Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

problem med rasisme i familien


Anbefalte innlegg

hei.

 

jeg har en ganske stor familie som jeg er glad i for all del.  men i disse dager så har de blitt litt vell rasistiske. det er veldig leit selfølgelig. jeg er for att alle skal kunne ha sine egne meninger og ytre disse. men blir rett og slett flau og litt trist av de ytringene min familie kommer med. jeg skal ikke prøve og endre de på noen måte. men skulle gjerne tonet dette ned endel for dette gjør meg skikkelig utilpass og kan bli litt sånn tempert. har noen noe tips? de vet min mening men tror de nesten har som mål og overtale meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei.

 

jeg har en ganske stor familie som jeg er glad i for all del.  men i disse dager så har de blitt litt vell rasistiske. det er veldig leit selfølgelig. jeg er for att alle skal kunne ha sine egne meninger og ytre disse. men blir rett og slett flau og litt trist av de ytringene min familie kommer med. jeg skal ikke prøve og endre de på noen måte. men skulle gjerne tonet dette ned endel for dette gjør meg skikkelig utilpass og kan bli litt sånn tempert. har noen noe tips? de vet min mening men tror de nesten har som mål og overtale meg.

 

Det beste tipset til deg er å forstå hva som bekymrer dem, og lære dem å uttrykke disse bekymringene på en ikke-rasistisk måte.

 

Ergo, hvis de sier "muslimer er en pest og bør bekjempes" så burde de heller ha sagt at "islam passer ikke inn i Norge, det er en altfor radikal religion. Ergo, vi må finne andre måter å hjelpe asylsøkere enn å gi dem norsk statsborgerskap.". Du må få dem til å forstå at du ikke angriper meningene deres, men bare hvordan de uttrykker seg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du eksempel på ting de sier? Begrepene "rasist", "rasisme" og lignende er blitt svært utvannet de siste årene. 

 

Tenkte nettopp det samme. Det er ikke sikkert familien hans egentlig er rasistiske i det hele tatt.

 

Jeg for eksempel kan godt anses som en rasist da jeg er sterkt imot flyktningstrømmen, men det er absolutt ikke pga verken rase, religion eller kultur. Grunnen jeg har er, som sagt ved tidligere diskusjoner, at vi ikke gjør ting riktig, det er ikke hensiktsmessig eller god hjelp på noen måte å ta imot flyktninger på den skalaen vi gjør nå.

 

"Gi en mann en fisk og han er mett i en dag, lær en mann å fiske og han er mett i en livstid" er grunnen jeg bruker :)

 

@Camlon; Helt riktig, mange har meninger som kan oppfattes som rasistiske pga hvordan man snakker. Jeg prøver å være obs på det slik at folk skjønner meningene mine, med en gang man er et bittelite snev rasistisk så slutter folk å høre også.

Lenke til kommentar

Vel, rasisme er ubegrunnet hat mot mennesker, begrunnet hat er ikke rasisme, husk det. Er det er faktum at en samfunnsgruppe bedriver mer kriminalitet enn en annen f.eks så er det lov å kritisere uten å være rasist. 

 

Men som du sier opplever du at familien din bedriver ubegrunnet hat mot mennesker og det er selvfølgelig veldig uheldig, vet ikke helt hva du kan gjøre med det. Jeg personlig ville nok gått svært hardt ut mot min familie hvis dem gjorde slikt. Er selv en veldig liberal, utdannet og opplyst person og nøler ikke ett sekund med å heve meg over selv min egen familie hvis dem senker seg på et slikt nivå. Grunnen til rasisme og fremmedhat er bevist begrunnet i kunnskapsløshet og er sterkt overrepresentert hos mennesker uten utdannelse. Rasisme er altså de uten utdannelses aktivitet og man skal ta avstand fra slik oppførsel og slike mennesker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ta avstand fra slik oppførsel og slike mennesker er ikke akkurat noe jeg vil si er lurt. Det er viktig å informere slike folk så de forstår hendelser, de viktigste faktaene, tilstanden i samfunnet i forholdt til temaet og alternativer til å "slenge dritt". Dette vil jo også føre til at slike mennesker lærer det de vet videre.

 

Hvis alle tenkte at man skal ta avstand til ting der opplæring er det beste verktøyet så hadde utviklingen gått ganske sakte. Ta for eksempel en som lever i slummen et sted, stjeler og raner folk, hvordan får man denne personen til å kunne gjøre noe bedre for å overleve? Lærer h*n opp så h*n får flere alternativer å velge mellom. Du kan argumentere for at dette ikke er det samme, men jeg vil si at det er nesten akkurat det samme pga at man bør ta avstand fra tyver og ranere også, selvfølgelig av andre grunner men dette går egentlig på påvirkningskraft slik jeg ser det. Man blir påvirket av en tyv eller en annen "forferdelig" person like mye som man blir påvirket av rasister.

 

Indoktrinering og avsensitivisering er vel også ord som kan brukes i denne sammenhengen selv om det kanskje er mer underbevisste ting.

 

Edit; Selvfølgelig er det en grense på hvor mye man har mulighet til å lære bort, noen folk er jo låst fast :p

Endret av Belphegor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har også litt sånn i familien, jeg pleier bare å ignorere det. Så lenge de ikke står på døra til et asylmottak med en øks eller lignende skal de få mene hva de vil.

Ja er helt enig med deg der. Men har bare ønske om att man heller snakker om andre temaer når vi er samlet. De skal seff få mene sitt men bare roe ned litt for høres rett og slett brutalt ut. Og rasismen er ytret mot de fleste, men i disse dager så er det vell helst muslimer de snakker om.

Lenke til kommentar

 

Jeg har også litt sånn i familien, jeg pleier bare å ignorere det. Så lenge de ikke står på døra til et asylmottak med en øks eller lignende skal de få mene hva de vil.

Ja er helt enig med deg der. Men har bare ønske om att man heller snakker om andre temaer når vi er samlet. De skal seff få mene sitt men bare roe ned litt for høres rett og slett brutalt ut. Og rasismen er ytret mot de fleste, men i disse dager så er det vell helst muslimer de snakker om.

 

 

Vær snill å komme med eksempler på det de sier. 

Lenke til kommentar

Jeg har også litt sånn i familien, jeg pleier bare å ignorere det. Så lenge de ikke står på døra til et asylmottak med en øks eller lignende skal de få mene hva de vil.

 

Ja er helt enig med deg der. Men har bare ønske om att man heller snakker om andre temaer når vi er samlet. De skal seff få mene sitt men bare roe ned litt for høres rett og slett brutalt ut. Og rasismen er ytret mot de fleste, men i disse dager så er det vell helst muslimer de

Vær snill å komme med eksempler på det de sier.

 

 

 

Jeg har også litt sånn i familien, jeg pleier bare å ignorere det. Så lenge de ikke står på døra til et asylmottak med en øks eller lignende skal de få mene hva de vil.

 

Ja er helt enig med deg der. Men har bare ønske om att man heller snakker om andre temaer når vi er samlet. De skal seff få mene sitt men bare roe ned litt for høres rett og slett brutalt ut. Og rasismen er ytret mot de fleste, men i disse dager så er det vell helst muslimer de snakker om.

 

Vær snill å komme med eksempler på det de sier.

Jeg velger og ikke si hva som blir sagt grunnet disse ytringene kan for noen lesere blir oppfattet som veldig grovt, spesielt når ikke leseren kjenner den jeg siterer. Hadde det ikke vært for att jeg kjenner min familie og vet att det ligger bare i kjeften, så hadde jeg nok varslet politi.

Lenke til kommentar
Jeg velger og ikke si hva som blir sagt grunnet disse ytringene kan for noen lesere blir oppfattet som veldig grovt, spesielt når ikke leseren kjenner den jeg siterer. Hadde det ikke vært for att jeg kjenner min familie og vet att det ligger bare i kjeften, så hadde jeg nok varslet politi.

Du er ikke troverdig. Et anonymt sitat i et debattforum der nettopp uttrykksformer diskuteres og ingen i målgruppa deltar, kan aldri være for grovt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vel, en grei leveregel er å aldri ta ansvaret for hva andre måtte mene, selv i familien. Jeg skjønner at det er vanskelig å unngå å føle seg flau hvis det er sterke, fiendtlige holdninger du ikke personlig kunne stått inne for, men det er virkelig ikke ditt ansvar. Det er vanskelig å få folk til å endre synspunkt plutselig, og i hvert fall når minoriteten (du) prøver å overbevise majoriteten (dem). Jeg tror det beste du kan gjøre for å få dem til i det hele tatt å vurdere meningene dine i en slik situasjon er å vise er at du forstår bekymringene de har rundt emnet og har de samme interessene for samfunnet, men at du likevel har et annet inntrykk av andre nasjonaliteter. Hvis du ikke kan argumentere for det motsatte av deres syn uten at det blir en opphetet og usaklig debatt, så kanskje det er like greit å ikke diskutere emnet med dem.

Endret av Dr. Chaos
Lenke til kommentar

Så synd! Men husk at man kan skille mellom rasisme og å være innvandrerkritisk. Å være innvandrerkritisk består jo ikke i å mislike rase, men å utrykke skeptisisme til Norges håndtering av innvandrerstrømmen og dens konsekvenser i form av økonomi og kanskje bevaring av kultur. Rasismebegrepet har jo blitt litt utvannet.

 

Selv ser jeg dessverre relativt eksotisk ut. Er nordmann siden jeg er født i norge og oppvokst med norske foreldre, men stammer fra et annet sydlig land. Og det kan man se. Jeg er meget innvandringskritisk, men absolutt ikke rasist. Det hadde vært litt rart i og med at jeg selv har samme hudfarge som flyktningene som kommer hit nå.

 

Derimot er det slitsomt hvis de utrykker fordommer i hytt og pine, og det kan man si i fra om. Det går nemlig an å utrykke seg saklig og voksent uten å miste meningen i det man ønsker å si. Det kan du fortelle de da. Forskjell på i si f.eks; "jeg misliker folk som gjør..", og "Jeg misliker at folk gjør..." og "alle utlendinger er.." og "Statistisk sett er innvandrere mer.." Get it? :) Det går an å irettesette familiemedlemmer og legge vekt på hvordan man bør uttale seg (?)

Endret av Hannah00
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...