Gå til innhold

Den "Store" unRAID tråden


Anbefalte innlegg

Da har jeg fått overført all data fra Synology til Unraid :D

Driver nå å sletter Synoen, den skal settes opp med SHR2 og er oppdatert til DSM6.

Dessverre ser min syno ut til å være for gammel til å støtter BTFS

 

Det sies at det er best å ha Plex lib på cache, er det så enkelt som bare å flytte plex appdata fra der den er nå til /cashe også endre banen i selve dokkeren til plex?

Ville flyttet hele appdata til cache når du er først i gang. 

 

Gå til appdata share, og sett den til cache only. Da får du en mappe på cache SSD/disken som heter appdata. 

Når du har gjort det, så kan du kopiere appdata fra den harddisken du har det på, til cache. Etterpå så sletter du appdata på den gamle harddisken.

Så setter du appdata til /mnt/cache/appdata/plex i plex og gjør det samme på alle de andre dockerene du har :)

 

NB: ALDRI overfør fra share til harddisk, kun fra harddisk til harddisk. Hvis du gjør fra share --> disk eller omvendt så mister du data. 

 

https://lime-technology.com/forum/index.php?topic=41765.0

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Godt du fikk ordnet det :)

Ser ut som det er et problem med beta 19, og ikke tidligere?

Problemene er visst ikke over enda.. Satte opp VM som jeg ville, også prøvde jeg å legge inn "System Center Endpoint Protection" som antivirus, noe som fungerte fint.

Men etter en update og restart, så feilet SCEP å starte opp, og nå får jeg hverken fjerna eller re-installert det..

Så det ser ut til at jeg må prøve en ny clean install.. Men opplevd tull mellom SCEP og drivere før.. Den gangen var det en drivepool driver (for stablebit drivepool), som skapte problemer.. og da lagde dem en beta versjon til meg, som løste problemet :)

Men.. Når denne VM'en kjørte på 6.1.9, og den var i bios mode, så fungerte det jo fint.

Så det kan ha noe med enten betaen, eller at VM kjøres i UEFI mode.. altså OVMF bios.

I 6.1.9 fikk jeg ikke OVMF bios til å fungere som det skulle.

 

Men.. Kjørte Windows Server 2012 R2 i UEFI mode rett på HW før.. og da kjørte jeg også SCEP.

Så sånt sett skal det fungere ihvertfall.

 

Skal si beta versjonene kommer fort.. Nå er beta 20 ute :)

http://lime-technology.com/forum/index.php?topic=47875.0

 

 

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Har hatt alle 3 inne :p
Sleit litt med versjon 18.. men 20 ser ut til å begynne å bli bra :)
Har fått tilbake autostart av array, og at den går til startsida ved innlogging istedet for lisens sida.

Og nå etter enda en re-install av virtuell Windows 2012 R2, så ser det ut til at alt fungerer der også.

Har ikke testet å boote en maskin via PXE enda, så jeg vet jo ikke om det fungerer som det skal.. men skal prøve en dag jeg får tid og har en ekstra maskin oppkoblet :p

 

 

*Edit*

Kom på at jeg har jo VMWare på laptopen.. og det støtter jo PXE boot.

Og ja, det fungerte som det skulle :)

Endret av J@9
Lenke til kommentar

Jeg vurderte først å installere FreeNAS eller Nas4Free på en "reste-pc" jeg har satt sammen. Den består av en AMD A10-5800K, 4GB RAM, 1 TB WD Green og et F2A85X-D3H hovedkort. Jeg har nå funnet ut at jeg ønsker å prøve Unraid istedenfor siden jeg ikke har ECC-ram.

 

Mitt problem er at jeg er litt usikker på hvordan jeg skal gå frem. Jeg har foreløpig ikke mulighet til å trekke kabel. Jeg har tenkt til å gjøre det etterhvert, men det tar litt lenger tid enn et kvarter.

 

Derfor har jeg mulighet til å enten bruke et Linkys WMP600N trådløst nettverkskort eller bruke en D-link DIR615 B2-router som AP og deretter legge en kabel mellom PC-en og routeren. Hva anbefaler dere? Dessverre støtter ikke DD-WRT den routeren med HW B2.

 

Jeg vil ikke sende over store datamengder i første omgang, men heller utforske UNRAID i trial-perioden så hastigheten over nettverket er jeg ikke så bekymret for.

 

Neste punkt også, er jo at jeg kun ønsker at min Unraid-server skal bruke DIR615 som AP. Resten av nettverket er tilkoblet en Netgear R7000. Hvordan unngår jeg at f.eks min iPhone velger å koble seg til DIR615? Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal google det så hvis noen har en LMGTFY-link med passende spørreord klart er jeg klar for å lese meg opp på det selv.

Lenke til kommentar

Til info: FreeNAS funker utmerket selv uten ECC RAM, samme hva "puristene" på FreeNAS forumet sier.

 

Hvordan unngå at andre enheter kobler seg til AP'et som du bruker for NAS-boksen: du gir dette AP'et et annet "navn" altså SSID.

Eksempel: hvis ditt "vanlige" trådløse nett heter "NettverketDitt" så kan du kalle SSID'en på DIR615 for "NettverketDatt", "NettverketDitt2" eller noe annet.

Lenke til kommentar

Ja, selfølgelig fungerer ZFS uten EEC minne, men det er pr design laget for at man skal ha det.

Du må gjerne komme med en link som viser at ZFS er designet for å bruke ECC minne (i motsetning til at ECC anbefales av noen). Bonuspoeng hvis du klarer å finne noe fra en av designerne / prosjektteamet i Sun fra da ZFS ble designet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Ja, selfølgelig fungerer ZFS uten EEC minne, men det er pr design laget for at man skal ha det.

Du må gjerne komme med en link som viser at ZFS er designet for å bruke ECC minne (i motsetning til at ECC anbefales av noen). Bonuspoeng hvis du klarer å finne noe fra en av designerne / prosjektteamet i Sun fra da ZFS ble designet.

 

Akkurat det hadde gjort forumet bedre  :thumbup:

Lenke til kommentar

Nærmeste jeg finner om at du skal ha ECC på FreeNAS. Er vel ikke nødvendig for ZFS, men det er helt klart anbefalt av FreeNAS folket ;)

 

ECC RAM or Not?

This is probably the most contested issue surrounding ZFS (the filesystem that FreeNAS uses to store your data) today. I’ve run ZFS with ECC RAM and I’ve run it without. I’ve been involved in the FreeNAS community for many years and have seen people argue that ECC is required and others argue that it is a pointless waste of money. ZFS does something no other filesystem you’ll have available to you does: it checksums your data, and it checksums the metadata used by ZFS, and it checksums the checksums. If your data is corrupted in memory before it is written, ZFS will happily write (and checksum) the corrupted data. Additionally, ZFS has no pre-mount consistency checker or tool that can repair filesystem damage. This is very nice when dealing with large storage arrays as a 64TB pool can be mounted in seconds, even after a bad shutdown. However if a non-ECC memory module goes haywire, it can cause irreparable damage to your ZFS pool that can cause complete loss of the storage. For this reason, I highly recommend the use of ECC RAM with “mission-critical” ZFS. Systems with ECC RAM will correct single bit errors on the fly, and will halt the system before they can do any damage to the array if multiple bit errors are detected. If it’s imperative that your ZFS based system must always be available, ECC RAM is a requirement. If it’s only some level of annoying (slightly, moderately…) that you need to restore your ZFS system from backups, non-ECC RAM will fit the bill.

 http://www.freenas.org/blog/a-complete-guide-to-freenas-hardware-design-part-i-purpose-and-best-practices/

Endret av Bjonness406
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nærmeste jeg finner om at du skal ha ECC på FreeNAS. Er vel ikke nødvendig for ZFS, men det er helt klart anbefalt av FreeNAS folket ;)

 

 

 

ECC RAM or Not?

This is probably the most contested issue surrounding ZFS (the filesystem that FreeNAS uses to store your data) today. I’ve run ZFS with ECC RAM and I’ve run it without. I’ve been involved in the FreeNAS community for many years and have seen people argue that ECC is required and others argue that it is a pointless waste of money. ZFS does something no other filesystem you’ll have available to you does: it checksums your data, and it checksums the metadata used by ZFS, and it checksums the checksums. If your data is corrupted in memory before it is written, ZFS will happily write (and checksum) the corrupted data. Additionally, ZFS has no pre-mount consistency checker or tool that can repair filesystem damage. This is very nice when dealing with large storage arrays as a 64TB pool can be mounted in seconds, even after a bad shutdown. However if a non-ECC memory module goes haywire, it can cause irreparable damage to your ZFS pool that can cause complete loss of the storage. For this reason, I highly recommend the use of ECC RAM with “mission-critical” ZFS. Systems with ECC RAM will correct single bit errors on the fly, and will halt the system before they can do any damage to the array if multiple bit errors are detected. If it’s imperative that your ZFS based system must always be available, ECC RAM is a requirement. If it’s only some level of annoying (slightly, moderately…) that you need to restore your ZFS system from backups, non-ECC RAM will fit the bill.

 http://www.freenas.org/blog/a-complete-guide-to-freenas-hardware-design-part-i-purpose-and-best-practices/

Helt konge! Takk for at du gjorde forumet ett hakk bedre :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk ordnet problemet mitt med DelugeVPN dockeren idag.
Vi har ADSL fra Telenor, med det nyeste multimodemet.. Men inne på NAT settings, måtte jeg velge VDSL som tilkobling (av en eller annen merkelig grunn), var i kontakt med Telenor på facebook, og fikk tipset der.

Og nå får jeg fint 2.2MBit (stabil) hastighet på dockeren også :)

Lenke til kommentar

Fikk ordnet problemet mitt med DelugeVPN dockeren idag.

Vi har ADSL fra Telenor, med det nyeste multimodemet.. Men inne på NAT settings, måtte jeg velge VDSL som tilkobling (av en eller annen merkelig grunn), var i kontakt med Telenor på facebook, og fikk tipset der.

Og nå får jeg fint 2.2MBit (stabil) hastighet på dockeren også :)

Hmm, veldig merkelig feil. jaja, bra du fikk fikset det da :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...