Gå til innhold

RYKTE: – Samsung legger ned kamera-produksjonen sin


Anbefalte innlegg

Er det noen jeg ikke har tillit til så er det lokale representanter. Det har vært mange uttaleser i diverse land og fra diverse firmaer som har vist seg å være feil. Tror ikke de lyver bevisst, men en lett blanding av ikke alt for høy kompetanse og at hovedselskapet ikke forteller dem ting for å unngå lekkasjer gjør at de neppe vet noe særlig mer enn det man kan lese på nettet, og av og til en del mindre.

 

Det betyr ikke at Samsungs folk i Norge ga feil informasjon. De sier sikkert det de har hørt og har lov til å si, men legger Samsung inn (foto)årene vil nok den beslutningen offentligjøres globalt uten særlig forvarsel til lokale representanter. Jeg håper og tror at Samsung fortsetter fotosatsingen, men ville ventet litt med beslutningen hvis jeg vurderte Samsung i dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg håper og tror at Samsung fortsetter fotosatsingen, men ville ventet litt med beslutningen hvis jeg vurderte Samsung i dag.....

 

Det skulle vært moro å prøve NX1, men det svirrer alt for mye rykter til at det ikke er sannsynlig substans i det meste.....

 

post-226353-0-93706600-1446126631.jpg

 

 

 

post-226353-0-18399200-1446126766.jpg

post-226353-0-93706600-1446126631_thumb.jpg

post-226353-0-18399200-1446126766_thumb.jpg

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Vi har snakket med produktsjefen for Samsung kamera i norden. Det er ikke noe hold i ryktet om at Samsung skal slutte helt med kamera. Disse ryktene har Samsung også dementert tidligere. Samsung slutter å lage kompaktkamera, men fortsetter å lage NX kamera og optikk.

Lenke til kommentar

Synd om det er sant. Ville vera rart med så gode kamera som NX1 og 500. Sistnevnte interessant uansett kva som skjer. Ganske hendig med 30mm.

 

Ser at Elite-butikk har teke inn Olympus. Kan vera tegn på at noko skjer.

Ren synsing fra min side, men speilreflex er ute for hobby og halvproffer.

 

Speilløst er inn. Se på suksessen Olympus har hatt. Snart kjøper vi bare linser som vi kobler på et håndtaket som også inneholder batteri, sensor, lukker, avtrekker og et display.

Endret av Thonord
Lenke til kommentar

"Vi' driver flere fotobutikker og selger bla. Samsung kamera.

Det er vel helt greit å ikke anonymisere seg i en sak som dette?

 

Når 2 forhandlere selger samme Samsung-produkt for henholdsvis kr. 10 000,- og kr. 30 000,-....er det all grunn til å bremse interessen for Samsung....for det ser ut som det ikke bare er nissen som har skjegget fullt av postkasser.

Lenke til kommentar

 

Synd om det er sant. Ville vera rart med så gode kamera som NX1 og 500. Sistnevnte interessant uansett kva som skjer. Ganske hendig med 30mm.

 

Ser at Elite-butikk har teke inn Olympus. Kan vera tegn på at noko skjer.

Ren synsing fra min side, men speilreflex er ute for hobby og halvproffer.

 

Speilløst er inn. Se på suksessen Olympus har hatt. Snart kjøper vi bare linser som vi kobler på et håndtaket som også inneholder batteri, sensor, lukker, avtrekker og et display.

 

Du har helt rett: Det er ren synsing fra din side. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Japan Foto sluttselger Samsung NX1 til 8 og 9000 kroner.

Nå har de ikke mer av kit med S-objektiv (kr 12000), kun kit med PZ-objektiv eller kun body:

http://www.japanphoto.no/samsung-nx?errorViewName=AjaxOrderItemDisplayView

Burde passe bra for de som bruker kameraet som kompaktkamera. Dvs. ikke kjøper nytt utstyr til det over tid og oppgraderer innad i systemet. Det er nok ganske mye råere enn proff-kompakter som Sony RX100 III (til omtrent samme pris). Om større formfaktor er ok selvsagt.

Lenke til kommentar

Unnskyld meg om dette virker kynisk, men jeg lurer litt på om dette egentlig bare er en god nyhet for kamerabransjen?

 

Vi vet jo alle hvordan kameramarkedet har stupt de siste årene, selv de største sliter for tiden. Og når et selskap som Samsung trekker seg ut så blir det vel mer potensiell omsetning til konkurrentene og større muligheter for vekst?

 

Så dårlig som det går for mange nå, så strammes vel R&D-budsjettene inn så det kan vel bare være positivt at de gjenværende får større omsetning og følgelig med penger til R&D?

Lenke til kommentar

Godt poeng, men nå er også konkurranse i seg selv en R&D-genererende faktor. Spørs om de største produsentene legger merke til om lille Samsung (i systemkamerasammenheng) legger ned kamerasatsingen, men i den grad de legger merke til det så blir det med litt svakere konkurranse og dermed ørlite mindre incentiver til å skynde seg med gode nye løsninger. For eksempel det å få ut BSI APS-C sensorer med 4K videomulighet eller ørten PDAF-sensorer på sensoren. Nå tenker jeg ikke bare på antall kameramerker men også hvem som utvikler sensorer. Canon, Sony, Toshiba og Samsung har stort sett vært alene på ASP-C produksjon (har jeg glemt noen nå?). Toshiba sin kamerasensorproduksjon er nylig kjøpt av Sony og hvis Samsung stopper nå så blir det bare to store igjen. Siden Canon ikke selger APS-C sensorer til andre kameraprodusenter så får Sony monopol på det markedet, med mindre Omnivision, Aptina eller noe sånt skulle benytte sjansen til å lansere noen litt større sensorer enn de har levert til nå.

Lenke til kommentar

Oppkjøpet av Toshiba gjør at vel at Fuji sine spesielle Trans-X sensorer i fremtiden vil bli produsert av Sony?

Edit: APS-C er tydeligvis allerede laget av Sony, Toshiba laget de mindre sensorene for X20.

 

 

Samsung har hatt lite optikk, men de har hatt få dårlige objektiver, de fleste er skarpere enn gjennomsnittet.

Kameraene og sensorene har vært gjennomsnittlige, dermed har de fort endt opp på billigsalg, det var slik jeg endte opp med Samsung.

 

Når man ser på dagens NX1 og tenker på hva Samsung har klart å få frem på så få år så vil det være et tap for utviklingen av systemkamera hvis Samsung må avslutte nå.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Unnskyld meg om dette virker kynisk, men jeg lurer litt på om dette egentlig bare er en god nyhet for kamerabransjen?

 

Du har absolutt ett poeng, og hadde det vært et av de japanske hadde jeg vært mer enig. Det spesielle med Samsung er at det ikke er japansk og dermed bidrar (tror jeg) mye mer til reell konkurranse enn de japanske (selv om de også til en viss grad konkurrer).

 

Når det gjelder Fuji sine sensorer har jeg sett flere som hevder at Sony produserer disse. Jeg vet ikke, men trodde det var Sonys "gode gamle" 16MP sensor med et annet fargefiltermønster enn normalt.

Lenke til kommentar

Når det gjelder Fuji sine sensorer har jeg sett flere som hevder at Sony produserer disse. Jeg vet ikke, men trodde det var Sonys "gode gamle" 16MP sensor med et annet fargefiltermønster enn normalt.

Jeg mener å huske jeg har sett det bekreftet fra disse reverse engineering-selskapene som demonterer og dokumenterer alt i detalj.

Lenke til kommentar

Samsung ser ut til å mene alvor med å legge ned kameraproduksjon, slutter å selge NX1 i Europa:

http://www.eoshd.com/2015/11/samsung-nx1-officially-dead-samsung-announce-complete-discontinuation-in-europe/

 

De som vil ha NX1 får kjøpe fra de siste restene fra JapanFoto eller kjøpe brukt.

 

Edit: Samsung har nå spesifikt gitt beskjed om at de trekker seg ut av foto/videomarkedet i både Tyskland og Nederland.

http://www.eoshd.com/2015/11/official-statement-samsung-withdraws-from-camera-market-in-germany/

http://tweakers.net/nieuws/106420/samsung-stopt-met-de-verkoop-van-cameras-in-nederland.html

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Samsung ser ut til å mene alvor med å legge ned kameraproduksjon, slutter å selge NX1 i Europa:

http://www.eoshd.com/2015/11/samsung-nx1-officially-dead-samsung-announce-complete-discontinuation-in-europe/

 

De som vil ha NX1 får kjøpe fra de siste restene fra JapanFoto eller kjøpe brukt.

 

Kan se ut som dette ryktet også bare er tull i følge forsiden på dpreview, men ingen repsons fra Samsung er ikke så bra.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...