Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har planer om og skulke


Lero1515

Anbefalte innlegg

Hei! Vet ikke om dette er riktig underforum og poste i er ny på denne siden men denne virket som den mest riktige  :rofl: 

 

 

Så jeg har tenkt til og skulke, grunnen er at jeg føler meg sliten og lei av skolen å da trenger jeg bare rett og slett en liten pause ifra skole arbeidet.

 

 

Så hva ville vært den beste unnskyldingen for og vært hjemme? har tenkt til og si at jeg har migrene imorgen tidlig men vet ikke helt om det kommer til å funke eller ei  :hmm: 

 

 

Så noen her som har noen tips? kan også evt bli syk med vilje (mild hodepine eller noe sånt)

 

 

 

Takk for svar på forhånd :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ut i fra skrivemåte gjetter jeg ungdomsskole - men kan selvfølgelig du overrasker og er VGS.

 

Mann deg opp for faen. Du sitter på skolebenken 8-15 eller noe i den dur hver dag. Om du faktisk ikke har viljestyrke til dette, så vil du møte på store hindringer i livet.

 

Om du er deprimert eller på annet vis psykisk utfordret; søk hjelp, men ta det ved siden av vanlig skolegang.

 

Er klar over at A4 livet med skolegang og det der ikke passer for alle, men de første 13 årene er faktisk overkommelig for alle med mindre man velger feil studieretning på VGS(ser nå bort i fra mobbing, dårlige lærere og andre ytre faktorer).

 

Om en eller annen ytre faktor er grunnen til ditt ønskede fravær; bytt skole eller klag til de rette folkene.

 

 



Anonymous poster hash: f5f79...5bb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Drit i moralistsvarene du har fått (som nesten grenser til personangrep). Ser ikke noe problem i å ta en dag fri hvis alternativet for eksempel er å bli enda mer utbrent.

 

Og drit i at det liksom skal gjøre deg til en dårlig arbeidstaker i fremtiden. En hver arbeidsgiver/sjef med litt vett i hodet vil akseptere at en ansatt er borte en dag eller to, og heller fungerer bedre etter det, enn å presse de til å være til stede samme hva, med påfølgende risiko for redusert arbeidsevne, lengre sykmelding eller oppsigelse.

 

Er det vgs du går på vil du få fravær, muligens har de begynt med det på ungdomsskole også nå, men så lenge du ikke har et mål om å ha 0,0 i fravær har ikke èn dag noe å si overhodet.

 

Dog, det er veldig fort gjort at sånne "pausedager" plutselig bare er passert uten at man egentlig har fått hvilt, "tenkt over situasjonen" eller hva enn man planla å bruke den til, og at det da også er lett å tenke at en dag til ikke har noe å si, og så kommer man i en ond sirkel. Så pass på det.

 

Vet ikke helt hvem du mener at unnskyldingen skal funke ovenfor, er det skolen så er det bare å si at du var syk (forkjølet, migreneanfall, magesjau, hva som helst egentlig som passer med varigheten på fraværet) og stå ved det uansett hva. Det er ikke mulig for dem å bevise at du ikke var syk uansett. Og om du så rett ut sa at du "skulka", så blir det kanskje noen kjipe fraser, men det har ingenting å si i det lange løp det heller.

 

Er det foreldre så er migrene lite etterprøvbart, kraftig hodepine kommer ofte med svimmelhet og kvalme også. Trenger ikke å kalle det migrene, bare si at du har "jævlig vondt i huet" eller noe. Det viktigste er uansett å stå fast ved det du sier, hvis det blir noe skepsis. Migrene/hodepine er for øvrig en ganske vanlig fraværsgrunn i arbeidslivet, en skikkelig hodepine kan ødelegge alt som heter konsentrasjon og arbeidsevne. Forkjølelser gir ikke nødvendigvis feber heller, eller vondt i halsen, det kan bare være en tilstand hvor man føler seg dårlig/uggen.



Anonymous poster hash: 403de...bf2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...