Gå til innhold

Er et apoclypse scenario mulig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hva mener du med apokalypse? siden du snakker om påvirkning av hjernen antar jeg at du snakker om zombier.... nå har ikke apokalypse i seg selv noe med zombier å gjøre og nei, pr i dag finnes det ingenting som kan fremskape zombier fra mennesker.... 

 

en atomkrig er det som mest sannsynlig vil skape en slags apokalypse på jorden..... men alle verdens atombomber vil ikke klare å drepe mer enn 4-5% av jordens befolkning sannsynligvis.... 

Lenke til kommentar

hva mener du med apokalypse? siden du snakker om påvirkning av hjernen antar jeg at du snakker om zombier.... nå har ikke apokalypse i seg selv noe med zombier å gjøre og nei, pr i dag finnes det ingenting som kan fremskape zombier fra mennesker.... 

 

en atomkrig er det som mest sannsynlig vil skape en slags apokalypse på jorden..... men alle verdens atombomber vil ikke klare å drepe mer enn 4-5% av jordens befolkning sannsynligvis.... 

 

Om de faktisk klarte å fyre av alle sammen hadde det tatt mye mer enn 4-5%.

Lenke til kommentar

 

hva mener du med apokalypse? siden du snakker om påvirkning av hjernen antar jeg at du snakker om zombier.... nå har ikke apokalypse i seg selv noe med zombier å gjøre og nei, pr i dag finnes det ingenting som kan fremskape zombier fra mennesker.... 

 

en atomkrig er det som mest sannsynlig vil skape en slags apokalypse på jorden..... men alle verdens atombomber vil ikke klare å drepe mer enn 4-5% av jordens befolkning sannsynligvis.... 

 

Om de faktisk klarte å fyre av alle sammen hadde det tatt mye mer enn 4-5%.

 

neida.... bare å regne litt på det, prøv selv

Lenke til kommentar

 

 

hva mener du med apokalypse? siden du snakker om påvirkning av hjernen antar jeg at du snakker om zombier.... nå har ikke apokalypse i seg selv noe med zombier å gjøre og nei, pr i dag finnes det ingenting som kan fremskape zombier fra mennesker.... 

 

en atomkrig er det som mest sannsynlig vil skape en slags apokalypse på jorden..... men alle verdens atombomber vil ikke klare å drepe mer enn 4-5% av jordens befolkning sannsynligvis.... 

 

Om de faktisk klarte å fyre av alle sammen hadde det tatt mye mer enn 4-5%.

 

neida.... bare å regne litt på det, prøv selv

 

 

Ok: Repeterte simuleringer de siste 30 årene tyder på at en fullskala atomkrig vil gi oss en alvorlig atomvinter i noen år; kjølig nok til å få frostnetter midt på sommeren i de fleste viktige jordbruksområder. Jeg vet ikke hvor store matlagre det er på jorda totalt, men vi kan vel anta at hvis ting går såpass galt vil det bli vanskelig å få dette ut til de som faktisk trenger det.

 

Jeg vet ikke hvor mange som vil dø om det blir omtrent umulig å dyrke mat i nordamerika, europa og nordasia i 5+ år, men jeg vil anslå "mer enn 5% av verdens befolkning". Sånn bortsett fra de som vil stryke med av direkte bombing (som godt kan være < 5%) og mer eller mindre akutte stråleskader fra alt nedfallet (jeg vil tippe "flere enn selve detonasjonen", men uten å grave etter kilder er det vanskelig å si).

Lenke til kommentar

Masseutryddelse av mennesker er absolutt mulig. Ebola burde være en advarsel for oss, da den viser hvor dårlig beredt vi var ovenfor en relativt "enkel" sykdom å håndtere.

 

Derimot så tror jeg ikke vil vi få et kollaps av samfunnet og rogue pirater som cruiser gjennom en post-apokalyptisk verden. Det vil bli mer som Svartedauden der samfunnet bare får seg et skikkelig spark i skrittet.

Lenke til kommentar

Spørs sjølvsagt kva form for apokalypse ein ser for eg, men på temaet zombie apkoalypse så kjenner vi i dag ikkje til noke form for infeksjon som kan gi slike tilstandar. 

Det nærmaste vi kjem er zombie mauren (https://en.wikipedia.org/wiki/Ophiocordyceps_unilateralis) som er ein sopp som delvis tar kontroll over mauren som blir smitta, men det er forferdelig usannsynleg at dette plutselig skal gå over til mennesker.
Og sjølv om mennesker skulle bli infisert av noke slikt lignande så vil det likne svært lite på zombier slik som vi ser på film. Infiserte mennesker vil nok ikkje bli tankelause drapsskapningar, så ein slik infeksjon vil nok likne veldig mykje på heilt vanlig sjukdom.

 

Og sjølv om vi ser på andre apokalyse scenario så er den primære konsekvensen at mange mennesker dør, men det er usannsynleg at mange dør på ein slik måte at sivilisasjonen dør og folk må kjempe for seg sjølv.

Sjå berre på f.eks tsunamien som ramma sør-aust asia i 2004 som tok livet av omtrent 285 000 mennesker utan at dette gjorde at sivilisasjonen bukka under på nokon måte. Dei blei sjølvsagt på mange måtar unntakstilstand, men ikkje så gale at folk måtte sloss mot kvarandre for å skaffe seg mat og ressursar.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En eventuell zombie-epidemi vil jo uansett være svært kortvarig - på TV lever zombiene gjerne evig, uten næring og tåler å leve uten innvoller. I realiteten vil zombiene dø så snart energien de har i seg er slutt, og de vil heller ikke få overmenneskelige krefter - så er du ikke smittet er det egentlig bare å låse inne en uke til alle infiserte har dødd av.

Lenke til kommentar

Virus muterer veldig kjappt siden de ikke lever veldig lenge/ formerer seg raskt. Hvis et veldig smittsomt virus som smitter gjennom fler "kanaler" enn vanlig så er dette skummelt. Noe som smitter gjennom luft, vann, fysisk kontakt osv osv og har en høy dødelighetsrate vil kunne ta knekken på menneskeheten. Hvis f.eks. 90% av de smittede dør og hele regioner blir individuellt redusert til et kritisk punkt så vil produksjon av mat, logistikk, barn produsert kunne synke så drastisk at vi ikke vil leve lenge.

 

En annen ting som er skummelt er et "skjult virus/ bakterie" som ikke har noen symptomer, men gjør folk sterile. Eventuellt et virus som smitter bra og er dødelig som ikke bryter ut på x antall år.

 

Det finnes såkalte "zombievirus", men de er sjeldne og det er ikke nødvendigvis menneskespising som står på agendaen når psykosen dukker opp.

 

Muterte virus som smitter og dreper effektivt er en av de største trusslene i dagen samfunn hvor vi beveger oss mye mellom land. Det er nok at 1 person som blir smittet i land X flyr til land Y så er plutselig begge landene i faresonen.

 

Ja, det er paranoid tankegang til en viss grad :p Jeg personlig bekymrer meg ikke over "apokalypsescenarier" i hverdagen da jeg ikke får gjort noe alikevel, men det er et veldig spennende tema å diskutere. Spesiellt sykdommer/ virus/ bakterier siden det er så mange artige variabler :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...