Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvilke rettigheter har jeg?


Anbefalte innlegg

I dag kom svaret på søknaden min fra NAV ang. barnebidrag etter jeg har fylt 18. Dette brevet åpnet min mor og vi startet å diskutere hvor mye jeg skulle gi henne i måneden. Hun mener jeg skal gi henne halvparten, og at jeg skal betale min egen trening, tlfregninger, legetimer, klær osv, i tillegg mener hun at jeg skal spare. Når jeg spurte om vi kunne dele regningen til treningen min startet hun å bli aggressiv og sa at dette var helt uaktuelt. Jeg skjønte ikke helt hvorfor, treninga mi er ganske dyr (500kr hver måned), og syntes det er ganske rettferdig at hun er med på å betale det når jeg fortsatt går på vgs. Kommer til å motta 6000 ca, hver måned. 

 

Det jeg lurer på nå er egentlig hvilke rettigheter jeg har som VGS elev? Hva hadde dere gjort? Jeg syntes det er utrolig teit at alt skal skjære seg mellom oss pga hun ikke vil bidra til noe jeg foreslår, i tillegg til at det er snakk om 250kr, i tillegg får hun jo halvparten som er 3000.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes du er heldig som faktisk får penger og mulighet til å spare penger uten å gjøre noe for det.

 

Alternativet er at mor beholder alle pengene og betaler for alle faste utgifter: hus, mat, trening, mobil, lege og evt. litt klær.

Penger er det obligatorisk at jeg får, som vgs elev er foreldrene mine nødt til å forsørge meg til jeg er ferdig. Altså, de pengene jeg mottar er de pengene moren min mottar fra min far den dag i dag.

Lenke til kommentar

 

Jeg synes du er heldig som faktisk får penger og mulighet til å spare penger uten å gjøre noe for det.

 

Alternativet er at mor beholder alle pengene og betaler for alle faste utgifter: hus, mat, trening, mobil, lege og evt. litt klær.

Penger er det obligatorisk at jeg får, som vgs elev er foreldrene mine nødt til å forsørge meg til jeg er ferdig. Altså, de pengene jeg mottar er de pengene moren min mottar fra min far den dag i dag.

 

 

Pengene har du rett på, men å bo hjemme å bli forsørget av foreldre i tillegg til penger har du ikke noen rett til.

De pengene du får som barnebidrag er for å betale for livets opphold, noe du får gratis fra dine foreldre per dags dato.

 

Jeg har nettopp (noen år siden kanskje  :huh: ) hatt den samme diskusjonen. Det endte opp med at jeg totalt sett kom til å gå i minus hvis jeg krevde barnetrygd. For da ville mine foreldre kreve gjengs leie osv.. Ble en god deal på å bare droppe barnetrygden gitt

Lenke til kommentar

 

 

Ja, pengene er for å forsørge deg med det nødvendige som husly, mat, klær, strøm osv. Det er ikke obligatorisk at foreldre sponser barna med 500kr til treningssenter.

250*, og hun får jo da 2750kr i tillegg fra det jeg mottar?

Og hva tror du de 2750 kr dekker? Flytt for deg selv, så kan du se hvor lenge det holder ;) Du hadde ikke hatt råd til husleie engang.

 

Hvis 250kr er så liten sum som du sier, hvorfor henger du deg da opp i at moren din skal betale det? Kanskje hun rett og slett prøver å lære deg å styre din egen økonomi? Hun betaler alle faste boutgifter for deg, så bruker du av 3000kr til å betale de flytende utgiftene.

Lenke til kommentar

Hvorfor mener du at noen andre (Nav,mor eller far) skal betale et dyrt treningssenter for deg, når det går helt fint å trene gratis/mye billigere?

Hvor mye mener du at husly, strøm, varme, vann, renovasjon er verdt i måneden?

 

Du virker provoserende bortskjemt, og hun har gitt deg et godt tilbud. Holder det ikke så får du kutte i utgifter, eller begynne å jobbe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I dag kom svaret på søknaden min fra NAV ang. barnebidrag etter jeg har fylt 18. Dette brevet åpnet min mor og vi startet å diskutere hvor mye jeg skulle gi henne i måneden. Hun mener jeg skal gi henne halvparten, og at jeg skal betale min egen trening, tlfregninger, legetimer, klær osv, i tillegg mener hun at jeg skal spare. Når jeg spurte om vi kunne dele regningen til treningen min startet hun å bli aggressiv og sa at dette var helt uaktuelt. Jeg skjønte ikke helt hvorfor, treninga mi er ganske dyr (500kr hver måned), og syntes det er ganske rettferdig at hun er med på å betale det når jeg fortsatt går på vgs. Kommer til å motta 6000 ca, hver måned. 

 

Det jeg lurer på nå er egentlig hvilke rettigheter jeg har som VGS elev? Hva hadde dere gjort? Jeg syntes det er utrolig teit at alt skal skjære seg mellom oss pga hun ikke vil bidra til noe jeg foreslår, i tillegg til at det er snakk om 250kr, i tillegg får hun jo halvparten som er 3000.

 

3000kr er ikke penger hun får, det er penger du betaler i husleie. Det er ikke en urimelig høy sum, ihvertfall ikke om internett og strøm er inkludert.

 

Treningsavtalen bør du kutte ut, her kan du spare 500kr i måneden ved å trene hjemme istedenfor. Å trene hjemme er veldig effektivt, innen du hadde rukket å reise til treningssenteret kunne du vært ferdig med en intensiv treningsøkt.

 

En student på din alder får 7500kr i måneden stipend/lån. Bortimot alt dette går rett ut i husleie, strøm, varmtvann, mobilregning, mat, vaskemidler og kollektivtransport.

De fleste jobber på kveldstid eller i helger for å få råd til spotify, klær, sminke, sosiale aktiviteter og lignende.

 

Det er ikke greit at din mor åpner din post, selv om du bor hjemme. Du er myndig og skal åpne din egen post.

Dersom dere ikke blir enige om hvor mye du skal betale kan du flytte ut. Mange flytter fort hjem igjen og får et bedre forhold hjemme når de vet å sette pris på ting.

Lenke til kommentar

Jeg synes kravene til mora di er helt rimelige. Angående rettigheter er foreldrene dine forpliktet til å forsørge deg til du er ferdig med videregående. De er ikke forpliktet til å betale trening og mobilbruk. Hva trodde du barnebidraget var til, at du skulle få 6000 kroner ekstra i lommepenger uten å kjøpe en eneste nyttig ting selv?

Lenke til kommentar

Jeg regner med at det er faren din som betaler barnebidraget via NAV.

 

Nei, moren din skal ikke ha en eneste krone. Barnebidraget er ikke laget slikt at faren din skal "avlaste" moren din. Barnebidraget er din fars sitt bidrag til KUN deg, også kommer moren din sitt bidrag ut på dette igjen slikt som mat, husholdningsartikler og tak over hodet. 

 

Moren din er en egoistisk drittkjerring. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har rett på bidrag frå dine foreldre så lenge du tar vidaregåande utdanning sjølv om du er over 18 år. Eg antar at bidraget frå NAV skyldes barnebidrag frå far eller at din mor har lav inntekte?

 

Dette er i utgangspunktet dine penger, men dei er meint for at du skal kunne forsørge dine utgifter slik at du har råd til å gå på vidaregåande. Sidan du er over 18 år så kan din mor i utgangspunktet kaste deg så lenge ho betalar barnebidraget. Ho kan også avgreve deg for husleige og kreve at du betalar din eigen mat.

 

Du må derfor vurdere svært nøye kor kravstor du skal tørre og være. Dersom din mor ikkje lenger vil ha deg buande heime så må du uansett bruke pengane på hybel, mat og transportutgifter, så då spørs det om det blir igjen særlig mykje til treningssenter og liknande.

Det optimale er jo om du får til ein avtale der din mor får litt av pengane til å dekke i alle fall ekstrakostnadane i form av mat og straum ved at du blir buande og at du får beholde resten av beløpet sjølv. Det vil begge to tjene på. Alternativet er som sagt at du flyttar ut og då går nesten alt til hybeleigaren som du må leige ifrå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor mener du at noen andre (Nav,mor eller far) skal betale et dyrt treningssenter for deg, når det går helt fint å trene gratis/mye billigere?

Hvor mye mener du at husly, strøm, varme, vann, renovasjon er verdt i måneden?

 

Du virker provoserende bortskjemt, og hun har gitt deg et godt tilbud. Holder det ikke så får du kutte i utgifter, eller begynne å jobbe.

Jeg skal konkurrere i 2016, så å trene hjemme passer seg ikke.

Lenke til kommentar
Jeg regner med at det er faren din som betaler barnebidraget via NAV.

 

Nei, moren din skal ikke ha en eneste krone. Barnebidraget er ikke laget slikt at faren din skal "avlaste" moren din. Barnebidraget er din fars sitt bidrag til KUN deg, også kommer moren din sitt bidrag ut på dette igjen slikt som mat, husholdningsartikler og tak over hodet. 

 

Moren din er en egoistisk drittkjerring.

[/

 

Dagens mest idiotiske innlegg, gratulerer

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Du har rett på bidrag frå dine foreldre så lenge du tar vidaregåande utdanning sjølv om du er over 18 år. Eg antar at bidraget frå NAV skyldes barnebidrag frå far eller at din mor har lav inntekte?

 

Dette er i utgangspunktet dine penger, men dei er meint for at du skal kunne forsørge dine utgifter slik at du har råd til å gå på vidaregåande. Sidan du er over 18 år så kan din mor i utgangspunktet kaste deg så lenge ho betalar barnebidraget. Ho kan også avgreve deg for husleige og kreve at du betalar din eigen mat.

 

Du må derfor vurdere svært nøye kor kravstor du skal tørre og være. Dersom din mor ikkje lenger vil ha deg buande heime så må du uansett bruke pengane på hybel, mat og transportutgifter, så då spørs det om det blir igjen særlig mykje til treningssenter og liknande.

Det optimale er jo om du får til ein avtale der din mor får litt av pengane til å dekke i alle fall ekstrakostnadane i form av mat og straum ved at du blir buande og at du får beholde resten av beløpet sjølv. Det vil begge to tjene på. Alternativet er som sagt at du flyttar ut og då går nesten alt til hybeleigaren som du må leige ifrå.

Jepp! Moren min studerer, mens stefaren min tjener utrolig bra. Og faren min betaler da barnebidrag. Jeg vil jo helst ikke flytte ut, men om det blir en konstant diskusjon hvor penger blir dratt inn i hvert eneste samtaleemne orker jeg ikke bli boende. Jeg ber utrolig sjeldent om noe i det hele tatt fra min mor, altså når det da kommer til klær, sko osv. Så mye penger bruker hun nok ikke på meg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...