Gå til innhold

– Som å være barnevakt for en 15 år gammel sjåfør


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Wow...  Jeg testet nylig autopiloten i en Hyundai, Subaru og Volvo uden slike skremmende opplevelser.  At Tesla'en kunne finne på å dreje hardt inn i motgående felt på en rett vei med fine markeringer er smått utrolig.  Burde egentlig fått kjøreforbud med den softwaren. 

  • Liker 6
Skrevet

Jeg ble faktisk sittende å se hele videoen som artikkelen referer til og må si meg smått imponert over at alt dere fikk ut var:

– Som å være barnevakt for en 15 år gammel sjåfør

"Ikke alt er rosenrødt for Teslas selvkjøringsfunksjon."

  • Liker 3
Skrevet

At Tesla'en kunne finne på å dreje hardt inn i motgående felt på en rett vei med fine markeringer er smått utrolig.  Burde egentlig fått kjøreforbud med den softwaren. 

Nå har Tesla presisert følgende:

  • Softwaren er i Beta
  • Du bør ha hendene på rattet når du benytter den
  • Den bør bare benyttes på motorvei

Når noen velger å ignorere punktene over samt:

  • Er mest opptatt av å filme med mobilen
  • Har foten på gasspedalen og kjører fortere enn det cruise-controllen/fartsgrense er satt til
  • Ignorerer advarsler om å ta over for autopilot

Så er det ikke så rart at man får uønskede hendelser...

 

...så er det samtidig litt uklart hvorfor bilen svinger til venstre. Det kan være ujevn veibane, ujevnt dekktrykk eller andre ting som trekker bilen til venstre. Så lenge autpilot er på så motvirkes dette, men når autopilot slår seg av for å gi kontrollen tilbake til sjåføren så svinger bilen...

 

Uansett, det jeg har sett av videoer gjør ikke meg skremt, men det er klart jeg kommer ikke til å sove bak rattet eller lese avisen når jeg bruker dette i første versjon nei. Som med andre hjelpemidler i bilen må man lære de å kjenne og benytte de på rett måte.

  • Liker 4
Skrevet

joppzter: Årsaken til vinklingen handler mye om den opprinnelige påstanden fra Tesla om at bilen skulle være i stand til å tilbakelegge strekningen San Francisco - Seattle uten hjelp, og at årsaken til at de ikke tillot dette var myke trafikanter og komplekse trafikkbilder på småveier i endepunktene.

 

Alle videoene, inkludert den lange, viser at dette neppe ville vært tilrådelig uavhengig av kompleksiteten i endepunktene. Det sagt virker det åpenbart, spesielt med den lange videoen i bakhodet, at dette er et relativt stort skritt fremover for førerassistanse. Men det er altså det det er - assistanse, og ikke fullt ut selvkjørende bil, selv ikke i de relativt enkle situasjonene. Den må ha litt hjelp, hvis ikke kan det gå veldig galt også på motorveien.

 

Vi undret oss litt over samme typen påstander fra Mercedes da vi testkjørte S-klassen, som viste seg å få problemer med dårlig merking, i mørket og ved nedbør - de to siste vedvarte på godt merket motorvei. Den hadde havnet i åkeren veldig fort om den fikk lov til å kjøre helt selv. De virkelig selvkjørende bilene derimot (hvorav Mercedes har en ganske drøy modell som triller rundt i San Francisco), har enda flere sensorer, og holder seg stort sett på veien om man ser bort fra menneskelig feil fra sjåfører rundt dem.

 

Gitt navn som autopilot, autodrive og self steer er det viktig å få med hva dette faktisk er og ikke er.

  • Liker 1
Skrevet

joppzter: Årsaken til vinklingen handler mye om den opprinnelige påstanden fra Tesla om at bilen skulle være i stand til å tilbakelegge strekningen San Francisco - Seattle uten hjelp, og at årsaken til at de ikke tillot dette var myke trafikanter og komplekse trafikkbilder på småveier i endepunktene.

 

Alle videoene, inkludert den lange, viser at dette neppe ville vært tilrådelig uavhengig av kompleksiteten i endepunktene. Det sagt virker det åpenbart, spesielt med den lange videoen i bakhodet, at dette er et relativt stort skritt fremover for førerassistanse. Men det er altså det det er - assistanse, og ikke fullt ut selvkjørende bil, selv ikke i de relativt enkle situasjonene. Den må ha litt hjelp, hvis ikke kan det gå veldig galt også på motorveien.

 

Gitt navn som autopilot, autodrive og self steer er det viktig å få med hva dette faktisk er og ikke er.

 

Nå har vel Tesla også sagt at man må ha flere sensorer for å få helt selvkjørende biler, og når det gjelder denne utgaven så er det første versjon av autopilot og Tesla har i blogg, release notes og advarsel når man aktiverer systemet vært ganske tydelig på hva dette er og hva det ikke er. 

Skrevet

 

Nå har Tesla presisert følgende:

  • Den bør bare benyttes på motorvei

 

Har de det?  http://www.teslamotors.com/blog/your-autopilot-has-arrived spesifiserer highway, men highway er tilsvarende vår riksvei. Mange nordmenn tror highway betyr motorvei, men det er altså feil. 

 

Ja, det er et poeng. Dette er forøvrig presisert litt mer her:

https://i.imgur.com/Gr5atUo.jpg

 

Kombinert med release notesene er rimelige tydelige i at man må ta hensyn ved bruk:

http://i.imgur.com/iWD7L8O.jpg

Skrevet

Kall meg gjerne teknologifiendtlig, men ser for meg det er mer mentalt utmattende å sitte kontinuerlig på alerten klar til å gripe inn, enn å kjøre slik man pleier.

 

Tullete "oppfinnelse" som jeg aldri vil ta ibruk selv om jeg får sjansen.  :hrm:

Skrevet

Kall meg gjerne teknologifiendtlig, men ser for meg det er mer mentalt utmattende å sitte kontinuerlig på alerten klar til å gripe inn, enn å kjøre slik man pleier.

 

Tullete "oppfinnelse" som jeg aldri vil ta ibruk selv om jeg får sjansen.  :hrm:

Du vil vel antageligvis også være mer alert til dine omgivelser. Altså et sted må man starte, og nå ruller ballen.

Skrevet

Det folk fan ikke evner å få inni skallen, er at "autopilot" faktisk ikke betyr at du kan sove eller lese avisa.

 

Det er det som er målet til Elon Musk.

Skrevet (endret)

 

Det folk fan ikke evner å få inni skallen, er at "autopilot" faktisk ikke betyr at du kan sove eller lese avisa.

Det er det som er målet til Elon Musk.

 

 

Folk har tenkt på selvkjørende biler mye lenger enn merket Tesla her eksistert.

 

 

Kall meg gjerne teknologifiendtlig, men ser for meg det er mer mentalt utmattende å sitte kontinuerlig på alerten klar til å gripe inn, enn å kjøre slik man pleier.

 

Tullete "oppfinnelse" som jeg aldri vil ta ibruk selv om jeg får sjansen.  :hrm:

Du vil vel antageligvis også være mer alert til dine omgivelser. Altså et sted må man starte, og nå ruller ballen.

 

 

Problemet er tullinger som tror at dette er en ferdig løsning og gir det alt for mye tillit.

Endret av ahpadt
Skrevet

Nå har jeg sett videoen.

 

Er det noe folkeslag som er mer pratsomme enn amerikanere? Et minus med denne youtube'ren ser ut å være at det ikke finnes pause i pratflyten hans.

Skrevet

Kjørte med "autopilot" på motorveien fra Trondheim til Værnes i dag. Beta, ja. Skummelt som bare det. Som å sitte på med en fyllik som ikke vet hvor han skal kjøre. Bilen prøvde å ta av på samtlige avkjøringer. Der det gikk fra 1 til 2 felt klarte Teslaen ikke å velge linje, før den kastet seg til høyre. Vinglet og korrigerte så kraftig at jeg var glad det ikke var antydning til glatt. Blir nok noen oppdateringer før jeg bruker denne funksjonen igjen. Hjertet mitt tåler det nok ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...