Gå til innhold

Fellesgjeld i borettslag


Trendy Monkey

Anbefalte innlegg

På finn.no står det "prisantydning", "fellesgjeld", og summen av dette er "totalpris". Dette gjelder et borettslag.

 

Jeg prøver å finne ut hva dette egentlig betyr, men jeg finner motstridende info.

 

Er det kun "prisantydning" jeg betaler, og så betales "fellesgjeld" ned gjennom felleskostnadene?

 

Dumt spørsmål, men jeg har ingen erfaring med dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er prisantydning + fellesgjeld som er total kostnad for leiligheten. Tidligere var det vanlig å selge små leiligheter med lavt innskudd og skyhøy fellesgjeld. Det er også totalprisen som banken tar utgangspunkt i når de vurderer hvorvidt du får lån.

 

Bare pass på at borettslaget er med i et sikringsfond, og aller helst også er med i en IN- ordning

 

Ja det er jo total kostnad, men jeg lurer på hva jeg betaler når jeg kjøper. Betaler jeg kun prisantydning, og så er avdrag til fellesgjelden "bakt inn" i felleskostnadene?

 

Og så lruer jeg på hva dette betyr:

 

Felleskostnader etter avdragsfri periode 2 500,- Felleskostnader 3 200,-  
Lenke til kommentar

Ja, du betaler kun prisantydning til de du kjøper boligen av. Det er stort sett oppgitt i annonsen hva som inkluderes i felleskostnader, eller så kan du spørre mekleren. Som sagt så er felleskostnadene baket inn i fellesutgiftene, du kan få detaljer på de forskjellige tingene felleskostnadene dekker.

 

Edit; Fellesgjelden er ikke noe du trenger å tenke på i det hele tatt, alt av fellesgjeld er baket inn i felleskostnadene :)

 

Fellesgjeld, felleskostnader :p Èn stor familie :D

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

Ja, du betaler kun prisantydning til de du kjøper boligen av. Det er stort sett oppgitt i annonsen hva som inkluderes i felleskostnader, eller så kan du spørre mekleren. Som sagt så er felleskostnadene baket inn i fellesutgiftene, du kan få detaljer på de forskjellige tingene felleskostnadene dekker.

 

Edit; Fellesgjelden er ikke noe du trenger å tenke på i det hele tatt, alt av fellesgjeld er baket inn i felleskostnadene :)

 

Takk, da forstår jeg. :) Men det er jo greit. Da blir det billigere enn jeg trodde. :p I alle fall med tanke på lånet, felleskostnadene er jo oppgitt ved siden av uansett.

Lenke til kommentar

Ja, teskje ja. ;)

 

Men jeg leste dette:

 

Når en person skal kjøpe en bolig i et borettslag, finansieres dette ved å innbetale et innskudd. Innskuddet kan finansieres ved å bruke oppsparte penger, ved å ta opp boliglån eller en kombinasjon av dette. I tillegg til innskuddet får andelseier sin andel av borettslagets felleslån som han skal betale renter og avdrag på gjennom betaling av de månedlige felleskostnadene. Summen av andel felleslån og betalt innskudd er leilighetens totalkostnad.

 

http://www.polarlys.no/Borettslagene/Fellesgjeld-i-borettslag.aspx

 

Rom for misforståelse der. :p "Innskudd" er altså prisen på leiligheten...

 

Men, oppklart. ;)

Lenke til kommentar

Ja du betaler prisantydningen, men du er del-ansvarlig for fellesgjeld. Fellesgjeld pluss pris du må betale er den egentlige prisen - altså totalprisen, men fellesgjelden er et lån du overtar, og derfor ikke er like "synlig".

 

Fellesgjeld er ikke helt uproblematisk. Dersom en i borettslaget misligholder og ikke betaler fellesutgifter kan dere bli nødt til å betale for ham, hvis det er flere kan dette bli et problem... Slik var det i hvertfall tidligere. Det finnes endel artikler om dette, sjekk feks:

http://e24.no/privat/eiendom/bolig/slik-unngaar-du-fellesgjeld-fellen/10075134

Endret av Per69
Lenke til kommentar

Ja du betaler prisantydningen, men du er del-ansvarlig for fellesgjeld. Fellesgjeld pluss pris du må betale er den egentlige prisen - altså totalprisen, men fellesgjelden er et lån du overtar, og derfor ikke er like "synlig".

 

Fellesgjeld er ikke helt uproblematisk. Dersom en i borettslaget misligholder og ikke betaler fellesutgifter kan dere bli nødt til å betale for ham, hvis det er flere kan dette bli et problem... Slik var det i hvertfall tidligere. Det finnes endel artikler om dette, sjekk feks:

http://e24.no/privat/eiendom/bolig/slik-unngaar-du-fellesgjeld-fellen/10075134

 

Takker! Jeg sjekket på den jeg ser på, det er sikringsordning... vet ikke detaljer dog. Var visst ulike tilbydere.

Lenke til kommentar

Alltid like gøy når borettslaget skal pusses opp, og fellesgjelden stiger med 3-4000 per mnd   :fun:

det kommer ann på hvor flinke boretslaget har vært med økonominen og gjevnlig vedlikehold av byggemassen , om boretslaget må øke feleskostnaden med 3-4000 så har de slurvet med begge deler i lange tider . 

 

jeg bodde i et boretslag som ikke hadde vedlikeholdt gjevnlig som måtte sette opp prisen , da var det nesten puss opp eller riv , men der hadde generalforsamlingen i alle år stemt ned vedlikehold for og få lavere felleskostnader etterhvert som fellesgjelden ble mindre .

 

her jeg bor nå så var fellesgjelden nesten nedbedalt , men felleskostnaden ikke justernt noe nevneverdig så når de nå låner opp penger til og total renovere og modernisere heleboretslaget forblir fellekostnadene like. og da er det snakk om ny isolasjon , ny kledning , nye vinduer og dører , nytt tak , alt dette vil medføre lavere varmetap og høyere salgsverdi .

Lenke til kommentar

 

Det er prisantydning + fellesgjeld som er total kostnad for leiligheten. Tidligere var det vanlig å selge små leiligheter med lavt innskudd og skyhøy fellesgjeld. Det er også totalprisen som banken tar utgangspunkt i når de vurderer hvorvidt du får lån.

 

Bare pass på at borettslaget er med i et sikringsfond, og aller helst også er med i en IN- ordning

 

Ja det er jo total kostnad, men jeg lurer på hva jeg betaler når jeg kjøper. Betaler jeg kun prisantydning, og så er avdrag til fellesgjelden "bakt inn" i felleskostnadene?

 

+ dokumentavgift (og omkostninger), som er 2.5% av markedsverdi og som vanligvis betales av kjøper.  Det er greit at disse ikke kommer som en overraskelse på overtagelsesdagen/kontraktsmøtet, da det fort blir litt penger ut av dette.

 

For å supplere tidligere svar er du også solidarisk ansvarlig for (andres) fellesgjeld i borettslag.  Ved stor fellesgjeld synes jeg det er greit å sette seg inn i rentebetingelsene til felleslånet, da dette kan påvirke din privatøkonomi ganske kraftig ved renteendringer.  Er lånet flytende vil en økt rente påvirke felleskostnadene og er renten unaturlig høy kan det bety at banken her vurderer lånet som risikabelt.

 

Avhengig av dette bør du også vurdere hva du skal gjøre med eventuelt eget lån.  Det  kan være greit at deler av dine lån (inkludert felleslånet) er på fast rente og andre på flytende.  Dette gjør deg mindre sårbar for renteendringer og kan være en grei 'forsikring' som gir deg en større grad av forutsigbarhet (alternativt fastrente på alle lån, ettersom renta er lav).  Her vil helt sikkert folk være uenige i hva som er den beste strategien, men en fasit forutsetter at man kan spå fremtiden :)

 

Nå er jeg en ganske forsiktig type økonomisk, men kjenner et par stykker som har gått på en kraftig smell med svært høy fellesgjeld.

Endret av process
Lenke til kommentar

det kommer ann på hvor flinke boretslaget har vært med økonominen og gjevnlig vedlikehold av byggemassen , om boretslaget må øke feleskostnaden med 3-4000 så har de slurvet med begge deler i lange tider . 

 

Akkurat det trur eg er meir normalen enn unntaka. Stort sett velger burrettslaget kun inn folk i styret som gjer akkurat så lite som ein kan komme unna med for å spare utgifter til vedlikehold. Konsekvensane av eit slik konstant manglande vedlikehold vil ikkje akkurat være ein overraskelse.

 

Av denne grunn kan ei moderat fellesgjeld på opptil eit par hundre tusen per andel ofte være eit sunnheitstegn. Då er det eit burettslag som har investert litt i burettslaget, men utan at det er overdreven pengebruk. Burettslag som er heilt utan fellesgjeld er ofte i den posisjonen fordi ting har fått forfalle. På motsatt side så skal du være veldig forsiktig dersom fellesgjelda er bortimot millionen eller høgare.

Dette er sjølvsagt berre generelle betraktningar, og ikkje ein absolutt fasit.

 

 

Vær også oppmerksom på at dei fleste burettslag har låst renta på fellesgjelda for at ein skal få ein forutsigbar økonomi. Vanligvis vil låst rente bety at lånet er litt dyrare enn ved flytande rente (bankane tilbyr ikkje fastrente som dei tapar på om dei kan unngå det).

Så det er viktig å ikkje berre anta at fellesgjelda har omtrent same rente som boliglånet ditt, for det stemmer skjeldan. Så det er viktig å være bevist på dette når du vurderer kva du har råd til.

Lenke til kommentar

 

 

Det er prisantydning + fellesgjeld som er total kostnad for leiligheten. Tidligere var det vanlig å selge små leiligheter med lavt innskudd og skyhøy fellesgjeld. Det er også totalprisen som banken tar utgangspunkt i når de vurderer hvorvidt du får lån.

 

Bare pass på at borettslaget er med i et sikringsfond, og aller helst også er med i en IN- ordning

 

Ja det er jo total kostnad, men jeg lurer på hva jeg betaler når jeg kjøper. Betaler jeg kun prisantydning, og så er avdrag til fellesgjelden "bakt inn" i felleskostnadene?

 

+ dokumentavgift (og omkostninger), som er 2.5% av markedsverdi og som vanligvis betales av kjøper.  Det er greit at disse ikke kommer som en overraskelse på overtagelsesdagen/kontraktsmøtet, da det fort blir litt penger ut av dette.

 

For å supplere tidligere svar er du også solidarisk ansvarlig for (andres) fellesgjeld i borettslag.  Ved stor fellesgjeld synes jeg det er greit å sette seg inn i rentebetingelsene til felleslånet, da dette kan påvirke din privatøkonomi ganske kraftig ved renteendringer.  Er lånet flytende vil en økt rente påvirke felleskostnadene og er renten unaturlig høy kan det bety at banken her vurderer lånet som risikabelt.

 

Avhengig av dette bør du også vurdere hva du skal gjøre med eventuelt eget lån.  Det  kan være greit at deler av dine lån (inkludert felleslånet) er på fast rente og andre på flytende.  Dette gjør deg mindre sårbar for renteendringer og kan være en grei 'forsikring' som gir deg en større grad av forutsigbarhet (alternativt fastrente på alle lån, ettersom renta er lav).  Her vil helt sikkert folk være uenige i hva som er den beste strategien, men en fasit forutsetter at man kan spå fremtiden :)

 

Nå er jeg en ganske forsiktig type økonomisk, men kjenner et par stykker som har gått på en kraftig smell med svært høy fellesgjeld.

 

kjøper du i boretslag slipper du tinglysing på 2,5% av kjøpsummen så du sparer litt på kjøp i borettslag. 

 

personelig liker jeg boretslag siden jeg ikke trenger og tenke på utvending vedlikeholdt , men om man sparer tilsvarende som felleskostnader så er det jeg ikke noe problem med tanke på vedlikehold , men det er jo en vurdering man selv må ta om man vil bo i boretslag eller ikke .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...