Gå til innhold

Hva kan vi egentlig GJØRE for å få slutt på terroren? Hvorfor er vesten blitt "skurken" for radikale muslimer?


Anbefalte innlegg

En gang for lenge lenge siden fantes ikke Internett.. Massemedia er med å spre terror, frykt og det som følger med.. Den beste måten å stoppe terror er å være asosial liten rakker som ikke følger med på nyhetene... Om vi var alle slik ville vi vært alle like uvitende og like ignorante til krig og fordelvelse...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Kan du vise til dette som støtter terrorangrep i bibelen?

 

 

Femte mosebok, Kap. 13:

12 Det kan hende at du hører noen si om en av de byene Herren din Gud gir deg å bo i, 13 at svikefulle mennesker har stått fram hos deg og lokket innbyggerne i byen og sagt: «La oss gå bort og dyrke andre guder» – guder som dere ikke kjenner. 14 Da skal du undersøke dette nøye, granske det og spørre deg for. Hvis det er sant og blir stadfestet at dette avskyelige er gjort hos deg, 15 skal du hugge ned innbyggerne i denne byen med sverd. Både byen og alt som er i den, skal du slå med bann og ødelegge. Også buskapen skal du hugge ned med sverd. 16 Alt byttet som er tatt, skal du samle midt på torget. Så skal du brenne opp byen og hele byttet som et heloffer til Herren din Gud. Den skal ligge som en ruinhaug for alle tider og ikke bygges opp igjen.

 

Er du en ekstremist, så trenger du ikke mer enn dette.

(Det er tatt ut av kontekst, men det gjelder alle sitater fra "hellige bøker".)

Lenke til kommentar

Men jeg skulle ønske jeg så noen løsning for å få slutt på IS sin terror. En måte å få bort bildet av oss vestlige som den store skurken for radikale muslimer.

Så langt har vi vist oss som nettopp skurker. Det er ikke et fantasibilde noen muslimer har skapt opp i hodet sitt, regissert av teokratier og folk som griper tak i alle sosiale utskudd for å kollektivisere hat.

 

Problemet er at det aldri har blitt gjort noe som helst forsøk på å forklare og forstå. Hvor mange timer tok det før TV2 omtalte massakren på Bataclan som "bunnløs ondskap"? Hvordan i faen skal man klare å få noe som helst klokt inn i hodet når man biter på sånt piss? Ondskap ser man i tegnefilmer. Ondskap er en illusjon. Det bildet av folk som ligger strødd utover det blodige Bataclan-gulvet var ikke et resultat av ondskap, det var et resultat av hat. Hat mot oss. Hadde jeg vært der, hadde sikkert jeg også blitt drept, fordi jeg tilfeldigvis befant meg på en konsert i Frankrike. 

 

IS vil at nordmenn, svensker, dansker, tyskere, franskmenn, briter, amerikanere etc. skal vende seg mot muslimene i landene våre. På den måten kan IS bruke nøyaktig NULL kroner på å radikalisere flere unge muslimer. De kommer aldri til å klare å okkupere store områder på egenhånd, men de kan oppnå mye ved å få europeere til å bite seg selv i ræva. 

 

Vi ser på lang vei at IS har kommet langt i målsettingen sin: i dag er det flere millioner flyktninger fra regionen deres som folkevandrer rundt omkring i hele Europa. Der plasseres de/plasserer de seg selv på togstrekninger, i leirer og i ghettoer rundt omkring på kontinentet. De bor i områder som er i elendig forfatning, og behandles alt i alt som en gjeng med parasitter, skadedyr vi må få bukt med. "Integreringen" foregår i form av å stasjonere dem i ghettoer rundt de store byene. Så er det kanskje 5/1000 av disse som er sjuke nok i huet til å sprenge seg selv og ti-femten andre i lufta. Og om de fem stykkene kanskje kommer fra samme område i Brussel/Paris/etc, så omtaler vestlig media disse områdene som et "terror-rede". 

 

Hva tror du skjer med totalt harmløse muslimer når de blir mistenkeliggjort sånn? Når livredde nettkrigere og "white supremacy"-whitetrash benytter enhver anledning til å generalisere og stigmatisere en såpass stor entitet som "potensielle IS-krigere"?

Det vil selvsagt bidra til en radikalisering av disse. Enkelt og greit; Europa er imot oss, Assad er imot oss. Vi søker til IS."

 

Og så blir det til slutt krig. Fordi det finnes mange nok rasshøl rundt omkring i Europa som er for dumme til å akseptere at "ja, det finnes IS-krigere blant oss, men de er så få at sjansen for å bli drept av en er like stor som sjansen for å dø i en flyulykke."

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

 

Kan du vise til dette som støtter terrorangrep i bibelen?

 

 

Femte mosebok, Kap. 13:

12 Det kan hende at du hører noen si om en av de byene Herren din Gud gir deg å bo i, 13 at svikefulle mennesker har stått fram hos deg og lokket innbyggerne i byen og sagt: «La oss gå bort og dyrke andre guder» – guder som dere ikke kjenner. 14 Da skal du undersøke dette nøye, granske det og spørre deg for. Hvis det er sant og blir stadfestet at dette avskyelige er gjort hos deg, 15 skal du hugge ned innbyggerne i denne byen med sverd. Både byen og alt som er i den, skal du slå med bann og ødelegge. Også buskapen skal du hugge ned med sverd. 16 Alt byttet som er tatt, skal du samle midt på torget. Så skal du brenne opp byen og hele byttet som et heloffer til Herren din Gud. Den skal ligge som en ruinhaug for alle tider og ikke bygges opp igjen.

 

Er du en ekstremist, så trenger du ikke mer enn dette.

(Det er tatt ut av kontekst, men det gjelder alle sitater fra "hellige bøker".)

 

Man trenger ikke ta ting ut av kontekst i koranen eller i hadith. Muhammed gikk jo foran som et... "godt" eksempel.

Lenke til kommentar

 

Man trenger ikke ta ting ut av kontekst i koranen eller i hadith. Muhammed gikk jo foran som et... "godt" eksempel.

 

 

Hvis du mener at det Muhammed gjorde for fjortenhundre år siden har noe relevans i dag, så tar du det faktisk ut av kontekst ...

 

Det har en relevans siden Muhammed jo er muslimenes fremste forbilde. Han er nærmest den "perfekte muslim".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Man trenger ikke ta ting ut av kontekst i koranen eller i hadith. Muhammed gikk jo foran som et... "godt" eksempel.

 

 

Hvis du mener at det Muhammed gjorde for fjortenhundre år siden har noe relevans i dag, så tar du det faktisk ut av kontekst ...

 

 

 

Er vanligvis ikke det som menes med sammenhengen. Å lese en religiøs bok bokstavelig er det som kvalifiserer til fundamentalisme. Nesten alle muslimer er enige om at fundamentalisme er viktig. Det som skiller terrorister ifra andre muslimer er at de følger koranen til punkt og prikke. Altså er Islam og muslimer schizofrene i sin tilnærming til religion. De fleste velger og vraker. Akkurat som kristne og andre. Men den store forskjellen er at muslimer ikke tør motsette seg andre de oppfatter som lærde muslimer fordi det ikke er lov.

Lenke til kommentar

Er vanligvis ikke det som menes med sammenhengen. Å lese en religiøs bok bokstavelig er det som kvalifiserer til fundamentalisme. Nesten alle muslimer er enige om at fundamentalisme er viktig. Det som skiller terrorister ifra andre muslimer er at de følger koranen til punkt og prikke. Altså er Islam og muslimer schizofrene i sin tilnærming til religion. De fleste velger og vraker. Akkurat som kristne og andre. Men den store forskjellen er at muslimer ikke tør motsette seg andre de oppfatter som lærde muslimer fordi det ikke er lov.

 

 

".. de følger utvalgte deler av koranen til punkt og prikke."   <-- fixed it for you. (Som i andre religioner, m.a.o.)

 

Har du virkelig ikke oppdaget at det er mange muslimske religiøse ledere som tar avstand fra Koran-tolkningene (og de påfølgende gjerningene) til grupperinger som IS og Al-Qaeda og deres støttespillere?

 

Det er mange som tør, det er mange som taler - men det er kanskje for få som lytter til hva andre sier?

Lenke til kommentar

Om de følger utvalgte biter eller ei - så er da uansett problemet at de forbanna bitene er å finne i den religiøse teksten. Og ikke èn gang, men gang på gang.

Om det i Norges Lover stod at du ikke skulle drepe 100 ganger - og at du skulle drepe 100 ganger. Ville du da sagt at problemet var måten enkelte leste lovene på? Eller ville du sagt at problemet var selve lovteksten?

Endret av misanthrope
Lenke til kommentar

Mange interessante svar her. Tror jeg bare lar diskusjonen leve sitt eget liv, jeg.

 

Men jeg er nok også blant dem som mener at dette er vanskelig og komplekst på grensen til fullstendig uløselig. I hvert fall ikke på flere tiår. "La oss alle skifte bilde på Facebook-profilene våre" - Ha ha , ja mange velger jo den løsningen...

 

Er jeg helt ute på jordet om jeg synes at hele situasjonen minner litt om voldsomme kommunistiske revolusjoner, opprettelse av totalitære kommunistiske stater og resten av verdens til dels ubegrunnede hat og frykt for kommunistene? Altså en situasjon vi har sett før?

Lenke til kommentar

 Eller ville du sagt at problemet var selve lovteksten?

Hva så? Norges lover kan bli og har blitt endret.

"Hellige bøker" som Torahen, Bibelen og Koranen kan ikke endres på samme måte. I så måte er de mer å regne som "litterære verk" som fremlegger "teser" og "ideer" som enkeltpersoner eller grupper velger å forholde seg til. (Eller tvinges til.)

Das Kapital, Mein Kampf, Mao's lille røde, The Fountainhead, osv. kommer i den kategorien.

 

Vi kan selvsagt forby bøker, men vi kan ikke ta livet av tanker og ideer.

Bibelen og Koranen finnes. Det tror jeg vi må forholde oss til, enten vi liker innholdet eller ikke.

Og så kan man jo spørre seg om det er formålstjenlig å demonisere de som tror på en essens av det som er beskrevet i disse bøkene, og i så fall, hvilket formål det da er snakk om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Er ikke bare muslimer som må innse at IS har alt med Islam å gjøre!!

Like mye som ABB har alt med kristendom å gjøre?

 

Du finner all støtte du trenger i Bibelen for å utføre terrorangrep ...

 

Tror du virkelig situasjonen i Midt-Østen hadde vært en annen dersom folkene der nede ikke hadde vært muslimer?

Det (med stor overvekt) kristne Europa har jo ikke akkurat vært en fredelig plett det heller.

 

Rart det der, er visst endel islam apologister i dette landet, som nekter å innse at en stor andel av den muslimske verden følger de ekstremistiske wahabistiske og salafistiske grenene av islam. I Saudi-Arabia er landet styrt av wahabistisk ekstremisme og bare tankepolitiet der nede mistenker deg for å ha forlatt religionen, kan du dømmes til døden. Også ha vi denne oppmuntrende undersøkelsen, bare toppen av isfjellet: 

81% Of Al Jazeera Arabic Poll Respondents Support Islamic State

 

ABB er ikke kristen en gang, men kulturkristen.

Lenke til kommentar

 

Rart det der

 

Ja, du svarer på mitt innlegg, men det eneste av det du skriver som har noe med mitt innlegg å gjøre er at ABB var kulturkristen.

(Når man kaller seg 'tempelridder' er man vel litt mer kristen enn den gjennomsnittlige kulturkristne, vil jeg tro.)

 

Jeg forsvarer ikke islam (- ikke mer enn andre religioner -), og jeg unnskylder ikke ugjerninger som begås i islams navn, eller i noen andre religioners navn, eller ugjerninger som begås uansett grunn.

 

I forrige århundre startet to verdenskriger i det kristne (kulturkristne?) Europa, noe som skulle vise at islam ikke er en nødvendig ingrediens for at krig skal bryte ut. I Nord-Irland bedrev katolikker og protestanter terrorangrep mot hverandre, på grunn av noe som skjedde for 400 år siden. (Det var i hvert fall da det begynte.)

 

Uten islam ville vi fortsatt hatt arabere, kurdere, yazidier, mandeere, tsjerkessere, mm. innenfor det området som omfattes av Irak og Syria i dag, og rett i nabolaget har vi tyrkere, persere, azerier, armenere, og de ulike minoritetene i Libanon. Det er mye mer enn bare religion som skiller "oss" fra "dem", så hvis man føler for å starte en krig, så mangler det ikke på gode grunner.

 

Kanskje "vesten" burde se litt på hvem vi selger våpen til i Midt-Østen og hvem disse våpnene rammer?

Vi selger til og samarbeider med Saudi-Arabia, den fremste eksportør av wahabisme og salafisme til resten av verden.

Sivilbefolkningene i Irak, Syria (og Jemen) er de som rammes hardest (og mange av dem er nå på vei hit).

Jeg sier ikke at vi bør gjøre det motsatte av det vi gjør nå, men hvorfor hjelper vi Saudi-Arabia til å destabilisere Midt-Østen (og delvis enkelte nabolag i byer i Europa?) Vil vi om noen år innse at det er like dumt som det en gang var å støtte Shahen av Iran og (deretter) Saddam Hussain (i krigen mot Iran), og (deretter) Ahmed Chalabi (i krigen mot Saddam), osv.?

Lenke til kommentar

Føler du at det styrker din egen argumentasjon når du må ty til stempling av de du diskuterer med?

 

Er det det eneste du har å fare med når du ikke selv har noen svar på hvordan IS (og wahabisme/salafisme) skal takles?

Jeg stempler det jeg observerer, særlig når det blir mønster på det. 

 

IS må først knebles finansielt og deretter utslettes over tid. Wahabismen og salafismen får vi aldri bukt med da det er mange milloner og hele nasjoner som følger disse retningene innenfor islam. Bare muslimer selv over lang tid kan ta ett oppgjør med de drakonske verdiene de står for og fundementalismen innenfor islam. Men det vil nok aldri skje, grunnet islams natur som dyrker frykt og totalitær kontrolll. 

Lenke til kommentar

 

IS må først knebles finansielt og deretter utslettes over tid.

 

 

Hvordan vil du kneble IS finansielt?

Hvordan vil du utslette dem over tid?

 

PS. Fra artikkelen du linket til:

Mens EUs ambassadør i Irak hevder at opplysningene om oljekjøp fra IS finnes, men er unntatt offentlighet, sier EUs utenriksledelse, EEAS, at EU ikke kan vite om oljen stammer fra IS.

– Det er ingen faste bevis på at slike ting skjer. På grunn av sikkerhetssituasjonen i regionen og problemene med å spore opprinnelsen til olje som kan ha passert gjennom flere mellomledd, er det vanskelig å bekrefte slike rapporter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...