Gå til innhold

Avgift på omreg internt i familie?


FeskarBlauk

Anbefalte innlegg

Hei, kjøpte bilen min for en god stund tilbake, men etter nærmere ettertanke over flere måneders tid ser jeg faktisk at jeg betaler mer i forsikring enn bilen er verdt nesten, så skal sette på min far og med meg som medeier, så jeg ikke går glipp av evt bonuser i fremtiden, men 2000+ i måneden blir for dyrt for meg.. 

 

Må man betale omreg avgift hvis vi er i samme familie, samme etternavn og med meg som medeier?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.toll.no/no/bil-og-bat/eierskifteomregistrering/omregistreringsavgift-ved-eierskifte/

 

Kun mellom ektefelle samt ved arv.

 

Sjekka pris i andre selskaper? Kan du slippe unna med delkasko?

Damnit... Dette er snakk om delkasko haha... Var det selskapet jeg hadde når jeg hadde mellomtung, så ble på en måte der, men føler det billigeste er å ha på han en liten periode..

 

Og ja, hvis du lurer er bilen en Subaru Legacy turbo med 200 hk fra 1993, uten noe form for airbag, antiskrens, alarm osv.. Men ABS det har den! (y)

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har gjort det så bør du ringe rundt og spørre om tilbud fra flere selskap. Du kan fort spare tusener.

 

Edit: På første bilen min (puslete Citroën med 1,4-motor) var det 5000kr. forskjell i året på dyreste og billigste selskap jeg fant. If skulle ha nesten 10.000,- i året mens Enter nøyde seg med 4500,- i året.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du ikke har gjort det så bør du ringe rundt og spørre om tilbud fra flere selskap. Du kan fort spare tusener.

 

Edit: På første bilen min (puslete Citroën med 1,4-motor) var det 5000kr. forskjell i året på dyreste og billigste selskap jeg fant. If skulle ha nesten 10.000,- i året mens Enter nøyde seg med 4500,- i året.

Sjekker rundt imorgen da! Takk for rådet :-) 4500 I ÅRET!!!! Her sitter jeg og betaler over 20 000.... hahah wtf... Som 19. Åring

Endret av FeskarBlauk
Lenke til kommentar

Om du har en bil som er verdt mindre enn 24.000 høres delkasko veldig unødvendig ut. Hvis du på død og liv skal ha delkasko så hadde jeg bytta bil. Sjekk forsikringspremie før du kjøper. 

 

Du betaler jo mer for den bilen enn en jeg kjenner betalte for helkasko da han var 22, hadde bil til rundt 200k og -10% i bonus pga skade. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trådstarter: har du tenkt over at det faktisk ikke har så forferdelig mye å si for forsikringsselskapet hvem som står som eier, eventuelt medeier? Det er hvem som er hovedbruker av bilen som er viktigst, og som gir utslag på prisen. Skal du få det til noe billigere med å skrive den over på din far, så må du lyve om hvem som bruker bilen, og la vær å bygge bonus. Selvfølgelig liker ikke forsikringsselskapet dette...

 

Ring rundt og finn billigste pris. Sjekk om du er medlem, eller kan være medlem i noe som gir rabatt. F.eks fagforening.

 

Selv lot jeg være å omregistrere bilen min når jeg kjøpte den av min mor, sparte vel omtrent 10000 på det? For forsikringsselskapet er det helt greit - står som bruker, betaler litt mer enn det hun gjorde, og bruker min bonus.

 

Sånn btw: ser ut som om det endelig går rett vei med omregistreringsavgiftene for nyere biler. Stor forskjell nå i forhold til et par år siden.  :yes:

Lenke til kommentar

Om du har en bil som er verdt mindre enn 24.000 høres delkasko veldig unødvendig ut. Hvis du på død og liv skal ha delkasko så hadde jeg bytta bil. Sjekk forsikringspremie før du kjøper.

Er du klar over hva et tyveri av bilen kan koste i forhold til hvor mye delkaskoen utgjør av forsikringen?

Det er nok ansvarsforsikringen som trekker opp prisen her vil jeg tro..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Om du har en bil som er verdt mindre enn 24.000 høres delkasko veldig unødvendig ut. Hvis du på død og liv skal ha delkasko så hadde jeg bytta bil. Sjekk forsikringspremie før du kjøper.

Er du klar over hva et tyveri av bilen kan koste i forhold til hvor mye delkaskoen utgjør av forsikringen?

Det er nok ansvarsforsikringen som trekker opp prisen her vil jeg tro..

 

Nei, det har jeg lite formening om. Mener bare å huske at da det var et spørsmål om ansvar eller delkasko for meg så var delkasko såpass mye dyrere at jeg ikke synes det var verdt forskjellen. Hadde da ansvar på førstebilen og betalte vel rundt 10k (det er riktignok over 10 år siden). Synes derfor bare delskasko til 14k mer hørtes avsindig ut. Spesielt når du tenker utifra eksempelet mitt med relativt dyr bil og full kasko til litt over 20k (dette er bare et par år siden). 

 

 

Om noen gidder å stjele en bil 20k kan vi jo diskutere en annen gang. Om man bare passer på å ikke legge verdisaker synlig så er det vel heller ikke den første bilen noen nærkiser vil vurdere å smashe ruta på også. Legg til at man kan bytte et par (tre?) ruter i året for 14k (eller hva mellomlegget måtte være) også. Det er nå bare min risikovurdering. 2k i måneden er ganske mye penger for de fleste er vel det jeg vil frem til her.

Lenke til kommentar

Som et apropos, så gir kalkulatoren lenger opp i tråden priser fra 6.670,- (Storebrand) til 19.296,- (Troll) for en Subaru Legacy "2,0 GL Tbo Mt (Sedan 1)" -er det rett modellkode? med undertegnede (36) som eier (manglet gyldig personnr til en 18-åring for å kunne søke på det...), men med yngste bruker på 18 år, med 20% bonus og delkasko, kjørelengde 12.000...

 

Kun ansvar var bare en drøy tusenlapp billigere; 5.398,- (Storebrand)

 

Full kasko, derimot, spenner fra 10.220,- (Storebrand) til hele 40.824,- (Troll). Altså ca dobbel pris kontra ansvar, som nevnt.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

 

Er du klar over hva et tyveri av bilen kan koste i forhold til hvor mye delkaskoen utgjør av forsikringen?

Det er nok ansvarsforsikringen som trekker opp prisen her vil jeg tro..

Nei, det har jeg lite formening om. Mener bare å huske at da det var et spørsmål om ansvar eller delkasko for meg så var delkasko såpass mye dyrere at jeg ikke synes det var verdt forskjellen. Hadde da ansvar på førstebilen og betalte vel rundt 10k (det er riktignok over 10 år siden). Synes derfor bare delskasko til 14k mer hørtes avsindig ut. Spesielt når du tenker utifra eksempelet mitt med relativt dyr bil og full kasko til litt over 20k (dette er bare et par år siden).

 

Jeg har hatt noen biler som har vært karakterisert som svært tyveriutsatt, selv de har det vært relativt rimelig med delkasko på.

Mange forstår ikke forskjellen på ansvar, delkasko og kasko.

Forskjellen mellom ansvar og delkasko har typisk vært på max 2000,- i året.. (Jeg har som regel hatt forsikring uten kilometerbegrensning)

 

Om noen gidder å stjele en bil 20k kan vi jo diskutere en annen gang. Om man bare passer på å ikke legge verdisaker synlig så er det vel heller ikke den første bilen noen nærkiser vil vurdere å smashe ruta på også. Legg til at man kan bytte et par (tre?) ruter i året for 14k (eller hva mellomlegget måtte være) også. Det er nå bare min risikovurdering. 2k i måneden er ganske mye penger for de fleste er vel det jeg vil frem til her.

Så nå er du ikke sikker på om det er 14k eller 24k i året i mellomlegg? Du forstår?

 

Faktum er at de aller fleste biltyverier er brukstyveri, og slikt koster fort mye penger..

Brukstyveri er noe billige og gamle biler utsettes for (biler det er lett å stjele)

Tenk deg følgende scenario:

-De herper dørlåsen

-De herper tenningslåsen

-De herper rattlåsen

-De dumper bilen med tom tank, et ødelagt hjul eller andre småskader godt utenfor allfarvei

 

Hva tror du det koster?

Dørlås? 1-2000,-

Tenningslås på en gammel bil? 1000-3000,-

Rattlås? 1-5000,-

Et ødelagt hjul? Her må gjerne to dekk byttes hvis det er kun dekk som er ødelagt.. 2000,- er nok det minste man kommer unna med.

Inntauing (det bestiller politiet om de finner den, helt uten å ringe deg først..), 3-5000,- kan du nok fort regne med.

 

Så et sted mellom 8 og 14k for et enkelt bilbrukstyveri er nok ikke så langt fra virkeligheten.

 

Andre skader på bilen er da ikke medregnet, men det er noe man også må regne med.

Endret av Snylter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Usikker på om du har et snev av troll i deg eller bare virkelig liker å diskutere. Jeg bomma tydeligvis på hvor mye av premien delkaskoen utgjør, men det har jeg allerede innrømmet. 

 

Skjønner ikke helt hvor du vil her:

 

 

Så nå er du ikke sikker på om det er 14k eller 24k i året i mellomlegg? Du forstår?

Prisen han oppga var 24k. Jeg betalte 10k for ansvar på en bil jeg ga 40k forsikret på en 18-åring i Oslo. Det var derfor jeg trakk slutningen om at delkasko var uforholdsmessig dyrt. Som nevnt har jeg ikke vurdert pris på ansvar og delkasko på mange år. 

 

Scenarioet du fremsetter er plausibelt, men basert på egne erfaringer vurderer jeg ikke innbrudd i bil som noen stor fare. Jeg kjenner kun en person som har hatt innbrudd og det kunne han skylde seg selv i da han hadde en iPhone liggende på dashbordet. Da var det kun den de var interessert i og knuste ruta for å få tak i den. 

 

Hvis forskjellen er så liten som du forespeiler hadde jeg nok i dag kanskje hatt delkasko i stedet for bare ansvar, men som en typisk 18-åring valgte jeg hvert fall å spare de pengene. I etterpåklokskapens lys viste det seg jo å være fornuftig, men det forsikring bryr man seg stort sett mest om når man trenger den.

Lenke til kommentar

Prisen han oppga var 24k. Jeg betalte 10k for ansvar på en bil jeg ga 40k forsikret på en 18-åring i Oslo. Det var derfor jeg trakk slutningen om at delkasko var uforholdsmessig dyrt. Som nevnt har jeg ikke vurdert pris på ansvar og delkasko på mange år.

Jeg sjekker prisene på alle tre alternativer hver gang jeg kjøper ny bil, det siste året har jeg ikke kjøpt mer enn 4 biler.

Forskjellen mellom ansvar og delkasko er som regel liten, mens det er en betydelig forskjell opp til kasko.

 

Scenarioet du fremsetter er plausibelt, men basert på egne erfaringer vurderer jeg ikke innbrudd i bil som noen stor fare. Jeg kjenner kun en person som har hatt innbrudd og det kunne han skylde seg selv i da han hadde en iPhone liggende på dashbordet. Da var det kun den de var interessert i og knuste ruta for å få tak i den. 

 

Hvis forskjellen er så liten som du forespeiler hadde jeg nok i dag kanskje hatt delkasko i stedet for bare ansvar, men som en typisk 18-åring valgte jeg hvert fall å spare de pengene. I etterpåklokskapens lys viste det seg jo å være fornuftig, men det forsikring bryr man seg stort sett mest om når man trenger den.

Den ene bilen jeg hadde (Audi 100 Turbo Quattro Avant) hadde jeg innbrudd i 4 ganger, samt at den ble stjålet 2 ganger.. Altså totalt 6 hendelser.

Jeg hadde bilen under et år.

 

Flere andre biler i mitt eie har også blitt utsatt for både innbrudd og tyveri.

Jeg har totalt sett spart godt med penger på å velge delkasko.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hva tror du det koster?

Dørlås? 1-2000,-

Tenningslås på en gammel bil? 1000-3000,-

Rattlås? 1-5000,-

Et ødelagt hjul? Her må gjerne to dekk byttes hvis det er kun dekk som er ødelagt.. 2000,- er nok det minste man kommer unna med.

Inntauing (det bestiller politiet om de finner den, helt uten å ringe deg først..), 3-5000,- kan du nok fort regne med.

 

Så et sted mellom 8 og 14k for et enkelt bilbrukstyveri er nok ikke så langt fra virkeligheten.

 

Andre skader på bilen er da ikke medregnet, men det er noe man også må regne med.

Vil ikke bilen bli kondemert av forsikringsselskapet om skadene blir såpass dyre (i forhold til bilverdi), eller gjelder det bare ved kollisjonsskader?

Lenke til kommentar

 

Hva tror du det koster?

Dørlås? 1-2000,-

Tenningslås på en gammel bil? 1000-3000,-

Rattlås? 1-5000,-

Et ødelagt hjul? Her må gjerne to dekk byttes hvis det er kun dekk som er ødelagt.. 2000,- er nok det minste man kommer unna med.

Inntauing (det bestiller politiet om de finner den, helt uten å ringe deg først..), 3-5000,- kan du nok fort regne med.

 

Så et sted mellom 8 og 14k for et enkelt bilbrukstyveri er nok ikke så langt fra virkeligheten.

 

Andre skader på bilen er da ikke medregnet, men det er noe man også må regne med.

Vil ikke bilen bli kondemert av forsikringsselskapet om skadene blir såpass dyre (i forhold til bilverdi), eller gjelder det bare ved kollisjonsskader?

 

Det kan hende, dersom man har en delkaskoforsikring og skadene beløper seg til mer enn gjenskaffelsesverdi.

Har man kun ansvarsforsikring vil man ende med å ta hele regninga selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...