Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bil med plass til 3 barn..


Kai_g

Anbefalte innlegg

 

 

Jeg slår et slag for Citroen. Jeg har også vært skeptisk til fransk, primært fordi jeg er utdannet bilmekaniker og kan bil, men kjøpte meg en C4 for 4 år siden og det har seriøst vært den beste bilen jeg har hatt. Jeg ble overtalt av søstern som har kjørt Citroen i mange herrens år og har ikke angret ett sekund.

 

Men jeg er fremdeles skeptisk til andre franske merker.

 

Min erfaring er at det er viktig å kjøpe fornuftig om man handler brukt.

Den berlingoen jeg kjører har en del småting som faktisk måtte fikses , så ble en relativt dyr affære men innenfor rimelighetens grenser.

Det jeg misliker mest med den modellen jeg har ( 2003 ) er forhjulstrekk , i dag måtte jeg ut med kjetting igjen da jeg bor på toppen av en ganske så bratt bakke, de fleste andre hadde svært lite problemer med bakken , men nettopp pga smale dekk , forhjulsdrift og noe slitasje på dekkene så ble det litt tøff affære i dag når det var snødd sånn innmari. Akkurat her hadde det vært greit med litt bredere dekk og firhjulstrekk så neste bil vil få dette.

 

Men utifra det er dette en svært grei bil for familier, også lite problemer med rust på disse.

 

Var det bensin eller diesel det du hadde? Aner meg at bensinvarianten er noe lett framme. Ellers så har dekk og dekktrykk veldig mye å si på såpass lette biler som forrige generasjon Berlingo. Selv hadde jeg en '97 diesel varebil, med upiggede piggdekk fra Michelin, XL-dekk for ekstra last. Funket som en kule, kjørte opp bakker andre biler ikke klarte. Vår "nye" Berlingo, en 2013-modell, var ikke bra på glatten med Hakkapelitta R2 friksjonsdekk, selv om det var testvinnerdekk. Vi kom oss fram, men det var utrygt å kjøre med. Fikk nye Goodyear Ultra Grip Ice nå til denne vinteren, og det var som å få ny bil. Oppleves trygg og stabil, graver seg fint fram selv med snø helt opp til understellet. Samme dekkdimensjon, fremdeles friksjonsdekk, kom på 2.plass på NAF dekktest, bak de Hakkapelitta-dekkene som var så dårlige, på vår bil.

Forøvrig kom forrige generasjon Berlingo (før 2008) ut som den MPV-en med minst feil, i en stor engelsk undersøkelse. Og i England går det MYE Berlingo. Den nyere modellen Berlingo (som er en helt annen bil enn forrige generasjon) kommer ikke helt på topp, men blandt de 5 beste, om jeg ikke husker feil. At enkeltpersoner opplever sin bil som bra eller dårlig blir litt lite representativt. Nå har jeg gjennom jobben kontakt med ganske mange (firmaer) som bruker firmabiler som kjører "dagen lang", og årsaken til at jeg handlet Berlingo i 2013 var på grunnlag av at alle de jeg snakket med som kjørte Berlingo varebil, fortalte nokså nøyaktig samme historie: Disse bilene har 2 svakheter: Styrekuler ryker nokså kjapt, taes på garanti. Viftestyringsmodul ryker på rundt 100.000KM, som ikke taes på garanti (iallfall ikke på firmabiler, de har kanskje mindre garanti?). Men det er det hele. Ellers så går de som de skal, selv om bilene gjerne blir herpet og misbrukt av flere brukere. Varebilen er litt støyete og stump i fjæringen, men der er personbilvarianten noe ganske annet. Vår er faktisk stillere enn flere personbiler, iallfall opp til og med norske hastigheter, og fjæringen er ypperlig til vår kjøring. Eneste jeg ikke liker er en litt enkel bakaksel, som er litt hard på små ujevnheter - litt slaglyd på små fartsdempere/tilsvarende. Ellers er den helt glimrende, bare en bytter ut originaldekkene (som er særs dårlige, Michelin Energy i 205/65-15) med noe større. Vi kjører med 225/45-17 på sommerdekk, og det passer bilen utmerket. Understyringen forsvant og kjøreegenskapene er helt på linje med en typisk personbil.

Om TS ikke har prøvd en Berlingo, så vil jeg anbefale å gjøre det. Jeg tror du vil bli positivt overrasket. Lite franske særegenheter, om en ser vekk fra enkelte tullete plasseringer av brytere (f.eks setevarmebryter plassert på selve setet, ute av syne når en kjører). Nyeste modellen har også Euro6-motor med adblue, som jeg vil tro at myndighetene etterhvert vil se at faktisk fungerer bra m.t.p. miljøet.

 

Dette var et svar jeg likte , utfyllende og godt. Har faktisk en kjenning med Berlingo... hmmm

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil anbefale alle å prøvekjøre Citroen, ikke bare TS.

Og jeg anbefaler Autoco i Bærum sterkt, makan til serviceinstillt bilforhandler har jeg aldri vært borti.

Min C4 har som Fikses Berlingo har noen svake forstillingsdeler men det har Citroen byttet på garanti. Bortsett fra det så har det ikke vært en eneste feil på denne bilen, i motsetning til mine VW, Volvo, Mazda og Opel som alle hadde en betydelig høyere feilrate på alt mulig.

 

Det værste merket jeg har hatt var en VW Polo som jeg kjøpte ny i 1997. Når bilen tippet 100000 kjørte km hadde jeg byttet skiver foran 8 ganger, alle og da mener jeg faktisk alle elektriske releer var byttet minst 2 ganger, seteryggen knakk på 5000km, hjullagre foran røyk på 9000km og ble byttet ytterligere 2 ganger før 100000 og hjulspindelen måtte byttes 2 ganger på den ene siden.

Og bremsene var så dårlig konstruert at jeg ville hatt samvittighetskval å bruke de på en tråsykkel langt mindre en bil.

Og ingenting gikk på garanti, alt som røyk var kundens feil, selv når hjullageret røyk på 9000km så var det jeg som hadde "mishandlet" bilen.

Jeg kommer aldri til å sette mine bein hos en VWforhandler igjen, de er kav sinnsyke hele gjengen.

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar

Det er greit å huske at Berlingo er en varebil med bakseter.

Det er på ingen måte en bil med god personbilkomfort.

Og der er du helt sikker på? Husk at Berlingo Multispace kommer i flere varianter.

Min variant er trolig den som er nærmest varebil standaren i forhold til polstring , egenskaper på vinter og ikke minst setevariantene , men på ingen måte en dårlig familiebil i mine øyne.

Men litt herk med den har det vært , noe som i alle fall er normalt med eldre biler vil jeg tro.

 

Men over til svaret fra fikse :

 

Det er en bensin variant det jeg har , 55Hestekrefter mener jeg (finnes en 65Hk variant også) relativt smale dekk 175 / 65 ( Får unnskylde om jeg skriver feil , er sliten etter en lang dag ) og kom meg faktisk fra Trondheim til Oslo på litt under en halv tank med en gjennomsnittshastighet på trolig 75Km og rundt 8 timer med flere stopp for å ta en pause).

 

Turen til Oslo og tilbake var nok det som slitte dekkene relativt mye antar jeg , så tror det blir dekkbytte i løpet av kort stund her , trolig vil det hjelpe , I dag derimot så hadde postbilen greid å nesten kjøre utfor bakken og på et av husene som står her og det var også på verst mulig tid da alle ungene kom opp bakken fra skolen. Heldigvis gikk det bra, men glatt er det, såpass at mange nå lar bilene sine stå ned på parkeringen på skolen da de ikke tar sjangsen lengre.

Jeg tar på kjetting og med trening tar det meg nå kun ca 10 min å få den ordentlig å plass og så kan jeg ta det med ro opp bakken selv om det er glatt som F. Om det er slitasje på dekkene eller dårlig sjåfør så må jeg innrømme at jeg aldri har fått ordentlig til å rygge opp bakken , må vel øve meg litt mer på det når jeg får skiftet dekk og det blir like ille som dette.

Lenke til kommentar

^^

55hk i en berlingo varebil? .-. En boble hadde jo 50 og "briren" til boblen varianten hadde 54. Og denne har bare 1hk mere?

"Gamle" Berlingo (96-2008) hadde en bensiner 1,4 med 75 HK som minste alternativ, mener jeg nokså bestemt. Drar ikke akkurat skinnet av pølsen, men alt etter egne preferanser så duger den til bykjøring etc. Så hadde en 1,9 sugediesel med 72HK, den var i praksis endel kraftigere / mindre svak (...), mens senere kom det litt større motorer både i bensin og diesel. Men noe mindre enn 75HK bensin har jeg aldri hørt om.. Men, man lærer noe nytt hver dag :-P

Personlig er jeg lite opphengt i hva som står på papiret av spesifikasjoner. Min erfaring er at det er ytterst veiledende, og i mange tilfeller villedende.

Da tenker jeg ikke bare på motor og hestekrefter, men også ting som vekt og volum stemmer sjeldent i praksis i.f.t. oppgitte verdier.

F.eks: Min far hadde en Datsun/Nissan Stanza 1,8 SGL. En dyr bil den gang, kostet 120.000,- i 1982. Kul bil, meget kvikk. Vi skjønte ikke helt at den skulle ha 88 hester, den virket mye sprekere enn det. Og noen år senere fikk vi det bekreftet, da NAF tok en test av oppgitt kontra levert HK på diverse biler, hvor bla.a. Stanzaen var med. Den ble målt til 112HK ut på hjulet (mener jeg, det kan være jeg bommer med noen få HK her). Det er jo avsindig mye mer enn oppgitt. Samtidig var det flere biler i testen som leverte betydelig mindre enn oppgitt, flere av de store europeiske merkene som fikk endel pes den gang. Samtidig kom det den gang fram at franske biler generelt ofte hadde endel mer HK enn oppgitt, og det ble spekulert i at årsaken var at Frankrike hadde HKavgift på 80 og 90-tallet.

Oppgitt volum i bagasjerom og baksete? Det er en morsom verden. VAG generelt er vel de som jusker som bare nøkken på slike tall. Da vi skulle handle "ny" stasjonsvogn i 2009, tok vi med oss barnesetene og barnevognene og alt pikkpakket med oss da vi testet. Kort fortalt endte vi opp med en Vectra C, som på papiret er blandt de mindre stasjonsvognene i den mellomstore klassen, men i praksis var det den som maktet å sluke 2 barnevogner og 3 barneseter uten å demontere både unger og vogner, og fremdeles ha både benplass og andre vesentligheter. Mondeoen var mye det samme, mens Superb var latterlig liten og i praksis ubrukelig som familiebil, selv om den skulle være den største av de alle. Passat var og skuffende liten, selv om den i det minste hadde litt bredde, i motsetning til Superben.

Uansett vil jeg si at med 3 barn, og alle må sitte i stol/sete, så er ingen stasjonsvogner store "nok". Da er det MPV som gjelder. Der er Berlingo den rimeligste av det jeg vil kalle brukbar bil, så har du div som Mazda 5 (litt smal men også en superpraktisk bil med skyvedører, og det er gull verdt!). Så har en S-max og tilsvarende som er hakket større og dyrere, og tilslutt den virkelig store klassen som Galaxy/Sharan. Flere av disse får en som 7/8-setere, men felles for disse er at om en bruker alle radene er det smått med plass igjen til bagasje og barnevogner og pikk og pakk. SKal man ha både passasjere og bagasje, må man nesten opp i Caravelle-størrelsen, men da er vi ganske langt fra en vanlig bil, både i kostnader og størrelse.

Så til TS vil jeg si: Gjør deg opp en mening om hva du skal bruke bilen til, om det er greit nok at de i baksetet har de litt småtrangt (altså barer kjører korte turer) eller om alle må ha kongeplass for langturen nedover Europa, hvilket prisnivå du vil ligge på. Har du krav til girløsning, type brennstoff, m.m. Når du har fått på plass alle disse parametrene, så kan du snerve inn utvalget betraktelig, og tilslutt tar du turen rundt og tester de aktuelle bilene i praksis, med alt du pleier å ta med deg av ting og tang.

Lenke til kommentar

Når min kone sier at jeg "selvsagt har rett", blir jeg alltid litt skeptisk og litt redd :eek::tease:

Men 75 HK it is. Ingen racer, men det funker jo til hverdagsbruk da :)
Den mener jeg er litt "plaget" med at den er lett framme pga liten og lett motor, så noen superduper vinterbil blir det vel aldri, MEN dekk er nøkkelen her. Rette dekkene med rett dekktrykk. For høyt trykk, og du står bom fast for ingenting. Jeg ville tatt utgangspunkt i oppgitt trykk, og sluppet ut 10% og ned til 20% mindre enn oppgitt. Bare for å teste. Husk at lufttrykk MÅ taes på kalde dekk, ikke på dekk som har kjørt flere mil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

^^

55hk i en berlingo varebil? .-. En boble hadde jo 50 og "briren" til boblen varianten hadde 54. Og denne har bare 1hk mere?

"Gamle" Berlingo (96-2008) hadde en bensiner 1,4 med 75 HK som minste alternativ, mener jeg nokså bestemt. Drar ikke akkurat skinnet av pølsen, men alt etter egne preferanser så duger den til bykjøring etc. Så hadde en 1,9 sugediesel med 72HK, den var i praksis endel kraftigere / mindre svak (...), mens senere kom det litt større motorer både i bensin og diesel. Men noe mindre enn 75HK bensin har jeg aldri hørt om.. Men, man lærer noe nytt hver dag :-P

Personlig er jeg lite opphengt i hva som står på papiret av spesifikasjoner. Min erfaring er at det er ytterst veiledende, og i mange tilfeller villedende.

Da tenker jeg ikke bare på motor og hestekrefter, men også ting som vekt og volum stemmer sjeldent i praksis i.f.t. oppgitte verdier.

F.eks: Min far hadde en Datsun/Nissan Stanza 1,8 SGL. En dyr bil den gang, kostet 120.000,- i 1982. Kul bil, meget kvikk. Vi skjønte ikke helt at den skulle ha 88 hester, den virket mye sprekere enn det. Og noen år senere fikk vi det bekreftet, da NAF tok en test av oppgitt kontra levert HK på diverse biler, hvor bla.a. Stanzaen var med. Den ble målt til 112HK ut på hjulet (mener jeg, det kan være jeg bommer med noen få HK her). Det er jo avsindig mye mer enn oppgitt. Samtidig var det flere biler i testen som leverte betydelig mindre enn oppgitt, flere av de store europeiske merkene som fikk endel pes den gang. Samtidig kom det den gang fram at franske biler generelt ofte hadde endel mer HK enn oppgitt, og det ble spekulert i at årsaken var at Frankrike hadde HKavgift på 80 og 90-tallet.

Oppgitt volum i bagasjerom og baksete? Det er en morsom verden. VAG generelt er vel de som jusker som bare nøkken på slike tall. Da vi skulle handle "ny" stasjonsvogn i 2009, tok vi med oss barnesetene og barnevognene og alt pikkpakket med oss da vi testet. Kort fortalt endte vi opp med en Vectra C, som på papiret er blandt de mindre stasjonsvognene i den mellomstore klassen, men i praksis var det den som maktet å sluke 2 barnevogner og 3 barneseter uten å demontere både unger og vogner, og fremdeles ha både benplass og andre vesentligheter. Mondeoen var mye det samme, mens Superb var latterlig liten og i praksis ubrukelig som familiebil, selv om den skulle være den største av de alle. Passat var og skuffende liten, selv om den i det minste hadde litt bredde, i motsetning til Superben.

Uansett vil jeg si at med 3 barn, og alle må sitte i stol/sete, så er ingen stasjonsvogner store "nok". Da er det MPV som gjelder. Der er Berlingo den rimeligste av det jeg vil kalle brukbar bil, så har du div som Mazda 5 (litt smal men også en superpraktisk bil med skyvedører, og det er gull verdt!). Så har en S-max og tilsvarende som er hakket større og dyrere, og tilslutt den virkelig store klassen som Galaxy/Sharan. Flere av disse får en som 7/8-setere, men felles for disse er at om en bruker alle radene er det smått med plass igjen til bagasje og barnevogner og pikk og pakk. SKal man ha både passasjere og bagasje, må man nesten opp i Caravelle-størrelsen, men da er vi ganske langt fra en vanlig bil, både i kostnader og størrelse.

Så til TS vil jeg si: Gjør deg opp en mening om hva du skal bruke bilen til, om det er greit nok at de i baksetet har de litt småtrangt (altså barer kjører korte turer) eller om alle må ha kongeplass for langturen nedover Europa, hvilket prisnivå du vil ligge på. Har du krav til girløsning, type brennstoff, m.m. Når du har fått på plass alle disse parametrene, så kan du snerve inn utvalget betraktelig, og tilslutt tar du turen rundt og tester de aktuelle bilene i praksis, med alt du pleier å ta med deg av ting og tang.

 

Det ene barnet sitter ikke i sete.

Men , jeg er ganske sær når det gjelder bil , og den jeg egentlig vil ha til formålet , er en Odyssey , men de er det ikke mange av i Norge.

Men jeg undersøker markedet for hva av vanlige stv som kan være store nok.

Lenke til kommentar

 

Hva med Citroen Cactus? Den er veldig stor inni, men litt lite bagasjerom. Grisebillig er den og, mye bil for pengene.

men herregud så stygg da..

Haha. Enig!

 

Volvo V70, Ford Mondeo. Disse to har god plass i baksetet og bagasjerom.

 

Hvis du er villig til å kjøpe flerbruksbil, men vil ha en som ikke ser ut som en buss eller kasse: Kia Sorento (tre separate seter, men ikke superbred..) eller Ford S-Max 2016-modell. Grunnen til at jeg sier 2016, er at etter å ha kjørt både 2014 og 2016 selv, så merker jeg milevis med forskjell mellom disse to. Kjører 2014-modell selv nå.

 

Spørsmålet er, hvor mye/langt kjører derre alle sammen, og hvor lenge skal du ha bilen. Når minste skal over i beltestol så vil du trenge større plass. Erfaringsmessing så er det de som tar størst plass i bredden. De bakovervendte stolene tar størst plass i lengden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...