Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er dette bra nok (testament) ?


-Léon-

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Det er kun én person som skal arve alt.

 

 

Da er det vel tilstrekkelig å skrive

 

Alt jeg etterlater meg skal arves av "navn/personalia"

 

Forøvrig må du passe på at vitnene ikke er nær slekt av personen du tilgodeser.

 

Og hvis dette er seriøst ment fra din side, kan du også levere testamentet til Tingretten. Det kan være lurt av flere grunner.

 

https://www.domstol.no/no/Ekteskap-og-arv/Dodsfall-og-arv/Oppbevaring-av-testament/

Lenke til kommentar

Okey, bra det kan gjøres så enkelt da.

 

Ah, da må jeg finne noen andre som kan skrive under. Hmmm.

 

Ja det er seriøst ment. Dette er noe jeg burde gjort for lenge siden.

 

Edit:

 

Så det funker å skrive dette
 

 

Undertegnede navn, pnr. 123456 12345 som ikke har livsarvinger bestemmer følgende om det jeg etterlater meg:

 

Alt jeg etterlater meg skal arves av navn på arvtaker, født 11.11.11, adresse nordpolen 1

 

Endret av -Léon-
Lenke til kommentar

Ja, du trenger ikke spesifisere penger, huset,  bankinnskudd, innbo/løsøre, hver for seg.

 

Intensjonen din er jo klar og ikke til å misforstå, -den ene personen skal ha alt.

 

Men hvis du synes det høres litt "enkelt" ut, kan du også formulere det slik f.eks.

 

Hele mitt bo og alt jeg etterlater meg skal arves av

Lenke til kommentar

Ja, du trenger ikke spesifisere penger, huset,  bankinnskudd, innbo/løsøre, hver for seg.

 

Intensjonen din er jo klar og ikke til å misforstå, -den ene personen skal ha alt.

 

Men hvis du synes det høres litt "enkelt" ut, kan du også formulere det slik f.eks.

 

Hele mitt bo og alt jeg etterlater meg skal arves av

 

Jeg likte faktisk den siste formuleringen bedre :p

Så er det bare til å gå til tinghuset her i Bergen og levere det der, med signatur av vitne?

 

 

Av nysgjerrighet, kan jeg spørre hvorfor du skriver testament og hvorfor du burde skrevet dette for lenge siden? 

 

Og PS: dette vet du sikkert, men just in case, har du ektefelle har denne rett på arv uavhengig av testament. 

 

Jeg er enslig og jeg vil bare være sikker på om HVIS det skjer noe. Så går alt til den rette personen.

Vil ikke at det skal være noe tvil eller spm om hvem som skal arve alt etter meg.

 

 

--

 

En annen ting. Er det "normalt" å fortelle personen det gjelder. At du har skrevet de inn i testamentet? :s Høres litt rart ut. Vet ikke selv hvordan jeg hadde reagert.

Tror ikke jeg kommer til å gjøre det. Bare lurer på hva andre pleier å gjøre.

Endret av -Léon-
Lenke til kommentar

Du trenger ikke varsle den det gjelder, men du må jo nødvendigvis varsle noen, som igjen kan varsle arvingen om du går bort. Denne noen kan være tingretten der du bor, men jeg ville sørget for å si fra til noen du stoler på om at du har testament (trenger ikke si noe om innholdet), og be dem om å huske å informere rette vedkommende når du dør. Det hender jo det offentlige ikke gjør jobben sin, tross alt.

Lenke til kommentar

 

En annen ting. Er det "normalt" å fortelle personen det gjelder. At du har skrevet de inn i testamentet? :s Høres litt rart ut. Vet ikke selv hvordan jeg hadde reagert.

Tror ikke jeg kommer til å gjøre det. Bare lurer på hva andre pleier å gjøre.

 

 

Hvorvidt det er vanlig å fortelle vet jeg ikke, men spør du meg så ville jeg ikke gjort det. Ser for meg det kan skape "uønsket" binding, og man greier kanskje ikke omgås like uanfektet som tidligere lengre.

 

En annen ting er at du kan jo få lyst til å ombestemme deg mht. arving og annullere testamentet, selv om du er "skråsikker" akkurat nå? Da er det dumt å ha forespeilet denne personen en fremtidig arv. Du er vel ingen eldgammel mann(?), ergo kan det dukke opp scenario i kommende år hvor du finner ut at du skal gjøre noe annet med arven, så sånn sett er det også bedre å ikke si noe mener jeg.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke varsle den det gjelder, men du må jo nødvendigvis varsle noen, som igjen kan varsle arvingen om du går bort. Denne noen kan være tingretten der du bor, men jeg ville sørget for å si fra til noen du stoler på om at du har testament (trenger ikke si noe om innholdet), og be dem om å huske å informere rette vedkommende når du dør. Det hender jo det offentlige ikke gjør jobben sin, tross alt.

 

Fra linken som Mr.M kom med stod det

 

Leveres til tingretten i ditt distrikt

(...)

 

Oversikten over innleverte testament er landsdekkende. Når  et dødsfall registreres, vil det automatisk bli undersøkt om det er registrert et testament på fødselsnummeret. Det er bare domstolene som har tilgang til dette registeret.

 

 

Men jeg bare antar at vitnene vil si ifra skulle det skje noe.*bank i bordet*

 

 

 

En annen ting. Er det "normalt" å fortelle personen det gjelder. At du har skrevet de inn i testamentet? :s Høres litt rart ut. Vet ikke selv hvordan jeg hadde reagert.

Tror ikke jeg kommer til å gjøre det. Bare lurer på hva andre pleier å gjøre.

 

 

Hvorvidt det er vanlig å fortelle vet jeg ikke, men spør du meg så ville jeg ikke gjort det. Ser for meg det kan skape "uønsket" binding, og man greier kanskje ikke omgås like uanfektet som tidligere lengre.

 

En annen ting er at du kan jo få lyst til å ombestemme deg mht. arving og annullere testamentet, selv om du er "skråsikker" akkurat nå? Da er det dumt å ha forespeilet denne personen en fremtidig arv. Du er vel ingen eldgammel mann(?), ergo kan det dukke opp scenario i kommende år hvor du finner ut at du skal gjøre noe annet med arven, så sånn sett er det også bedre å ikke si noe mener jeg.

 

 

Ja, mange gode poeng og jeg har egentlig bestemt meg allerede om å ikke fortelle personen om det.

Lenke til kommentar

En annen ting. Jeg såg akkurat nå at det stod "Undertegnede spesielt tilkalte vitner, som er tilstede sammen og som er godtatt"

Jeg har 2 stk som skal være vitne. Men jeg hadde ikke tenkt på at de måtte være sammen når de skrev under og det er egentlig ikke en mulighet.

Om det ikke er en mulighet får du ikke opprette testament. Så enkelt er det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

En annen ting. Jeg såg akkurat nå at det stod "Undertegnede spesielt tilkalte vitner, som er tilstede sammen og som er godtatt"

Jeg har 2 stk som skal være vitne. Men jeg hadde ikke tenkt på at de måtte være sammen når de skrev under og det er egentlig ikke en mulighet.

Om det ikke er en mulighet får du ikke opprette testament. Så enkelt er det.

 

 

Okey.

Lenke til kommentar

(Du kan for eksempel ta med deg testamentet, ringe på døra til naboene, og spørre om de vil hjelpe deg. De trenger ikke se innholdet i testamentet, men de må vite at det er et testament de skriver under på. Du må underskrive eller vedkjenne deg underskriften din mens begge vitnene er til stede samtidig, og de må underskrive mens du er til stede.)

Endret av Ståle Nordlie
  • Liker 2
Lenke til kommentar

(Du kan for eksempel ta med deg testamentet, ringe på døra til naboene, og spørre om de vil hjelpe deg. De trenger ikke se innholdet i testamentet, men de må vite at det er et testament de skriver under på. Du må underskrive eller vedkjenne deg underskriften din mens begge vitnene er til stede samtidig, og de må underskrive mens du er til stede.)

Takk for infoen. Trodde de også måtte vite hva som stod i testamentet.

Lenke til kommentar

 

En annen ting. Jeg såg akkurat nå at det stod "Undertegnede spesielt tilkalte vitner, som er tilstede sammen og som er godtatt"

Jeg har 2 stk som skal være vitne. Men jeg hadde ikke tenkt på at de måtte være sammen når de skrev under og det er egentlig ikke en mulighet.

Om det ikke er en mulighet får du ikke opprette testament. Så enkelt er det.

 

Finnes det ikke Notarer man kan bruke til slikt rundt om i landet?

Lenke til kommentar

Men hvordan formulerer jeg at jeg vil bli kremert?

Har lest litt og man kan vist føre det opp i testamentet bare man har en som informere om det ønsket og evt har en kopi liggende hjemme.

 

"Jeg ønsker å bli kremert."

 

Det er den som sørger for gravferden som har ansvaret for å be om kremasjon, men kremasjon kan skje så lenge det ikke er holdepunkter for at du ønsket ordinær gravlegging. Det er altså viktigere at den som skal sørge for gravferden vet enn at det står i et testamente/siste vilje.

 

Finnes det ikke Notarer man kan bruke til slikt rundt om i landet?

 

Nei. Riktignok er domstolene notarer (notarius publicus), men kravet er to vitner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...