Gå til innhold

«Herregud, det er jo helt likt»


Anbefalte innlegg

Problemet med dagens 4k er at nesten alt blir kjørt i 30 hz.

Hvilket merke av skjermer var det som ble brukt?

1080p i 60hz er bedre bilde å se på en 4k 30hz som du får igjennom den standarden av hdmi som er mest utbredt i dag.

Har en 84" LG skjerm på jobb. Denne er kun 30hz. Vi tok litt samme testen på jobb og det var umulig og se forskjell. Dette er folk som jobber med skjermer hver eneste dag.

Hva mener du med litt samme testen? Brukte dere flere 84" TVer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet med dagens 4k er at nesten alt blir kjørt i 30 hz.

Hvilket merke av skjermer var det som ble brukt?

1080p i 60hz er bedre bilde å se på en 4k 30hz som du får igjennom den standarden av hdmi som er mest utbredt i dag.

Har en 84" LG skjerm på jobb. Denne er kun 30hz. Vi tok litt samme testen på jobb og det var umulig og se forskjell. Dette er folk som jobber med skjermer hver eneste dag.

 

 

Film er jo uansett i ~24 bilder per sekund eller 24Hz om du vil så det kommer jo helt an på innholdet som skal spilles av og testes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Men jeg lurer på kvaliteten på kilden? Hva ble egentlig brukt?

...

Derfor må jeg spørre meg om kvalitetssikringen, av testen som er gjennomført av dere her nå.

De forklarer jo mer i den andre artikkelen som det er linket tilknyttet.

Ja, altså kraftig komprimert videomateriale i 4k. Ikke rart det ikke var mulig å se forskjell. Tror vi skal konkludere med at denne testen ikke har blitt gjort godt nok. Nå kommer snart 4k blu-ray, og kvaliteten på dette er ikke i samsvar med hva som ble brukt i tek sin test. Det er trolig mer i samsvar med denne testen, hvor 97% pekte på 4k som det beste bildet.

http://www.hdtvtest.co.uk/news/4k-resolution-201312153517.htm

 

Det tek har testet er netflix-4k. Ubrukelig.

Hei!

 

Vi fikk tilsendt 4K-materiale tilsendt direkte fra produksjonselskapet bak storfilmen Bølgen, som opprinnelig ble skutt i 5K-oppløsning. De fargekorrigerte innholdet litt for oss, og sendte oss 4K-klikk i h.264-format. Dette var absolutt ikke noe dårlig innhold, det kan jeg garantere deg.

 

Jeg synes bildet vi har på konklusjonssiden i testen vår er ganske illustrerende. Der ser man at det definitivt er forskjell mellom de ulike oppløsningen, men problemet er at man ikke ser det på "vanlig" avstand:

 

http://img.gfx.no/1652/1652254/4ksammenligning.jpg

 

- Niklas

Dette blir meningsløst. Det vanlige er at man sitter så langt unna en tv at en ikke ser pixler. Dersom en får en like stor tv med bedre oppløsning på samme avstand så ser en ikke rare forskjellen. Det er ikke noe som heter vanlig avstand. 55 tommer 4k med godt materiale (aldri animasjon) må kanskje sees med 1,5-2 meter.

Lenke til kommentar

Synes det da bør følge med en 10 års kalibrering-ordning hvor du får justert øyet ditt årlig med laser. Eventuelt utskrevet nye briller hvert halvår, og styrke oppgitt i en ekstra desimal enn normalt, samt økt nøyaktighet.  :ph34r:

Bare å starte opp forretning med synssenter. Så tjener du både på salg av TVen og ordningen med kalibrering, laser, briller og all slags. Samsung og LG liker godt å spre seg ut i mange forskjellige bransjer, så virker som en god forretningsplan for dem :p

 

Enn så lenge så er det jo Japan som er store på høy oppløsning derimot. I SK så lager de bare de beste TVene, kommer med OLED, osv. Hvis de ser denne ideen derimot, kommer nok det til å endre seg! :p

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Så det er forsatt folk som ser på TV ?

 

Min generasjon : Sitter på PC'en eller ligger på senga med laptop på magen.

 

Absolutt. Ein laptop kan ikkje måle seg med ein TV på 50 tommer++.

 

Eg veit ikkje kva generasjon du høyrer til, men det blir sett på TV av personar i alle aldrar i dag. Det går kanskje meir over mot content on demand (Netflix, HBO, osv.), men eit TV-apparat gjev ei anna oppleving enn ein laptop.

Lenke til kommentar

Tja, jeg får vel så bra innlevelse på 27-tommer PC-skjerm som jeg uansett sitter såpass nærme at den dekker hele synsfeltet og gode hodetelefoner med dedikert DAC som jeg gjør via 50-tommer på veggen med surroundanlegg.

 

Eneste med PC-skjermen er jo at den ikke er i nærheten hva gjelder fargekvalitet (TN-panel LCD mot Plasma) og selv med knallgode hodetelefoner (Sennheiser HD800) med ekstern DAC klarer jo ikke helt å gjenskape dundringen som en dedikert 12-tommer sub klarer å utgi.

 

 

Ser uansett for det meste via PC-en da det er langt mer praktisk. Har også sett endel via 12-tommer bærbar i senga. Skjermen er såpass nærme ansiktet at det ikke er noe stort problem og med gode blåtannhodetelefoner så gir det hele en mer enn god nok opplevelse til de fleste tilfeller.

 

 

Skal man dog være flere som skal se samme serie/film så blir det jo noe annet.

Lenke til kommentar

 

Husk at  filmer på kino fortsatt stort sett er 2K DCP, så at 4K er relevant for hjemmebruk er ikke sant.

 

4K-8K er mer relevant for produksjon. Ikke sluttprodukt.

4k i hjemmet er ikke relevant fordi flere kinoer ikke viser i 4k? Det henger jo ikke på grep.

 

Poenget mitt var at det kreves større flater enn normale TV-er for å få effekt ut av den enorme forskjellen i oppløsning. Det er tross alt snakk om 4 ganger antallet piksler.

 

Det er selvsagt ingen grunn til å ikke kjøre 4K når en først kjøper nå, da alle TV-er over 5.000,- har det, men et spesielt godt salgsargument er det ikke.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

 

når tvene blir slik skal jeg oppgradere.

Hvorfor det? En 8K LCD TV vil fortsatt være langt bak en 4K OLED i bildekvalitet. Det er OLED med HDR som er den store tingen som kommer til å bli bra. Ikke 8K LCD.

OLED er LCD... det finnes mange typer LED og OLED er bare en av de - de fleste av de blir bedre å bedre på sort-nivå, å nye typer kommer stadig. jeg vil tro det er mange nye typer som er helt på høyde med OLED før 8K-tvene kommer i butikkene. OLED er en dyr løsning som også har innbrennings-problemer og som eldes dårlig (per idag) så jeg ville ikke puttet altfor mye penger på at det er denne teknologien som blir vinneren om noen år, vi får hvertfall håpe det kommer andre bedre teknologier som tar over :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...