Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi


ExcaliBuR
Gjest

 

Anbefalte innlegg

Er jo ikke noe galt med Vega. Poenget er at det er ikke et gamekort. De har bare slengt det ut på gamingmarkedet for å henge med.

Det er på tide med noe nytt. GNC har nådd sin grense nå kan det se ut som.

 

Vi har to problemer her.

#1) AMD prøver FOR hardt å innovere, noe som egentlig aldri fungerer når du er minstemann for det krever at du får med deg software utviklerne.

 

#2) Nvidia's arkitektur er så effektiv at de kan bare fortsett og fortsette å skru opp hastigheten og gi det bedre minne uten å gjøre store forandringer og allikevel få fine ytelsesforbedringer. Derimot er det lite innovasjon.

 

Det er en grunn til at AMD ga opp yteleseskronen til å begynne med. Jeg tror det er på tide de bare lar den ligge død og heller fokuserer på kort for bedrifter og prosumers og budsjettklassen (RX560 -> Vega 56 området) blant consumers.

 

Så kan vi håpe på at det eventuelt kan forandre seg med Navi. At de har fått Infinity Fabric til å fungere på GPUen, slik at de "bare" kan legge til en ekstra GPU cluster for mer ytelse. For flere små brikker slik som i Ryzen er mye mer effektivt og enklere å lage enn store kompliserte.

 

Og kanskje det er på tide å begrave HBM2 også? Av en eller annen merkelig grunn er kortene til AMD med HBM bandwith-starved. utrolig nok. Og ytelsen øker mye mer ved å overklokke minnet alene enn selve kjernen.

Endret av Cappo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke Vega 56/64 gamingkort?

 

Mer en afterthought. Du ser jo hva det er bra på. Rå datakraft. Denne kraften klarer de ikke konvertere til FPS.

Akkurat hvor problemet ligger vet jeg ikke, men antageligvis et eller annet sted i arkitekturen.

 

Vega 64 er egentlig bare et billigere Vega FE og det er nesten hovedsakelig kun fordi den bare har halvparten så mye minne.

De kunne like gjerne kalt kortet for Vega FE 8GB.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er jo ikke noe galt med Vega. Poenget er at det er ikke et gamekort. De har bare slengt det ut på gamingmarkedet for å henge med.

 

Ok så med det regner jeg at du sier det samme om gtx 1070 og 1080 ?? Disse er ikke gamekort?? mtp at Vega 56 og Vega 64 leverer lik ytelse i spill.  Er det bare 1080ti som  kvalifiserer seg som et gamekort /S

Lenke til kommentar

 

Er jo ikke noe galt med Vega. Poenget er at det er ikke et gamekort. De har bare slengt det ut på gamingmarkedet for å henge med.

 

Ok så med det regner jeg at du sier det samme om gtx 1070 og 1080 ?? Disse er ikke gamekort?? mtp at Vega 56 og Vega 64 leverer lik ytelse i spill.  Er det bare 1080ti som  kvalifiserer seg som et gamekort /S

 

 

Tror du misforstår. Det er ikke ytelsen som gjør at det ikke er et gamekort. 1070 og 1080 er lagd for gaming og er kongene av sine respektive prisklasser.

Vega derimot er ikke det. Hele arkitekturen er lagd for noe helt annet enn gaming. Derfor vil naturlig nok gamingytelsen være så som så.

Det kan ikke fikses i drivere fordi problemet ligger i selve arkitekturen og hva kortet egentlig er beregnet på å gjøre. Er ikke lagd for å pumpe ut høyest mulig fps i spill, det er laget for deep learning, osv.

 

På grunn av at brikken er så stor, så kan ikke AMD kjøre en Ryzen med Vega og bøte opp for ytelsen med å selge det til halve prisen av 1080.

Endret av Cappo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Videocardz har lagt seg opp noen tanker rundt denne lanseringen:

https://videocardz.com/blog/all-amd-radeon-rx-vega-64-sins

 

Enig i noen ting. Men f.eks marketing greia bryr jeg meg ikke om. Jeg tror ikke entusiaster bryr seg stort om marketing. De er stort sett kun interessert i specs og ytelse.

 

Packs er jeg enig er noe drit.

Hva så om cryptominers kjøper alle kortene? Kortene blir i det minste solgt og det er det eneste som betyr noe til syvende og sist.

 

Driverne er noe skrot hvor halvparten av funksjonene som liksom skal øke spillytelse ikke en gang er aktivert eller fungerer ordentlig.

 

Tanken har slått meg at hele greia føles som en Fury bare med HBM2 og litt ekstra funksjoner. Bare en slik midlertidig stopp de så seg nødt til å komme med i påvente av Navi?

 

Og hvor er Asus sine kort egentlig? De var jo tidlig ute å skrøyt av de var klare den 14. med reference kort.

Har ikke sett snurten verken i Norge eller utlandet (mulig jeg er dårlig på å Google utlandet). Allikevel så er det ingen som nevner noe om det.

Lenke til kommentar

Må si at jeg personlig er ganske så skuffet over at kortet ikke var mer klart for lansering enn det har vært, men det som kommer som en virkelig overraskelse er at et kort som tar i bruk HBM som ifølge AMD skulle føre til lavere effektforbruk gjør det motsatte og trekker strøm som om dette var 2007.

 

Prisen på kortene er heller ikke bra, de er for dyre i forhold til forventet, spesielt Vega 56 som mange håpet på skulle lande på en pris på omtrent 3999 Kroner.

 

Ytelsemessig ser Vega 56 akkurat sånn passe ut, har en del funksjonalitet som virker lovende, problemet er at mye av det kortet kommer med er ikke engang i bruk per dags dato og hvordan skal man da kunne verdsette dette?

 

Om noen lurer kommer jeg trolig ikke til å anbefale Vega til hvermansen med mindre det skjer drastiske endringer de neste månedene, greit nok at til minering er omtrent 50-60 (om de får det til med modifikasjon ) en respektabel hash rate, men trolig vil de fleste kun oppnå rundt 30 på kortet.

 

Nei på tide at noen sparker Raja Koudori.

Lenke til kommentar

Ikke si "2" når Nizzen tar med seg Trump alene til en øde øy. Alene. Greier ikke vaske bildet ut av hodet :p

 

Blir spennende å se hva det blir utav når han får tuklet litt med de likevel, selvom denne lanseringer er en real blunder fra AMD. Får håpe AMD lager en driver for CF i det minste

Lenke til kommentar

 

 

Prisen på kortene er heller ikke bra, de er for dyre i forhold til forventet, spesielt Vega 56 som mange håpet på skulle lande på en pris på omtrent 3999 Kroner.

 

Ser jo ut som det faktisk blir 3999 da... ?? (om det følger prisingen på 4999 som var mandag, gjenstår også å se hvordan custom kortene blir priset)

Lenke til kommentar

https://www.computerbase.de/2017-08/radeon-rx-vega-64-56-test/

 

Tysk artikkel der de har gått dypt i arkitekturen. Sier endel om at RX Vega ikke er laget som et gamingkort i det hele tatt. Det MÅ være en ettertanke de har surret til etter at de laget compute cards, for chippen i seg selv har nesten bare bestand-deler som gjør den bra for compute operations. 

 

En quote fra artikkelen: 

"These "videocards" literally have nothing optimized for actual game performance or even high frame-rate video output. We believe that some sort of blood magic is involved in these cards even being able to compete with GTX 1070 or 1080 at all."

 

Synd ikke AMD bestemmer seg om de vil satse på på proffer eller gamere. På papiret burde jo Vega overkjøre alt de grønne har å rutte med og hevde seg i 1080ti-segmentet. Fury var egentlig et mye mer innovativt kort hvor gamerne stod i fokus og de hevda seg helt i toppen!

For min del virker det som om de HAR bestemt seg for å satse på proff-kort, og så kommer gaming som en ettertanke. Det er det samme de har gjort med CPUene sine, bare at der fant de en løsning som fungerer for både mainstream-, entusiast- og proff/server-markedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...