Gå til innhold

[Løst] OCZ Trion 100 Series 480 GB SSD søppel?


LMH1

Anbefalte innlegg

Vet noen om Sanforce fremdeles er ustabile SSD disker?

 

Siden elkjøp\lefdal ikke har samsung 850 evo på lager nå.

 

Så vurder OCZ Trion 100 Series 480 GB SSD

 

Men kan noen si om Kingston, OCZ fremdeles har elendige SSD disker som garantert vil slutte å fungere etter 2-3 år? Ytelsen bryr jeg meg lite om så sant den er sata 600.

 

Både OCZ Vertex 4 256 GB

og vertex 2 60 GB har gått i stykker. Så trenger noe nytt.

 

Ellers har jeg aldri hatt noe problemet med samsung SSD som gjør SSD disken ikke er mulig å reformattere, så det er typisk Sanforce enten å gi bluescreen i oppstart eller slutte å virke helt.

 

Men etter 2-3 år burde OCZ klare å fikse problemene eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Toshiba jobber veldig hardt for å få OCZ navnet opp igjen der de var i gamledager. Jeg er sikker på èn ting, og det er at de ikkje kommer til å ta noen snarveier denne gangen med kvalitet. OCZ var tilnærmet konkurs, da Tohsiba kjøpte dem opp. 

 

Uten å ha testet de nye "OCZ" ssdene, så er jeg rimelig sikker på at de er av solid kvalitet. Noe annet vil være epic fail for Tohshiba, som er rimelig stor på Enteprisemarkedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg siterer mitt innlegg fra en annen tråd:

 

 

 


240 GB OCZ Trion 100 for 599 kr og fri frakt fra Lefdal. Jeg har ikke hørt om den før, er det et godt kjøp? (ingen store problemer med den) 480 GB for 1195 kr.
 
Litt kjapp reasearch. Tomshardware slakter ytelsen på bakgrunn av større sekvensielle jobber, TheSSDreview sier derimot at ytelsen er helt ok i mer reelle scenario (PCmark) men sier den er litt dyr (90$ for 240 GB), men prisen hos Lefdal er vesentlig lavere enn det, selv om det selvsagt er lagt på mva. For meg ser da prisen nokså hyggelig ut på en Cybermondays morgen.
 
Bit-tech skriver omtrent det samme som THG og TSR. Lav sekvensiell ytelse på store jobber, god på generell bruk, men 90$ for 240 GB er litt for mye i forhold til konkurrentene.
 
Med tanke på at det er inkludert mva og frakt for de ca 69 dollarene den koster så bestiller jeg en.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er basicly en Toshiba-SSD (Toshiba har i hovedsak utviklet denne modellen). Etter min lesning er det ikke noe som tilsier dette er skummel satsing. Som de andre sier så har OCZ totalt endret kurs etter Toshiba tok over, og Toshiba vet vi kan lage pålitelige greier. Statistisk sett er påliteligheten blandt de beste på privatmarkedet hva OCZ-SSD-er angår.

 

Det er heller ikke SandForce-kontroller, det er nok en Toshiba-modifisert Phison-kontroller.

 

 

Men kan noen si om Kingston, OCZ fremdeles har elendige SSD disker som garantert vil slutte å fungere etter 2-3 år? Ytelsen bryr jeg meg lite om så sant den er sata 600.

OCZ har definitivt forbedret seg kraftig, noe som garantert har mye med Toshiba å gjøre. De har både kapital og testregimer til å lage gode SSD-er, noe som statestikk også viser. Som sagt, så gjør det de utrolig bra i statestikk (pålitelighet og service). Man ser også at de engasjerer seg på forum og jobber hardt for å opprettholde et godt rykte. Til den prisen som er på tilbud nå, så er det ikke dårlig. Ytelsen er relativt sett ikke den beste, men sammenlignet til HDD så er det fortsatt SSD-ytelse verdig.

 

Ang. Kingston så er ikke de like heldige. V300-serien ville jeg skydd som pesten. Ikke den mest pålitelige enheten, og så bytter de NAND i all hemmelighet, noe som i betydelig grad gikk utover produktet - slik at verken tester eller spesifikasjoner levde opptil realiteten. Dyrere Kingston-SSD-er har gjort det veldig bra, spesielt HyperX og HyperX 3K (som er litt gamlere enheter).

 

Så mtp. OCZ ville jeg ikke vært skeptisk, imotsetning til Kingstons billigenheter.

 

Merk: Forsikre deg om at du kjøper nye OCZ-produkter.

Endret av AdNauseam
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er det så mye konkuranse på sata harddisker men lite på PCI-E og M.2?

 

Det finnes på sata:OCZ (Toshiba), Kingston, Samsung, Intel, sandisc, Transcend,

 

Sata express: Asus Hyper express

 

PCI-E\ M.2: Samsung og intel stort sett men

Særlig sata express som det er dårlig utvalg på.

 

Siden hadde vært gøy om det er mulig å finne sata SSD som klarer 700 MB\S lese\skriv eller 1500 MB\s tror det kommer om 1-2 år.

 

Nå finnes det intel SSD 750 med SFF-8639 men tviler på den funger like bra i eldre operativsystem.

Muligens noe å vurdere for en server.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hvorfor er det så mye konkuranse på sata harddisker men lite på PCI-E og M.2?

Lite marked å fylle, høye kostnader etc. Førstnevnte er godt etablert med billige komponenter.

 

 

Takk bra jeg bestilte i går.

Hvis vi skal sammenligde SSD disker kan OCZ Trion 100 konkurere mot samsung 850 pro på kvalitet?

Slenger meg på Simen1. OCZ Trion er jo en budsjett-modell, som kan sammenlignes med BX200 og 850 EVO. Regner med det er "failure rate" du spør om, og der gjør både Samsung og OCZ det bra. Men økt levetid på NAND kan vel gå under kategorien økt kvalitet, og da går det jo til 850 Pro. Kontrolleren de bruker er jo også et hakk over Phison-kontrolleren. Altså, det er to helt forskjellige modeller. ;)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Vet noen om Sanforce fremdeles er ustabile SSD disker?

 

Siden elkjøp\lefdal ikke har samsung 850 evo på lager nå.

 

Så vurder OCZ Trion 100 Series 480 GB SSD

 

Men kan noen si om Kingston, OCZ fremdeles har elendige SSD disker som garantert vil slutte å fungere etter 2-3 år? Ytelsen bryr jeg meg lite om så sant den er sata 600.

 

Både OCZ Vertex 4 256 GB

og vertex 2 60 GB har gått i stykker. Så trenger noe nytt.

 

Ellers har jeg aldri hatt noe problemet med samsung SSD som gjør SSD disken ikke er mulig å reformattere, så det er typisk Sanforce enten å gi bluescreen i oppstart eller slutte å virke helt.

 

Men etter 2-3 år burde OCZ klare å fikse problemene eller?

 

 

Kjøpte en OCZ Trion 100 240 GB fra Elkjøp i november eller kanskje i desember 2015, i natt DØDE den.

Jeg skrev mange småfiler til den før jeg la meg, når jeg våknet fant jeg ikke SSD i BIOS, og heller ikke fra USB harddisk dock.

 

Nå småriver jeg meg litt i håret for å skulle kunne få ut de aller nyeste endringene på filene som jeg har lagret til den.  :wallbash:

 

 

Bank i bordet, dette er første gang jeg har hatt krasj fra disk, eller død disk noensinne. Har eid en del forskjellige disker siden 1994.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har hatt 2 stk OCZ Trion så langt har fungert bra men har ikke brukt den mere en hva man kaller normalt bruk, til windows 10.

 

Så ja kan være man bør styre unna særlig om man skal lagre viktig data. Takk uansett så vet jeg at denne SSD disken er like lite å stole på som sanforce SSD.

Lenke til kommentar

 

Vet noen om Sanforce fremdeles er ustabile SSD disker?

 

Siden elkjøp\lefdal ikke har samsung 850 evo på lager nå.

 

Så vurder OCZ Trion 100 Series 480 GB SSD

 

Men kan noen si om Kingston, OCZ fremdeles har elendige SSD disker som garantert vil slutte å fungere etter 2-3 år? Ytelsen bryr jeg meg lite om så sant den er sata 600.

 

Både OCZ Vertex 4 256 GB

og vertex 2 60 GB har gått i stykker. Så trenger noe nytt.

 

Ellers har jeg aldri hatt noe problemet med samsung SSD som gjør SSD disken ikke er mulig å reformattere, så det er typisk Sanforce enten å gi bluescreen i oppstart eller slutte å virke helt.

 

Men etter 2-3 år burde OCZ klare å fikse problemene eller?

 

 

Kjøpte en OCZ Trion 100 240 GB fra Elkjøp i november eller kanskje i desember 2015, i natt DØDE den.

Jeg skrev mange småfiler til den før jeg la meg, når jeg våknet fant jeg ikke SSD i BIOS, og heller ikke fra USB harddisk dock.

 

Nå småriver jeg meg litt i håret for å skulle kunne få ut de aller nyeste endringene på filene som jeg har lagret til den.  :wallbash:

 

 

Bank i bordet, dette er første gang jeg har hatt krasj fra disk, eller død disk noensinne. Har eid en del forskjellige disker siden 1994.

 

 

Buy cheap, buy twice  :green:

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Lurer på hvordan OCZ Trion 100 serien er i raid? Da ofte man ikke får ACHI\trim å fungere da.

Mistenker den vil gjøre det dårlig.

 

Alle trenger ikke de råeste SSD diskene, men synd hvis trion har begrenset levetid til 1 år ved mye bruk.

Det ville ikke vært noe særlig.

 

Håper virkerlig Sata 1200 (Sata 4) kommer før mine SSD disker tar kvelden.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Lurer på hvordan OCZ Trion 100 serien er i raid? Da ofte man ikke får ACHI\trim å fungere da.

Mistenker den vil gjøre det dårlig.

 

Alle trenger ikke de råeste SSD diskene, men synd hvis trion har begrenset levetid til 1 år ved mye bruk.

Det ville ikke vært noe særlig.

 

Håper virkerlig Sata 1200 (Sata 4) kommer før mine SSD disker tar kvelden.

Trim i raid-0 har fungert i flere år allerede, på intel hovedkort :)

 

Iallefall siden 2012  :yes:

 

Raid-0 øker bare høy QD ytelse og sekvensiell ytelse. I mange tilfeller vil 4k random read ved QD=1 gå ned litt med raid-0. Dette fordi ssdene samkjøres, og det da blir litt høyere latency.

 

Siden vi helst vil ha lav responstid med ssd, så vil vi nå i 2016 ha pci-e 3.0 og NVMe for lavest mulig responstid på ssder.

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden vi helst vil ha lav responstid med ssd, så vil vi nå i 2016 ha pci-e 3.0 og NVMe for lavest mulig responstid på ssder.

 

Så du vil gå fra IDE\Sata kabel til: New 8X To 8X PCI-E Extension Flex Cable PCI Riser Card Adapter - UK seller

 

Og hovedkortet så slik ut:

Der de borteste PCI-E 16x brukes til SSD disker? Er enig PCI-E SSD disker er best, samme med m.2 men problemet med det ofte (m.2 deler på båndbredden på satadiskene så bedre om man har egne PCI-E lanes til dem. Siden har man SFP+ kort + 2 skjermkort i SLI og lydkort i tillegg til usb 3.1 kort etc så er de bare plass til 1 SSD disk.

e_atx_pci_e_edition.jpg

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ja vet det, men kjedelig å vente på ny uansett. Tid ER penger vettu ;)

 

Derfor kjøper du maskinvare til 40 000 kr - 60 000 kr?

 

Utstyret ditt kan sikkert kjøpe på bruktmarkedet for 20 000 kr om 2-3 år er bare å være litt tolmodig.

Uansett er man ikke sikret mot RMA uansett hva slags vare man kjøper, har kanskje bedre sak men tviler på utstyret ditt gir 10-25 år garanti som produsenten gir. Siden du er god kunde å spander flere måneder lønning på produsentene med mindre du har god innkjøpsavtale eller maskinvare tester for produsentene.

 

Det jeg syns er litt rart:Mini pcie PCI-E mSATA SSD to 2.5" SATA3 adapter card with case 7 mm thickness

Selv om de støtter kun sata 300 (sata 2) så gir de mye for pengene, har vel ikke egen kontroller slik SSD diskene, slike er mere lønnsomt å kjøpe, da loddingen muligens er den som ryker først eller om kortet fysisk brekker.

 

Da har man vertfall løsning som ikke er kun søppel. Hvis selve SSD disken ryker.

Men msata\m.2 SSD disker er ofte dyrere en 2,5" sata SSD disker så lønnsomt er det ikke og tar unødvendig mye plass særlig for laptop.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

Buy cheap, buy twice  :green:

Hvorfor det?

 

Hint: Forbrukerkjøpsloven og garantier..

 

 

 

Jeg dør ikke av å miste dataene mine, men det er nå noen friske data som jeg eventuellt aldri vil få igjen. IBAS Kroll tar mellom 7-8 tusen flatpris, men kan risikere økning om omfattende jobb. Dessuten så har jeg utrolig lite tro på at det er like enkelt å fiske ut data fra en SSD som på en snurredisk. Men, jeg kan ta feil, noen som har peiling?

 

Kan jo selvfølgelig spørre IBAS, men tipper at jeg ikke kommer til å gjennomføre noe annet en forespørsel. De kan jo se lett over disken for en sum av litt over en tusenlapp, men da løfter de ikke en finger lengre enn det, for ellers spretter prisen til 7-8 tusen tenker jeg.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...