Gå til innhold

Nå har Apples minste iMac fått 4K-oppløsning


Anbefalte innlegg

Jeg er ikke sikker, men jeg tror forklaringen til at Apple bruker AMD brikker i maskinene er at AMD selger disse for nesten ingenting. Altså det er MYE billigere for Apple å bruke AMD i sine iMacs istedenfor nvidias mye bedre GPUer.

 

Trist, men kapitalismen vinner selvsagt.

 

 

Men Apple har jo i alle år (siden de gikk over fra Power-PC) brukt AMD og NVIDIA omhverandre, tradisjonelt sett så går det vel to år med AMD, så to år med NVIDIA, deretter to år med AMD osv om jeg ikke tar helt feil? Kan jo være så enkelt at Apple ikke ønsker å knytte opp avtaler mot en enkelt leverandør?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Viktig at alle her husker at i løpet av 1 år har dollaren økt med nesten 40%. Til nå i Norge har alle bedriftene tatt kostnaden på egen kappe, men hvis den fortsetter å øke, så er nok butikkene nødt til å justere prisene sine. Dette gjelder for øvrig alle butikkene som kjøper varer fra utlandet og som benytter USD.

 

Apple har egentlig ikke gjort noe annet enn hva som er forventet. Dyrt ja, men med våre lønninger her til lands? NEI!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke noe nytt.

 

Apple =

 

1. best design

2. dyrest

 

3. gir blanke faen i allt annet en profit. Ett råtent firma, selvfoelgelig så ville vaer man ha vaert tvunget å ha en iphone i landet til Hitler eller Stalin hvis dem levde idag.

 

Batterier som ikke kan skiftes, egne ladere selv om alle har avtalt å bruke usb lader for å spare verden på millarder av ladere. 16gb lagringsplass på en mobil 2015 sier vel allt. Bruk icloud sånn vi har tilgang til alle dataene dine. Bruk fingeravtrykk leser sånn vi til 100% vet at det er deg vi logger dataen til.

 

Og så blir iPhones merkbart treigare med oppdatering ca 3 år etter lansering. Det er sjølvsagt ikkje mogleg å angre oppdateringane.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYdNbk55zt

Liker at folk prøver forsvare disse prisene.. Helt vilt.

 

Noe som sjokkerte meg er at Google klarer holde prisen på en av sine kommende topptelefoner Nexus 5X til 4690,-. For 32GB!

 

For en iPhone 6S 64GB (siden de starter på 16GB) så må man ut med 8489,- i følge prisjakt.no, det er jommen meg noen dyre gigabytes.

Lenke til kommentar

En ting som er viktig å påpeke, er at Fusion Drive nå har 24GB flash-minne istedenfor 128GB om jeg ikke tar feil. Står godt gjemt når man konfigurerer før kjøp. Så om man ønsker å ha mer enn 24GB pluss ekstra lagringsplass, må man ut med 3 300 kr. Man kan riktignok få 256GB til 2 200, men det er ganske stivt med tanke på den allerede høye prisen.

 

Jeg er enig i at det er en kjip utvikling, men prisforskjellen fra vanlig HDD til SHDD er nå mindre enn den var tidligere. Apple sitter garantert med samme eller høyere avanse, men tidligere betalte man det samme for 1TB Fusion Drive og 256SSD. 24GB er det kun på 1TB, 2 og 3TB Fusion Drive har fortsatt 128GB.

 

Prisutviklingen er et resultat av kronekursen, standard 21.5" Mac har nå en lavere pris i USD enn forrige generasjon. Det er dessverre bare å bli vant til utviklingen om denne kronekursen holder seg. :(

Lenke til kommentar

Skjerm, tastatur og mus er de tre desidert viktigste tingene på en datamaskin. Så om de er skikkelig gode synes jeg ikke det er verre enn å betale for mer ram eller større skjermkort - ville mye heller kjørt billig drit på andre deler av maskina om jeg måtte ofra noe. 

 

Greit nok, men om man mener det, så framstår det som et dårlig valg å kjøpe en maskin som er innebygd i skjermen.

 

Tastaturet til Apple har tidligere heller ikke vært "skikkelig godt", men vi får se hvordan dette er.

 

AtW

Lenke til kommentar

Siden årsskiftet har det vært en generell prisøkning på ca 30% på denne typen utstyr. Eller, det var tallet sist jeg sjekket.

 

Så har det kommet litt i rykk og napp, fikk forklart at det hadde en sammenheng med at de store firmaene kjøpte opp dollars, og at de holdt prisene frem til de måtte ut å kjøpe dollars på nytt. For MS del kom stigningen på lisenser nå på sommeren for eksempel.

 

Ikke 30% siden apple sist satte opp prisene vel?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Skjerm, tastatur og mus er de tre desidert viktigste tingene på en datamaskin. Så om de er skikkelig gode synes jeg ikke det er verre enn å betale for mer ram eller større skjermkort - ville mye heller kjørt billig drit på andre deler av maskina om jeg måtte ofra noe. 

 

Greit nok, men om man mener det, så framstår det som et dårlig valg å kjøpe en maskin som er innebygd i skjermen.

 

Tastaturet til Apple har tidligere heller ikke vært "skikkelig godt", men vi får se hvordan dette er.

 

 

Som en laptop? ;) 

 

Uansett; jeg har veldig sansen for Apples keyboards. Skriver på en Macbook nå, som har de beste tastaturet jeg har vært borti. Så jeg foretrekker tydeligvis veldig kort tastegang. Liker man dype klikkete taster er det skivebom å kjøpe Apple. 

 

Når det gjelder prisene tror jeg ikke de har endret seg i dollar på en stund - men orker ikke grave opp data og kontrollregne nå. 

Lenke til kommentar

mon det .

det kommer nok i tillegg

 

 

Du vet at dette kan regnes på, ikke sant? Sånn at du slipper å sitte og lure på om det er en konspirasjon? 

 

Apple kunne selvsagt tatt kosten selv ved å la nordmenn få rabatt, men det gjør de åpenbart ikke. I USA koster iMac i dag det samme som iMac kostet i forrige uke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Apple har vel alltid brukt NVIDIA og AMD omhverandre? Er vel normalt to år med NVIDIA, deretter to år med AMD, deretter to år med NVIDIA?

Virkelig? Hvordan har dette NOE som helst å si? "Hos Apple får du ikke det beste, du får det som sto i produktkalenderen at du sko få. I år ble det visst AMD!!! Hipp Hurra!"

 

Jeg tipper NVIDIA tar litt ekstra for kortene sine, siden de har defacto monopol. Dermed blir det langt rimeligere å ta noen gamle kort på billigsalg fra AMD å stappe inn i iMacsene. Selv om de er langt dårligere klager ikke folk engang! "Å fikk min rMBP dårligere batteri med bruk av dGPU? Sikkert bare fordi den er kraftigere eller noe."

 

Siste gen NVIDIA de brukte var vel 600? altså ingen 700, 800 eller 900 kort. Og nvidia sine 900 gen Maxwell kort er perfekte for mobile-GPUer, og knuser rebranda desktop modeller(2012) fra AMD. Spar unnskyldningene. Dette er svak, skuffende, og elendig. Ikke noe du forventer av det dyreste på markedet!

 

Skjerm, tastatur og mus er de tre desidert viktigste tingene på en datamaskin. Så om de er skikkelig gode synes jeg ikke det er verre enn å betale for mer ram eller større skjermkort - ville mye heller kjørt billig drit på andre deler av maskina om jeg måtte ofra noe. 

Merkelig at det er bare folk som kjøper Apple som anser bærbar-tastaturer som gode tastaturer. Alle andre produsenter som lager de beste tastaturene, lager de veldig annerledes. De er ikke de beste tastaturene, og kan ikke konkurrere med tastatur til den prisen. De er bare veldig små og tynne, ingenting annet.

 

Skjerm, tastatur og mus er jo ikke en del av datamaskinen. De er tilbehør (dog tilbehør du "må" ha").

Jeg er enig i at skjermen er viktig, iom at den har mye lengre levetid enn selve datamaskinen, men hva skal du med en 5K-skjerm hvis du ikke har et skjermkort som er sterkt nok til å drive den?

 

Men selvfølgelig, kjøper du en AIO-PC ("All-In-One" for de som ikke har peiling. PS - iMac er en type AIO) så har du ingen klagerett, mener jeg. De blir aldri laget på en slik måte at du kan oppgradere noen andre komponenter enn RAM og disk.

Jeg vil mye heller ha et 5k (eller 8K..) cinema display fra apple som jeg kan bruke lenge, enn en pc (iMac) jeg kan hive på dynga om noen år.

 

Apple kan umulig selge skjermen separat som Thunderbolt display. Det er ingen standard som støtter overføring av signalet.

 

 

Apple leverer forøvrig helt vanlig USB-ladere som alle andre, og det har de gjort i alle år med iPhone så her virker det som du ikke er oppdatert i det hele tatt? Eneste som er forskjellig fra selve kabelen, laderen kan du fint bruke mot hvilket som helst produkt og du kan samtidig bruke hvilken som helst annen USB-lader på en iPhone med en USB til Lightning kabel.

 

Så lenge du har en lightning kabel ja. Eller en USB til micro USB. Ikke akkurat det jeg ville kalt å være med på en universal ladestandard. "Denne er universal, så lenge du har med deg litt ekstrakabler!". Heldigvis har vi jo USB type-C kontakt i det meste fremover.

 

Jeg er ikke sikker, men jeg tror forklaringen til at Apple bruker AMD brikker i maskinene er at AMD selger disse for nesten ingenting. Altså det er MYE billigere for Apple å bruke AMD i sine iMacs istedenfor nvidias mye bedre GPUer.

 

Trist, men kapitalismen vinner selvsagt.

Alle andre produsenter benytter NVIDIA, fordi de må gjøre det for å konkurrere. Et gaming bærbar med AMD GPU? Funker ikke. Dette er fordi Apple kan selge dårligere GPUer, uten at noen bryr seg, fordi det er Apple.

 

Vet ikke om det er tilfelle lenger, men når 5K modellen kom så støttet ikke nVidia oppløsningen så de måtte nesten bruke AMD.

ehm, nei. AMD sine kort er eldgamle, og kom originalt med langt lavere oppløsning som støttet. Så har de bare rebrandet dem, og plutselig har de støtte for 5K? NVIDIA kunne gjort dette superlett også. Det står jo selvfølgelig ikke at de har støtte for 5K, fordi det er poengløst å skrive at de støtter noe de ikke kan brukes til!.

Lenke til kommentar

 

Siden årsskiftet har det vært en generell prisøkning på ca 30% på denne typen utstyr. Eller, det var tallet sist jeg sjekket.

 

Så har det kommet litt i rykk og napp, fikk forklart at det hadde en sammenheng med at de store firmaene kjøpte opp dollars, og at de holdt prisene frem til de måtte ut å kjøpe dollars på nytt. For MS del kom stigningen på lisenser nå på sommeren for eksempel.

 

Ikke 30% siden apple sist satte opp prisene vel?

 

AtW

 

Nei, det er den generelle prisstigningen i elektronikkmarkedet, ca siden årsskiftet, ikke spesielt i forhold til apple. Så har det variert litt fra aktør til aktør med tanke på lagerbeholdninger, hvor i verden utstyr kjøpes og i hvilken valuta, og som jeg skrev, til og med kursen de store konsernene kjøper valuta i.

 

Hvordan prisene på Appleprodukter har utviklet seg i denne perioden skal jeg ikke uttale meg om.

Lenke til kommentar

Virkelig? Hvordan har dette NOE som helst å si? "Hos Apple får du ikke det beste, du får det som sto i produktkalenderen at du sko få. I år ble det visst AMD!!! Hipp Hurra!"

 

Jeg tipper NVIDIA tar litt ekstra for kortene sine, siden de har defacto monopol. Dermed blir det langt rimeligere å ta noen gamle kort på billigsalg fra AMD å stappe inn i iMacsene. Selv om de er langt dårligere klager ikke folk engang! "Å fikk min rMBP dårligere batteri med bruk av dGPU? Sikkert bare fordi den er kraftigere eller noe."

 

Siste gen NVIDIA de brukte var vel 600? altså ingen 700, 800 eller 900 kort. Og nvidia sine 900 gen Maxwell kort er perfekte for mobile-GPUer, og knuser rebranda desktop modeller(2012) fra AMD. Spar unnskyldningene. Dette er svak, skuffende, og elendig. Ikke noe du forventer av det dyreste på markedet!

 

 

 

Nå var aldri poenget mitt å forsvare Apple her, eller påstå at AMD på noen som helst måte vare å foretrekke eller er bedre enn NVIDIA. Tro meg, jeg er vel på mange måter en NVIDIA "fanboy" i den forstand at hver gang jeg skal oppgradere eller bygge ny stasjonær så vurderer jeg egentlig aldri AMD basert på elendig erfaring med deres AMD Catalyst drivere fra noen år tilbake da jeg gjorde den tabben at jeg valgte Radeon HD 5970 eller hva det het som liksom skulle gi "mer for pengene" enn tilsvarende NVIDIA kort som kostet noe mer.

 

 

Når det er sagt så har NVIDIA sine drivere de siste 2-3 mnd til Windows også vært katastrofalt dårlige for mitt 2x GTX 980 SLI-oppsett... Men fremdeles ikke like ille som det var når jeg kjørte AMD Radeon HD 5970.

 

 

Poenget mitt var bare det at jeg tror neppe Apple driver å håndplukker og velger AMD fremfor NVIDIA basert på dagens markedspriser. Jeg tror de gjør det på grunn av langt større og mer omfattende avtaler og planer enn som så. Så følger at utsagnene og teoriene om at Apple kun gjør dette for å være billige og direkte griske virker noe bunnløse, men hvem vet.

 

 

 

 

 

Merkelig at det er bare folk som kjøper Apple som anser bærbar-tastaturer som gode tastaturer. Alle andre produsenter som lager de beste tastaturene, lager de veldig annerledes. De er ikke de beste tastaturene, og kan ikke konkurrere med tastatur til den prisen. De er bare veldig små og tynne, ingenting annet.

 

 

Syntes det å dra en "alle andre" her blir å dumme ned diskusjonen noe voldsomt. Dette med key-travel og tastaturet er en høyst subjektiv vurdering, og her varierer preferanser noe voldsomt.

 

Selv bruker jeg et dyrt tastatur som et å regne som av veldig høy kvalitet med Cherry MX Red på den stasjonære hjemme og liker det, men samtidig så syntes jeg tastaturet på nye MacBook 12-tommer også er fantastisk å skrive på selv om det blir to helt forskjellige løsninger og opplevelser.

 

 

 

 

 

Så lenge du har en lightning kabel ja. Eller en USB til micro USB. Ikke akkurat det jeg ville kalt å være med på en universal ladestandard. "Denne er universal, så lenge du har med deg litt ekstrakabler!". Heldigvis har vi jo USB type-C kontakt i det meste fremover.

 

 

Poenget var at selve strømadapteret er like universalt som hos alle andre i den forstand at det er noe du plugger rett i støpselet i veggen, også har du en tradisjonell USB Type-A utgang for strømkabel.

 

 

 

 

 

Alle andre produsenter benytter NVIDIA, fordi de må gjøre det for å konkurrere. Et gaming bærbar med AMD GPU? Funker ikke. Dette er fordi Apple kan selge dårligere GPUer, uten at noen bryr seg, fordi det er Apple.

 

 

Nå selger ikke Apple en eneste maskin som er myntet på gaming, så dette blir jo en merkelig sammenligning? Andre produsenter kan da fint bygge og selge maskiner med AMD skjermkort og fremdeles være konkurransedyktige? Mener du at AMD vil være ubrukelig i alle produktkategorier og sammenhenger i markedet?

 

Grunnen til at Apple kan "slippe unna" her er jo fordi de primært selger maskiner med integrerte skjermkort, og ingen av maskinene de selger er myntet på gaming så skjermkortet har ikke noe hovedfokus i de fleste produktkategorier og segmentet Apple selger til.

Lenke til kommentar

Når det er sagt så har NVIDIA sine drivere de siste 2-3 mnd til Windows også vært katastrofalt dårlige for mitt 2x GTX 980 SLI-oppsett... Men fremdeles ikke like ille som det var når jeg kjørte AMD Radeon HD 5970.

 

 

Poenget mitt var bare det at jeg tror neppe Apple driver å håndplukker og velger AMD fremfor NVIDIA basert på dagens markedspriser. Jeg tror de gjør det på grunn av langt større og mer omfattende avtaler og planer enn som så. Så følger at utsagnene og teoriene om at Apple kun gjør dette for å være billige og direkte griske virker noe bunnløse, men hvem vet.

 

 

 

Syntes det å dra en "alle andre" her blir å dumme ned diskusjonen noe voldsomt. Dette med key-travel og tastaturet er en høyst subjektiv vurdering, og her varierer preferanser noe voldsomt.

 

Selv bruker jeg et dyrt tastatur som et å regne som av veldig høy kvalitet med Cherry MX Red på den stasjonære hjemme og liker det, men samtidig så syntes jeg tastaturet på nye MacBook 12-tommer også er fantastisk å skrive på selv om det blir to helt forskjellige løsninger og opplevelser.

 

 

 

 

Nå selger ikke Apple en eneste maskin som er myntet på gaming, så dette blir jo en merkelig sammenligning? Andre produsenter kan da fint bygge og selge maskiner med AMD skjermkort og fremdeles være konkurransedyktige? Mener du at AMD vil være ubrukelig i alle produktkategorier og sammenhenger i markedet?

 

Grunnen til at Apple kan "slippe unna" her er jo fordi de primært selger maskiner med integrerte skjermkort, og ingen av maskinene de selger er myntet på gaming så skjermkortet har ikke noe hovedfokus i de fleste produktkategorier og segmentet Apple selger til.

 

 

ahahah, du forsvarer ikke Apple nei. Likevel er valget med å gå for disse kortene en del av en stor omfattende plan som vi vet ingenting om? Som å bevare AMD sine markedsandeler i et marked med defacto monopol for Nvidia? Er Apple en veldidighetsorganisasjon?

Som jeg sa sist gang, spar meg for unnskyldningene. Kortene til AMD er gamle, de er bare rebrandet mange ganger. De bruker mer strøm, de er svakere, de blir varmere. De kan ikke konkurrere med NVIDIA sin Maxwell arkitektur på noen som helst måte, og ALLE NVIDIA sine kort i sin nye serie er NYE, ingen rebrands. Det eneste som AMD kan selge på er produsenter som er opptatt av å spare mest mulig, og ikke bryr seg om kvaliteten på produktet blir lavere.  Men så klart. Apple er vel den eneste som er i stand til å komme med så store omfattende og avanserte planer at de ser at AMD er det rette valget. Resten ser vel bare på simple tester av produktene og velger det beste, selv om det koster litt ekstra. Fordi ulempen med AMD kortene kontra NVIDIA er så store at de ikke får solgt maskinene med AMD, i konkurranse mot litt dyrere som har NVIDIA.

 

Finnes tastaturer som fokuserer på kort key-travel, som trenger å trykke ned en knapp utrolig raskt. Likevel brukes ikke de ultratynne tastaturene. siden du mener jeg generaliserer, hvem andre selger laptop-tastaturer som high-end tastatur akkurat som Apple? Fordi alle andre jeg har sett i den prisklassen selger mekaniske tastaturer. Da er det vel et stort uutnyttet marked for dyre laptoptastaturer til desktop da, siden folk liker det så godt? Ellers så kommer vel du under kategorien at du bruker Apple, så du er jo ikke et unntak til det jeg skrev heller...

 

Det er snakk om hvilken type GPUer de bruker. Apple bruker AMD sine kraftigste, som er et godt hakk bak NVIDIA sine. Folk som bestiller GPU til sitt 5K display vil sikkert ikke ha det beste.... De synes nok det er greit med noe som er ok, spesielt siden den har oppgraderingsmuligheter.

Du mikser nok desktop med mid/high end mobile GPU. Du kan IKKE bygge med AMD og være konkurransedyktig. ABSOLUTT ikke, og ingen andre gjør det! Folk ser faktisk på GPUen når de kjøper en laptop med windows, selv om det ikke er en gaming masking. rMBP har og disse AMD kortene. Når folk ser det, så kjøper de ikke! Så dermed har NVIDIA et defacto monopol. Sjekk selv på prisguide. rMBP kommer med et R9 370X, så finnes det en modell fra lenovo med R9 375. Ingenting over. Og generelt utrolig få AMD kort som kommer opp. NVIDIA derimot har 40 modeller med GTX 960.

 

Ellers enda en unnskyldning! Grafikk er ikke hovedfokus, de fleste kommer med integrert skjermkort. Derfor er det greit å finne gamle varer på billigsalg til de som er så teite å vil ha dGPU?

 

Du kan egentlig gi opp med å forklare og unnskylde Apple her, med mindre du har en forklaring som gir mening. Dette er bare rett og slett dårlig. Det er bare Apple som senker kvalitet til fordel for egen inntjeneste, i et marked der alle andre aktører som bruker GPUer anser NVIDIA for å være det eneste valget i sine high end PCer.

Lenke til kommentar

Liker at folk prøver forsvare disse prisene.. Helt vilt.

 

Noe som sjokkerte meg er at Google klarer holde prisen på en av sine kommende topptelefoner Nexus 5X til 4690,-. For 32GB!

 

For en iPhone 6S 64GB (siden de starter på 16GB) så må man ut med 8489,- i følge prisjakt.no, det er jommen meg noen dyre gigabytes.

 

Du veit at Apple må vere dyre for at dei skal virke eksklusive. Men sidan eg ikkje skal kjøpe fleire epleprodukter så skal ikkje eg klage på prisen:)
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...