Gå til innhold

Hvorfor skal man eie en "ideell tenkt" del, en "andel" eller en "aksje" i bolig?


PhenixSun

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg leser og lærer. Eierseksjon eier du bygning og tomt i felleskap. Så det med ideelt tenkt del er ok.

Aksjeselskap eier du en aksje i selskapet som gir deg leierett. Check 

 

Men! Tilbake til borettslag: Ja det er jeg som skriver alle disse postene om dette. Hva eier du egentlig? Virker så innviklet. Men skal lese mere om dette.

Lenke til kommentar

Jeg bor i en andels leilighet. Fordelen er at du deler kostnadene med andre boliger. Men andelsgjeld kommer du aldri til å bli kvitt. Fordi hvis de andre eierne ikke klarer å betale andels regningene sine. Overføres disse kostnadene over til din andel.Ubetalte andels regninger fra andre boliger = økt andelsgjeld for din bolig. Kostnadene deres overføres til deg. 

 

Da jeg kjøpte boligen min i 2012. Hadde jeg 0 kroner i andelsgjeld. Nå har jeg 90000 kroner i andelsgjeld. Så lenge de andre eierne har råd til å betale regninger så er det superfantastisk. Men hvis de ikke har råd så overføres kostnadene deres over til andre andelseiere. Det er derfor det kalles andel. Det er felleskap eie. En andel kollapser og andre andeler følger etter.

Endret av Finland
Lenke til kommentar

Det jeg ikke liker med andelseier er at jeg ikke får skiftet internett abonnement. 1MB nedlasting og 500Kb/s. Tar en evigheter å laste ned spill fra Steam. Ikke misforstå meg. 1MB er rask, men jeg trenger raskere. Jeg kan jo bestille en ny internettlinje, men da må jeg betale egenandels regning + det nye. Så det blir dyrt i lengden.

Endret av Finland
Lenke til kommentar

Hva representerer eierandelen?

 


Flere ting her jeg ikke får grep på.

 

http://www.nbbl.no/Boligfakta/Temaartikler/Borettslag-og-sameier/articleType/ArticleView/articleId/130/categoryId/13/Borettslagets-finansiering

 

1. Denne skjønte jeg ikke Når borettslaget er nystiftet er det stifteren som er forpliktet til å innbetale innskuddene.

 

Innbetale hvor?

 

## dobbelpost slått sammen av ilpostino ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...