Gå til innhold

Bør det bli tiggeforbud i oslo?


Anbefalte innlegg

Det går jo an å være litt nyansert da.  Endel tiggere kommer fra utlandet og har dette som en regulær "jobb" - muliggjort bl.a. ved opphevelse av gamle grensekontroller og tidligere strenge regler for opphold i andre land (dvs at man må ha penger nok til oppholdet).  Sånn sett er det gode eksempler på at mildere regler ligger bak oppblomstringen av antall tiggere, nærmere bestemt EU/EØS regler om fri arbeidsflyt.

 

Flere av disse tiggerne driter (bokstavelig talt) i byparkene og lekeområdene til våre barn og forsøpler.  Det finnes ingen unnskyldning for å forsøple - alle fattige som rike klarer å ta med søppel til nærmeste søppelkasse.   Man kan tilogmed hevde at tiggerne har ekstra god tid til å rydde opp etter seg da de ikke akkurat har noen faste forpliktelser som haster.  Dette viser at de mangler respekt og da kan de ikke forvente respekt tilbake.

 

Hva så om de har tigging som regulær jobb? Det skader ikke noen. Forsøpling kan alle gjøre.... Irrelevant argument

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hva så om de har tigging som regulær jobb? Det skader ikke noen. Forsøpling kan alle gjøre.... Irrelevant argument

 

Forsøpling er ikke et irrelevant argument.   Det er negativt for samfunnet på mange plan og ikke ønskelig - og det forsøples ganske systematisk og i langt større grad av tilreisende utlendinger kontra norske borgere (men noen drittsekk-unntak finnes sikkert).   

 

Tigging som jobb - er skadelig fordi den belaster norsk økonomi via trygdeytelser i neste omgang, samtidig som det er svart inntekt som altså ikke bidrar noe til skole, veier, helse, pensjon osv.  Svart økonomi fører også ofte med seg kriminalitet - av den organiserte typen.   Videre legger den til rette for barnearbeid som ganske mange vil være uenig med deg om at ikke er skadelig.  (Jfr storfamilier der barna tvinges til tigging istedenfor skole osv ).

Lenke til kommentar

 

 

Hva så om de har tigging som regulær jobb? Det skader ikke noen. Forsøpling kan alle gjøre.... Irrelevant argument

 

Forsøpling er ikke et irrelevant argument.   Det er negativt for samfunnet på mange plan og ikke ønskelig - og det forsøples ganske systematisk og i langt større grad av tilreisende utlendinger kontra norske borgere (men noen drittsekk-unntak finnes sikkert).   

 

Tigging som jobb - er skadelig fordi den belaster norsk økonomi via trygdeytelser i neste omgang, samtidig som det er svart inntekt som altså ikke bidrar noe til skole, veier, helse, pensjon osv.  Svart økonomi fører også ofte med seg kriminalitet - av den organiserte typen.   Videre legger den til rette for barnearbeid som ganske mange vil være uenig med deg om at ikke er skadelig.  (Jfr storfamilier der barna tvinges til tigging istedenfor skole osv ).

 

 

Når det kommer til temaet "tigging", kan man si det er irrelevant, om man tenker skadeomfang. Det vil si, å forby tigging løser ikke forsøplingen, snarere tvert imot. Når det gjelder barnearbeid og andre former for "svarte penger", vil disse problemene muligens bare øke om det blir et forbud mot tigging. Om man logisk ser på det generelle bildet, kan man se at det å forby tigging bare kommer til å forverre alle problemene vi ser i dag samt introdusere mange nye og verre problemer. Svaret blir ikke å forby tigging.

 

Som sagt flere ganger i denne tråden: Forbudspolitikk skaper alltid flere og verre problemer. Dette kan man også klart se i ruspolitikken. Forbud er aldri svaret på samfunnsrelaterte spørsmål.  :)

Lenke til kommentar

Forbud for norske borgere vil muligens ikke fungere så bra, men er da mer et symptom på svakheter i velferdsordningene - de bør absolutt fikses.   Men f.eks. å avvise tiggere på grensen lar seg absolutt gjøre med en fungerende grensekontroll.  (Kombinert med utsendelse av de som oppdages ellers.)

 

Blir litt for enkelt å dra sjablon-erfaring fra ruspolitikk over på tiggere.

Lenke til kommentar

Som sagt flere ganger i denne tråden: Forbudspolitikk skaper alltid flere og verre problemer. Dette kan man også klart se i ruspolitikken. Forbud er aldri svaret på samfunnsrelaterte spørsmål.  :)

Ditt mangel på svar, tyder på ay du ønskerå forhindre at de jobber i Norge. Hvorfor skaper ikke et slikt forbud til verre problemer?

 

Bare noen få fattige kan leve av tigging, men fikk de muligheten til å jobbe, så kan vi ansette dem til å gjøre alt mulig rart.

Lenke til kommentar

Forbud for norske borgere vil muligens ikke fungere så bra, men er da mer et symptom på svakheter i velferdsordningene - de bør absolutt fikses.   Men f.eks. å avvise tiggere på grensen lar seg absolutt gjøre med en fungerende grensekontroll.  (Kombinert med utsendelse av de som oppdages ellers.)

 

Blir litt for enkelt å dra sjablon-erfaring fra ruspolitikk over på tiggere.

 

 

Jeg skrev andre ting også, ikke bare sammenligninger med ruspolitikken, som i grunn bare var et eksempel.

Det jeg mente med eksempelet, var at forbudspolitikk virkelig ikke fungerer, snarere tverdt imot. For at ingen skal missforstå, kan jeg enkelt forklare eksempelet her:

 

"Vi ser at forbudspolitikk generelt ikke fungerer. Dette gjelder for alt som forbys, (innen rimelighetens grenser da selvfølgelig). Alkohol var forbudt for ikke så altfor lenge siden og det resulterte i at kriminelle organiserte seg og begynte å lage og selge det ulovlig, som gjorde at de ble rikere og de kriminelle organisasjonene vokste. Ikke bare det, men siden Alkoholen ble laget og solgt på denne måten, ble Alkoholen livsfarlig sterk og uren. Alkoholen ble også solgt på skoler til barn. Da Alkohol ble legalisert og de "droppet" forbudet, forsvant ALLE disse problemene, samt mange andre problemer. Hvilket betyr at det er ren galskap å ikke lære av dette. Å legalisere rusmidler som for eksempel Cannabis vil gjøre det samme som da de legaliserte Alkoholen, nemlig å fjerne alle problemene."

 

Så når det kommer til å forby tigging kan man ganske enkelt forvente seg at det byr på utrolig mange og verre problemer. Forbudspolitikk er feil. Medmenneskelighet og menneskerettigheter er bedre! Hvilket får meg over til det andre kapittelet:

 

Etter min oppfatning har de det ikke bra i Russland og de sliter der. Å sende dem tilbake når vi har muligheten til å hjelpe dem i Norge, blir helt uaktuelt for meg. Å forby mennesker å tigge, kan ganske enkelt være det samme som å forby dem å leve. Jeg vil ikke ha ansvar for at Norge indirekte dreper vanskeligstilte med en feilslått forbudspolitikk. Jeg vil ikke at Norge skal være så utrolig umenneskelige.  :)

Endret av Zaxaton
Lenke til kommentar

 

Som sagt flere ganger i denne tråden: Forbudspolitikk skaper alltid flere og verre problemer. Dette kan man også klart se i ruspolitikken. Forbud er aldri svaret på samfunnsrelaterte spørsmål.  :)

Ditt mangel på svar, tyder på ay du ønskerå forhindre at de jobber i Norge. Hvorfor skaper ikke et slikt forbud til verre problemer?

 

Bare noen få fattige kan leve av tigging, men fikk de muligheten til å jobbe, så kan vi ansette dem til å gjøre alt mulig rart.

 

Mitt mangel på svar?  :rofl:

 

Jeg har et liv utenom Diskusjon.no, det burde vel ikke være så vanskelig å skjønne. Med mindre du ikke har et liv utenfor dette forumet da. Dessuten, hvordan i all verden har du fått til å tro at jeg vil forhindre dem jobb i Norge? Det hadde vært fantastisk om de fikk jobb i Norge, men dessverre er det ikke så enkelt for alle kan jeg tenke meg.

 

Det ser ut som om du "drar i spaker" som ikke finnes. Er du rett og slett ute etter å dra ned troverdigheten min ved å spre falskhet, Eller klarte du virkelig å tolke det jeg har skrevet på en så brutalt feil måte?  :)

Endret av Zaxaton
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Forsøpling er ikke et irrelevant argument.   Det er negativt for samfunnet på mange plan og ikke ønskelig - og det forsøples ganske systematisk og i langt større grad av tilreisende utlendinger kontra norske borgere (men noen drittsekk-unntak finnes sikkert).   

 

Tigging som jobb - er skadelig fordi den belaster norsk økonomi via trygdeytelser i neste omgang, samtidig som det er svart inntekt som altså ikke bidrar noe til skole, veier, helse, pensjon osv.  Svart økonomi fører også ofte med seg kriminalitet - av den organiserte typen.   Videre legger den til rette for barnearbeid som ganske mange vil være uenig med deg om at ikke er skadelig.  (Jfr storfamilier der barna tvinges til tigging istedenfor skole osv ).

Kanskje de som forsøpler kan få bøter da, og så kan de som tigger få være i fred?

 

Talte du forresten akkurat nå for at inntekt fra tigging skal telles som skattbar inntekt? Hm interessant.

 

Barnearbeid er vel allerede ulovlig, så ser ikke helt hvorfor du trekker det inn.

Lenke til kommentar

 

Etter min oppfatning har de det ikke bra i Russland og de sliter der. Å sende dem tilbake når vi har muligheten til å hjelpe dem i Norge, blir helt uaktuelt for meg. Å forby mennesker å tigge, kan ganske enkelt være det samme som å forby dem å leve. Jeg vil ikke ha ansvar for at Norge indirekte dreper vanskeligstilte med en feilslått forbudspolitikk. Jeg vil ikke at Norge skal være så utrolig umenneskelige.   :)

At forbud ikke har noen 100% suksessfaktor er nok riktig, men det kan begrense og holde et problem under kontroll.

 

At Russland ikke er egnet for flykntinger/migranter er jeg sterkt uenig i.   Russland er en av de største bidragsyterne med våpen og militær bistand til konflikten i Syria pluss andre konflikter i Afrika, så dette landet burde egentlig være forpliktet til å ta imot langt flere flykninger.

 

Russland har en historisk vennskapsavtale med Syria (det er derfor EU/Vesten ikke går inn med større militær styrke i Syria) og mange fra Syria har jobbet i Russland i lengre tid.  (Visste du at sentrumsleiligheter i Moskva koster mer enn i Oslo?) Også en god del av de som nå plutselig får opphevet sitt arbeidsvisum og må flytte (ikke flykte) videre til Norge eller andre land. Dette er selvfølgelig kun et politisk spill fra Russland for å straffe oss for vår kritikk mot konflikten i Ukraina osv.

 

Russland og Kina (det er disse landene som primært bytter naturressurser mot våpen i midt-østen og Afrika) burde -  om det var rettferdighet i verden tatt imot 90% av flyktningene.   Men flyktningene/migrantene drar videre til Norge og Norden som har de beste velferdsordningene.   Problemet er at velferdsordningene er basert på et spleiselag fra alle borgere - det er ikke beregnet på å håndtere de mange arbeidsløse vi får nå.  

 

Dette inkluderer forsåvidt borgere fra øst-EU.  Det bor noen i gata der jeg bor - de har bodd her lenge nok til å kjøpe norskregistrerte biler og få familien hit.   Siste halvåret har begge bilene deres stått parkert om morgenen uten å ha vært flyttet en millimeter fra dagen før (jeg går forbi på vei til toget) samtidig som TV'n i stua deres ser ut til å stå på døgnet rundt.  M.a.o. ganske sikre tegn på at de har blitt arbeidsledige og NAV'er.   Summen av migranter/flyktninger pluss øst-EU arbeidsinnvandrere som nå har fått opphold og familien over hit begynner å bli et betydelig antall av i forhold til de som er i arbeid.  Det gikk bra så  lenge oljen var verdt noe, men nå vil underskuddene stige svært raskt.

 

I ca 2020 regner Kina med (de planlegger ihvertfall for det) at det blir en global matvarekrise.  De har derfor kjøpt opp både landområder (i Etiopia, Argentia og andre land) og matvareprodusenter (soyabønneprodusenter i sør-Amerika) og kaianlegg/transportfirma for å sikre sin egen befolkning nok mat.  India har gjort noen lignende disposisjoner og kjøpt opp jordbruksområder i Afrika de også.  (Det har begynt å bli uro i de enkelte afrikanske land ang dette nå -  Men til nå holder de korrupte lederne kontrollen.   Korrupsjon som igjen får en fin pengestrøm fra våre bistandsmidler og investeringer.)

 

Norge er utrolig dårlig posisjonert i forhold til en matvarekrise - og vi har ingen politikere som planlegger for dette.

Det betyr at vi må betale ekstra dyrt for mat i en knapphets-situasjon.

 

M.a.o. i en situasjon hvor det er viktigere enn noengang å sikre framtiden til våre barn via oljefondet, så mener du vi heller skal satse på "afterburner" og brenner opp vår felles formue i rekordfart (!?) 

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

 

Forsøpling er ikke et irrelevant argument.   Det er negativt for samfunnet på mange plan og ikke ønskelig - og det forsøples ganske systematisk og i langt større grad av tilreisende utlendinger kontra norske borgere (men noen drittsekk-unntak finnes sikkert).   

 

Tigging som jobb - er skadelig fordi den belaster norsk økonomi via trygdeytelser i neste omgang, samtidig som det er svart inntekt som altså ikke bidrar noe til skole, veier, helse, pensjon osv.  Svart økonomi fører også ofte med seg kriminalitet - av den organiserte typen.   Videre legger den til rette for barnearbeid som ganske mange vil være uenig med deg om at ikke er skadelig.  (Jfr storfamilier der barna tvinges til tigging istedenfor skole osv ).

Kanskje de som forsøpler kan få bøter da, og så kan de som tigger få være i fred?

 

Talte du forresten akkurat nå for at inntekt fra tigging skal telles som skattbar inntekt? Hm interessant.

 

Barnearbeid er vel allerede ulovlig, så ser ikke helt hvorfor du trekker det inn.

 

Ja gjerne bøter, men det fungerer jo ikke så godt for sniking på T-Banen f.eks. der tiggerne som holder til ved Songsvann (og forsøpler mye der) ikke får bøter, fordi kontrollørene vet de ikke klarer å drive inn bøtene.

 

Tigging som skattbar inntekt:  Ja, hvorfor ikke.  Velferdsordningene er et spleiselag der alle betaler etter inntekt.  Hvorfor skal en tigger som tjener tusener hver dag og  leier leilighet sentralt på østlandet f.eks. ikke betale skatt  ?  Hvorfor skal jeg betale sykehusregningen f.eks. for en som ikke bidrar men bare sender pengene til hjemlandet for å bygge seg luksusbolig der ?  Politi-tjenester og fengsel er heller ikke gratis ift den økte kriminaliteten som følger med.

 

Barn i norsk sammenheng er jo de som er under 18.    Ser flere i denne aldersgruppen stå og tigge.  Men det godtas stilltiende fordi det er få sanksjonsmuligheter/tiltak.

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Ja gjerne bøter, men det fungerer jo ikke så godt for sniking på T-Banen f.eks. der tiggerne som holder til ved Songsvann (og forsøpler mye der) ikke får bøter, fordi kontrollørene vet de ikke klarer å drive inn bøtene.

Da er vel strengt tatt problemet at innkreving av bøtene ikke blir fulgt opp. Dersom det hadde fått konsekvenser som for eksempel utsendelse av landet (for utenlandske tiggere) så hadde kanskje pipen fått en annen lyd?

Tigging som skattbar inntekt:  Ja, hvorfor ikke.  Velferdsordningene er et spleiselag der alle betaler etter inntekt.  Hvorfor skal en tigger som tjener tusener hver dag og  leier leilighet sentralt på østlandet f.eks. ikke betale skatt  ?  Hvorfor skal jeg betale sykehusregningen f.eks. for en som ikke bidrar men bare sender pengene til hjemlandet for å bygge seg luksusbolig der ?  Politi-tjenester og fengsel er heller ikke gratis ift den økte kriminaliteten som følger med.

 

Nå mener jeg at denne tankegangen forutsetter at man er enig i at velferdsordningene er et spleiselag, noe jeg slettes ikke er enig i. Men det er kanskje en annen diskusjon.

 

For å si det sånn: dersom vi ikke hadde hatt dette spleiselaget, da måtte jo disse tiggerne selv betalt for sykehusoppholdet sitt.

 

Barn i norsk sammenheng er jo de som er under 18.    Ser flere i denne aldersgruppen stå og tigge.  Men det godtas stilltiende fordi det er få sanksjonsmuligheter/tiltak.

 

 
Barnearbeid er allerede ulovlig. Dersom saken er at noen tvinger barn til å tigge, da får man gå etter disse og ikke rope ut om forbud med en gang.
Lenke til kommentar

Mitt mangel på svar?  :rofl:

 

Jeg har et liv utenom Diskusjon.no, det burde vel ikke være så vanskelig å skjønne. Med mindre du ikke har et liv utenfor dette forumet da. Dessuten, hvordan i all verden har du fått til å tro at jeg vil forhindre dem jobb i Norge? Det hadde vært fantastisk om de fikk jobb i Norge, men dessverre er det ikke så enkelt for alle kan jeg tenke meg.

 

Det ser ut som om du "drar i spaker" som ikke finnes. Er du rett og slett ute etter å dra ned troverdigheten min ved å spre falskhet, Eller klarte du virkelig å tolke det jeg har skrevet på en så brutalt feil måte?  :)

Slutt å lyv, du hadde mer enn nok tid til å svare alt det andre jeg skrev, og du ignorerte den setningen hver eneste gang.

 

Og at det skulle være nesten umulig for dem å få jobb i Norge er bare tull. Det er vanskelig for dem å få seg jobb, om vi krever at de skal få minimum 200K i året. Grunnen til at mange er imot å la dem jobbe, er fordi de mener det fører til sosial dumping, og ditt mangel på svar, og ditt siste forsøk på å spille dum tyder på at du er enig. Å kreve at de skal få norsk lønn er det samme som å forby dem å jobbe, hadde vi krevd det samme fra tiggere så hadde vi ikke hatt tiggere i Norge heller.

 

Så er du for eller imot å la dem jobbe i Norge? Eller vil du forby dem ved å kreve en minimumslønn?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

 

 

Etter min oppfatning har de det ikke bra i Russland og de sliter der. Å sende dem tilbake når vi har muligheten til å hjelpe dem i Norge, blir helt uaktuelt for meg. Å forby mennesker å tigge, kan ganske enkelt være det samme som å forby dem å leve. Jeg vil ikke ha ansvar for at Norge indirekte dreper vanskeligstilte med en feilslått forbudspolitikk. Jeg vil ikke at Norge skal være så utrolig umenneskelige.   :)

At forbud ikke har noen 100% suksessfaktor er nok riktig, men det kan begrense og holde et problem under kontroll.

 

At Russland ikke er egnet for flykntinger/migranter er jeg sterkt uenig i.   Russland er en av de største bidragsyterne med våpen og militær bistand til konflikten i Syria pluss andre konflikter i Afrika, så dette landet burde egentlig være forpliktet til å ta imot langt flere flykninger.

 

Russland har en historisk vennskapsavtale med Syria (det er derfor EU/Vesten ikke går inn med større militær styrke i Syria) og mange fra Syria har jobbet i Russland i lengre tid.  (Visste du at sentrumsleiligheter i Moskva koster mer enn i Oslo?) Også en god del av de som nå plutselig får opphevet sitt arbeidsvisum og må flytte (ikke flykte) videre til Norge eller andre land. Dette er selvfølgelig kun et politisk spill fra Russland for å straffe oss for vår kritikk mot konflikten i Ukraina osv.

 

Russland og Kina (det er disse landene som primært bytter naturressurser mot våpen i midt-østen og Afrika) burde -  om det var rettferdighet i verden tatt imot 90% av flyktningene.   Men flyktningene/migrantene drar videre til Norge og Norden som har de beste velferdsordningene.   Problemet er at velferdsordningene er basert på et spleiselag fra alle borgere - det er ikke beregnet på å håndtere de mange arbeidsløse vi får nå.  

 

Dette inkluderer forsåvidt borgere fra øst-EU.  Det bor noen i gata der jeg bor - de har bodd her lenge nok til å kjøpe norskregistrerte biler og få familien hit.   Siste halvåret har begge bilene deres stått parkert om morgenen uten å ha vært flyttet en millimeter fra dagen før (jeg går forbi på vei til toget) samtidig som TV'n i stua deres ser ut til å stå på døgnet rundt.  M.a.o. ganske sikre tegn på at de har blitt arbeidsledige og NAV'er.   Summen av migranter/flyktninger pluss øst-EU arbeidsinnvandrere som nå har fått opphold og familien over hit begynner å bli et betydelig antall av i forhold til de som er i arbeid.  Det gikk bra så  lenge oljen var verdt noe, men nå vil underskuddene stige svært raskt.

 

I ca 2020 regner Kina med (de planlegger ihvertfall for det) at det blir en global matvarekrise.  De har derfor kjøpt opp både landområder (i Etiopia, Argentia og andre land) og matvareprodusenter (soyabønneprodusenter i sør-Amerika) og kaianlegg/transportfirma for å sikre sin egen befolkning nok mat.  India har gjort noen lignende disposisjoner og kjøpt opp jordbruksområder i Afrika de også.  (Det har begynt å bli uro i de enkelte afrikanske land ang dette nå -  Men til nå holder de korrupte lederne kontrollen.   Korrupsjon som igjen får en fin pengestrøm fra våre bistandsmidler og investeringer.)

 

Norge er utrolig dårlig posisjonert i forhold til en matvarekrise - og vi har ingen politikere som planlegger for dette.

Det betyr at vi må betale ekstra dyrt for mat i en knapphets-situasjon.

 

M.a.o. i en situasjon hvor det er viktigere enn noengang å sikre framtiden til våre barn via oljefondet, så mener du vi heller skal satse på "afterburner" og brenner opp vår felles formue i rekordfart (!?) 

 

 

 

her er det tigging det er snakk om. At Russland og kina kunne hjulpet mye mer av mulig selvsagte årsaker skal jeg ikke si meg uenig i., men flyktningene er mennesker og det er vi også, det må kunne eksistere en bryter inni hjertene på folk slik at de virkelig oppfatter at de sliter, og vi har om mulig de aller beste mulighetene for å hjelpe. Om vi "brenner opp" litt penger på det, burde ikke det ha noe å si. Tenk på hvor grusomt de har det.

 

Jeg skjønner tankegangen om at andre land burde hjulpet om mulig MYE mer, men det er irrelevant, for det gjør de ikke! At andre land ikke tar ansvar, burde ikke skade flyktningene. Vi kan ikke sette oss i et slikt destruktivt hjertelag at vi skal drite i dem fordi vi vil ha dyr whiskey og overdreven lønn!

 

Det er heller ikke snakk om å "brenne opp" alle pengene våre, de kan få hjelp slik at de kommer i jobb, og dermed hjelper Norge til å tjene mer penger. Ta imot Syriske krigs-flyktninger og la det være lovlig å sitte med en kopp, men hjelp dem slik at de slipper!  :)

Lenke til kommentar

 

Mitt mangel på svar?  :rofl:

 

Jeg har et liv utenom Diskusjon.no, det burde vel ikke være så vanskelig å skjønne. Med mindre du ikke har et liv utenfor dette forumet da. Dessuten, hvordan i all verden har du fått til å tro at jeg vil forhindre dem jobb i Norge? Det hadde vært fantastisk om de fikk jobb i Norge, men dessverre er det ikke så enkelt for alle kan jeg tenke meg.

 

Det ser ut som om du "drar i spaker" som ikke finnes. Er du rett og slett ute etter å dra ned troverdigheten min ved å spre falskhet, Eller klarte du virkelig å tolke det jeg har skrevet på en så brutalt feil måte?  :)

Slutt å lyv, du hadde mer enn nok tid til å svare alt det andre jeg skrev, og du ignorerte den setningen hver eneste gang.

 

Og at det skulle være nesten umulig for dem å få jobb i Norge er bare tull. Det er vanskelig for dem å få seg jobb, om vi krever at de skal få minimum 200K i året. Grunnen til at mange er imot å la dem jobbe, er fordi de mener det fører til sosial dumping, og ditt mangel på svar, og ditt siste forsøk på å spille dum tyder på at du er enig. Å kreve at de skal få norsk lønn er det samme som å forby dem å jobbe, hadde vi krevd det samme fra tiggere så hadde vi ikke hatt tiggere i Norge heller.

 

Så er du for eller imot å la dem jobbe i Norge? Eller vil du forby dem ved å kreve en minimumslønn?

 

 

Jeg har ikke løyet.

 

For det første kan jeg ikke si at jeg har lagt merke til påstanden/spørsmålet før jeg leste det i den forrige "posten" din, så det er ikke ignorering om du har skrevet det før. Da svarte jeg deg klart og tydelig med:  "Det hadde vært fantastisk om de fikk jobb i Norge, men dessverre er det ikke så enkelt for alle kan jeg tenke meg." (Og her ser jeg ingen steder der jeg har hevdet at det var "nesten umulig for dem å få jobb".)

 

Jeg har ikke engang "rørt" temaet om deres minimumslønn, har jeg det da? I så tilfelle velkommen til å sitere, for det husker ikke jeg, så kan jeg kanskje forklare hvilke tanker jeg la i det. For det andre vil jeg gjerne si at de burde få penger til å begynne med i hvertfall, slik at de kan "bygge seg opp" og dermed skaffe seg jobb etterhvert. Når det er sagt, kan det hende de har problemer psykisk som følge av alt det negative de har opplevd i krig og flykt, så mer støtte til dem!

 

Det er flere grunner til hvorfor du ender opp med å angripe slik:

 

1. Jeg har skrevet noe jeg ikke husker, som har skapt en missforståelse. I så tilfelle, beklager jeg.

 

2. Du har totalt missforstått omtrent alt jeg har skrevet.

 

3. Du synes mine argumenter har lemlestet dine argumenter så fullstendig at du "gråter" frem provoserende, falske og løgnaktige påstander.

 

4. Du har problemer med å motta enkel informasjon, for å klarere.... (Kremt): JEG ER FOR AT SYRISKE KRIGS-FLYKTNINGER OG TIGGERNE SKAL FÅ LOV TIL Å JOBBE I NORGE!

 

Ikke vondt ment altså, men jeg skjønner ikke hvordan du tolket meg på en slik måte og heller ikke hvordan vi havnet her.... (figurativt)  :)

Endret av Zaxaton
Lenke til kommentar

Jeg har ikke engang "rørt" temaet om deres minimumslønn, har jeg det da? I så tilfelle velkommen til å sitere, for det husker ikke jeg, så kan jeg kanskje forklare hvilke tanker jeg la i det. For det andre vil jeg gjerne si at de burde få penger til å begynne med i hvertfall, slik at de kan "bygge seg opp" og dermed skaffe seg jobb etterhvert. Når det er sagt, kan det hende de har problemer psykisk som følge av alt det negative de har opplevd i krig og flykt, så mer støtte til dem!

Igjen, ikke noe svar.

- Skal de få lov til å jobbe, eller vil du forby dem å jobbe ved å kreve en minimumslønn?

 

Hadde vi krevd at tiggere skal tjene minst 140 kroner timen, så hadde vi ikke hatt tiggere heller.

 

 

Det er flere grunner til hvorfor du ender opp med å angripe slik:

Nei, hovedgrunnen er at du ikke svarte når jeg spurte deg om og om igjen, men du svarte på alt mulig annet. Da blir jeg skeptisk.
Lenke til kommentar

 

Jeg har ikke engang "rørt" temaet om deres minimumslønn, har jeg det da? I så tilfelle velkommen til å sitere, for det husker ikke jeg, så kan jeg kanskje forklare hvilke tanker jeg la i det. For det andre vil jeg gjerne si at de burde få penger til å begynne med i hvertfall, slik at de kan "bygge seg opp" og dermed skaffe seg jobb etterhvert. Når det er sagt, kan det hende de har problemer psykisk som følge av alt det negative de har opplevd i krig og flykt, så mer støtte til dem!

Igjen, ikke noe svar.

- Skal de få lov til å jobbe, eller vil du forby dem å jobbe ved å kreve en minimumslønn?

 

Hadde vi krevd at tiggere skal tjene minst 140 kroner timen, så hadde vi ikke hatt tiggere heller.

 

 

Det er flere grunner til hvorfor du ender opp med å angripe slik:

Nei, hovedgrunnen er at du ikke svarte når jeg spurte deg om og om igjen, men du svarte på alt mulig annet. Da blir jeg skeptisk.

 

 

 

Så da var det nummer 4 som var problemet da? Du har problemer med å motta enkel informasjon. Da får jeg vel prøve igjen da.... (KREMT!): JEG ER FOR AT SYRISKE KRIGS-FLYKTNINGER OG TIGGERNE SKAL FÅ LOV TIL Å JOBBE I NORGE! :)

Endret av Zaxaton
Lenke til kommentar

Så da var det nummer 4 som var problemet da? Du har problemer med å motta enkel informasjon. Da får jeg vel prøve igjen da.... (KREMT!): JEG ER FOR AT SYRISKE KRIGS-FLYKTNINGER OG TIGGERNE SKAL FÅ LOV TIL Å JOBBE I NORGE! :)

Dette kan bety to forskjellige ting

1. Du ønsker å "la dem" jobbe, men bare med dagens tariffer

2. Du ønsker å droppe tariffsystemet, og la dem faktisk få jobbe i Norge.

 

Hvilke av de to er det?

 

BTW: Vi snakker ikke om syriske krigsflyktninger, vi snakker om alle som kan innvandre til Norge.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

 

Så da var det nummer 4 som var problemet da? Du har problemer med å motta enkel informasjon. Da får jeg vel prøve igjen da.... (KREMT!): JEG ER FOR AT SYRISKE KRIGS-FLYKTNINGER OG TIGGERNE SKAL FÅ LOV TIL Å JOBBE I NORGE! :)

Dette kan bety to forskjellige ting

1. Du ønsker å "la dem" jobbe, men bare med dagens tariffer

2. Du ønsker å droppe tariffsystemet, og la dem faktisk få jobbe i Norge.

 

Hvilke av de to er det?

 

 

da kunne du vel spesifisert spørsmålet slik at det var mulig å oppnå forståelse da kanskje?

 

Jeg har ikke satt meg inn i hvordan det fungerer, men jeg mener de skal få samme grunnlag som Nordmenn.... Uten forskjell. De er mennesker og vi er mennesker.  Ingen ekstra krav.  :)

 

Var det et svar? :)

Endret av Zaxaton
Lenke til kommentar

da kunne du vel spesifisert spørsmålet slik at det var mulig å oppnå forståelse da kanskje?

 

Jeg har ikke satt meg inn i hvordan det fungerer, men jeg mener de skal få samme grunnlag som Nordmenn.... Uten forskjell. De er mennesker og vi er mennesker.  :)

 

Var det et svar? :)

Jeg spesifiserte det absolutt i de siste innleggene. Og før det så trodde jeg du ville forstå det, fordi det er en grunn til at venstresiden forbinder arbeidsinnvandring med sosial dumping.

 

Og naturligvis vil de få samme grunnlag som nordmenn om vi dropper tariffsystemet, begge grupper vil da ha ingen pålagt minimumslønn. Spørsmålet er, ønsker du å beholde dagens tariffsystem, og dermed gjøre det umulig for dem å finne seg en jobb.

 

Eller vil du la dem komme til Norge og jobbe for 30 kroner timen?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...