Gå til innhold

Slik blir de nye AMD-grafikkortene


Anbefalte innlegg

Jeg venter i spenning. Var ATI fan boy i mange år, men måtte inse at nvidia lå for langt foran. Forhåpentligvis blir det AMD igjen i løpet av året :-)

 

Jeg venter i spenning, derfor overklokker jeg alt som kan overklokkes ved å sette opp spenningen :p

 

Jeg vil ha ytelse på bordet, ikkje strømsparing  :green:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det bare jeg som mener det er nok snakk? Kom med verstingkortene nå AMD!  :xmas:  :green:

 

Hadde du ikke nettopp brent av alle pengene i julegaver da ? 

 

Men tipper at både Nvidia og Amd vil komme med overraskelser her , så vanskelig å si om det er lurt å vente til begge har lansert sine utgaver av skjermkortene i alle fall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

strømforbruket er for hele systemet

 

gtx 950 + 4790K + hovedkort + ram = 140W

Polaris + 4790K + hovedkort + ram = 86W

 

attachicon.gifsdf.png

 

Edit: Bildet ble ikke til så mye hjelp  :hm:

I så tilfelle er jo AMDs Polaris vesentlig mer enn dobbelt så effektiv som Nvidias Maxwell-arkitektur er...

 

Kanskje han snakker sant!

 

01e25640-3e52-4222-95d1-ba50fb1ef469.jpg

Lenke til kommentar

Rett fra 28nm til 14nm ja, håper det kan by på gode forbedringen på alle områder.

FinFET er og en stor forbedring. En av grunnene til at 20 nm ble kansellert. Altfor mye elektronlekkasje ved 20 nm. Sånn sett mer ved 14 nm, men ikke med den "nye" FinFET teknikken. Intel har jo hatt det lenge. De hadde jo og FinFET for 20 nm, da de lager teknikkene sine skikkelige. De andre tar litt snarveier, fordi de er bak og trenger noe nytt sikkert. Mulig at SD 810 ligger av 20 nm uten FinFET (Apples A8 og er det, samme med Exynos 5433, men langt lavere frekvenser, som kan spare dem for mye av problemet, selv om Exynos 5433 ikke var den beste på strøm av andre grunner). For GPUer derimot er det helt annerledes. De bruker mye mer strøm. Det er en grunn til at vi aldri fikk high-power Haswell CPUer og måtte vente til Skylake. Intel hadde 14 nm FinFET, men bare en low power/medium power variant.

 

 

Gleder meg til 14nm kortene kommer, og ikke minst AMD's Zen prosessor. Håper å ber om at den blir en ny K7/K8! AMD trenger det sårt og vi trenger mer konkurranse i markedet!

Min neste PC blir mest sannsynlig en Zen og 400/500 serie basert AMD maskin. Kanskje med Radeon minne også bare for å få "alt" AMD :p

 

Hva mener du med Radeon minne? Mener du da SSD eller RAM? Det er uansett ikke AMD. Det vil jo være AMD klisterlapp på noe noen andre laget. Mulig at de har litt egen SW/firmware og en miksing av NAND, RAM og kontroller, men ikke mer enn det. Det vil være langt bedre å kjøpe det direkte fra produsent. Som en Samsung SSD f.eks. Ellers produserer SK Hynix HBM minne for AMD, og ellers blir både Zen og Radeon produsert hos Samsung. Ellers blir nok minne produsert av Samsung/Sk Hynix/Micron/Toshiba. Så jeg ville gått for RAM og flash lagring fra Samsung/Sk Hynix om jeg skulle kjøpt alt fra det samme stedet. SK Hynix selger ikke noe under eget navn, og Samsung har ikke RAM under eget navn, så da må du isåfall søke på google og finne ut hvem som har puttet klister på produktene deres.

 

Ellers vil jeg ikke anbefale å kjøpe SSD fra 3. part produsenter. Samsung lager både RAM, NAND, PCB, SW, Firmware, kontroller osv. Andre selskaper bare kjøper inn litt fra alle og setter det sammen, og det fungerer bra sammen, men ikke på samme måte som noen som gjør alt selv. Det er en grunn til at du finner mye anbefalinger av Samsung SSDer. Det finnes og en annen produsent som har fått skryt for da raske SSD, da det er det de lager. Det er Intel, som er essensielt sammen med Micron. Altså samme greiene. De lager alt selv.

 

 

Jeg venter i spenning. Var ATI fan boy i mange år, men måtte inse at nvidia lå for langt foran. Forhåpentligvis blir det AMD igjen i løpet av året :-)

 

Jeg venter i spenning, derfor overklokker jeg alt som kan overklokkes ved å sette opp spenningen :p

 

Jeg vil ha ytelse på bordet, ikkje strømsparing  :green:

 

Mer strømsparing betyr bare mer potensiale for økt spenning, og høyere klokkefrekvens. Da kan du bare overklokke de enda mer over stock clock. Tullete ting som manglende strømtilførsel og power limit fjernes jo lett av 3. part uansett :p

 

Akkurat som Nvidia kortene er i dag. Hadde de brukt like mye strøm som AMD hadde de hatt mer ytelse også. Samtidig er de veldig gode å overklokke, og de går langt. Så strømsparing er jo ikke akkurat det verste om du overklokker maks uansett. OG i motsetning til Intel så kommer de ikke til å nesten utelukkende gjøre dem mer strømsparende. En av de viktigste tingene er jo fortsatt høyest mulig ytelse. Og de kortene bruker mye strøm uansett.

 

 

En ting som kan være interessant med den nye produksjonsteknikken er jo at den er ny. Altså kan det godt være mer ujevn produksjon og større forskjeller. Altså større forskjeller på hvor høyt de forskjellige R9 490 kortene kan overklokkes. Blir kanskje viktigere å se på batch nummer og lignende?

Lenke til kommentar

 

Ellers vil jeg ikke anbefale å kjøpe SSD fra 3. part produsenter. Samsung lager både RAM, NAND, PCB, SW, Firmware, kontroller osv. Andre selskaper bare kjøper inn litt fra alle og setter det sammen, og det fungerer bra sammen, men ikke på samme måte som noen som gjør alt selv. Det er en grunn til at du finner mye anbefalinger av Samsung SSDer. Det finnes og en annen produsent som har fått skryt for da raske SSD, da det er det de lager. Det er Intel, som er essensielt sammen med Micron. Altså samme greiene. De lager alt selv.

 

 

Hvordan er det med de rimelige OCZ Trion 100-serien? Lager OCZ alle deler selv, eller er de en slik sett i sammen og håp at det virker produsent?

Lenke til kommentar

 

Rett fra 28nm til 14nm ja, håper det kan by på gode forbedringen på alle områder.

FinFET er og en stor forbedring. En av grunnene til at 20 nm ble kansellert. Altfor mye elektronlekkasje ved 20 nm. Sånn sett mer ved 14 nm, men ikke med den "nye" FinFET teknikken. Intel har jo hatt det lenge. De hadde jo og FinFET for 20 nm, da de lager teknikkene sine skikkelige. De andre tar litt snarveier, fordi de er bak og trenger noe nytt sikkert. Mulig at SD 810 ligger av 20 nm uten FinFET (Apples A8 og er det, samme med Exynos 5433, men langt lavere frekvenser, som kan spare dem for mye av problemet, selv om Exynos 5433 ikke var den beste på strøm av andre grunner). For GPUer derimot er det helt annerledes. De bruker mye mer strøm. Det er en grunn til at vi aldri fikk high-power Haswell CPUer og måtte vente til Skylake. Intel hadde 14 nm FinFET, men bare en low power/medium power variant.

 

 

Gleder meg til 14nm kortene kommer, og ikke minst AMD's Zen prosessor. Håper å ber om at den blir en ny K7/K8! AMD trenger det sårt og vi trenger mer konkurranse i markedet!

Min neste PC blir mest sannsynlig en Zen og 400/500 serie basert AMD maskin. Kanskje med Radeon minne også bare for å få "alt" AMD :p

 

Hva mener du med Radeon minne? Mener du da SSD eller RAM? Det er uansett ikke AMD. Det vil jo være AMD klisterlapp på noe noen andre laget. Mulig at de har litt egen SW/firmware og en miksing av NAND, RAM og kontroller, men ikke mer enn det. Det vil være langt bedre å kjøpe det direkte fra produsent. Som en Samsung SSD f.eks. Ellers produserer SK Hynix HBM minne for AMD, og ellers blir både Zen og Radeon produsert hos Samsung. Ellers blir nok minne produsert av Samsung/Sk Hynix/Micron/Toshiba. Så jeg ville gått for RAM og flash lagring fra Samsung/Sk Hynix om jeg skulle kjøpt alt fra det samme stedet. SK Hynix selger ikke noe under eget navn, og Samsung har ikke RAM under eget navn, så da må du isåfall søke på google og finne ut hvem som har puttet klister på produktene deres.

 

Ellers vil jeg ikke anbefale å kjøpe SSD fra 3. part produsenter. Samsung lager både RAM, NAND, PCB, SW, Firmware, kontroller osv. Andre selskaper bare kjøper inn litt fra alle og setter det sammen, og det fungerer bra sammen, men ikke på samme måte som noen som gjør alt selv. Det er en grunn til at du finner mye anbefalinger av Samsung SSDer. Det finnes og en annen produsent som har fått skryt for da raske SSD, da det er det de lager. Det er Intel, som er essensielt sammen med Micron. Altså samme greiene. De lager alt selv.

 

 

Jeg venter i spenning. Var ATI fan boy i mange år, men måtte inse at nvidia lå for langt foran. Forhåpentligvis blir det AMD igjen i løpet av året :-)

 

Jeg venter i spenning, derfor overklokker jeg alt som kan overklokkes ved å sette opp spenningen :p

 

Jeg vil ha ytelse på bordet, ikkje strømsparing  :green:

 

Mer strømsparing betyr bare mer potensiale for økt spenning, og høyere klokkefrekvens. Da kan du bare overklokke de enda mer over stock clock. Tullete ting som manglende strømtilførsel og power limit fjernes jo lett av 3. part uansett :p

 

Akkurat som Nvidia kortene er i dag. Hadde de brukt like mye strøm som AMD hadde de hatt mer ytelse også. Samtidig er de veldig gode å overklokke, og de går langt. Så strømsparing er jo ikke akkurat det verste om du overklokker maks uansett. OG i motsetning til Intel så kommer de ikke til å nesten utelukkende gjøre dem mer strømsparende. En av de viktigste tingene er jo fortsatt høyest mulig ytelse. Og de kortene bruker mye strøm uansett.

 

 

En ting som kan være interessant med den nye produksjonsteknikken er jo at den er ny. Altså kan det godt være mer ujevn produksjon og større forskjeller. Altså større forskjeller på hvor høyt de forskjellige R9 490 kortene kan overklokkes. Blir kanskje viktigere å se på batch nummer og lignende?

HBM er jo et minne AMD har vært med å utvikle! Han tar ikke så mye feil! Noen her påstår at AMD ikke satser på neste generasjon! Jeg tror at AMD er tilbake for fullt i sommer! DX11, og strøm-fordelen til Nvidia vil være en saga blott nå! Hva vil Nvidia juge på seg denne gangen? Full støtte på dx12 maxwell er jo ingen som kjøper!

Endret av Koven
Lenke til kommentar

Hva mener du med Radeon minne? Mener du da SSD eller RAM? Det er uansett ikke AMD. Det vil jo være AMD klisterlapp på noe noen andre laget. Mulig at de har litt egen SW/firmware og en miksing av NAND, RAM og kontroller, men ikke mer enn det. Det vil være langt bedre å kjøpe det direkte fra produsent.

 

Ram brikkene til Amd har blitt testet med de mest brukte hovedkortetene til Amd og FX serien med cpu'er og har vært garantert til å fungere med de , noe som faktisk har vært et mindre problem i noen tilfeller , selv med Corsair minne.

 

Så får man også med en "mindre" versjon av programmet Ramdisk på kjøpet , men utover det kan jeg ikke si at brikkene er spesielt bedre annet enn at de bidrar til å lage oppsettet ditt mer unikt med Amd logoen på minnebrikkene.

 

Dette kan sammenlignes med strømforsyninger , et stort antall er jo laget av en gitt produsent med en gitt logo på utsiden avhengig av hvem som selger den.

Lenke til kommentar

Fniser hver gang jeg ser folk som snakker om hvor langt foran nVidia er og greier. Så stort hopp er det nok ikke, og jeg syns det er veldig misvisende hvordan folk anser løpet mellom dem. En skulle tro det var konstant ensidig heller enn at det har vært kasteball mellom ene og andre laget.

 

Når alt er sagt og gjort er jeg nysgjerrig på skjermkortene som kommer, men jeg holder det til det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

Fniser hver gang jeg ser folk som snakker om hvor langt foran nVidia er og greier. Så stort hopp er det nok ikke, og jeg syns det er veldig misvisende hvordan folk anser løpet mellom dem. En skulle tro det var konstant ensidig heller enn at det har vært kasteball mellom ene og andre laget.

 

Når alt er sagt og gjort er jeg nysgjerrig på skjermkortene som kommer, men jeg holder det til det.

 

hvis man tenker fps/pris, er Nvidia og AMD omtrent akkuratt like gode. hvertfall amrikanske priser/sist jeg sjekket prisen i norge.

 

så ja, det er veldig gjevnt. det er mange som kjøper nvidia bare fordi noen har fortalt dem at nvidia er bra, uten å faktisk vite hva som er best eller ikke.

Lenke til kommentar

strømforbruket er for hele systemet

 

gtx 950 + 4790K + hovedkort + ram = 140W

Polaris + 4790K + hovedkort + ram = 86W

 

attachicon.gifsdf.png

 

Edit: Bildet ble ikke til så mye hjelp  :hm:

 

Sett litt mer på dette nå, og dette starter jo å se interessant ut faktisk! Men hvor mye trekker nå et system med 4790k? Demoen som ble kjørt stresser nok ikke prosessoren maks, men forskjellen er ganske stor likevel! Men som SpokiO sier... De må jo måles opp mot konkurrenten.... ...med mindre målet er å konkurrere med et kort lansert i august 2015.

 

It's a great time to be alive!

Lenke til kommentar

 

strømforbruket er for hele systemet

 

gtx 950 + 4790K + hovedkort + ram = 140W

Polaris + 4790K + hovedkort + ram = 86W

 

attachicon.gifsdf.png

 

Edit: Bildet ble ikke til så mye hjelp  :hm:

 

Sett litt mer på dette nå, og dette starter jo å se interessant ut faktisk! Men hvor mye trekker nå et system med 4790k? Demoen som ble kjørt stresser nok ikke prosessoren maks, men forskjellen er ganske stor likevel! Men som SpokiO sier... De må jo måles opp mot konkurrenten.... ...med mindre målet er å konkurrere med et kort lansert i august 2015.

 

It's a great time to be alive!

 

 

Tja, Pascal skal i teorien yte noe bedre enn dagens Nvidia brikker , se på dette roadmappet , amd ligger akkurat nå etter på omtrent 10 - 20 % mener jeg og med den forbedringen de har ( 100 %) og en forbedring til Nvidia på 4x kan det være at ting blir omtrent likt på Watt / ytelse skalaen.

Lenke til kommentar

HBM er jo et minne AMD har vært med å utvikle! Han tar ikke så mye feil! Noen her påstår at AMD ikke satser på neste generasjon! Jeg tror at AMD er tilbake for fullt i sommer! DX11, og strøm-fordelen til Nvidia vil være en saga blott nå! Hva vil Nvidia juge på seg denne gangen? Full støtte på dx12 maxwell er jo ingen som kjøper!

 

AMD har samarbeidet med SK Hynix med HBM. Likevel har både Samsung og SK Hynix HBM 2.0 minne klar. Så en kan spekulere i hvor mye AMD faktisk var med på selve minnet. Det var nok helst implementasjon og hvordan de satt det på kortet de bidro med og gjorde. Altså er selve minnet SK Hynix fortsatt. Og nå vet alle hvordan AMD satt minnet på kortet.

 

DX11 er fortsatt og vil fortsette lenge å være det spill kommer og spilles med.

 

Strøm fordelene til Nvidia kommer av arkitektur. De forsvinner ikke. Begge går over til nyere produksjonsteknikk. Altså ingenting nytt der. Altså er det stor sannsynlighet for at AMD vil være bak, men tviler på at forskjellen vil være altfor stor. Mindre enn nå hvertfall.

 

Nvidia trenger ikke å lyge om noe. De kan bare fortsette å levere bedre kort enn det AMD gjør, og folk vil fortsette å kjøpe Nvidia. Det er AMD som må gjøre noe spesielt. Nvidia kommer nærmere dominans for hver dag som går.

 

Ellers er satsingen på Zen og diverse server CPU ol. et tydelig tegn på at AMD ikke satser på GPU. De har ikke nok ressurser til å gjøre alt. CPU er det som har fått midlene i år, og GPU har fått mindre. Det er jo alltids lov til å håpe på at alt peker AMD sin vei, og at de har vært utrolig flinke osv. Hvis en ser det utifra et objektivt synspunkt med ressurser og lignende er det ikke sannsynlig at dette året blir AMD sitt år. Betyr ikke at de kommer til å gjøre det dårlig, men jeg tviler på at de kommer til å slå Nvidia, eller Intel for den del. Det betyr ikke at det er umulig at det skjer. Bare usannsynlig.

 

Jeg sier det ikke for å være negativ til hverken deg eller AMD. Jeg og ønsker meg at AMD skal komme med noe utrolig bra og utjevne avstanden til Nvidia. Når jeg ser på diverse indikatorer og tall derimot, så er det objektivt sett lite som tyder på at det kommer til å skje. Når det er sagt så er Radeon Technology Group som står for GPU nå en separat del av AMD. Og de har vist veldig gode tegn så langt, og forbedret mye, og blitt langt mer kundevennlige. Så hvis de har ok teknologi, så tror jeg de vil gjøre det bedre nå enn før. De har endelig skjønt at det er smart å liksom være kundevennlige når du skal selge noe. Tok et par år og masse markedsandeler....

 

 

Ram brikkene til Amd har blitt testet med de mest brukte hovedkortetene til Amd og FX serien med cpu'er og har vært garantert til å fungere med de , noe som faktisk har vært et mindre problem i noen tilfeller , selv med Corsair minne.

 

Så får man også med en "mindre" versjon av programmet Ramdisk på kjøpet , men utover det kan jeg ikke si at brikkene er spesielt bedre annet enn at de bidrar til å lage oppsettet ditt mer unikt med Amd logoen på minnebrikkene.

 

Dette kan sammenlignes med strømforsyninger , et stort antall er jo laget av en gitt produsent med en gitt logo på utsiden avhengig av hvem som selger den.

 

Var ikke klar over at det var RAM. For RAM så er det relativt liten forskjell på selve ytelsen uansett hvem du kjøper av. Det er liksom samme greiene uansett. Men ser at AMD kan ha gjort ting slik at de blir lettere å pare med AMD systemer. Så jeg kan se poenget, hvis prisen ikke er helt ekstrem.

 

Fniser hver gang jeg ser folk som snakker om hvor langt foran nVidia er og greier. Så stort hopp er det nok ikke, og jeg syns det er veldig misvisende hvordan folk anser løpet mellom dem. En skulle tro det var konstant ensidig heller enn at det har vært kasteball mellom ene og andre laget.

 

Når alt er sagt og gjort er jeg nysgjerrig på skjermkortene som kommer, men jeg holder det til det.

Så når Nvidia lanserer kort, og AMD ikke kommer med et svar før minst 6 mnd etterpå, så er ikke Nvidia foran? Med liksom, over 6 mnd? Og når AMD fikk et kort som var i ledelsen, så hadde Nvidia sitt enda bedre kort på vent og slapp det en uke etter? Når hadde AMD ytelsestronen sist? 1 uke med 290X? og før det 7970 Ghz edition? Hvorfor bruker alle laptoper Nvidia GPU og nesten ingen AMD? Nvidia GPU er like vanlig som Intel CPU og AMD GPU like sjelden som AMD CPU. Hvorfor har alle Nvidia sine GPUer mye å gå på i ytelse, mens AMD er pushet til nesten maks?

 

Nvidia drar stadig lengre og lengre ifra. De siste tallene sier 80% Nvidia. 80% er ikke langt foran? Se og på økonomien. AMD går i minus hvert eneste kvartal. Budsjettet til Nvidia er så utrolig mye større enn det AMD sin GPU avdeling har. Akkurat som at AMD sitt budsjett ville vært en liten post på Intel sitt. Det går ikke an å komme tilbake hvis økonomien din er altfor dårlig. Hvis AMD skal klare å komme tilbake har de ikke altfor mye tid på seg. De må gjøre det kjapt. Hvordan skal liksom en ingeniør hos AMD konkurrere med 10 hos NVidia? Skal de hos AMD være 10 ganger så smarte og effektive?

 

 

hvis man tenker fps/pris, er Nvidia og AMD omtrent akkuratt like gode. hvertfall amrikanske priser/sist jeg sjekket prisen i norge.

 

så ja, det er veldig gjevnt. det er mange som kjøper nvidia bare fordi noen har fortalt dem at nvidia er bra, uten å faktisk vite hva som er best eller ikke.

 

At det er jevnt er et tap for AMD. De var alltid best. De slo alltid Nvidia på pris/fps. Derfor kjøpte folk AMD. Nå ligger de jevnt, og oflk kjøper Nvidia som bare det. Når det ikke er en prisfordel med AMD, så er det ikke mange som velger AMD.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så når Nvidia lanserer kort, og AMD ikke kommer med et svar før minst 6 mnd etterpå, så er ikke Nvidia foran? Med liksom, over 6 mnd? Og når AMD fikk et kort som var i ledelsen, så hadde Nvidia sitt enda bedre kort på vent og slapp det en uke etter? Når hadde AMD ytelsestronen sist? 1 uke med 290X? og før det 7970 Ghz edition? Hvorfor bruker alle laptoper Nvidia GPU og nesten ingen AMD? Nvidia GPU er like vanlig som Intel CPU og AMD GPU like sjelden som AMD CPU. Hvorfor har alle Nvidia sine GPUer mye å gå på i ytelse, mens AMD er pushet til nesten maks?

 

Nvidia drar stadig lengre og lengre ifra. De siste tallene sier 80% Nvidia. 80% er ikke langt foran? Se og på økonomien. AMD går i minus hvert eneste kvartal. Budsjettet til Nvidia er så utrolig mye større enn det AMD sin GPU avdeling har. Akkurat som at AMD sitt budsjett ville vært en liten post på Intel sitt. Det går ikke an å komme tilbake hvis økonomien din er altfor dårlig. Hvis AMD skal klare å komme tilbake har de ikke altfor mye tid på seg. De må gjøre det kjapt. Hvordan skal liksom en ingeniør hos AMD konkurrere med 10 hos NVidia? Skal de hos AMD være 10 ganger så smarte og effektive?

 

Snakk om å legge mye arbeid i å si intet.

Lenke til kommentar

 

Snakk om å legge mye arbeid i å si intet.

 

Du får forklare meg hvorfor du mener AMD ikke ligger bak, og hvorfor du mener det jeg skrev ikke betyr noe. Ellers er det jo faktisk du som ikke kommer med noe som helst. Jeg har både tall og ganske klar begrunnelse, mens du utelukkende kommer med påstander.

 

Så hvis du har noe du vil si, eller forklare, og forklare hvorfor du mener jeg tar feil er jeg veldig interessert. Korte setninger som dette derimot bidrar ikke i en positiv retning for diskusjonen.

Lenke til kommentar

selv bryr jeg meg ikke en drit om hvor mye watt gpu-en bruker, jeg bryr meg kun om kraft og pris.

 

Hvis, kjøling blir et problem fordi effekten er for stor og lager for mye varme så bryr du deg nokk ganske så fort.

En reduksjon i standard effekt på normal clock gir mer potensiell kraft når komponenten overklokkes...

Lenke til kommentar

 

 

Ellers vil jeg ikke anbefale å kjøpe SSD fra 3. part produsenter. Samsung lager både RAM, NAND, PCB, SW, Firmware, kontroller osv. Andre selskaper bare kjøper inn litt fra alle og setter det sammen, og det fungerer bra sammen, men ikke på samme måte som noen som gjør alt selv. Det er en grunn til at du finner mye anbefalinger av Samsung SSDer. Det finnes og en annen produsent som har fått skryt for da raske SSD, da det er det de lager. Det er Intel, som er essensielt sammen med Micron. Altså samme greiene. De lager alt selv.

 

 

Hvordan er det med de rimelige OCZ Trion 100-serien? Lager OCZ alle deler selv, eller er de en slik sett i sammen og håp at det virker produsent?

 

OCZ Trion 100 serien er egentlig et ganske rent Toshiba produkt. Toshiba lager både NAND, kontroller og RAM. Sannsynligvis og PCB til SSDen. OCZ ble jo kjøpt ut av konkursen sin av nettopp Toshiba. Så OCZ ER Toshiba nå. Og i tilfellet med OCZ Trion 100 så er det bare OCZ klister. De har egne SSDer som folka hos OCZ har jobbet med, men Trion 100 serien er bare OCZ klister. Toshiba selger nemlig ikke noen under sin egen merkevare.

 

Likevel er OCZ Trion 100 av typen TLC. Du har hovedsaklig MLC SSDer og TLC SSDer. For å gjøre det enkelt: MLC er de som er raskest, og varer lengst, men koster og mer. TLC er de som er billige, ikke yter like bra og ikke varer like lenge. Se på Samsung 840 EVO og 850 Pro. Du ser at de har samme read/write i spesifikasjonene. Det er likevel en forskjell, da Pro versjonen benytter MLC og EVO versjonen benytter TLC.

 

Nå er det ikke slik at det er så lett dessverre, og det finnes mye annet som spiller inn. Jeg sa TLC hadde lav hastighet. Det gjelder da altså alle, unntatt Samsung. Både 840 EVO og 850 EVO er nesten på høyde med 840 Pro i hastighet. Hvis du ser på dem i en butikk vil du se at hastighetene på omtrent alt er oppgitt til det samme. Dette er tall som betyr svært lite, og mange lyver også om tallene som står. De gjelder og utelukkende overføring av store filer. Altså lite representativt for vanlig bruk. Bare se her hvor Samsung sin 850 EVO ligger i forhold til OCZ trion 100:

 

75635.png

 

365 vs 185 (for samme størrelse). Ja OCZ Trion er lagd av bare Toshiba, men problemet her er at Samsung har et enormt forsprang på alle konkurrentene her. Så hvis du er på budsjett, og vil ha en rimelig SSD, men som fortsatt er god, kjøp Samsung sin EVO-serie. Skal du ha det beste kjøp Samsung sin 950 Pro, da denne yter best av alle SSDer. Er det noe i mellom du er ute etter så er 840 pro/SanDisk Extreme(også Toshiba)/Crucial MX100 gode valg. OCZ Trion og andre SSDer som er under 850 EVO i pris bør bare kjøper om du er ute etter det absolutt billigste. De er fortsatt klart bedre enn en HDD. Problemet er bare dette:

850 EVO 500 GB: 1545 kr

OCZ Trion 100: 1349 kr

Tenkt deg at dette er GPUer, eller CPUer. Du betaler altså 200 kr for å få en som er dobbelt så rask. Hadde folk vært klar over hvor mye bedre SSD du kan få for 15% mer penger. Altså 100% mer ytelse, for 15% mer. Da hadde SanDisk/Toshiba, Micron og SK Hynix hatt en vanskelig fremtid i møte.

 

Her er ellers tallene produsentene viser når de skriver de tallene de viser til forbrukere:

 

75607.png

 

 

 

Som du ser så klarer "alle" å nå ca 520. Noe som er grensen for hva kabelen de benytter klarer å overføre. Dermed har alle disse det samme tallet, og for uvitende forbrukere ser alle like raske ut. Går du til litt andre scenarioer, som er mer naturlige (ironisk mtp testen jeg linket i første bilde...), så er forskjellene langt større.

 

Så bruker SSDen tilkoblingen SATA: (eller M.2 over SATA)

   Skal du ha bra ytelse?

      Du kan like godt gå for en 850 EVO, men for "perfekt ytelse" gå for en 840 Pro/Crucial MX100/SanDisk Extreme eller lignende

   Er pris viktig?

      Kjøp en 850 EVO, med mindre du absolutt må bruke minst mulig å spare på alle kronene, må du det, kjøp det billigste

Samsung sine laptop utgaver av SSDer er og veldig gode i bærbare pga lavt strømforbruk. Er kapasitet viktig fås 850 EVO og 840 Pro i 2 TB utgaver.

Bruker den PCIe/M.2 over PCIe:

   For den maksimale ytelsen er det 950 Pro som gjelder

   Er IOPS viktig så er det Intel sin 730 (tror det er riktig navn) som er det beste alternativet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...