Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Hallo, jeg får en feilkode som kommer og går innimellom. koden er "P0420 - Catalyst System Efficiency Below Threshold (Bank 1)".

 

har søkt litt på nettet og prøvd å finne ut hva som kan være årsaken, men der får jeg så veldig spredte meninger og alt står på engelsk. noen her inne som har hatt det samme problemet og kan gi noen tips på hvor og hva jeg bør begynne å leite etter feil på ?  setter pris på svar

Bilen er en Toyota Corolla 2002 modell.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slett koden, kommer den tilbake så bytt katalysator.

 

Lambdasonde ryker aldri på Toyota og hvis dem ryker så er det "heater circuit".

 

Mulig det har vært en kampanje på bilen din for mange år siden. Hvor man reprogrammerer eller bytter motor ECU. Det man gjorde her var å øke toleransen før feilkode P0420 trigger.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

en slik feikode kan ha flere åskaer .kan være seg ecu,falksluft,dårlig plugger etc,,google koden så finner en fler årsaker

 

er efraingsmessig byttet jeg alle 4 på 01 Maxima , i tillegg til plugger ,to coiler,tomgansmotor, tps men får forstatt p0430 som er slettet flere ganger men kommer igjen og i gjen

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter 10 minutter på google ser jeg at Corolla i denne årsklassen har ganske lett for å komme med denne feilkoden, og at det normalt ikke er hverken lambda eller katalysator, men helst på eksoslekkasje (som visstnok kan være litt vanskelig å finne på disse), samt diverse manglende service: Luftfilter, plugger, skitten luftmassemåler, feil på føler for kjølesystemtemperatur, og evt for mye småkjøring. Som Mekker'n sier så har muligens vært kampanje på denne bilen, for nettopp å fikse på denne feilmeldingen.

Så få sjekket opp spesielt for eksoslekkasje, sjekk tilstand på væsker, filtre og plugger/kabel,  rengjør luftmassemåler, og slett feilkode (av med batteri i 30 minutter mener jeg er godt nok på Corolla).

Noe med det siste som gjøres er å bytte kostbare komponenter som katalysator og evt lambda.

En liten historie som ikke er helt irrelevant i.f.t. ditt problem: For få dager siden kjøpte jeg privat en 2001 Avensis med 1,6 VVTi-bensinmotor, det er vel ikke helt ulik den motoren du har. Fikk den for "ingenting" pga feil på håndbrems samt en feil på motorstyringen som verkstedet ikke fant ut av. Bilen gikk som en gammelost, hostet og harket og døde for ingenting, og et for høyt forbruk. Så eieren ville ikke mer, denne bilen skulle selges, kostnadene for å fikse opp i disse feilene var estimert til omtrent bilens verdi. Da hadde verkstedet først byttet 1 lambda, og neste forslag var å bytte katalysator samt bakre lambda. Fikk bilen hjem, koblet på kodeleseren som kostet meg 60,- fra Kina, fikk ut kode P0171, googlet i noen minutter, og fant at "alle" snakket om skitten luftmassemåler. Rengjorde den, slettet feilkode, og motor går "som ny", noe verkstedet aldri fikk til. Der var rundt 10.000,- spart, så får vi se hva vi får gjort med bremsene, uten å bruke 13.000,- i bare deler, som verkstedet mener er nødvendig.
Poenget og moralen i historien er å bruke litt tid på å lete etter hva andre har erfart med samme feil på samme bil, prøve de enkle og rimelige tipsene først, og først tilslutt vurdere å bytte ut kostbare komponenter. Det er begrenset hvor stor verdi en såpass gammel bil har, så å legge ut 5-sifret beløp bare for å ha den en liten stund til er ikke alltid så smart, men dette må du nesten vurdere selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...