Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Småkjøring med dieselbil mtp partikkelfilter og motorslitasje


Lurifaxx1

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Kjøpte en 2011 Skoda Octavia 1.6 TDI i sommer og er strålende fornøyd hittil. Etter å ha gått fra bensin til diesel har jeg lagt på meg noen bekymringer med kjøremønster når det gjelder slitasje av motor og tett partikkelfilter.

 

Lest at om dieselpartikkelfilter går tett blir det meget dyrt og dette vil skje med småkjøring.

 

Nå har jeg ca 7.5 km kjøring til jobb hver dag med som regel 50-60 km/t sone. Vannet og olje er på ca 60 grader når jeg parkerer på jobb.

 

Det jeg lurer på er om dette er skadelig og etterhvert vil tette filteret?

 

 

Hvis jeg ikke skal ut å kjøre en lengre tur i uka, så gjør jeg det allikevel og kjører da med sportsgir og ligger mellom 60-80 km/t i 15-20 minutter på 2000-2500 rpm for å rense filteret (håper jeg). Er dette en god vane å ha for å sikre at filteret ikke går tett?

 

Jeg vil jo helst ikke legge om ruta til jobb slik at jeg må kjøre lengre for å få bilen varm, men om dette gir mindre belastning på motor og holder filteret rent nøler jeg ikke.

 

 

Skjønner om noen stiller spørsmål rundt at jeg kjøpte dieselbil, men jeg var ikke så opplyst om dette, men burde jo ha lest mer rundt det.

 

Erfaringer eller tips?

 

 

På forhånd takk!

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dieselmotoren er sikkert ikke helt varm etter 15-20 minutter heller, så jeg hadde tatt en times tur hver helg. Det er jo uheldig at du ikke visste om det, men det er bra at du legger inn en fast tur for å kompensere for det. Det er ikke bare å få bilen varm, men du må kjøre den en stund på varm motor også.

 

Du kan alternativt ta en litt lenger rute til eller fra jobb en av dagene eller kombinere det med å handle et sted litt unna.

Lenke til kommentar

For det første burde du vel egentlig hatt noe annet enn en diesel, så sant du bedriver så mye småkjøring. Når du først har skaffet deg en diesel og vil beholde den, så bør du gjøre det du kan for å ha et mest mulig problemfritt liv med den.
Det første og viktigste er å av og til ta en langkjøring, gjerne med belastning som en tilhenger og opp noen gode motbakker. For å få opp temperaturen nok til at dritt og slagg blir brent ut, og kondens fordamper og forsvinner. Problemet med slik kjøring er at du belaster motoren, noe som er problematisk når du alt har en motor som er full av dritt og slagg i oljen. Løsner slagg i større biter kan dette tette oljerør til bla.a. turbo, som nokså kjapt vil medføre turbohavari. Selv med lengre kjøring enn det du har, er dette et betydelig problem med flere motorer.
Det du kan gjøre er å få tatt en motor/turborens, og deretter en olje som _løser opp_ slagg og får slagget levert der det skal; i filteret.
Er det alt kommet mye slagg innvendig i motoren, kan en slik rens i noen tilfeller gjøre vondt verre, så dette må vurderes med å se med speil inn i oljepåfyllerlokket, f.eks.
Om det er relativt greit der nå, ville jeg vurdert å først bare bytte olje, til det billigste du finner som er innafor kravene. Trolig vil billigste olje for dieselmotor på Biltema duge. Bytt og filter. Kjør gjerne en langtur, gjerne med litt belastning. Kjør motorrens og ev turborens. QMI sin 3-trinnsrens er meget bra til denslags. Bytt olje OG filter etter dette, fremdeles billigste olje. Kjør med dette noen dager. Dette fordi det etter min erfaring kommer endel dritt i dagene etter denne rensen. Deretter bytter du igjen olje og filter, men nå bruker du olje av god kvalitet, som faktisk løser opp slagg. Royal Purple er en amerikanskprodusert "entusiastolje" som pga gode priser her i Norge er et meget godt alternativ til tradisjonelle oljemerker. Denne oljen kan du fint kjøre med i 1 år, selv med den småkjøringen du bedriver.
Til sist så bør du vurdere noe tilsetning til dieselen. For å øke cetanen og få en mer fullstendig forbrenning, samtidig som du får smørt pumper og dyser. Dagens diesel er mye dårligere på smøring enn hva diesel var for noen år siden; pga miljøkrav er det mye mindre svovel i dagens diesel, og derved er mye av smøringen borte. Både Omega, Tunap, TriPak og QMI har slike produkter som er god vare. Vær forsiktig med diverse andre merker, det er mye juks på markedet. QMI sin er min favoritt. Tilsett en liten dose hver gang du fyller, så sparer du deg selv for mye problemer, spesielt med tilsoting av DPF og smøring av dieselpumpe.

Hvor bor du i landet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...