Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har jeg plettfri vandel?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Flytt gjerne tråden om den er i feil sted!

 

Hei, jeg lurer på om jeg har plettfri vandel? Jeg vet enda ikke hva jeg skal bli, men det jeg interesserer meg for er yrker som krever plettfri vandel, eller en annen form for politiattest.

Jeg har ikke blitt dømt for noe før, jeg vet heller ikke om jeg har blitt anmeldt (men jeg burde vel ha fått brev eller beskjed om jeg har blitt dømt eller anmeldt). 

Alt jeg vet, er at jeg har fått to brev fra politiet, og et møte politiet.

Det ene brevet (som førte til møtet) var at jeg hadde tyvlånt kredittkortet til min mor, og det ble da anmeldt. Saken ble jo da henlagt, da min mor fant ut at det var meg, og ville ikke anmelde hennes egen datter.

 

Det andre brevet jeg fikk, var også da jeg var ung (som da jeg tyvlånte kortet til min mor, ungdomsskolen), jeg skulle selge en mobil, men kjøperen ville ha den sendt til en rar addresse. Jeg sendte først en pakke i postoppkrav først, for å få pengene (uten mobilen). Kjøperen ble jo da rasende, og kontaktet politiet. Jeg fikk da et brev som sto noe med bedrageri. Hørte aldri mer fra politiet, siden jeg og kjøperen løste jo problemet (siden jeg forklarte at jeg bare ville være safe). Så han fikk jo mobilen til slutt.

 

Det jeg lurer på er, har jeg plettfri vandel? Jeg har vurdert å ringe politiet, men det virker som om det er bare for om du er i nød eller den slags, ikke for å spørre om vandelen din. Har noen tips?

Yrker som virker interessante: Advokat, lærer, sykepleier, barnevernspedagog, NAV-rådgiver.

 

Noen tips? Og hvordan kan jeg eventuelt finne ut om dette 100%? Fordi jeg kan ikke be om politiattest med mindre det er grunn for det, som for eksempel hvis jeg skal søke jobb eller utdanning... Men jeg trenger jo denne attesten/bekreftelsen nemlig før jeg søker noen av det...

 

Håper på svar som kan hjelpe meg.



Anonymous poster hash: d1208...9c0
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen tips? Og hvordan kan jeg eventuelt finne ut om dette 100%?

Anonymous poster hash: d1208...9c0

 

 

Spør politiet?

 

 

Det andre brevet jeg fikk, var også da jeg var ung (som da jeg tyvlånte kortet til min mor, ungdomsskolen), jeg skulle selge en mobil, men kjøperen ville ha den sendt til en rar addresse. Jeg sendte først en pakke i postoppkrav først, for å få pengene (uten mobilen). 

Anonymous poster hash: d1208...9c0

 

 

Hva i alle dager var logikken bak å gjøre dette? 

 

 

 

Anonymous poster hash: c0b4e...650

Lenke til kommentar

Fordi jeg er paranoid, og fikk en addresse som jeg synes virket litt rar (husker ikke helt hvordan det var, var bare en postboks og ikke noe direkte addresse tror jeg. Siden jeg var såppass ung visste jeg ikke så mye annet enn kun det "normale" ved addresser"). Siden addressen var rar, var jeg redd han kom til å stjele den på et eller annet vis, som da fører til at "posten har skylda" og jeg har mistet noe med verdi.



Anonymous poster hash: d1208...9c0
Lenke til kommentar

Du kan enkelt bestille en uttømmende attest på politiets nettsider og få hele sendt i posten. Det er ingen som kan svare på det her. 

Kan også ringe politiet direkte og spørre, men det krever litt mere for å bevise at det er deg som ringer. Eller gå på politistasjonen og legitimere deg med pass.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Du kan enkelt bestille en uttømmende attest på politiets nettsider og få hele sendt i posten. Det er ingen som kan svare på det her. 

Kan også ringe politiet direkte og spørre, men det krever litt mere for å bevise at det er deg som ringer. Eller gå på politistasjonen og legitimere deg med pass.

Det er nok ikke så enkelt, det må legges ved en bekreftelse fra den som skal ha attesten. Du kan ikke bestille den til deg selv uten videre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ettersom jeg har hatt status som mistenkt eller verre i et par saker, der tidligere kolleger av meg var så smarte at de stjal apotekervarer fra lastebilen de selv kjørte, så dro jeg selv ned på stasjonen og spurte om dette i forbindelse med visumsøknad. Politiet svarte på alt jeg lurte på. Ser ikke helt hvorfor de ikke skulle svare deg bare fordi du lurer på om du har plettfri vandel kontra om jeg hadde noe på meg som ville vises ovenfor ambassaden jeg søkte visum fra.

 

Forøvrig så hadde politiet alt på meg i sine arkiver, men ingen av dem havnet på noen form for attester e.l.



Anonymous poster hash: c0b4e...650
Lenke til kommentar

Politiet svarer på dette om du spør, uten problemer, men du må nok legitimere deg (dvs i praksis vanskelig å ringe), og du får ikke svaret skriftlig i form av en attest uten å kunne vise til et faktisk behov for den.

 

Det "vanlige" telefonnummeret (ikke nødnr 112) til politiet er 02800, som kan brukes også utenom nødtilfeller. Kommer vel til nærmeste vaktsentral, vil jeg tro.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Politiet svarer på dette om du spør, uten problemer, men du må nok legitimere deg (dvs i praksis vanskelig å ringe), og du får ikke svaret skriftlig i form av en attest uten å kunne vise til et faktisk behov for den.

Dette er nok feil. Du kan bestille både ordinær og uttømmende slik ser det ut for:

Lenke til kommentar

Sidan du veit kva to hendelser som er aktuelle så er det heilt uproblematisk å kontakte politiet for å få status på dei sakene. Du vil ikkje få politiattest, men du vil få informasjon om dei spesifike sakene som du refererer til.

 

Du vil nok også ha fått tilsendt noke papirarbeid dersom du har fått straffe reaksjon, kanskje din mor huskar eller har tatt vare på dei breva som eventuelt har blitt sendt frå politiet?

 

 

Slik som du forklarer det så ser det ikkje ut som at du har blitt dømt eller vedtatt lovbrudd då begge anmeldelsane tydeligvis har blitt trukket tilbake av henholdsvis din mor og mobilkjøparen i ettertid.

Det ser derfor ut som at du ikkje vil ha noke som oppført på politiattesten.

Så lenge du heller ikkje har fått status som sikta i noken av sakene så vil dette heller ikkje dette komme med på ein uttømmande politiattest sidan anmeldelsar ikkje skal takast med.

 

Det einaste yrket som du kanskje kan få problemer med er dersom du vil søke innpass hos politihøgskulen sidan politiet også vurderer andre forhold som dei anser som rellevante. To anmeldelsar for svindel kan tale mot deg sjølv om dei ikkje kjem med i sjølve attesten, men eg trur nok at det at det ligger langt tilbake i tid og det at du var svært ung når du blei anmeldt gjer nok at det ikkje er fult like alvorlig.

 

For søknad som lærar, barnevernsbedagog eller sjukepleiar så ser det ikkje ut som at du har noke som kan stå i attesten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan studere juss om du så sitter i fengsel. (Til Advokat). Problemet kommer når du skal ha praksisplass som jus-student eller tiltre embete. Har du lyst til å bli sykepleier så kreves det en vandelsattest. Dette er først og fremst for å se at du fungerer godt sammen med andre mennesker og ikke har rus problemer. Lærer utdanning er det primært de samme tingene de ser etter. Barneverns Pedagog og NAV-rådgiver kan det hende at dette vil få en konsekvens for deg, siden du da også vil jobbe med økonomi.

 

Det du garantert vil få problemer med å søke er politihøgskolen (De har nok søkere hvert år og mulighet til å sile ut pga bagateller). og enkelte militære skoler / avdelinger. Eksempel: HV-Befal, Forsvarets Spesial Kommando og Forsvarets E-tjeneste. Disse har mulighet til å se alt hva som står om deg uansett. (Også foreldet saker). Selvfølgelig vil de jo plukke ut noen som ikke har noe rusk i det heletatt foran deg. Husker selv sist gang jeg skulle ha en høyere sikkerhetsklarering i forsvaret. Da fikk jeg en del spørsmål angående noen fartsbøter. Fordi det var mere enn en. Så to anmeldelser om samme ting er absolutt ikke bra.

 

Men når det er sagt. De eneste som kan svar deg konkret på hva du kan søke på og ikke er politiet. Er ikke vanskelig å reise bort å spørre dem. :innocent:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...