Gå til innhold

Hvordan samler Prisjakt/prisguide sine priser?


Anbefalte innlegg

Jeg har lurt på hvordan "prissidene" henter inn priser fra de ulike nettbutikkene en stund nå uten å finne svar.

 

Jeg har kommet frem til at kanskje nettbutikkene har en publisert index som eks. CSV fil på en FTP share som de henter fra eller likende. Jeg vil jo tro at his jeg lager en crawler for å hente priser vil IPen min bli bannet på grunn av ekstremt mange requests.

 

Er det noen som kjenner til metodene de bruker?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen rett meg om jeg tar fei her.

 

Butikker som vises på prisguide.no, som f.eks expert.no, betaler for å få produktene og tilbudene sine synlige på prisguide.no. Det er tross alt et populært plattform for folk som er villig og oppsøker produkter fremfor å få de spammet i nettannonser og på epost.

Antar det er et system som lar prisguide.no automatisk crawle de butikkene som de har inngått avtale med så fort de har et tilbud.
Vet ikke om det er til noe hjelp :)

Lenke til kommentar

Hva med posten og deres tilbudssøk -> http://tilbudssok.posten.no/

 

Det ser nesten ut som de generer bilder fra pdf filer.

 

Funker vel litt på samme måte, de som bestiller distribusjon av reklamemateriale gjennom posten får (kanskje mot ekstrabetaling) materialet tilgjengeliggjort på denne siden. (Materiale som distribueres av f.eks. idrettslag ol. blir neppe med i dette søket.)

Lenke til kommentar

I Prisguide har vi avtaler med butikkene, og får tilgang til prislister som vi leser inn oppdaterte priser fra. Vi leser prislistene inntil hver time slik at det ikke skal ta lang tid fra en butikk endrer prisen hos seg til vi har fanget opp endringen.

 

Etter at tilbudsoversikten vår har blitt så populær har vi dessuten begynt å crawle nettbutikker for å fange opp prisendringer enda raskere. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Prisjakt sin reklame på TV o.l. er litt på kanten.

Det gis inntrykk at man finner beste kjøp fra alle butikker på alt mulig.

 

Det er fortsatt flere store aktører innenn elektronikk o.l. som ikke er med på Prisjakt.no

Ofte er dem som ikke har betalt seg inn til prisjakt sin tjeneste billigere enn billigste fra prisjakt søk.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Som f.eks ?

 

Disse tjenestene har ikke alt helt oppdatert til enhver tid, men det er jo en grei tjeneste for å finne f.eks produkter som ikke så mange forhandler. Det er også en god tjeneste for å finne gode tilbud. Ikke bare hjelper det forhandler med å nå ut til brukere, det gir også folk en mulighet til å gjøre gode kjøp. Personlig setter jeg stor pris på filtreringsegenskapene dem har for å finne det produktet jeg vil ha. Spesielt nyttig på laptop, tablets og telefoner.

Lenke til kommentar

Prisjakt sin reklame på TV o.l. er litt på kanten.

Det gis inntrykk at man finner beste kjøp fra alle butikker på alt mulig.

Det er fortsatt flere store aktører innenn elektronikk o.l. som ikke er med på Prisjakt.no

Ofte er dem som ikke har betalt seg inn til prisjakt sin tjeneste billigere enn billigste fra prisjakt søk.

 

Hvilke store aktører er dette?

Lenke til kommentar

 

Prisjakt sin reklame på TV o.l. er litt på kanten.

Det gis inntrykk at man finner beste kjøp fra alle butikker på alt mulig.

Det er fortsatt flere store aktører innenn elektronikk o.l. som ikke er med på Prisjakt.no

Ofte er dem som ikke har betalt seg inn til prisjakt sin tjeneste billigere enn billigste fra prisjakt søk.

Hvilke store aktører er dette?
Store kjente kjeder som ikke bare er rene nettbutikker. Dem har supre nettsider med priser m.m. bedre enn mange rene nettbutikker...

Poenget er at Prisjakt reklamerer litt på kanten. Man får best pris av de som er med på Prisjakt.no, men den beste prisen får man med å sjekke de som ikke er med også. Det har jeg spart mye på ?

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...