Gå til innhold

Bør det bli tiggeforbud i oslo?


Anbefalte innlegg

Eller så kan forbudet drive dem over til land som ikke har det samme forbudet.

Å forby organisert tigging er i samme ånd som å legalisere og regulere narkotika, for min del handler det om å fjerne muligheter for organisert kriminalitet å drive virksomhet.

 

Det kan vel kanskje være forståelig for noen at folk tenker sånn, men etter min mening burde vi absolutt ikke "vise ryggen til" noen som trenger vår hjelp.

Det er grusomt at folk virkelig klarer å støtte et forbud som kan ende med å drepe tusenvis av mennesker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Eller så kan forbudet drive dem over til land som ikke har det samme forbudet.

Å forby organisert tigging er i samme ånd som å legalisere og regulere narkotika, for min del handler det om å fjerne muligheter for organisert kriminalitet å drive virksomhet.

 

Det kan vel kanskje være forståelig for noen at folk tenker sånn, men etter min mening burde vi absolutt ikke "vise ryggen til" noen som trenger vår hjelp.

Det er grusomt at folk virkelig klarer å støtte et forbud som kan ende med å drepe tusenvis av mennesker.

 

 

Norge kan ikke være verdens sosialkontor. Hvis vi er det vil vi ikke lenger klare å ha råd til å yte velferd til eget folk.

Lenke til kommentar

 

 

Eller så kan forbudet drive dem over til land som ikke har det samme forbudet.

Å forby organisert tigging er i samme ånd som å legalisere og regulere narkotika, for min del handler det om å fjerne muligheter for organisert kriminalitet å drive virksomhet.

 

Det kan vel kanskje være forståelig for noen at folk tenker sånn, men etter min mening burde vi absolutt ikke "vise ryggen til" noen som trenger vår hjelp.

Det er grusomt at folk virkelig klarer å støtte et forbud som kan ende med å drepe tusenvis av mennesker.

 

 

Norge kan ikke være verdens sosialkontor. Hvis vi er det vil vi ikke lenger klare å ha råd til å yte velferd til eget folk.

 

 

Jeg mener jo ikke vi skal "gi bort alt vi har" heller da, men jeg mener at det blir feil med et tiggeforbud.  :)

Lenke til kommentar

Hadde man noen slags funksjonerende standard for sosial trygghet i Europa (hvor tiggerne kommer fra), så burde det være null problem å stoppe tigging i gatene. Vi nordmenn liker å tenke at vi alle er i samme båt - og da passer det seg ikke med tigging i det offentlige rom.  Tiggere kunne da kanskje dra over til Sverige hvor de liker klasse-forskjeller og paternalisme :-)  Slikt blir vi jo her bare kvalme av - burtsett fra noen "elitepersoner" blant oss da :-)

 

Men altså: uten sikring av sosial trygghet for alle - så må vi bare godta at folk må stjele og tigge for å overleve. Face it. Vi må lære oss til utrygghet :-)

Endret av lada1
Lenke til kommentar

 

 

 

Eller så kan forbudet drive dem over til land som ikke har det samme forbudet.

Å forby organisert tigging er i samme ånd som å legalisere og regulere narkotika, for min del handler det om å fjerne muligheter for organisert kriminalitet å drive virksomhet.

 

Det kan vel kanskje være forståelig for noen at folk tenker sånn, men etter min mening burde vi absolutt ikke "vise ryggen til" noen som trenger vår hjelp.

Det er grusomt at folk virkelig klarer å støtte et forbud som kan ende med å drepe tusenvis av mennesker.

 

 

Norge kan ikke være verdens sosialkontor. Hvis vi er det vil vi ikke lenger klare å ha råd til å yte velferd til eget folk.

 

 

Jeg mener jo ikke vi skal "gi bort alt vi har" heller da, men jeg mener at det blir feil med et tiggeforbud.  :)

 

 

Det blir feil med direkte tiggerforbud, ja, men man hadde eliminert tigging fra nordmenn ved å gi narkotika på resept samt ta bedre vare på våre egne fattige. Utenlandsk tigging i Norge tror jeg det er flere av oss som begynner å bli lei av.

Lenke til kommentar

Hadde man noen slags funksjonerende standard for sosial trygghet i Europa (hvor tiggerne kommer fra), så burde det være null problem å stoppe tigging i gatene. Vi nordmenn liker å tenke at vi alle er i samme båt - og da passer det seg ikke med tigging i det offentlige rom. Tiggere kunne da kanskje dra over til Sverige hvor de liker klasse-forskjeller og paternalisme :-) Slikt blir vi jo her bare kvalme av - burtsett fra noen "elitepersoner" blant oss da :-)

 

Men altså: uten sikring av sosial trygghet for alle - så må vi bare godta at folk må stjele og tigge for å overleve. Face it. Vi må lære oss til utrygghet :-)

Tigging kan aldri fungere for alle fattige i østeuropa, det er for mange.

 

Igjen, hvis dere ønsker å hjelpe dem tjene penger, hvorfor ikke la dem få jobbe?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hadde man noen slags funksjonerende standard for sosial trygghet i Europa (hvor tiggerne kommer fra), så burde det være null problem å stoppe tigging i gatene. Vi nordmenn liker å tenke at vi alle er i samme båt - og da passer det seg ikke med tigging i det offentlige rom. Tiggere kunne da kanskje dra over til Sverige hvor de liker klasse-forskjeller og paternalisme :-) Slikt blir vi jo her bare kvalme av - burtsett fra noen "elitepersoner" blant oss da :-)

 

Men altså: uten sikring av sosial trygghet for alle - så må vi bare godta at folk må stjele og tigge for å overleve. Face it. Vi må lære oss til utrygghet :-)

Tigging kan aldri fungere for alle fattige i østeuropa, det er for mange.

 

Igjen, hvis dere ønsker å hjelpe dem tjene penger, hvorfor ikke la dem få jobbe?

 

 

Problemet er vel at for den gruppen som kommer til Norge fra Romania så er ikke det å jobbe en del av kulturen deres. Disse folkene kom som "camp followers" med den mongolske invasjonen i 1241 og siden wallacherne gjorde den tabben å gjøre de til slaver i stedet for å kaste de ut etter mongolrikets fall så får de ta ansvaret for denne folkegruppen.

Lenke til kommentar

Problemet er vel at for den gruppen som kommer til Norge fra Romania så er ikke det å jobbe en del av kulturen deres. Disse folkene kom som "camp followers" med den mongolske invasjonen i 1241 og siden wallacherne gjorde den tabben å gjøre de til slaver i stedet for å kaste de ut etter mongolrikets fall så får de ta ansvaret for denne folkegruppen.

 

De som kommer og tigger er ikke bare sigøynere, dette handler ikke bare om kultur men at 200 kroner per dag er mye penger i fattige land.

 

Det er nok riktig at en del av de som kommer og tigger, er ikke interssert i å jobbe. Men for hver tigger, så er det 10 stykker som gjerne ville ha jobbet i Norge. Men de får ikke lov til å jobbe av de samme folkene som er imot forbud av organisert tigging.

 

Lenke til kommentar

Ikke lag et tiggeforbud. La folk få sitte med koppen sin. At rike, egoistiske, rasistiske Norske folk i pelsjakke vil forby tigging er irrelevant.

 

IKKE straff tiggerne, HJELP tiggerne!  :)

 

Du er jo inne på noe :-)  Så lenge noen er avhengig av tigging for å overleve så bør det sikkert bare være å tigge i vei.

 

Ser man på prinsippet om "nødrett" så har jeg f.eks. rett til å bryte meg inn i hytta di dersom jeg er i alvorlige vansker på fjellet - selv om dette er selvforskyldt.  Bruker man dette prinsippet, så har man også rett til å bryte seg inn i privatboliger etc dersom det er liv om å gjøre.  Og dersom jeg ble innestengt på et stengt  REMA 1000 i lang tid og hadde null penger - så kan du være sikker på at jeg ville spise meg mett uansett og en ville ikke finne et utsulta lik forran mat-reolene :-)

 

Men har man et system med sikring av minimum for livsopphold, så mener jeg at tigging bør bli forbudt !  I praksis bør dette kunne ordnes via EU (?).  Jeg vil ha noe igjen for å bli med på slik sikring av minimum velferd - og da vil jeg ha gata fri for tigging.  Dette er samfunnskontrakt i praksis. Jeg godtar ikke et samfunn som India der "rikfolk i pels" kaster mynter til lutfattige.

 

Forresten: er det noen tiggere som fungerer som overvåkere i nabolag - for å hjelpe med innbrudd o.l. ?

Er det eventuelt lovlig med slik overvåking - med eller uten kamera?

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Tiggerforbud er problematisk.

 

Samtidig er det klart at det er mange tilreisende tiggere som har dette som jobb.

Vanskelig å forby pga stigmatisert debatt og mangel på effektive virkemidler.

Tigging bør også fortsatt være lov for norske borgere (jfr sluttargumentet nedenfor).

 

Kategori #2 av tiggere er de som er formelt ansatt av "Folk er Folk" og som nå er å se utenfor hver minste lille butikk i det ganske land.  Disse vil etter en tids fast ansettelse få tilgang til velferdsordningene.   "Folk er Folk" saboterer m.a.o. velferdsstaten ved å la fripassasjerer få trygdeytelser uten at disse personene noengang vil bidra i nærheten av det de får.  Dette er kort og godt ikke en bærekraftig modell.

 

Etterpåkloke kommer vi sikkert til å bli den dagen vi oppdager at pensjonen har forduftet, slik at alle norske pensjonister uten privat tilleggspensjon må belage seg på å "joine" tiggerne på gaten.   Snipp, snapp, snute var velferdsstaten ute...

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

 

Ikke lag et tiggeforbud. La folk få sitte med koppen sin. At rike, egoistiske, rasistiske Norske folk i pelsjakke vil forby tigging er irrelevant.

 

IKKE straff tiggerne, HJELP tiggerne!  :)

 

Du er jo inne på noe :-)  Så lenge noen er avhengig av tigging for å overleve så bør det sikkert bare være å tigge i vei.

 

Ser man på prinsippet om "nødrett" så har jeg f.eks. rett til å bryte meg inn i hytta di dersom jeg er i alvorlige vansker på fjellet - selv om dette er selvforskyldt.  Bruker man dette prinsippet, så har man også rett til å bryte seg inn i privatboliger etc dersom det er liv om å gjøre.  Og dersom jeg ble innestengt på et stengt  REMA 1000 i lang tid og hadde null penger - så kan du være sikker på at jeg ville spise meg mett uansett og en ville ikke finne et utsulta lik forran mat-reolene :-)

 

Men har man et system med sikring av minimum for livsopphold, så mener jeg at tigging bør bli forbudt !  I praksis bør dette kunne ordnes via EU (?).  Jeg vil ha noe igjen for å bli med på slik sikring av minimum velferd - og da vil jeg ha gata fri for tigging.  Dette er samfunnskontrakt i praksis. Jeg godtar ikke et samfunn som India der "rikfolk i pels" kaster mynter til lutfattige.

 

Forresten: er det noen tiggere som fungerer som overvåkere i nabolag - for å hjelpe med innbrudd o.l. ?

Er det eventuelt lovlig med slik overvåking - med eller uten kamera?

 

 

Beklager, men da jeg leste midt-seksjonen, såg jeg for meg at du var en av de "Høgætta" i middelalderen som ikke fattet at folk var og er like mye verdt. En av de som så på tiggere og slaver som avskum. Det du skrev: "Jeg vil ha noe igjen for å bli med på slik sikring av minimum velferd - og da vil jeg ha gata fri for tigging." kan kanskje ligne en del på hva de sa på den tiden:

"Jeg har gjort mye for samfunnet, og da vil jeg ikke se slike tåpelige skitne slaver når jeg går i gatene mine, kast dem til hundene!"

 

At folk fremdeles kan tenke i disse baner.... er det ikke rart? :)

Endret av Zaxaton
Lenke til kommentar

 

 

Ikke lag et tiggeforbud. La folk få sitte med koppen sin. At rike, egoistiske, rasistiske Norske folk i pelsjakke vil forby tigging er irrelevant.

 

IKKE straff tiggerne, HJELP tiggerne!  :)

 

Du er jo inne på noe :-)  Så lenge noen er avhengig av tigging for å overleve så bør det sikkert bare være å tigge i vei.

 

Ser man på prinsippet om "nødrett" så har jeg f.eks. rett til å bryte meg inn i hytta di dersom jeg er i alvorlige vansker på fjellet - selv om dette er selvforskyldt.  Bruker man dette prinsippet, så har man også rett til å bryte seg inn i privatboliger etc dersom det er liv om å gjøre.  Og dersom jeg ble innestengt på et stengt  REMA 1000 i lang tid og hadde null penger - så kan du være sikker på at jeg ville spise meg mett uansett og en ville ikke finne et utsulta lik forran mat-reolene :-)

 

Men har man et system med sikring av minimum for livsopphold, så mener jeg at tigging bør bli forbudt !  I praksis bør dette kunne ordnes via EU (?).  Jeg vil ha noe igjen for å bli med på slik sikring av minimum velferd - og da vil jeg ha gata fri for tigging.  Dette er samfunnskontrakt i praksis. Jeg godtar ikke et samfunn som India der "rikfolk i pels" kaster mynter til lutfattige.

 

Forresten: er det noen tiggere som fungerer som overvåkere i nabolag - for å hjelpe med innbrudd o.l. ?

Er det eventuelt lovlig med slik overvåking - med eller uten kamera?

 

 

Beklager, men da jeg leste midt-seksjonen, såg jeg for meg at du var en av de "Høgætta" i middelalderen som ikke fattet at folk var og er like mye verdt. En av de som så på tiggere og slaver som avskum. Det du skrev: "Jeg vil ha noe igjen for å bli med på slik sikring av minimum velferd - og da vil jeg ha gata fri for tigging." kan kanskje ligne en del på hva de sa på den tiden:

"Jeg har gjort mye for samfunnet, og da vil jeg ikke se slike tåpelige skitne slaver når jeg går i gatene mine, kast dem til hundene!"

 

At folk fremdeles kan tenke i disse baner.... er det ikke rart? :)

 

 

Jeg refererte til "samfunnskontrakt".  En kontrakt er på en måte en "avtale".  I avtaler må en både gi og ta.  Jeg kan gjerne bidra til at alle får sikret en minimum levestanard.  Dette er da på en måte "mitt" bidrag.  Motydelsen (det jeg får igjen) er da fred og en gate fri for tiggere.  En "avtale" der en part bare får ulemper er ikke en "avtale" (per definisjon).

 

Har du aldri hørt om begrepet "samfunnskontrakt" ?

 

Og jeg er sterkt imot et samfunn som ligner på India.  I Norge lever vi alle i samme båt :-)  Ihvertfall liker vi å tenke så. Slik er det ikke i India - eller Sverige :-)

 

India er nå et "dritland" som ikke tar vare på sine borgere. Der må de ofte tigge igatene. Jeg vil ikke at mit land skal være slik. Merkelig at folk skal begynne å ønske seg slike forhold i Norge :-) En annen sak er at i India gjør en nå eksperimenter med borgerlønn - så da kan det bli litt skikkelighet der :-)

Endret av lada1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

@lada: så dersom man innfører borgerlønn så vil det føre til færre fattige mennesker? Er det virkelig så enkelt? Hva tror du skjer med prisene når hundrevis av millioner av mennesker plutselig får mer penger mellom hendene?

Lenke til kommentar

@lada: så dersom man innfører borgerlønn så vil det føre til færre fattige mennesker? Er det virkelig så enkelt? Hva tror du skjer med prisene når hundrevis av millioner av mennesker plutselig får mer penger mellom hendene?

 

Hei, ikke så kjapp! :-)

 

Her kan du lese om eksperimenter med borgerlønn i India: https://no.wikipedia.org/wiki/Borgerl%C3%B8nn

 

Kanskje du burde lese deg opp på temaet? Dette er ikke et spørsmål om å trykke opp penger som så skal fordeles :-)

Det er forøvrig "oppsider" med borgerlønn og som kan bidra til verdiskaping og innovasjon. Faktisk så virker det som at en i India er ganske så seriøse når en prøver ut dette.  De har jo hoder å tenke med :-)

 

Men altså: tigging i gatene kombinert med borgerlønn - den blir for dum !

Endret av lada1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

 

@lada: så dersom man innfører borgerlønn så vil det føre til færre fattige mennesker? Er det virkelig så enkelt? Hva tror du skjer med prisene når hundrevis av millioner av mennesker plutselig får mer penger mellom hendene?

 

Hei, ikke så kjapp! :-)

 

Her kan du lese om eksperimenter med borgerlønn i India: https://no.wikipedia.org/wiki/Borgerl%C3%B8nn

 

Kanskje du burde lese deg opp på temaet? Dette er ikke et spørsmål om å trykke opp penger som så skal fordeles :-)

Det er forøvrig "oppsider" med borgerlønn og som kan bidra til verdiskaping og innovasjon. Faktisk så virker det som at en i India er ganske så seriøse når en prøver ut dette.  De har jo hoder å tenke med :-)

 

Men altså: tigging i gatene kombinert med borgerlønn - den blir for dum !

 

Hm ja, det står der på Wikipedia at erfaringene fra pilotprosjektet er gode. Men her var det snakk om 6000 mennesker fordelt på 20 landsbyer, ikke flere hundre millioner mennesker? Men dersom disse nye pengene ikke kommer i form av pengetrykking, hvor skal de komme fra da? Dersom man løser dette ved å beskatte rike mennesker hardt, da vil vel de rike menneskene sine penger komme i omløp? Mer penger i omløp -> høyere priser. Men selvsagt, om de som får disse pengene får mulighet til å skape verdier så blir vel saken en helt annen.

Lenke til kommentar

 

 

 

Ikke lag et tiggeforbud. La folk få sitte med koppen sin. At rike, egoistiske, rasistiske Norske folk i pelsjakke vil forby tigging er irrelevant.

 

IKKE straff tiggerne, HJELP tiggerne!  :)

 

Du er jo inne på noe :-)  Så lenge noen er avhengig av tigging for å overleve så bør det sikkert bare være å tigge i vei.

 

Ser man på prinsippet om "nødrett" så har jeg f.eks. rett til å bryte meg inn i hytta di dersom jeg er i alvorlige vansker på fjellet - selv om dette er selvforskyldt.  Bruker man dette prinsippet, så har man også rett til å bryte seg inn i privatboliger etc dersom det er liv om å gjøre.  Og dersom jeg ble innestengt på et stengt  REMA 1000 i lang tid og hadde null penger - så kan du være sikker på at jeg ville spise meg mett uansett og en ville ikke finne et utsulta lik forran mat-reolene :-)

 

Men har man et system med sikring av minimum for livsopphold, så mener jeg at tigging bør bli forbudt !  I praksis bør dette kunne ordnes via EU (?).  Jeg vil ha noe igjen for å bli med på slik sikring av minimum velferd - og da vil jeg ha gata fri for tigging.  Dette er samfunnskontrakt i praksis. Jeg godtar ikke et samfunn som India der "rikfolk i pels" kaster mynter til lutfattige.

 

Forresten: er det noen tiggere som fungerer som overvåkere i nabolag - for å hjelpe med innbrudd o.l. ?

Er det eventuelt lovlig med slik overvåking - med eller uten kamera?

 

 

Beklager, men da jeg leste midt-seksjonen, såg jeg for meg at du var en av de "Høgætta" i middelalderen som ikke fattet at folk var og er like mye verdt. En av de som så på tiggere og slaver som avskum. Det du skrev: "Jeg vil ha noe igjen for å bli med på slik sikring av minimum velferd - og da vil jeg ha gata fri for tigging." kan kanskje ligne en del på hva de sa på den tiden:

"Jeg har gjort mye for samfunnet, og da vil jeg ikke se slike tåpelige skitne slaver når jeg går i gatene mine, kast dem til hundene!"

 

At folk fremdeles kan tenke i disse baner.... er det ikke rart? :)

 

 

Jeg refererte til "samfunnskontrakt".  En kontrakt er på en måte en "avtale".  I avtaler må en både gi og ta.  Jeg kan gjerne bidra til at alle får sikret en minimum levestanard.  Dette er da på en måte "mitt" bidrag.  Motydelsen (det jeg får igjen) er da fred og en gate fri for tiggere.  En "avtale" der en part bare får ulemper er ikke en "avtale" (per definisjon).

 

Har du aldri hørt om begrepet "samfunnskontrakt" ?

 

Og jeg er sterkt imot et samfunn som ligner på India.  I Norge lever vi alle i samme båt :-)  Ihvertfall liker vi å tenke så. Slik er det ikke i India - eller Sverige :-)

 

India er nå et "dritland" som ikke tar vare på sine borgere. Der må de ofte tigge igatene. Jeg vil ikke at mit land skal være slik. Merkelig at folk skal begynne å ønske seg slike forhold i Norge :-) En annen sak er at i India gjør en nå eksperimenter med borgerlønn - så da kan det bli litt skikkelighet der :-)

 

 

Å forby mennesker å sitte med en kopp er galskap. Enten de tigger for velferd i sitt eget land, eller for bedre kår i Norge. Det skader ikke oss at de tigger, vi kan enkelt og greit gå forbi om vi ikke ønsker å delta i veldedigheten.

 

Begrepet "samfunnskontrakt" kan jeg vel ganske enkelt innrømme at jeg ikke gjenkjente. Jeg vet selvfølgelig hva en Kontrakt er, og også hva samfunn er. Logisk sett vil jeg anta at en samfunnskontrakt er en avtale innen samfunnsrelaterte tiltak som skal/bør innføres.(?) Men utover dette var nok ordet ganske ukjent for meg, men alt dette er irrelevant.

 

Man bør hjelpe de vanskeligstilte, ikke straffe dem med et forbud.

Om du leser det jeg tidligere har skrevet i denne tråden, (som er en del for å si det sånn) så ser du kanskje at det også har blitt nevnt flere problemer ved et forbud. Selvfølgelig om man kommer med et genialt forslag som magisk løser fattigheten og pengebehovet, i så tilfelle er jo det fantastisk, men det tror jeg neppe vi kommer til å se i nær fremtid.

 

Tigging er den siste lovlige måten vanskeligstilte har for å skaffe seg de midlene som de så desperat trenger. Forbyr man da tigging kan det føre til en enorm økning i kriminalitet. For ikke å snakke om at tiggerne også kan dø om de ikke får de sårt trengte midlene.

 

Dessuten ser vi at forbudspolitikk aldri hjelper. Det oppstår flere og større problemer ved et forbud. dette ser vi blant annet også i ruspolitikken. Det er ikke Cannabisen som dreper, det er forbudet!  Legaliser og reguler!  :) Det er ikke tiggerne som er problemet, det er de selvopptatte egoistiske rasistene! Ikke tving tiggerne til å bli kriminelle, la tigging være lovlig!  :)

Endret av Zaxaton
Lenke til kommentar

Det går jo an å være litt nyansert da.  Endel tiggere kommer fra utlandet og har dette som en regulær "jobb" - muliggjort bl.a. ved opphevelse av gamle grensekontroller og tidligere strenge regler for opphold i andre land (dvs at man må ha penger nok til oppholdet).  Sånn sett er det gode eksempler på at mildere regler ligger bak oppblomstringen av antall tiggere, nærmere bestemt EU/EØS regler om fri arbeidsflyt.

 

Flere av disse tiggerne driter (bokstavelig talt) i byparkene og lekeområdene til våre barn og forsøpler.  Det finnes ingen unnskyldning for å forsøple - alle fattige som rike klarer å ta med søppel til nærmeste søppelkasse.   Man kan tilogmed hevde at tiggerne har ekstra god tid til å rydde opp etter seg da de ikke akkurat har noen faste forpliktelser som haster.  Dette viser at de mangler respekt og da kan de ikke forvente respekt tilbake.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...