Gå til innhold

Uføretrygd og utbytte


tmelbye

Anbefalte innlegg

Jeg har uføretrygd og har ingen mulighet til å være i fast jobb på noen måte. Har flytta til Sverige ettersom det er myyyyye billigere her.

For å ikke bli sittende inne hele dagen foran tv'n så hjelper jeg en venn her i hans bedrift i den grad jeg klarer og helt på mine premisser.

 

Jeg får ikke lønn og er helt fornøyd med det.

Med tanke på hvor mye fram og tilbake det er med nav og lønn så er det like bra.

 

Nå vil min venn gjøre meg til medeier i ett eller flere av hans selskaper og la meg få utbytte av det.

 

Jeg vet at jeg må skatte av utbytte, men hvordan blir det med uføretrygden?

Blir det redusert utbetaling på trygden når jeg får utbytte på mer enn 30.000 per år?

 

Hmmm....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så du skal jobbe i Sverige og motta kompensasjon i form av utbytte samtidig som du får full uføretrygd. 
Kan ikke tenke meg at det går greit. 
Men det er jo noe sånn frigrense du kan tjene inntil før utføretrygden begynner å bli avkortet. Husker ikke om den var på et halvt G eller hva for noe. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg får uføretrygd fra Norge ut fra hva jeg har opparbeidet av pensjonspoeng. Pga avtalen mellom Norge og Sverige betaler jeg full skatt til Norge og litt i Sverige. Alt av medisinske kostnader (og det går litt medisin ja) dekkes 100% av Sverige.

 

Jeg kan jobbe ved siden av trygd. Første året opp til 60.000 og så reduseres det til 30.000 tror jeg det er før jeg får redusert trygdeutbetaling. For hver krone over fribeløpet så reduseres trygden motsvarende med ca 75%.

Tjener jeg 1000 kroner extra så må jeg dra av 750 kroner på trygden OG jeg må betale skatt av de 250 kronene som er igjen.

 

Når det gjelder deleierskap så er det snakk om en aksjepost med en grei avkastning. Den er uavhengig av hvor mye jeg hjelper til i bedriften.

Oftest er "jobben" å komme dit, ta en kopp kaffe, sitte å skravle litt, komme med litt ideer og så gå hjem.

Lenke til kommentar

Uføretrygd påvirkes av pensjonsgivende inntekt, jfr. folketrygdloven §§ 12-14 annet ledd og 3-15. Tilsvarende inntekter fra utlandet omfattes også. Pensjonsgivende inntekt er i Norge definert som summen av lønnsinntekt (inntekt vunnet ved arbeid) og virksomhetsinntekt (inntekt vunnet ved næringsvirksomhet), mens kapitalinntekt (inntekt vunnet ved kapitalutnyttelse) og pensjoner er holdt utenfor.

 

Dette er ikke så mye et trygderettslig spørsmål som et skatterettslig spørsmål - spørsmålet om inntekters klassifisering og tilordning.

 

Hovedregelen er at utbytte på aksjer regnes som inntekt vunnet ved kapitalutnyttelse - det er avkastningen av den eierposisjonen man har investert i.

 

Trygderettspraksis er svært streng for eiere som er i en posisjon hvor de kan påvirke om ytelsene skal utbetales i form av lønn (herunder styrehonorar) eller utbytte, særlig hvis det ikke er ansatte i selskapet. NAV vil i praksis foreta en analyse av hva du konkret bidrar med i firmaet, og om dette har et slikt omfang at du i realiteten er ansatt men tar utbytte for å slippe påvirkning av uføretrygden din.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Håper Nav identifiserer denne luringen slik at vi andre slipper å betale feilaktig trygd til ham.

Nå har jeg faktisk ingen inntekt utover min trygd, hverken svart eller hvitt.

 

Derimot har jeg en hverdag hvor jeg kan omgås folk og i det minste føle att jeg gjør noe fornuftig ut fra hva helsa tillater.

 

Om jeg kunne jobbe vanlig så hadde jeg gjerne gjort det. Men hvem ville ansette noen man aldri vet om og når han kommer på jobb, hva han kan gjøre den dagen og hvor lenge han blir?

 

Men jeg bor ikke i Norge nå og belaster heller ikke helsevesenet. Jeg får heller ikke bostøtte for å klare husleie og jeg betaler norsk skatt i tillegg til svensk.

 

At jeg eventuelt skal få en eierandel i firma en personlig greie og har sånn sett ikke så mye med hva jeg hjelper til med. Eieren av firma og jeg er gode venner og han ville gjøre dette for at jeg skal ha en bedre økonomi og mulighet til å kunne gjøre noe gøy istedenfor å bare sitte hjemme fordi trygden ikke alltid rekker til.

 

Mitt (og veldig mange andres) problem er at jeg har sykdommer som ikke synes på utsiden. Ser man ikke helt herja ut eller sitter i rullestol så er man i manges øyne ikke syk. Det er vanskelig å forklare hvordan man har det, men gjør et tankeeksperiment:

Ta muskelverk og noe av utmattelsen du får ved influensa.

Legg til følelsen av at noen nære deg nylig døde.

Så følelsen du får når du innser at 5 åringen du tok med deg på skitur er borte.

Til slutt frustrasjonen av å ikke huske hvorfor du gikk ut på kjøkkenet og av å ikke få tredd i den jæ%#* synålen.

Og så beholder du disse følelsene, men du glemmer helt hvorfor de er der og de dukker opp litt sånn som de selv vil uten at du har noen kontroll.

Lenke til kommentar

Jepp, men han kan bruke de øvrige midlene på investeringer og sikre fremtiden. Dersom han ikke har holdingselskap må han ta alt som lønn.

 

Grunnleggende inntektsklassifisering. Lønn må tas som lønn. Kapitalinntekt må tas som kapitalinntekt. Lønn kan ikke tas som kapitalinntekt. Er noe rett klassifisert som lønn kan det ikke tilordnes et holdingselskap. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...