Gå til innhold

TEST: Henry Audio DAC


Anbefalte innlegg

For noe tull. Alt kan måles, og din påstand faller på sin egen urimelighet siden detter er DAC (digital to analog converter) der sluttproduktet er en analog lydsignal. Og dette er veldig enkelt å måle: digital representasjon av sinuskurve Vs produsert analog sinuskurve. Desto større forksjellen, desto større tap ved konvertering og forsterkning, desto verre lyd. Kalibrerte mikrofoner ilag med noe lydopptak-software kan høre en million ganger bedre og gi en milliard ganger mer informasjon enn den mest kresne selvutnevnte hi-fi guruen, med hørselen som kun finnes i hans egen fantasi.

Testing av sinus-signal er kjempeenkelt, men testing av gjengivelse av flere lyder samtidig med ulikt lydvolum krever en del mer innsats. Enhver lydtest bør ta utgangspunkt i grundige objektive målinger, men vi kan tydeligvis ikke forvente såpass av Tek.no. Artikkel etter artikkel i lav kvalitet om høyttalere viser at de ikke kan mer enn en tilfeldig fyr på Elkjøp.

 

DACer i hovedkort er i seg selv ofte "greie" nok så lenge de ikke har støyproblemer, men hovedutfordringen er at volumjustering gjøres i programvare før DAC. Forøvrig er det får DACer (inkl. eksterne) som støtter 44.1 kHz native.

 

Nøytral lyd? Hørt noe slikt tull. Nøytral lyd finnes ikke i en miks...

Det er snakk om avspilling, hvor utstyret skal gjengi lyden slik den er representert i distribusjonsformatet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis en kan oppnå et lydbilde etter egen smak og ønske med en ikke-nøytral forsterker og fargende DAC, hvorfor ta seg bryet (og kostnaden) med en nøytral forsterker, nøytral DAC og EQ/filtre?

Hvis man allerede er fornøyd trenger man selvsagt ikke kjøpe nytt, det gjelder alt her i verden. Men hvis man må kjøpe nytt? Hvorfor kjøpe utstyr som objektivt sett er ødelagt?

 

Det er uansett høyttalerne som er viktigst for å oppnå god lyd, og de er aldri nøytrale, uansett.

Hvor nøytrale høyttalerene er kan også måles objektivt, og det er klart at noen vil være mer nøytrale enn andre.

Lenke til kommentar

Hvis en kan oppnå et lydbilde etter egen smak og ønske med en ikke-nøytral forsterker og fargende DAC, hvorfor ta seg bryet (og kostnaden) med en nøytral forsterker, nøytral DAC og EQ/filtre?

 

Det er uansett høyttalerne som er viktigst for å oppnå god lyd, og de er aldri nøytrale, uansett.

 

Det er bare at det vanligvis er en dårlig måte å oppnå det på, pleier du å sette inn ting i signalrekka til TVen som randomly forandrer farger i tilfellet det tilfeldigvis forandrer det på en måte du liker i en film?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var vel en tilsvarende test et eller annet sted for litt siden.

Og jeg skjønner ikke vitsen hvis man skal koble denne til en forsterker/receiver? Da er det vel mye bedre å bruke den digitale utgangen på PC'en direkte til denne forsterkeren/receiveren?

 

Kan forstå behovet hvis man skal høre på hodetelefoner, og situasjonen blir enten direkte fra PC eller via denne DAC'en.

Denne DAC'en er helt sikkert bedre enn den som er i PC'en, men hvis DAC-lyden kjøres videre inn i en forsterker, skjønner jeg lite av vitsen....

 

Trodde det beste var å gjøre DAC'ingen så sent i kjeden som mulig, for å unngå støy/forvrenging av lyd?

Lenke til kommentar

Denne DAC'en er helt sikkert bedre enn den som er i PC'en, men hvis DAC-lyden kjøres videre inn i en forsterker, skjønner jeg lite av vitsen....

 

Trodde det beste var å gjøre DAC'ingen så sent i kjeden som mulig, for å unngå støy/forvrenging av lyd?

Forsterkere med digital inngang har en innebygget DAC, som sender lyden videre til forsterkerkretsen. Det er ikke noen betydelig forskjell på signalkjeden sammenlignet med bruk av ekstern DAC. Så da er spørsmålet om den eksterne eller forsterkerens integrerte DAC er best.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bruker en slik en (mk1 utgaven) sammen med en raspberry pi med diistroen Picoreplayer (emulerer logitech squeezebox) alt styrt via telefon/nettbrett/pc). Kjempefornøyd med kjøpet, Gir i hvertfall lyden et løft i forhold til forsterkeren sin innebygde usb dac (Xindac 6950 v2) . Husk også på at en slik ekstern dac også har en analog del som kan påvirke lyden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor nøytrale høyttalerene er kan også måles objektivt, og det er klart at noen vil være mer nøytrale enn andre.

 

Nøytrale i forhold til hva? Den digitale distribusjonen, hvordan den som gjorde masteringen hørte lyden i studioet sitt på mandag, eller dagen etter når han lagde siste versjon, som ble annerledes fordi vi blir "lydblind" når vi hører for mye på det samme. Snakker vi når du sitter i venstre eller høyre stol i rommet ditt?

 

Joda, jeg skjønner du mener input signalet når du snakker om nøytral. Mitt poeng er at input signalet ikke er nøytralt, så hvorfor vil jeg til syvende og sist ha et lydbilde som høres ut som det? Og selv om utsignalet er nøytralt, vil det neppe være det hvor jeg sitter, så hvorfor vil jeg ikke justere signalet?

 

Jeg vet Hi-Fi freaker elsker å tro at det nøytrale utstyret deres til enorme summer gir best lyd. Problemet er bare at vi er ikke ute etter best lyd, vi er etter best lyd til den som lytter, og da til alle som lytter, og dermed vil alle distribusjoner være tilpasset hvem vi tror vil lytte på det. (Joda, jeg har et anlegg til enorme summer selv..)

 

Selv Sonos har nå kommet med app til Play variantene sine der de justerer lyden i forhold til rommet. Nøytral lyd? Nei, det vil du ikke ha.

Lenke til kommentar

Å ikke ha nøytrale høyttalere er like tåpelig som ikke ha en nøytral DAC, og skal musikkmastering-bransjen ha noe håp om å få på plass en noenlunde saklig måte å mastre på, så må man ha en referanse, nøytral avspilling er den beste referansen.

 

Du har ennå til gode å presentere skikkelig argument for hvorfor "random ukontrollerbar og fast farging fra utstyr" liksom skal være bedre enn kontrollerbar, fleksibel farging fra filtre.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Konserter er da ofte horrible referanser. Tunet etter lydteknikerens lydsmak vel nedi 5. pilsen trenger ikke ha noe med bra å gjøre. Mye elendige høyttalere er det også på PA-anleggene. Totaloverdreven bass som buldrer som jordskjelv, spisse og skrikende diskanter og bare rot i resten av lydbildet. Det er nok lotto-trekning her også.

Så vidt jeg vet blir konserter med symfoniorkestre (gjerne rundt 100 instrumenter som generer nok lyd og volum) sjelden forsterket ytterligere, så det må vel være så nært du kommer nøytralitet.

 

Hjemme i stua kan du uansett drite i hele pakka av forståsegpåerer, for det hjelper ikke hvilke summer du har brukt, hva en test sa, hva forskning sa, hvis du selv ikke liker den lyden. Har du ikke interesse for å høre etter forskjellen fra dacen på hovedkortet og en standalone dac, kan du trygt bruke pengene på noe annet. 

Lenke til kommentar

Å høre på hva andre mener skal være god lyd for deg er tåpelig, selv du må innse at folk kjøper det de synes er bra og ikke hva andre mener de skal synes er bra.

Men du snakket vel ikke til meg, siden jeg aldri har hevdet det du nettopp sa.

 

Jo, jeg snakket til deg, du mener folk skal høre på deg, istedet for forskning, typisk "forståsegpåer".

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Å høre på hva andre mener skal være god lyd for deg er tåpelig, selv du må innse at folk kjøper det de synes er bra og ikke hva andre mener de skal synes er bra.

Men du snakket vel ikke til meg, siden jeg aldri har hevdet det du nettopp sa.

 

Jo, jeg snakket til deg, du mener folk skal høre på deg, istedet for forskning, typisk "forståsegpåer".

 

AtW

 

Ja, hvis du mener at når jeg sier de skal lytte selv og danne seg sin mening så må du gjerne påstå det. For all del bruk ennå en tråd på å kvelurere over hva du tror jeg sier.

Lenke til kommentar

 

 

Å høre på hva andre mener skal være god lyd for deg er tåpelig, selv du må innse at folk kjøper det de synes er bra og ikke hva andre mener de skal synes er bra.

Men du snakket vel ikke til meg, siden jeg aldri har hevdet det du nettopp sa.

 

Jo, jeg snakket til deg, du mener folk skal høre på deg, istedet for forskning, typisk "forståsegpåer".

 

AtW

 

Ja, hvis du mener at når jeg sier de skal lytte selv og danne seg sin mening så må du gjerne påstå det. For all del bruk ennå en tråd på å kvelurere over hva du tror jeg sier.

 

 

Forskning sier: Folk er ganske enig om hva bra lyd er (i blindtester)

Du sier: Det er store individuelle forskjeller.

 

Forståsegpåing av typisk type. Ikke hør på forskning, hør på meg.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg sa nettopp, folk må kjøpe seg det de liker. Om de opplever forskjell på en ekstra dac eller ikke er også individuelt og man kan heldigvis velge å bruke penger på det eller ikke. Hva er det med det du ikke skjønner og gidder å kverulere på? Individuell frihet? Hver sin smak? Valg?

Lenke til kommentar

Jeg sa nettopp, folk må kjøpe seg det de liker. Om de opplever forskjell på en ekstra dac eller ikke er også individuelt og man kan heldigvis velge å bruke penger på det eller ikke. Hva er det med det du ikke skjønner og gidder å kverulere på? Individuell frihet? Hver sin smak? Valg?

 

Det jeg "kverrulerer" på er dine stadige påstander om at det er ekstremt individuelt hva som er god lyd, forskning viser noe annet. Og forsåvidt også måten du insisunerer at man ikke skal høre på forskningen.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...