Gå til innhold

Førerkort beslaglagt etter "uforsvarlig" kjøring


bhsm94

Anbefalte innlegg

Hei, Fikk beslaglagt førerkort for nesten 3 uker siden. Sklei inni ett skilt. Det regna godt.


 


Det var kun meg i bilen, ingen vitner i saken. 


 


Har nå fått ett forelegg å beslaglagt førerkortet i 3 måneder. 


 


Men eg mener de ikke har nok bevis mot meg.. jeg mener selv at de ikke kan bevise noen ting som helst uten vitner eller at de har sitt det selv.  


 


Vedtok ingenting på plassen. å nå må jeg enten vedta eller ikke vedta. Mener jeg selv ikke bør vedta fordi jeg har ikke gjort noe gale, men lurer på om noen andre har vore borti det samme?


 


Grunnlage de har oppgitt er ikke akkurat det jeg fortalte dem heller..


 


Endret litt på saken, pga folk svare kun på det eg ikke intr meg for. 


 


Håper på svar:)


Endret av Hårek
Gjenoppretter slettet innlegg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du mener at når du kjøre bil på en slik måte at du får sladd paa bilen, og deretter får du panikk når det skjer, så gjør du ikke noe gale ?
Hva hvis det hadde gått noen på fortauet, og du hadde kjørt på de? Hadde du fortsatt ikke gjort noe gale?

 

 

Høres ut som uaktsom kjøring spør du meg.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du mener at når du kjøre bil på en slik måte at du får sladd paa bilen, og deretter får du panikk når det skjer, så gjør du ikke noe gale ?

Hva hvis det hadde gått noen på fortauet, og du hadde kjørt på de? Hadde du fortsatt ikke gjort noe gale?

 

 

Høres ut som uaktsom kjøring spør du meg.

 

 

 

Å kjøre opp til fartsgrensen ut av en rundkjøring er ikke ulovlig, kjørte ikke gjennom i den farten. 

Lenke til kommentar

I forhold til bevis så har ein jo fyrst og fremst din forklaring på kva som skjedde, i tillegg vil ein heilt sikkert ha fysiske bevis i form av merker på kantstein, graset, skilten og bilen din.

 

Når det gjeld sjølve saka så rekner eg med at du fikk forelegg og førarkortbeslag fordi du ikkje kjøyrde etter forholda. Sjølv om fartsgrensa på stedet var 50 km/t så betyr ikkje det at du ikkje kan kjøyre for fort ved å holde 40 km/t.

 

I tillegg må det nok kunne seiast at kjøyringa var lite aktsom då det berre er tilfeldigheiter som gjorde at ikkje fotgjengarar eller andre trafikkantar blei truffet av bilen. Særlig det å sende bilen opp på fortauet er sett på som ganske alvorlig.

 

 

At du ikkje var godt kjent med bilen ville eg holdt for meg sjølv, det styrker ikkje akkurat din sak at kjøyrde for raskt gjennom rundkjøyringa i vanskelige kjøyreforhold med ukjent bil. Du skal aldri kjøyre fortare enn at du har kontroll på bilen, og når feilen her skyldes at du er uforsiktig og ikkje har brukt nok tid til å bli kjent med bilen i kontrollerte former så er det kun din feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å skli inn i skiltet er vel det samme som å kjøre inn i skiltet i dette tilfellet? Eller er argumentet ditt at du ikke hadde gass når du traff skiltet? Og du kjørte i 50 i en rundkjøring med ny bil og rekordregn? Virker som en ganske klar case for meg.

 

AtW

hadde ikke gass, bremsene var låste når eg sklei på gresset rett inni skilte. Kjørte ikke 50 i rundkjøringen, økte farten te 50 etter rundkjøringen.

Lenke til kommentar

 

Kjørte ikke 50 i rundkjøringen, økte farten te 50 etter rundkjøringen.

Det virker som du tenker at 40 km/t var sakte nok, men det var det tydeligvis ikke. Hadde du kjørt av veien om du holdt 25 km/t gjennom rundkjøringen? 15 km/t? Hvis nei, er jo saken ganske klar.

 

Mistet ingen kontroll i rundkjøringen. Det var når jeg skulle øke farten til 50 som var fartsgrensen på stedet når jeg var ut av rundkjøringen.

Lenke til kommentar

 

Du mener at når du kjøre bil på en slik måte at du får sladd paa bilen, og deretter får du panikk når det skjer, så gjør du ikke noe gale ?

Hva hvis det hadde gått noen på fortauet, og du hadde kjørt på de? Hadde du fortsatt ikke gjort noe gale?

 

 

Høres ut som uaktsom kjøring spør du meg.

 

 

 

Å kjøre opp til fartsgrensen ut av en rundkjøring er ikke ulovlig, kjørte ikke gjennom i den farten. 

 

 

Det er ulovlig om det ikke er etter forholdene, noe det åpenbart ikke var. (jeg antar du fortsatt var i en sving når det skjedde)

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

 

Å skli inn i skiltet er vel det samme som å kjøre inn i skiltet i dette tilfellet? Eller er argumentet ditt at du ikke hadde gass når du traff skiltet? Og du kjørte i 50 i en rundkjøring med ny bil og rekordregn? Virker som en ganske klar case for meg.

 

AtW

hadde ikke gass, bremsene var låste når eg sklei på gresset rett inni skilte. Kjørte ikke 50 i rundkjøringen, økte farten te 50 etter rundkjøringen.

 

 

Da kjørte du inn i skiltet.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Du mener at når du kjøre bil på en slik måte at du får sladd paa bilen, og deretter får du panikk når det skjer, så gjør du ikke noe gale ?

Hva hvis det hadde gått noen på fortauet, og du hadde kjørt på de? Hadde du fortsatt ikke gjort noe gale?

 

 

Høres ut som uaktsom kjøring spør du meg.

 

 

 

Å kjøre opp til fartsgrensen ut av en rundkjøring er ikke ulovlig, kjørte ikke gjennom i den farten. 

 

Det er ulovlig å kjøre fortere enn forholdene tilsier. Fartsgrensen er bare øvre grense. Hvis det er dårlige kjøreforhold, f.eks. glatt, dårlig sikt, osv, så må man kjøre godt under fartsgrensen. Ja, du kan faktisk straffes for å kjøre opp mot fartsgrensen under dårlige forhold.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Du mener at når du kjøre bil på en slik måte at du får sladd paa bilen, og deretter får du panikk når det skjer, så gjør du ikke noe gale ?

Hva hvis det hadde gått noen på fortauet, og du hadde kjørt på de? Hadde du fortsatt ikke gjort noe gale?

 

 

Høres ut som uaktsom kjøring spør du meg.

 

 

 

Å kjøre opp til fartsgrensen ut av en rundkjøring er ikke ulovlig, kjørte ikke gjennom i den farten. 

 

 

Det er ulovlig om det ikke er etter forholdene, noe det åpenbart ikke var. (jeg antar du fortsatt var i en sving når det skjedde)

 

AtW

 

Var ikke i sving fortsatt. Det jeg lurer på om er om de har bevis nok til å dømme meg å ta fra meg noe. Hvis jeg nekter å går i retten, hvilke beviser kan de legge fram? ingen.

Lenke til kommentar

Var ikke i sving fortsatt. Det jeg lurer på om er om de har bevis nok til å dømme meg å ta fra meg noe. Hvis jeg nekter å går i retten, hvilke beviser kan de legge fram? ingen.

 

Som sagt så vil det være fysiske bevis på både bil og vegbane. I tillegg har jo du sagt kva som skjedde.

Du er ikkje veldig klar på når du var i kontakt med politiet og kva opplysningar dei har, men eg finner det svært usannsynleg at dei har gitt deg bot og førarkortbeslag utan at dei har fått kjennskap til at du mista kontrollen over bilen.

Men utbroder gjerne, så kan vi hjelpe deg å liste opp kva bevis politiet mest sannsynleg sitter på. Vitneforklaring frå politiet vil også være bevis.

Lenke til kommentar

Du skle ut av veien uten på klare å hente deg inn når du kjørte i 50 på flatmark, mens det var nok grep til å kjøre i 40 i noe så krapt som en rundkjøring?

 

AtW

Hadde du lest innlegget skikkelig så hadde du ikke trengt og skrevet dette. Jeg holdt 40 gjennom rundkjøring. når jeg va ut av rundkjøringen økte jeg farten til 50 som er fartsgrensen. Det var automtgir, den girte ned og jeg fikk sleng.

Lenke til kommentar

 

Du skle ut av veien uten på klare å hente deg inn når du kjørte i 50 på flatmark, mens det var nok grep til å kjøre i 40 i noe så krapt som en rundkjøring?

 

AtW

Hadde du lest innlegget skikkelig så hadde du ikke trengt og skrevet dette. Jeg holdt 40 gjennom rundkjøring. når jeg va ut av rundkjøringen økte jeg farten til 50 som er fartsgrensen. Det var automtgir, den girte ned og jeg fikk sleng.

 

 

Jeg ønsket å lese det en gang til for å se om jeg husket rett, men du har fjernet det fra innlegget ditt, ikke skyld på meg for det. Og det var sånn jeg husket det ja. Du burde kanskje vurdere å trene litt på dette? Såvidt låste bakhjul i 50 når man kjører rett fram bør ikke være noe problem å hente inn.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilken skitbil med elendige dekk er det snakk om? Må være noe Lada eller lignende med slicks vel? Hvis ikke stemmer ikke forklaringen i det hele tatt, er bare ikke mulig.

Mercedes e240 170hk automat, dekka var godkjente i mønster. men kor gamle de var er en aen sak. Akkurat kjøpt bilen. Fult mulig å få sladd rett fram når du ikke er klar over det.

Lenke til kommentar

 

Hvilken skitbil med elendige dekk er det snakk om? Må være noe Lada eller lignende med slicks vel? Hvis ikke stemmer ikke forklaringen i det hele tatt, er bare ikke mulig.

Mercedes e240 170hk automat, dekka var godkjente i mønster. men kor gamle de var er en aen sak. Akkurat kjøpt bilen. Fult mulig å få sladd rett fram når du ikke er klar over det.

 

 

Ikke slik du har beskrevet det. Da gjør du noe feil uten å mene det selv.

Lenke til kommentar

Hvilken skitbil med elendige dekk er det snakk om? Må være noe Lada eller lignende med slicks vel? Hvis ikke stemmer ikke forklaringen i det hele tatt, er bare ikke mulig.

 

Det er mulig å låse bakhjulet på glatt føre om man girer hardt ned og har mye motorbrems, men det varer ikke så lenge, og synes det virker rart med en så vill nedgiring fra en automat. (og så mye motorbrems).

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...