Gå til innhold

Hvor melder man banker til?


mensaatt

Anbefalte innlegg

Hei, 

 

 

Nordea har trukket 3000 NOK fra mitt Nordea bankkonto til Nordea Liv uten at jeg har signert noe. 

Dette er nå vært 2825 NOK. 

 

 

 

 

Om de ikke vil betale full summe, hvilken statlig instans kan jeg melde til? At banktjenestemenn forfalsker dokumenter er ganske alvorlig, at de gjør det får at stjele penger enn verre.

 

175 NOK er ingenting? Nei det er ikke mye, men det er en prinsippsak nå etter veldig mye dritt med Nordea. 

 

Og prøve å lure meg inom loven er en ting men det her er ikke ok. 

 

Noen som vet, er det politiet eller noen annen etat? 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går jo kanskje an å prøve Finansklagenemda. Link. De gir bare rådgivende uttalelser, så går det jo an å ta det videre etterpå hvis du mener du har en sak.

Takk! Skal sjekke det ut. 

 

Hvorfor skal du melde dem til noe? Kan du ikke bare spørre dem om hvorfor de har overført pengene, og be dem føre dem tilbake?

Samtidig har jeg vanskelig for å tro at du ikke har samtykket til noe. Banker overfører ikke penger i hytt og pine.

Vil vite hvor jeg kan vende meg innen jeg går i dialog med de. The more you know...

"Banker overfører ikke penger i hytt og pinne" - hehe humor likes. 

Lenke til kommentar

Da får saken gå videre til retten. Der får dere diskutere,argumentere om masse mulig rart. Det vil koste deg tusener. Så får du KANSKJE ingen RETT. Så kommer du ingen veier, deretter vil du tape endel av eiendommene dine og masse mulig rart. Du vil miste veldig mye unødvendig og ting som går til kos.

 

Sjekk nøye med papirene dine, se om de er KORREKTE.

 

Hvis dette er en prinsippsak, så får du gi tusener for å ordne det opp. Hvis det ordner, så vil du ikke tape noe. 

Endret av MT-Sci
  • Liker 2
Lenke til kommentar

@mensatt:

 

I og med at det er en overføring til livforsikringsselskapet til Nordea, så regner jeg med at det er en livforsikring, ulykkesforsikring eller lignende med autotrekk. Og at dette er premietrekket. Nå vil premietrekket til slike forsikringer endre seg over tid (jevnt over øker de grunnet prisstigning, alder osv), noe som jeg regner med faktisk står i de forsikringsdokumentene du skrev under på.

 

I mine forsikringspapirer (uføreforsikring) står det både det og at jeg skal betale den til enhver tid gjeldende premien. Det står også at forsikringen gjelder et år av gangen med automatisk fornyelse hvert år. Jeg får også hvert år en fornyelsesmelding med ny premie. Valget er å godta premien eller si opp forsikringen.

 

Melding og forsikringspapirer kommer i nettbanken normalt.

 

Som sagt, jeg regner med at det er noe a la dette som er realiteten - altså har du intet du skulle ha sagt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

@mensatt:

 

I og med at det er en overføring til livforsikringsselskapet til Nordea, så regner jeg med at det er en livforsikring, ulykkesforsikring eller lignende med autotrekk. Og at dette er premietrekket. Nå vil premietrekket til slike forsikringer endre seg over tid (jevnt over øker de grunnet prisstigning, alder osv), noe som jeg regner med faktisk står i de forsikringsdokumentene du skrev under på.

 

I mine forsikringspapirer (uføreforsikring) står det både det og at jeg skal betale den til enhver tid gjeldende premien. Det står også at forsikringen gjelder et år av gangen med automatisk fornyelse hvert år. Jeg får også hvert år en fornyelsesmelding med ny premie. Valget er å godta premien eller si opp forsikringen.

 

Melding og forsikringspapirer kommer i nettbanken normalt.

 

Som sagt, jeg regner med at det er noe a la dette som er realiteten - altså har du intet du skulle ha sagt.

Hadde jeg skrevet på noe så finns det sikker med noe finstilt. 

Men ikke skrevet på noe som sagt. Var tvungen at sitte i over en times salgspitch om forsikringer og pension og sparing når jeg skulle signere boliglån 4 månader siden. 

Det var fredag ettermiddag, etter mange nei sa han "ok du trenger ikke bestemme deg nå, jeg legger opp så det er ferdig klart 1500 til pensjon og 500 til fondsparing som begynner 15 januari, så mottar du et dokument at signere i december så kan du bestemme deg da" (omtrent). 

Husker det veldig bra da jeg var lit pissed off at jeg fikk ta ledig fra jobbet for at sitte å lysne på en selger av produkter jeg ikke ville ha i en time når jeg skulle signere for den største investeringen jeg dittills gjort i mitt liv, som tok 5 sekunder. 

 

Jeg mottok et dokument at signere med bankid på nettbanken, signerte ikke (et veldig aktivt beslut at ikke signer). Blev oppringt og mint på at signere, signerte ikke. 

4 januari er 1500x2 trukket fra mitt konto - 1500 pensjon og 1500 fondkonto. 

 

Ta no for all del kontakt med banken før du går til politiet. Som andre har nemnd er dette sannsynlegvis noko dei har lov til å gjere iht. vilkåra.

Ja selvfølgelig, vil bare vite alt sånt her innen. 

Mulig det finns noe i kontraktet når jeg lagde bankkontot for mange år siden at de har lov at sende mine penger til sine søsterselskaper og investere de uten flere signature, men veldig underlig at de ens ber om en signatur da.  

Lenke til kommentar

Nordea har trukket 3000 NOK fra mitt Nordea bankkonto til Nordea Liv uten at jeg har signert noe.

Dette er nå vært 2825 NOK.

Det var fredag ettermiddag, etter mange nei sa han "ok du trenger ikke bestemme deg nå, jeg legger opp så det er ferdig klart 1500 til pensjon og 500 til fondsparing som begynner 15 januari, så mottar du et dokument at signere i december så kan du bestemme deg da" (omtrent).

...

4 januari er 1500x2 trukket fra mitt konto - 1500 pensjon og 1500 fondkonto.

 

 

Spareavtalen startet 4. januar eller 15. januar, du har altså bare betalt en gang.

Men, tidligere var beløpet 2825kr. hva er da dette? Kan jo ikke være spareavtalen ettersom det er første måned du betaler det.

 

Er noe rart her...

Endret av aklla
Lenke til kommentar

 

Nordea har trukket 3000 NOK fra mitt Nordea bankkonto til Nordea Liv uten at jeg har signert noe.

Dette er nå vært 2825 NOK.

Det var fredag ettermiddag, etter mange nei sa han "ok du trenger ikke bestemme deg nå, jeg legger opp så det er ferdig klart 1500 til pensjon og 500 til fondsparing som begynner 15 januari, så mottar du et dokument at signere i december så kan du bestemme deg da" (omtrent).

...

4 januari er 1500x2 trukket fra mitt konto - 1500 pensjon og 1500 fondkonto.

 

 

Spareavtalen startet 4. januar eller 15. januar, du har altså bare betalt en gang.

Men, tidligere var beløpet 2825kr. hva er da dette? Kan jo ikke være spareavtalen ettersom det er første måned du betaler det.

 

Er noe rart her...

 

Han sa 15 januar vid møtet, pengarna blev trukket 4 januari. Penger har blitt trukket 1 gang for pensjonskontot og en gang for fondkontot, helt riktigt, kun en gang var. 

Han sa 1500+500, blev trukket 1500+1500.

Det blev trukket 3000kr 4 januari og satt i fonder vars verdi gått ned til 2825kr 18jan.  

Endret av mensaatt
Lenke til kommentar

Okei, så poenget ditt er at du ikke mener å ha inngått noen avtale om fondssparing overhodet? Men at Nordea har gitt et tilbud som du har avslått, og så har de likevel kjøpt fondsandeler for deg?

 

I så fall ville jeg startet med å kreve Nordea for pengene (du skal ha 3000kr,de kan få tilbake fondsandelene sine). Om de nekter går du til finansklagenemnda. Uavhengig av utfall melder du fra til Finanstilsynet, for her er det tydeligvis dårlige rutiner. Om det du skriver stemmer og er vanlig så er det alvorlig, de kan åpenbart ikke bare handle verdipapirer for kunden uten avtale om det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

ahh, skrivefeilene dine som gjorde at jeg misstolket litt.

Hehe, ja, jeg er svensk så er nok fullt med skrivefeil. Kanskje skulle varslet om det. Sorry.

 

 

Okei, så poenget ditt er at du ikke mener å ha inngått noen avtale om fondssparing overhodet? Men at Nordea har gitt et tilbud som du har avslått, og så har de likevel kjøpt fondsandeler for deg?

 

I så fall ville jeg startet med å kreve Nordea for pengene (du skal ha 3000kr,de kan få tilbake fondsandelene sine). Om de nekter går du til finansklagenemnda. Uavhengig av utfall melder du fra til Finanstilsynet, for her er det tydeligvis dårlige rutiner. Om det du skriver stemmer og er vanlig så er det alvorlig, de kan åpenbart ikke bare handle verdipapirer for kunden uten avtale om det.

Ja helt riktig oppfattet. 

Takk for nyttig info, finansklagenemnda og finanstilsynet altså. 

 

Har fått svar fra de nå. De har ikke mottatt noe signerte dokument og sier at det kan ta tid ibland og referer meg til at kontakte rådgiver på Nordea Bank (salgspersonen). 

 

Spurte om de investert mine penger uten min signatur. 

 

Får likt svar. 

 

Spurt de hvordan de kan investere mine penger i verdipapir uten giltig avtale og mener på at Nordea Bank og Nordea Liv er ulike AS. 

Anmodet at få mine 3000 tilbake og kontoer avsluttet. 

 

Venter på svar. 

Endret av mensaatt
Lenke til kommentar

Poenget er at de har overført noe, som de ikke skulle overføre.

 

Du vil vurdere deg til at du vil avslutte kontoen din på Nordea, åpne nytt konto hvor?

 

Alle banker er like, bare litt forskjell mellom dem. Hva med det skjer på andre banker?

Vil du avslutte den og?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...