Gå til innhold

Poeng i å skifte harddisk på MacBook Pro (15", Mid 2010)?


Zeph

Anbefalte innlegg

Er det noko å hente på å skifte ut harddisken i ein MacBook Pro 15"? Den blir brukt til ein del biletredigering, teikneprogramvare (Adobe) og liknande. Oppleves i dag som litt treig og seig.

 

Den har ein Intel i5 2,53 Ghz og 8 GB 1067 DDR3-minne. Harddisken er ein 500 GB SATA.

 

Er det noko å hente i forhold til ytelse ved å putte inn ein SSD?

 

Har uansett tenkt å kanskje rydde litt opp i maskina. Det har ikkje blitt gjort noko sånt sidan den vart kjøpt.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, eg er litt skeptisk til at det vil utgjere så veldig stor forskjell.

 

Eg har lite erfaring med Mac; er det vanleg at dei blir treige over tid sånn som ein PC gjerne blir? Meir programvare, bakgrunnsprosessar osv. Er det eventuelt gode måtar å finne ut av og rydde i?

Lenke til kommentar

Jeg har en MBP 2011 hvor jeg har byttet ut disken med en SSD. Den oppleves som svært rask den dag i dag. Husker ikke helt hvordan det var før men mener det var en stor forbedring i responstid på oppstart av maskinen og inn/ut av dvale. Det er uansett den beste og billigste oppgraderingen du kan gjøre. 

 

I tillegg så byttet jeg ut CD-rom'en med et adapter hvor jeg puttet inn den mekaniske disken så jeg har ekstra lagring. 

Lenke til kommentar

Kan ikke skjønne annet enn at en SSD må gjøre en stor forskjell – spesielt om bildebiblioteket er så lite at det får plass på den nye SSDen. Du har sikkert noe å hente også på å rykke tilbake til start med ny installasjon av OS, men jeg har aldri opplevd at Macene setter seg like godt fast i gjørma som Windows-maskiner.

Lenke til kommentar

Forslag til kva SSD ein kan putte inn? Har kome over anbefalingar av Crucial og Samsung så langt.

Styr unna Crucial HDD'er.

 

Ellers er både SanDisk, Intel og Samsung gode valg.

Du vil absolutt merke en betydelig forbedring om du går over til SSD på en så gammel maskin. Vil anbefale at du reinstallerer også. (Les: ikke hent tilbake fra timemachine ol).

Lenke til kommentar

At maskiner med Windows blir treige etter en tid er ren løgn, det er brukeren som gjør den treig. Blir det samme som å si at en maskin blir treig av å bare stå på i fem år uten å røre den. Man må si noe ala; "Det jeg har installert og gjort på maskinen har gjort den treigere nå enn da den var helt ren og fersk". Det er en grunn til at man reinstallerer OS og det er ikke maskinen sin feil.

 

Folk kommer med slike vage/ teite uttalelser har tydeligvis ikke peiling på hva de driver med :rofl:

Lenke til kommentar

At maskiner med Windows blir treige etter en tid er ren løgn, det er brukeren som gjør den treig. Blir det samme som å si at en maskin blir treig av å bare stå på i fem år uten å røre den. Man må si noe ala; "Det jeg har installert og gjort på maskinen har gjort den treigere nå enn da den var helt ren og fersk". Det er en grunn til at man reinstallerer OS og det er ikke maskinen sin feil.

 

Folk kommer med slike vage/ teite uttalelser har tydeligvis ikke peiling på hva de driver med :rofl:

 

Kven har påstått noko anna? Sjølvsagt er det brukaren som er årsaka.

 

Når ein seier "Windows-maskiner blir trege over tid", betyr det "Windows-maskiner blir trege over tid fordi det blir installert greier på den av brukarane."

Lenke til kommentar

 

 

Vil anbefale Samsung, Crucial, Intel, alle de tre er veldig solide valg.

 

Om du anbefaler Crucial har du ikke veeeldig mye erfaring med dem =)

 

Hvis de er så dårlige som du påstår, hvorfor anbefales de sterkt i mange tråder?

 

diskene i seg selv fungerer greit, men er veldig mye diskfeil på crucial fremfor de andre produsentene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...