Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kalle inn til forliksråd?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Når det er snakk om uteståande lønn så kan du vell sende eit utbetalingskrav og deretter legge ned påstand om å slå virksomheita konkurs?

 

Eller er det sjølve betalingskravet som er omtvista?

 

Du kan ikke begjære konkurs uten et tvangsgrunnlag.

 

Feil. Du kan ikke ta utlegg uten tvangsgrunnlag, men du kan begjære konkurs. Dette er komplisert juss, ikke skriv om ting du ikke kan. Endret av Herr Brun
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Når det er snakk om uteståande lønn så kan du vell sende eit utbetalingskrav og deretter legge ned påstand om å slå virksomheita konkurs?

 

Eller er det sjølve betalingskravet som er omtvista?

Du kan ikke begjære konkurs uten et tvangsgrunnlag.

Feil. Du kan ikke ta utlegg uten tvangsgrunnlag, men du kan begjære konkurs. Dette er komplisert juss, ikke skriv om ting du ikke kan.

Det er ikke særlig komplisert men du har rett. Jeg tenkte på utlegg når jeg skrev det. Hvorfor vet jeg ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det vel ikke sikkert konkurs er noen god løsning, en er ikke uten videre garantert (fullstendig) utbetaling fra bobestyrer.

Jo, strengt tatt er det nettopp det man er, staten garanterer for lønn opp til 2G. Ellers er lønn førsteprioritert i boet, kun bak boets egne forpliktelser (i praksis primært salær til bostyrer), så om man ikke får utbetaling fra boet får man det nok ikke fra arbeidsgiver selv heller. Risiko for konkurs gir arbeidsgiver særdeles kraftig incentiv å betale, om han faktisk har penger til det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jo, strengt tatt er det nettopp det man er, staten garanterer for lønn opp til 2G. Ellers er lønn førsteprioritert i boet, kun bak boets egne forpliktelser (i praksis primært salær til bostyrer), så om man ikke får utbetaling fra boet får man det nok ikke fra arbeidsgiver selv heller. Risiko for konkurs gir arbeidsgiver særdeles kraftig incentiv å betale, om han faktisk har penger til det.

Jeg tenke ikke på lønnsgarantiordningen. Du har rett, en bør kunne få det en har krav på.

 

(Problemet er jo ellers at bobestyrer må fordele godene. Så det kan fort bli lite igjen, selv om en befinner seg langt opp på prioriteringslisten).

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...