Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvilke rettigheter har jeg?


Anbefalte innlegg

At jeg spør om råd? Jeg spurte ikke om noen som kunne komme hit å være en spydig, sarkastisk drittsekk. Les og prøv igjen :))))

Bruk nå hodet for faen.

 

Opprinnelig innlegg følger:

""Jeg regner med at det er faren din som betaler barnebidraget via NAV. // idiotisk kommentar?

 

Nei, moren din skal ikke ha en eneste krone. // skal hun ha kroner? Barnebidraget er ikke laget slikt at faren din skal "avlaste" moren din. // tror du virkelig at barnebidrag skal avlaste moren din? Barnebidraget er din fars sitt bidrag til KUN deg, også kommer moren din sitt bidrag ut på dette igjen slikt som mat, husholdningsartikler og tak over hodet. // dette er da sånn det skal være

 

Moren din er en egoistisk drittkjerring. // selvsagt er hun egoistisk dersom hun krever barnebidraget? også drittkjerring når hun åpner dine personlige brev?""

 

Skjønte du mer nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor skal du i heletatt behøve å be om penger til noe, når du allerede får 3000kr rett i lommen? Da jeg var 18 hadde jeg bodd for meg selv i et år, og betalte for alt selv. Før jeg flyttet ut så fikk jeg 1000kr i mnd for å gjøre husarbeid og lage middag. Det skulle dekke busskort til 350kr, mobil, og alt annet av aktiviteter og lommepenger. Trengte jeg klær eller sko så måtte jeg spare eller ønske meg til jul eller bursdag.

 

Legg ballen død, så slipper du det evige maset om penger hjemme. En dag vil du takke moren din for å ha prøvd å lære deg noe om pengestyring.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er jo tusen faktorer som spiller inn som hvor god råd din mor har og om du klarer å spare noe selv osv. Kanskje hun sparer til deg i det skjulte, at hun vil bruke de på litt dyrere julegaver etc.

 

Min personlige mening er at du ikke kan kreve noe som helst siden du bor hjemme. Du spiser kanskje for nærmere kr. 3000 pr. mnd i tillegg kommer jo boutgiftene ved at din mor kanskje har en dyrere leielighet med soverom til deg, strøm og varmtvann osv. skal også betales, så kr. 3000 er ikke urimelig.

 

Du kan jo prøve å bo for deg selv for kr. 6000 pr mnd - da kommer du ikke langt.

 

Trening kr. 500

Transport kr. 1000

Telefonutg kr. 200

Mat/kantine kr. 500

Klær kr. 500

Party - knip inn på posten over.

Lenke til kommentar

 

Du kan prøve trussler eller vold, funker bra på generell basis her i verden :)

Helst ikke. Får heller prøve en samtale nr. 2 med henne, forhåpentligvis funker det bedre enn ditt forslag ;)

 

Slik jeg oppfatter din mor basert på det du skriver så ville jeg ikke veddet ræva mi på samtale 2. Tror mitt forslag funker bedre, men det kan hende du må utøve volden over litt lengre tid, hun må venne seg til å være slaven din.

 

Grunnen til at folk er "spydige" er at de synes det er en grei idè at du skal betale litt for deg, det er (var?) veldig vanlig å betale eller bidra til fellesskapet skjønner du. Du er tilogmed over 18 år og for meg så virker du litt sutrete. Det er ikke noe krav at moren din skal betale ting for deg eller forsørge deg lengre, du er myndig og hun kan kaste deg ut uten å få noen problemer med noen som helst myndighet så sant hun ikke mishandler deg på noen måte.

Lenke til kommentar

Jeg regner med at det er faren din som betaler barnebidraget via NAV.

 

Nei, moren din skal ikke ha en eneste krone. Barnebidraget er ikke laget slikt at faren din skal "avlaste" moren din. Barnebidraget er din fars sitt bidrag til KUN deg, også kommer moren din sitt bidrag ut på dette igjen slikt som mat, husholdningsartikler og tak over hodet.

 

Moren din er en egoistisk drittkjerring.

Her tar du altså feil.

Bidraget beregnes ut i fra fars og mors bidragsevne. Regner med at far tjener rimelig greit, siden bidraget er på 6000kr. Vet du hvor mye man får i støtte fra lånekassen når man studerer? At du kan mene at det er rimelig at mor skal betale alt av kost og losji for sønnen på 18 år, mens sønnen skal få 6000kr til å more seg, sier sitt. Er ikke sånn det funker vettu. Bidraget er for å bidra med å dekke leveutgiftene til "barnet". Skal han få alt så må han begynne å betale for kost og losji hos mor.

Lenke til kommentar

 

 

 

Du kan prøve trussler eller vold, funker bra på generell basis her i verden :)

Helst ikke. Får heller prøve en samtale nr. 2 med henne, forhåpentligvis funker det bedre enn ditt forslag ;)

Det er ikke noe krav at moren din skal betale ting for deg eller forsørge deg lengre, du er myndig og hun kan kaste deg ut uten å få noen problemer med noen som helst myndighet så sant hun ikke mishandler deg på noen måte.

Dette stemmer faktisk ikke helt.

 

Foreldre har forsørgeransvar for barna sine til barna er ferdige med videregående skole. Det betyr at foreldrene dine har plikt til å hjelpe deg økonomisk selv om du er fylt 18 år.

Forsørgeransvar betyr at foreldrene dine skal dekke mat, klær, bolig, fritidsaktiviteter og så videre. Dette står i barneloven § 66.

Foreldres plikt til å forsørge deg gjelder selv om du ikke kan bo hjemme. Regelen er laget nettopp for å sikre ungdommers rett til opplæring.

Lenke til kommentar

Fritidsaktiviteter... Så en "unge" kan gå på 14 forskjellige aktiviteter som koster 300,-/ mnd og h*n har krav på å få det dekket av foreldrene?

 

Selv fikk jeg ikke en dritt når jeg var 18, fikk vel nesten ingenting fra ca 16 års alderen. Måtte fint klare meg selv gitt. Skal sies at jeg faktisk "stjal" litt av prinsipp noen ganger, ingen som sa noe heller. Forbanna tullball hele dritten. Meeeen jeg bodde kanskje ikke i det mest stabile hjemmet :p

Lenke til kommentar

Her tar du altså feil.

Bidraget beregnes ut i fra fars og mors bidragsevne.

Nei sier du det du, at han får rundt 6000kr i barnebidrag/underholdningsbidrag fra faren via NAV, betyr at faren har en inntekt på rundt 800.000kr. Også alder på ungene har mye og si i forhold til beregningen på barnebidraget.

 

Regner med at far tjener rimelig greit, siden bidraget er på 6000kr. Vet du hvor mye man får i støtte fra lånekassen når man studerer?

Det driter jeg oppi. Det skal ikke gå ut over barna fordi en av foreldrene plutselig bestemmer seg for å bli student i 30/40 års alderen igjen. Det å være student gir ikke automatisk fritak av foreldreansvar. Det forskyver heller ikke foreldreansvaret over til faren.

 

At du kan mene at det er rimelig at mor skal betale alt av kost og losji for sønnen på 18 år, mens sønnen skal få 6000kr til å more seg, sier sitt. Er ikke sånn det funker vettu.

Moren skal dekke sitt bidrag til barna i form av mat, husholdningsartikler, og tak over hodet. BARE DERSOM UNGENE BOR HOS MOREN. Faren skal da dekke sitt bidrag til barna direkte i form av økonomiske betalinger. Disse skal da gå til klær, utstyr, transport, fritidsaktiviteter, mobilbruk, lommepenger og andre ting slikt som for eksempel førerkort. Ungene betaler for dette selv med barnebidraget. 

 

Bidraget er for å bidra med å dekke leveutgiftene til "barnet". Skal han få alt så må han begynne å betale for kost og losji hos mor.

Nå er det syntaks feil i hodet ditt.

 

Det er ikke meningen at moren skal ha ungen "gratis" ved at ungen blir fullfinansiert av bare faren, mens moren lar ungen bo gratis hjemme, og bruker barnebidraget til mat, husholdningsartikler, og tak over hodet. Og resten av pengene går rett i lommeboken til seg selv, og deretter nekter du ungen følgende: klær, utstyr, transport, fritidsaktiviteter, mobilbruk, lommepenger og andre ting slikt som for eksempel førerkort. For det må han liksom "betale selv".

 

Til slutt, ikke fortell meg hvordan dette fungerer, har selv vært nøyaktig i samme situasjon som trådstarter. Og det er lenge siden. 

Endret av Exxon Valdez
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

At du kan mene at det er rimelig at mor skal betale alt av kost og losji for sønnen på 18 år, mens sønnen skal få 6000kr til å more seg, sier sitt. Er ikke sånn det funker vettu.

Moren skal dekke sitt bidrag til barna i form av mat, husholdningsartikler, og tak over hodet. BARE DERSOM UNGENE BOR HOS MOREN. Faren skal da dekke sitt bidrag til barna direkte i form av økonomiske betalinger. Disse skal da gå til klær, utstyr, transport, fritidsaktiviteter, mobilbruk, lommepenger og andre ting slikt som for eksempel førerkort. Ungene betaler for dette selv med barnebidraget. 

 

 

 

Skulle til å si at dette måtte være feil.

 

Men det er visst unntak for myndige personer over 18 år som ikke er ferdig med videregående skole.

 

Da tror jeg det du sier stemmer, moren kan måtte utsette studiene i flere år for å jobbe for å forsørge trådstarter til hun er ferdig med vgs, for eksempel dersom trådstarter må ta opp igjen fag.

 

Noen som tar VGS er 20-30 år gamle, jeg lurer på om disse kan ha rett på barnebidrag?

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Også viktig å huske på at begrepet barnebidrag er feil, det heter vel "underholdningsbidrag". Når jeg mottok det så var det på 5600kr fordi faren min tjente ca. 700.000 som sjøkaptein. Jeg fikk beholde bidraget i sin helhet + stipend fra Lånekassen når jeg gikk på videregående. 

 

Jeg spurte aldri min mor om penger, men hun lot meg få bo hos henne uten krav om betaling. Hun sørget for mat, husholdningsartikler og tak over hodet. Resten sørget jeg for ved hjelp av bidraget + stipend. På denne måten så bidro hver av foreldrene med 50% hver. Moren min hadde ikke i nærheten av min fars inntekt. 

Lenke til kommentar

Likte denne diskusjonen jeg. Ikke at jeg vet hvilke krav du har elooea. Men jeg kan gi råd. Aldri vært i lignende situasjon. Men jeg vet noe om å bo for seg selv. Det at du får 6000kr i bidrag høres helt kanon ut. Men om du vil fortsatt bo hjemme så ville jeg komt til en enighet med moren din. Det at hun har lyst på 3000kr i "leie" var kanskje litt mye hvis du skal dekke alt av utgifter selv. Prøv å bli enig om en annen løsning. Jeg flyttet ut når jeg var 18 begynte som lærling. Men det dekket ikke alle utgiftene mine det første året så jeg fikk meg en kveld/helgejobb i tillegg for å dekke dette. Det koster mye for kost å losji. Jeg skal ikke si at du ikke har krav på 6000 men jeg sier bare prøv å bruk litt sunn fornuft. Tror ikke moren din er ute itte mer enn at du skal få litt økonomisk læring. Det å ta sine egne regninger og alt dette selv er utroligt greit å lære tidlig. Da får du en bedre innsikt i hvordan livet blir som voksen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Paragraf 66 i barneloven sier vel ikke noe om aldersgrense eller plikt til å forsørge når man er over 18? Den sier heller ikke noe om videregående skole.

 

Så hvor står det eksplisitt at man har ett forsørgeransvar så lenge "barnet går på skole" selv om barnet er over 18?

 

Når det er sagt så er det jo normalt å bidra selv om barna er over 18 og bor hjemme pga. skole/utdanning.

 

Alt avhenger av mors økonomi - og den må jo være god siden hun har valgt å studere... for hun vet jo at barn koster penger selv når de er over 18.

Lenke til kommentar

Paragraf 66 i barneloven sier vel ikke noe om aldersgrense eller plikt til å forsørge når man er over 18? Den sier heller ikke noe om videregående skole.

 

Så hvor står det eksplisitt at man har ett forsørgeransvar så lenge "barnet går på skole" selv om barnet er over 18?

 

Lova seier berre at foreldre har forsørgingsansvar for barnet også etter fylte 18 år så lenge barnet går på skule som må reknast som vanlig.

Dagens tolkning av kva som er vanlig skulegang er til og med vidaregåande skule, sidan det er svært få i dag som frivillig hopper av etter ungdomsskulen.

Dette er ein bestemmelse som er meint å sikre at alle barn skal få lik sjangs til å ta ei fornuftig utdanning uavhengig av foreldra. Men på enkelte områder kan reglane slå urettferdig ut ved at barnet med lova i hånd kan presse foreldra ved å kreve å få flytte ut slik at foreldra må betale for barnets nye leveutgifter med eigen bolig og husholdning.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er mulig det er slik men jeg synes det høres rart ut siden man kan få studielån og sikre sin egen utdannelse uten å presse sine foreldre etter man er fylt 18. Jeg lurer derfor på hvor denne bestemmelsen står.

Lenke til kommentar

 

Her tar du altså feil.

Bidraget beregnes ut i fra fars og mors bidragsevne.

Nei sier du det du, at han får rundt 6000kr i barnebidrag/underholdningsbidrag fra faren via NAV, betyr at faren har en inntekt på rundt 800.000kr. Også alder på ungene har mye og si i forhold til beregningen på barnebidraget.

Regner med at far tjener rimelig greit, siden bidraget er på 6000kr. Vet du hvor mye man får i støtte fra lånekassen når man studerer?

Det driter jeg oppi. Det skal ikke gå ut over barna fordi en av foreldrene plutselig bestemmer seg for å bli student i 30/40 års alderen igjen. Det å være student gir ikke automatisk fritak av foreldreansvar. Det forskyver heller ikke foreldreansvaret over til faren.

At du kan mene at det er rimelig at mor skal betale alt av kost og losji for sønnen på 18 år, mens sønnen skal få 6000kr til å more seg, sier sitt. Er ikke sånn det funker vettu.

Moren skal dekke sitt bidrag til barna i form av mat, husholdningsartikler, og tak over hodet. BARE DERSOM UNGENE BOR HOS MOREN. Faren skal da dekke sitt bidrag til barna direkte i form av økonomiske betalinger. Disse skal da gå til klær, utstyr, transport, fritidsaktiviteter, mobilbruk, lommepenger og andre ting slikt som for eksempel førerkort. Ungene betaler for dette selv med barnebidraget.

Bidraget er for å bidra med å dekke leveutgiftene til "barnet". Skal han få alt så må han begynne å betale for kost og losji hos mor.

Nå er det syntaks feil i hodet ditt.

 

Det er ikke meningen at moren skal ha ungen "gratis" ved at ungen blir fullfinansiert av bare faren, mens moren lar ungen bo gratis hjemme, og bruker barnebidraget til mat, husholdningsartikler, og tak over hodet. Og resten av pengene går rett i lommeboken til seg selv, og deretter nekter du ungen følgende: klær, utstyr, transport, fritidsaktiviteter, mobilbruk, lommepenger og andre ting slikt som for eksempel førerkort. For det må han liksom "betale selv".

 

Til slutt, ikke fortell meg hvordan dette fungerer, har selv vært nøyaktig i samme situasjon som trådstarter. Og det er lenge siden.

Lurer på hvilken alternativ virkelighet du lever i.

 

Det er ikke alle som har noe valg når de ender opp med å begynner å studere i voksen alder. Det er ikke krav til minste inntekt hos en forelder.

 

Mulig du er selvutnevnt ekspert fordi du har sugd penger som en blodigle fra dine foreldre, men hvis du skal være så påståelig så kan du gjerne dokumentere påstandene dine.

Lenke til kommentar

Lurer på hvilken alternativ virkelighet du lever i.

I et helt annet fjernt univers enn den idiot virkeligheten din.

 

Det er ikke alle som har noe valg når de ender opp med å begynner å studere i voksen alder. Det er ikke krav til minste inntekt hos en forelder.

Har aldri nevnt at det er et krav til minste inntekt hos forelder. Igjen: Det å bli student i voksen alder fritar ikke deg for foreldreansvaret, uansett om ungen er 17 år eller 18 år. Moren til TS ble student igjen fordi hun har råd til det siden stefaren til TS tjener visst mye penger ble det nevnt.

 

Mulig du er selvutnevnt ekspert fordi du har sugd penger som en blodigle fra dine foreldre, men hvis du skal være så påståelig så kan du gjerne dokumentere påstandene dine.

Ser ingen syntaks feil i tidligere innlegg. Hva er det du ikke klarer å forstå? Endret av Exxon Valdez
Lenke til kommentar

Syns det er urimelig av mor og forlange halvparten av pengene, er jo en grunn til at pengene går direkte til barnet og ikke den andre forelderen etter fylte 18! Så lenge trådstarter klarer seg selv med de 6000kr til mobil, trening, klær ol, så har ikke mor rett på de pengene. Og det er nye regler når det gjelder stipend, no ligner de barnet opp mot begge foreldre, ikke bare mot den de bor hos. Så her er det mangen som taper stipend, vertfall de barna som ikke har kontakt med den andre forelderen og som ikke bidrar utover det. 

 

Min mann har en datter som snart fyller 18år, hun bor hos os 50% av tiden, samtidig som min mann betaler mor 4000kr i bidrag, grunnet høy inntekt. Men kan aldri se for meg at hun kommer til å kreve penger av faren, sålenge hun bor såpass mye hos oss og får det hun trenger. Vi betaler både tlf, trening og setvikat no. Men å hjelpe vil vi jo selvsakt! 

 

Så jeg vil tro at de fleste av de barna som søker om bidrag etter fylte 18 er barn som ikke har noe særlig forhold/kontakt med den forelderen! 



Anonymous poster hash: 18241...2c2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...