Gå til innhold

KOMMENTAR: – Jeg ser ikke forskjell, men vil ha den beste uansett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hm 4K på mobilskjermen gir vel bedre screenshoots. Og hvis skjermen er 4K så bør den kunne gi 4K på eksten skjerm ved dokking. Men utover det har det vel lite for seg.

Sony nedskalerer, så screen-content er 1080p. Dermed  får du dårligere screenshots enn en 1440p skjerm. Ekstern skjerm er uavhengig av intern skjerm. Med mer piksler på intern vil det jo faktisk være vanskeligere å drive begge samtidig. Det har jo først og fremst med SoC, og hva den støtter. De bruker en standard SD 810 så ingenting spesielt med den.

Lenke til kommentar

Du har baller nok til å si at objektivt sett så ser du ikke forskjell på UHD og 1080p. Hvordan kan du si det OBJEKTIVT sett?

 

Og slutt å kall det 4K. Det er ikke rett. 4K er en kino standard som har høyere oppløsning enn UHD som er det vi ser i kommersielle produkter.

 

Skal dere også nå fortelle meg at jeg ikke ser forskjell på 60hz og 144hz. Fordi øyet bare kan se 24bilder i sekundet.

Dette er å banke på den døde hesten, og kan sammenlignes med hacker vs cracker diskusjonen. Hva som teknisk sett er riktig er ikke det samme som hva folk flest forbinder med et uttrykk og hvordan det brukes til daglig.

 

4K er en generell benevnelse på skjermer med en oppløsning på ca 4000 pixler, i vidden. Sånn sett er 4K som begrep bare tull, for tidligere har vi målt i høyden. 4K burde derfor hete 2160p. Forskjellen mellom de to kan sammenlignes med 1920x1200 og 1920x1080, bare at den i stede er 4096x2160 og 3840x2160. En forskjell som i praksis er relativt liten, samtidig som alle 4K TV-er og de aller fleste 4K projektorer uansett er 3840. Bruken av 4K vil altså ikke føre til noen praktiske missforståelser for gjennomsnitts-forbrukeren.

 

Uansett, dette er noe de fleste av oss på disse forumene vet, så får vi som ønsker å spesifisere den ene eller andre varianten bare bruke DCI 4K og UHD 4K.

Lenke til kommentar

 

Hm 4K på mobilskjermen gir vel bedre screenshoots. Og hvis skjermen er 4K så bør den kunne gi 4K på eksten skjerm ved dokking. Men utover det har det vel lite for seg.

Sony nedskalerer, så screen-content er 1080p. Dermed  får du dårligere screenshots enn en 1440p skjerm. Ekstern skjerm er uavhengig av intern skjerm. Med mer piksler på intern vil det jo faktisk være vanskeligere å drive begge samtidig. Det har jo først og fremst med SoC, og hva den støtter. De bruker en standard SD 810 så ingenting spesielt med den.

 

Hvordan konkluderer du med at screen shots automatisk blir dårligere? Hva er det Sony nedskalerer? At objekter på skjermen fremstår som like store som på en 1080p skjerm betyr ikke nødvendigvis at oppløsningen ikke utnyttes. Objektene kan eksempelvis ha en høyere oppløsning (være laget av flere pixler) i seg selv, og dermed ha skarpere linjer enn det man har på en 1080p, og 1440p, skjerm, selv om de da fremstår som like store om man holder to skjermer side ved side.

 

Og, i alle tilfeller kan 4K content også vises i 4K på skjermen. Mobilen støtter for eksempel 4K video og kan spille av 4K video. En skjermdump fra videosnutt vil da kunne ha høyere oppløsning enn tilsvarende skjermdump fra en 1440p skjerm

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Enda en artikkel for å rettferdiggjøre at appletv ikke har 4k?

Bare vent.. Helt vanlig å se at de egenskapene du blir fortalt at du ikke trenger dukker opp som salgsargumenter i neste versjon. Den kommer med 4K den også, bare ikke denne gangen. Enn så lenge trenger du det ikke...

 

 

Vet jo det :) Reagerer mest på at det på en teknologi side sitter skribenter og faktisk tar apple i forsvar ikke bare en men faktisk to ganger når det kommer til en STOR mangel på ett av deres produkter. Ikke rart man begynner å lure på integriteten deres. Skulle likt å samle alle som jobber på denne siden og se hvilke produkter de bruker personlig. Tror jeg allerede vet svaret ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette handler om følelser, mye mer en teknikk og økonomi.

Det er viktig selvinnsikt, men ikke glem at de pengene man bruker å én ting, er penger man ikke kan bruke på noe annet, og dette andre kan også være noe innen teknologi-interessefeltet. Derfor kommer man ikke utenom økonomi, selv i de tilfellene der man tror man har sett bort i fra økonomiske hensyn.

 

Betraktninger om at pengene vi vurderer å bruke på én ting i så fall ikke kan brukes på noe annet, kompliseres av at dette «annet» kan være en million forskjellige ting. Det blir en umulig oppgave å forholde seg fornuftig til en så kompleks virkelighet, så magefølelsen tar over avgjørelsesprosessn. At følelser kommer foran fornuft, vet produsenter og selgere å benytte seg, og vår opplevelse av å være en aktør i markedet domineres av taktikker, primært reklame, for å fjerne den siste rest av rasjonalitet vi har. Reklamen undergraver forbrukerens rolle som informert og rasjonell aktør, og får oss til å gjøre enda dårligere valg i markedet, og gjør samtidig narr av markedsøkonomien som i teorien kan være en effektiv distributør av ressurser.

Lenke til kommentar

Hvordan konkluderer du med at screen shots automatisk blir dårligere? Hva er det Sony nedskalerer? At objekter på skjermen fremstår som like store som på en 1080p skjerm betyr ikke nødvendigvis at oppløsningen ikke utnyttes. Objektene kan eksempelvis ha en høyere oppløsning (være laget av flere pixler) i seg selv, og dermed ha skarpere linjer enn det man har på en 1080p, og 1440p, skjerm, selv om de da fremstår som like store om man holder to skjermer side ved side.

Og, i alle tilfeller kan 4K content også vises i 4K på skjermen. Mobilen støtter for eksempel 4K video og kan spille av 4K video. En skjermdump fra videosnutt vil da kunne ha høyere oppløsning enn tilsvarende skjermdump fra en 1440p skjerm

 

 

Det Sony gjør er å lage alle elementene i 1080p. Eller, de har ikke lagd noen nye elementer for den økte oppløsningen. De bruker alt slik det er i Z5. Alt content kjører og i 1080p, med mindre det er 2160p content. Så det vil si at til så godt som alt får du dårligere screenshots. Det du filmer selv, ja, men det kan du og gjøre med å hente ut en frame av den orginale videoen på hvilken som helst telefon. YT støtter jo ikke 4K for YT. 1440p modeller har støtte for 1440p derimot. Så med Z5 premium er du stuck med 1080p YT videoer. Samme for Netflix.

 

Så grunnen til at jeg automatisk kan konkludere er fordi jeg vet de gjør det sånn. De sparer strøm med å bare tegne opp 1080, altså 2 millioner piksler. Så Sony Z5 premium er bare en telefon med mulighet for 4K. Hvertfall når YT og Netflix faktisk støtter det. I mellomtiden er det stort sett egenlagd 4K content, eller til VR. Med tanke på at det er bedre å se og filme med en Samsung-toppmodell med AMOLED skjerm uansett er den altså brukbar til VR. Men f.eks YT sine VR videoer blir jo igjen 1080p, og ikke 2160p.

 

Det er bare tek som har gjort en svært svak test av denne modellen. Les DinSide sin test av denne. De har faktisk testet ting. Ikke misforstå meg, jeg synes det er veldig kult at Sony kom med dette, og ting som YT er ikke deres feil. Likevel så ville jeg ikke gått så langt å kalle den veldig funksjonell eller ha noen fordeler når det kommer til skjerm kontra en Samsung 1440p AMOLED skjerm akkurat.

Lenke til kommentar

6700K-PC er tregere enn 10 år gammel E6600 har jeg erfart, så gikk i same felle selv.

 

Snodig nok bruker UEFI-BIOS dobbelt så lang tid på boot som gammel BIOS, mens Windows laster omtrent like tregt til tross for NVME disk med 4-dobbel leseytelse.

 

I "tyngre" oppgaver som å slette store mengder filer, opplever jeg derimot økt ytelse :)

Lenke til kommentar

6700K-PC er tregere enn 10 år gammel E6600 har jeg erfart, så gikk i same felle selv.

 

Snodig nok bruker UEFI-BIOS dobbelt så lang tid på boot som gammel BIOS, mens Windows laster omtrent like tregt til tross for NVME disk med 4-dobbel leseytelse.

 

I "tyngre" oppgaver som å slette store mengder filer, opplever jeg derimot økt ytelse :)

Høres ut som noe er galt.

 

Det med BIOS ol. kan skyldes nettopp NVMe. Er du sikker på at HK støtter NVMe ved boot?

 

Det kan være andre deler i maskinen som kan ta lengre tid å initialisere. UEFI er jo og mer omfattende enn BIOS er.

 

Hvis alt virker normalt er det absolutt umulig at en 10 år gammel PC kan slå en med i7 og NVMe SSD (da disse er bare high-end PCIe. Det har ikke noe å si at den er NVMe, det i seg selv gir ikke veldig mye ekstra).

Lenke til kommentar

Ikke noe galt i kjøpe det beste av det beste når en først skal kjøpe noe (selv om en nå ikke nødvendigvis har bruk for, eller legger merke til alle funksjonene)...problemet er hvis en hele tiden skal ha det nyeste selv når det en allerede eier ikke er spesielt utdatert/ødelagt.

Det er forøvrig litt skremmende at det først og fremst virker å være av økonomiske årsaker, eller det at en "ikke merker forskjell", som stort sett brukes som argumentet for ikke å kjøpe nytt. Snarere burde en side som tek.no ta innover seg miljøutfordringene, overforbruk av teknologiske dingser er med på å skape.

Endret av g.i.r.l.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

for å ikke snakke om lydutstyr.... mennesker med lav intelligens blir lurt til å kjøpe svindyrt utstyr som strømkabler og lignende som "låter bedre".... oss smarte folk ler hele dagen av dem. 

 

Hva, skal du nå fortelle meg at min 200.000 kroners lydkabel til høytalerne mine ikke låter noe bedre enn kabler til 10.000 kroner? Nei nå må du gi deg!

Lenke til kommentar

Vi har et massivt forbedringspotensial på dette feltet. Lysten på det nye og beste er der.

 

Dette er vel en sak for psykologer å forklare og igjen vil jeg nevne hvor viktig det er for skolene og foreldre å lære barn å tenke kritisk. Det er mer enn nok folk/organisasjoner som vil fortelle dem hva de skal kjøpe. Tro på. Se ut osv. Folk konsumerer ingenting for ufattelige summer. Har noen noengang sett forskjell på 1080p og 4k?

 

Jeg ville også hatt et større fokus på dette i media. Lær folket å tenke selv.

Endret av Limbeck
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...