Gå til innhold

Linux gjør det fremdeles dårlig blant Steam-brukerne


Anbefalte innlegg

Gallium har egen driver for hver GPU-arkitektur, Intel sin driver bruker ikke engang Gallium. Gallium ble designet for å lage modulær driverarkitektur for å begrense kodeduplisering på tvers av driverne, ikke for å lage en felles driver. Her har du noen fundamentale misforståelser.

Enten misforstår du med vilje, eller så har du igjen bevist at du ikke kan noe om dette. Hele hensikten med Gallium er at APIer er abstrahert til "generell GPU-funksjonalitet" som igjen er implementert i de ulike Gallium-driverne. Gallium er altså et abstraksjonslag mellom APIer og GPU-drivere. Tanken med dette er at dette skal gi fordeler med at en ny driver skal implementere generell GPU-funksjonalitet og få alle APIene på kjøpet, og motsatt at ny API-funksjonalitet skal automatisk støttes på alle Gallium-drivere som har nødvendig generell Gallium-funksjonalitet. Det er en fin teori for klasserommet, men alle som har noen erfaring med lavnivåprogrammering vet at et slikt abstraksjonslag aldri kan gi god ytelse og stabilitet i praksis.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen forventet at ting skulle endre seg over natten. Det Valve har gjort er å løsrive seg fra Microsoft-monopolet og visket ut linjen mellom PC og konsoll.

 

AMD slipper snart ut nye drivere til Linux, og Nvidia har satt opp tempoet. Valve har allerede vist at Linux har et stort potensiale til å overgå Windows i ytelse, så spørsmålet er bare når spillutviklere og maskinvare-produsenter skal få fingeren ut av ræva og se at Linux ikke lenger er en second class citizen.

 

Jeg kan godt tenke meg at driverne og driverstøtten etterhvert blir bedre til Linux enn Windows generelt sett, noe som er en nøkkel for hardcore gamere.

 

Som det sies over er kanskje Nvidia bedre på Linux allerede, mens ATI er dårligere. Uansett må begge driverne være best først og det må være et velkjent faktum før spillerne begynner å hoppe fra Windows til Linux i store mengder.

 

Som du sier er det en lang overgang. Spillselskapene må selvsagt også slippe spillene til GNU/Linux. Men i lengden kan det være en gigantisk fordel for spillselskapene som kan åpne mindre vikige biblioteker og samarbeide om disse, noe som lar de fokusere på kjernevirksomheten i spillene, mens alle sammarbeider om basisteknologien.

Lenke til kommentar

Jeg kan godt tenke meg at driverne og driverstøtten etterhvert blir bedre til Linux enn Windows generelt sett, noe som er en nøkkel for hardcore gamere.

 

Som det sies over er kanskje Nvidia bedre på Linux allerede, mens ATI er dårligere. Uansett må begge driverne være best først og det må være et velkjent faktum før spillerne begynner å hoppe fra Windows til Linux i store mengder.

 

Som du sier er det en lang overgang. Spillselskapene må selvsagt også slippe spillene til GNU/Linux. Men i lengden kan det være en gigantisk fordel for spillselskapene som kan åpne mindre vikige biblioteker og samarbeide om disse, noe som lar de fokusere på kjernevirksomheten i spillene, mens alle sammarbeider om basisteknologien.

 

 

Det er en seig prosess. Men jeg tror indiespill-bølgen har mye av skylden til at Linux nå kan ansees som en spillplattform.

 

Hvis vi bare fortsetter i dette tempoet så kommer migreringen til å skje så snart vi alle blir enige om at dette kan gå. Det er en snowball-effekt, og snøballen fortsetter å rulle frem til spillselskaper og maskinvare-produsenter begynner å gi opp, noe det ikke har vært tegn til enda.

Lenke til kommentar

 

 Hele hensikten med Gallium er at APIer er abstrahert til "generell GPU-funksjonalitet" som igjen er implementert i de ulike Gallium-driverne. Gallium er altså et abstraksjonslag mellom APIer og GPU-drivere. Tanken med dette er at dette skal gi fordeler med at en ny driver skal implementere generell GPU-funksjonalitet og få alle APIene på kjøpet, og motsatt at ny API-funksjonalitet skal automatisk støttes på alle Gallium-drivere som har nødvendig generell Gallium-funksjonalitet. Det er en fin teori for klasserommet, men alle som har noen erfaring med lavnivåprogrammering vet at et slikt abstraksjonslag aldri kan gi god ytelse og stabilitet i praksis.

 

 

Nei, jeg har nettopp fortalt deg hovedhensikten med Gallium, det er å lage modulært kode for å unngå duplisering. I tillegg tar man i bruk LLVM for kompilering/tolkning. Gallium har flere API'er, hvilket er det du sikter til? Kan du gi meg ett eksempel på en funksjonalitet som lider p.g.a. Gallium? Supert om du kan gi ett konkret eksempel, et kall fra et API kanskje? Hva slags generell GPU-funksjonalitet er det vi snakker om?

Lenke til kommentar

 

Jeg kan godt tenke meg at driverne og driverstøtten etterhvert blir bedre til Linux enn Windows generelt sett, noe som er en nøkkel for hardcore gamere.

 

Som det sies over er kanskje Nvidia bedre på Linux allerede, mens ATI er dårligere. Uansett må begge driverne være best først og det må være et velkjent faktum før spillerne begynner å hoppe fra Windows til Linux i store mengder.

 

Som du sier er det en lang overgang. Spillselskapene må selvsagt også slippe spillene til GNU/Linux. Men i lengden kan det være en gigantisk fordel for spillselskapene som kan åpne mindre vikige biblioteker og samarbeide om disse, noe som lar de fokusere på kjernevirksomheten i spillene, mens alle sammarbeider om basisteknologien.

 

 

Det er en seig prosess. Men jeg tror indiespill-bølgen har mye av skylden til at Linux nå kan ansees som en spillplattform.

 

Hvis vi bare fortsetter i dette tempoet så kommer migreringen til å skje så snart vi alle blir enige om at dette kan gå. Det er en snowball-effekt, og snøballen fortsetter å rulle frem til spillselskaper og maskinvare-produsenter begynner å gi opp, noe det ikke har vært tegn til enda.

 

 

For spillprodusenter og spill vil det være en gigantisk fordel å utgi til en åpen og fri plattform basert på samarbeidsprinsipp. Forutsigbarhet er også nøkkel. Det er spesielt viktig nå som Microsoft har ødelagt ryktet sitt for kjernekundene (de som faktisk vil ha Windows og liker Windows, i motsetning til de som kun har det fordi det kommer med PCen).

 

Windows 8 og Windows 10 gjør Microsoft til en uforutsigbar platform. Hva gjør Microsoft i neste steg?

 

DirectX og OpenGl er selvfølgelig også viktig. Men ved å kun utgi nye versjoner av directX til nye Windows versjoner, så tror jeg Microsoft skyter seg selv litt i foten.

 

Alienate har jeg ikke et godt nok tilsvarende ord på Norsk, men det er det Microsoft gjør med brukerne sine nå.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Slett journalisme burde vore overskrifta her. Linux brukerne i undersøkelsen representerer ikkje Steam-OS brukere. Og for di som enda ikkje har skjønt det så kjører man Steam-OS på PC nett som Windows, dvs at om halvparten av Windows brukerne har lagt inn Steam-OS i tillegg vil det forsatt bare komme fram Windows brukere i denne undersøkelsen gjort av Valve. Steam-OS brukere blir ikkje registrert enda, noko atikkelforfatter burde fått med seg, og heile artikkelen er difor basert på feilaktig grunnlag og med dertil grunnløse konklusjoner rundt Steam-OS.

Lenke til kommentar

Den dagen Linux yter like godt og støtter like mange spill som Windows melder jeg nok permanent overgang.

 

Jeg er redd den dagen aldri kommer, så inntil da får jeg holde meg til Windows :)

 

Jeg er litt hardere på den, jeg har satt en TTL (Time To Live) på Windows her i gården, når støtten går ut på Win 7, forlater hoved maskinen Windows skuta for godt.

Det som av spill titler ikke fungerer da, vil jeg anse som ikke eksisterende spill fram til de kan kjøre under Linux.

 

Men liker man ikke Win 8 eller 10, og ikke tåler Mac, så har man ikke så mange andre alternativer å gå til.

 

Lenke til kommentar

Nei, jeg har nettopp fortalt deg hovedhensikten med Gallium, det er å lage modulært kode for å unngå duplisering. I tillegg tar man i bruk LLVM for kompilering/tolkning. Gallium har flere API'er, hvilket er det du sikter til?

Enhver som kjenner til programmering skal forstå at når API-kall implementeres med generisk Gallium-funksjonalitet som deretter implementeres i en driver som implementerer Gallium, så forsvinner mulighetene til å optimalisere koden. Når GPUers og og APIers karakteristikk generaliseres på denne måten så forsvinner fordelene med de, og spesielt hvor en GPU-arkitektur er optimalisert for spesiell funksjonalitet. GPU-produsentene forteller stadig om sine arkitekturmessige fordeler med de ulike APIene, og kommer stadig med driveroppdateringer med optimaliseringer. Når ikke hvert enkelt API-kall implementeres direkte og optimalt for GPU-arkitekturen så vil det forbli et stort skille i ytelse. Derfor kan en Gallium-driver aldri konkurrere med en god native driver.
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hvordan skuffet ytelsen deg? Mest sannsynlig så skyldes det enten drivere eller optimaliseringen av det aktuelle spillet.

Driverne tror jeg skulle være oppdaterte. Noen optimalisering utover det gjorde jeg ikke. Først og fremst DOTA2 jeg spiller. Gikk fra win10 til steamOS, og ved samme oppløsning og innstillinger var det veldig mye mer hakkete enn ved win 10. Så jeg gikk tilbake til Win 10. Men jeg er langt fra noen dataekspert. Kan være en enkel forklaring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...