipper de faktisk ut like mye som de slapp ut i Norge. 

 

Det kan faktisk være smart å avskaffe flyselskapet, men ikke i dagens situasjon. Tidspunktet for denne avgiften er på det verste, spesielt til det vi opplever i Norge i dag. Vi kan ikke se på folk som stadig mister flere jobber. Det skaper følger i hele systemet, det angår deg og meg i fremtiden.

 

Dette mener jeg er feil tankemåte. Argumentet låter som meg som "hvis ikke vi fortsetter å forurense her, vil andre forurense mer andre steder". Og når alle bruker det argumentet så blir det maksimal forurensning.

Jeg så et godt eksempel utført på barn:

En håndfull tikroninger ble plassert ut på et bord. Barna fikk vite at de kunne ta så mange tikroninger de ville, men hver tikroning som ble igjen etter at alle hadde forsynt seg, ble byttet ut med en 20-kroning.

Akkurat slik er miljøet, en delt ressurs. Og argumentet "hvis ikke vi tar vår del så vil andre ta den, ligger iboende hos mennesker og kanskje alt liv. Ta det du kan nå, uten noen omtanke for fremtiden. Barna tok alle 10-kroningene umiddelbart.

 

Så du ønsker å gå i strupen på vår natur? Helt virkelighetsfjernt, lykke til med selvmordsprosjektet ditt. Ser frem til at du flyr mindre slik at eg kan fly mer.

Lenke til kommentar

Vil du nekte folk å bli yngre?

Jeg antar du vet at befolkningsveksten skyldes at levealderen øker betraktelig, ikke minst i utviklingsland. "Elefanten i rommet" som du kaller det er altså at folk lever lengre. Dette må du nesten forklare nærmere, og hvilke eventuelle tiltak du mener kan gjennomføres for å hindre dette?

Lenke til kommentar

Hvordan kan du si at det hjelper at et selskap ikke flyr fra en base? Ryanair kommer ikke til å selge flyene sine, de kommer til å bli flyttet til andre baser hvor de kommer til å fly fra like mye som før.

Ryanair fløy fra Østfold fordi det var etterspørsel etter flybilletter der. Billettene blir nå dyrere, så etterspørselen vil gå ned, og Ryanair innstiller der. De må da forsøke å finne andre avsides og billige flyplasser å operere fra, eventuelt prøve å selge enda flere flyseter på strekninger de allerede trafikkerer. Dette er nok ikke så liketil som du framstiller det, kan godt hende Ryanair må innskrenke litt. Og det er jo bra hvis samlet trafikk minker.

Lenke til kommentar

 

Hvordan kan du si at det hjelper at et selskap ikke flyr fra en base? Ryanair kommer ikke til å selge flyene sine, de kommer til å bli flyttet til andre baser hvor de kommer til å fly fra like mye som før.

Ryanair fløy fra Østfold fordi det var etterspørsel etter flybilletter der. Billettene blir nå dyrere, så etterspørselen vil gå ned, og Ryanair innstiller der. De må da forsøke å finne andre avsides og billige flyplasser å operere fra, eventuelt prøve å selge enda flere flyseter på strekninger de allerede trafikkerer. Dette er nok ikke så liketil som du framstiller det, kan godt hende Ryanair må innskrenke litt. Og det er jo bra hvis samlet trafikk minker.

 

 

På grunnlag av slike virkelighetsfjerne utsagn som dette kan man med sikkerhet vite at du aldri har drevet butikk, og du kommer heller aldri til å gjøre det. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Jeg antar du vet at befolkningsveksten skyldes at levealderen øker betraktelig, ikke minst i utviklingsland. "Elefanten i rommet" som du kaller det er altså at folk lever lengre. Dette må du nesten forklare nærmere, og hvilke eventuelle tiltak du mener kan gjennomføres for å hindre dette?

Akkurat hva er det jeg skal forklare nærmere? Hvorfor det blir stadig flere mennesker på denne kloden? Trodde du kunne historien om blomsten og bien.

Lenke til kommentar

På grunnlag av slike virkelighetsfjerne utsagn som dette kan man med sikkerhet vite at du aldri har drevet butikk, og du kommer heller aldri til å gjøre det.  

Når du er i beit for argumenter, er det nok fristende for deg å begynne med persondebatt. Men livet er for kort til å svare på sånne barnestreker, 

Lenke til kommentar

Akkurat hva er det jeg skal forklare nærmere? Hvorfor det blir stadig flere mennesker på denne kloden? Trodde du kunne historien om blomsten og bien.

Du skrev "hvorfor er det ingen som snakker om den VIRKELIGE elefanten i rommet: nemlig det at det blir stadig flere mennesker på denne kloden".

 

Og nå snakker jeg jo om det, du inviteres til å snakke om det her og nå. Så spørsmålet mitt står ved lag, hva vil du gjøre for å forhindre at folk får lengre levealder i land i Afrika og andre utviklingsområder?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg antar du vet at befolkningsveksten skyldes at levealderen øker betraktelig, ikke minst i utviklingsland. "Elefanten i rommet" som du kaller det er altså at folk lever lengre. Dette må du nesten forklare nærmere, og hvilke eventuelle tiltak du mener kan gjennomføres for å hindre dette?

Akkurat hva er det jeg skal forklare nærmere? Hvorfor det blir stadig flere mennesker på denne kloden? Trodde du kunne historien om blomsten og bien.

 

Ser ikke helt hva dette har med flyseteavgiften å gjøre, men befolkningsveksten jevner seg ut så lenge utviklingslandene forsetter å få bedre velstand. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...