Gå til innhold

Nå har Apples minste iMac fått 4K-oppløsning


Anbefalte innlegg

De nye iMac'ene kan konfigureres med den lynraske lagringen kjent fra MacBook Pro, som leverer rundt 1800 MB/s lesehastigheter og 1200 MB/s skrivehastighet.

 

Med Fusion Drive, vet noen om det er den samme PCI-e løsningen som benyttes til flashdelen? Eller er en "ny" 3TB Fusion Drive like rask som forrige generasjon?

 

Veldig usikker på om jeg bør gå for 1 TB flash eller 2 TB Fusion. Førstnevnte koster selvfølgelig vesentlig mer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Så selskapet med desidert høyest profitt per solgte enhet går enda grådigere inn. Men ifølge kultmedlemmene er det "fortsatt verdt det". jaja glad jeg ikke er hjernevaska.

 

Gadd å regne ut nå. Prisene står på stedet hvil sammenliknet med for et år siden når man regner om til dollar. 

 

 

Ja de har fortsatt beste inntjeneste. Så de er fortsatt overpriset skvip for MIN del. 

Lenke til kommentar

TKongen, du og jeg bedriver ren synsing her begge to. Om du skal ta deg så pinlig nær av min synsing, så kan du godt slutte og synse selv. Eller sitter du med noen kilder eller dokumentasjon på dine teorier om at Apple kun velger AMD fordi de får det på billigsalg og ingenting annet?

 

Har jo heller ikke sagt noe imot at AMD kortene er gamle, eller dårlige? Så det at du driver å argumenter på en ytterst aggressiv måte som skulle tilsi at jeg sitter her å tilber disse AMD-kortene kan du bare legge fra deg med engang. Fatter ikke hvordan du har fått for deg at jeg ikke mener Maxwell er å foretrekke?

 

 

Og alt våset ditt om disse tastaturene, hva skal det egentlig forestille? Jeg sa at jeg selv bruker et mekanisk tastatur på den stasjonære hjemme, og at jeg selv liker MacBook 12-tommer sitt tastatur? Har vel ikke påstått dette er noe flertallet foretrekker eller liker, har kun påstått at hva man foretrekker av tastatur er høyst subjektiv og ebber ned til personlige preferanser. Og mye av til at folk som deg og meg ofte liker mekaniske tastaturet skyldes mye at vi vokste opp med dette, tar du min samboer så kan ikke hun fordra mekaniske tastaturet på grunn av stor key-travel da hun i alle år har brukt flate/tynne taster på bærbar så det er dette hun har blitt vandt med.

 

 

 

Min tropp-3 av tastaturer jeg har mye erfaring med blir vel;

 

- Ducky Year of the Dragon (Cherry MX Red)

- Lenovo ThinkPad T-serie

- MacBook 12-tommer

 

 

 

 

Og ja, jeg vil påstå at skjermkort og grafikkytelse ikke står i høysete for de som anskaffer seg en MacBook, MacBook Air og iMac og derfor vil dette med hvorvidt de leveres med AMD eller NVIDIA skjermkort ikke spille så fryktelig stor rolle for kjøperne i dette produktsegmentet. Kan hvertfall ikke sidestilles med de som kjøper diverse gamingbærbare, de vektlegger naturligvis skjermkort i langt større grad.

Lenke til kommentar

Jeg tør vedde prisen ikke går ned om krona skulle bli sterk igjen.

 

Innen den tid er det med stor sannsynlighet kommet nye modeller så det kan komme til å bli vanskelig å sammenligne.

 

Men jeg tør også vedde på at om krona plutselig skulle styrke seg tilsvarende siste års svekkelse vil prisene igjen etterhvert bli nedjustert. Men ingenting av dette skjer over natten. Kanskje må vi mange år frem i tid hvis det i det hele tatt vil skje.

 

Apple er ikke tjent med dagens priser.

Lenke til kommentar

Jeg har syntes priser på diverse tech den siste tiden har vært for høy (kremt, 6S), men det virker som at den svake kronen gjør at vi må venne oss til så høye priser siden all støyten blir tatt av forbrukere.

 

Tro det eller ei, men dette medfører også en ganske solid nedgang i profitten hos retailers også.

Lenke til kommentar

De nye iMac'ene kan konfigureres med den lynraske lagringen kjent fra MacBook Pro, som leverer rundt 1800 MB/s lesehastigheter og 1200 MB/s skrivehastighet.

 

Med Fusion Drive, vet noen om det er den samme PCI-e løsningen som benyttes til flashdelen? Eller er en "ny" 3TB Fusion Drive like rask som forrige generasjon?

 

Veldig usikker på om jeg bør gå for 1 TB flash eller 2 TB Fusion. Førstnevnte koster selvfølgelig vesentlig mer.

Fusion drive er vel over SATA om jeg ikke tar feil? Så da oppnår du nok ikke de hastighetene! HDD må jo nødvendigvis gå gjennom SATA, og siden de er lagt sammen, så må vel nødvendigvis flash-delen også gjøre det. Så tipper den er like rask som den forrige.

Jeg hørte noen her sa at flash delen i den nye fusion drive er langt mindre.

 

Det er eller langt mer en sekvensiell read/write av store filer som avgjør hvor god en SSD er. Jeg kan blant annet nevne random 4K read/write som veldig viktig. Det er jo likevel utvilsomt en av de beste SSDene du kan få selvfølgelig. 

 

Så du får vel vurdere selv, hva du trenger/er villig til å betale. Eventuelt kan du jo bruke skylagring/ekstern HDD.

 

TKongen, du og jeg bedriver ren synsing her begge to. Om du skal ta deg så pinlig nær av min synsing, så kan du godt slutte og synse selv. Eller sitter du med noen kilder eller dokumentasjon på dine teorier om at Apple kun velger AMD fordi de får det på billigsalg og ingenting annet?

 

 

Og alt våset ditt om disse tastaturene, hva skal det egentlig forestille? Jeg sa at jeg selv bruker et mekanisk tastatur på den stasjonære hjemme, og at jeg selv liker MacBook 12-tommer sitt tastatur? Har vel ikke påstått dette er noe flertallet foretrekker eller liker, har kun påstått at hva man foretrekker av tastatur er høyst subjektiv og ebber ned til personlige preferanser. Og mye av til at folk som deg og meg ofte liker mekaniske tastaturet skyldes mye at vi vokste opp med dette, tar du min samboer så kan ikke hun fordra mekaniske tastaturet på grunn av stor key-travel da hun i alle år har brukt flate/tynne taster på bærbar så det er dette hun har blitt vandt med.

 

 

Og ja, jeg vil påstå at skjermkort og grafikkytelse ikke står i høysete for de som anskaffer seg en MacBook, MacBook Air og iMac og derfor vil dette med hvorvidt de leveres med AMD eller NVIDIA skjermkort ikke spille så fryktelig stor rolle for kjøperne i dette produktsegmentet. Kan hvertfall ikke sidestilles med de som kjøper diverse gamingbærbare, de vektlegger naturligvis skjermkort i langt større grad.

Jeg skriver ingenting om hva du synes om de enkelte GPUene. Jeg er ikke i tvil om at du er klar over at Maxwell kortene er bedre.

Apple må ha en utrolig god grunn, som ingen andre har for å levere en dårligere vare enn alle andre. Det blir bare unnskyldninger når alle andre får det til, men ikke Apple. Det viktigste er jo ikke om Apple vil ha større marginer eller noe annet, men at du faktisk får annenrangs maskinvare ved kjøp av noe som egentlig skulle være det beste. Og hvorfor sier jeg de kjøper på billigsalg? Fordi det finnes mye som tilsier dette, og ingenting som tilsier noe annet. Supply, markedsandeler er åpenbart ikke faktorer, noe som gjør at Apple gjerne velger forskjellige deler andre ganger. Spesielt ikke når forskjellen er såpass enorm.

 

Jeg bare påpeker at det er bare Apple som selger denne typen tastatur. Hvorfor selger da ingen andre det, hvis det er såpass mange som foretrekker det? Jeg og synes slike tastatur kan være veldig gode, men det finnes jo grunner til at alle andre lager dem annerledes når de kan lage dem store. Ellers trenger det ikke være MX Cherry. Er vel Logitech ellernoe som har laget mekaniske med lav key-travel. Lav key-travel er veldig bra i mange spill, likevel lager ingen laptop-tastatur til det. Så da stiller jeg spørsmål med hvordan de kan fremstilles som generelt gode, og verdt prisen pga av det er et så godt tastatur. Jeg kan se for meg at det er verdt det når du tar med design sammen men en iMac, og formfaktoren. Som tastatur alene derimot, at de kan regnes som så universalt gode at de er verdt prisen?

 

Det er vel nettopp fordi så få kjøper GPU at de slipper unna med det, men det endrer ingenting. Det er fortsatt dårlig, og fortsatt utrolig at noen som skal gi høy kvalitet i alle ledd, leverer noe slikt. Selv om mange ikke kjøper det, det er jo irrelevant.

Lenke til kommentar

Viktig at alle her husker at i løpet av 1 år har dollaren økt med nesten 40%. Til nå i Norge har alle bedriftene tatt kostnaden på egen kappe, men hvis den fortsetter å øke, så er nok butikkene nødt til å justere prisene sine. Dette gjelder for øvrig alle butikkene som kjøper varer fra utlandet og som benytter USD.

 

Apple har egentlig ikke gjort noe annet enn hva som er forventet. Dyrt ja, men med våre lønninger her til lands? NEI!

 

Feil. På siste 12 månedene har dollaren økt med ca 25% mot norskekrona. Men på siste 24 måneder, derimot, har dollaren økt ca 36% mot norskekrona.

Lenke til kommentar

 

Apple er ikke tjent med dagens priser.

joda det er alltid mange som blir lurt til å tru at dyrt er bra, og jo dyrare det blir jo meir får folk lyst på det.

 

 

Det kan nok være, men jeg tror likevel neppe at denne prisøkningen fører til noe økt salg for Apple i Norge.

Endret av Valotunk
Lenke til kommentar

Det er ingen som tvinger noen til å kjøpe Apple produkter. Apple gjør det som alle sunne aksjeselskaper bør gjøre, maksimere salg og fortjeneste.

jo, på en måte.

Da er det snakk om kjøpepress fra vennegjengen.

Det er tatt opp tidligere , enten her eller ei en annen Apple tråd 

 

forøvrig , mener du at det er sunt for en bedrift maksimere profitten nesten til strikken ryker , eller ?

Lenke til kommentar

Og ja, jeg vil påstå at skjermkort og grafikkytelse ikke står i høysete for de som anskaffer seg en MacBook, MacBook Air og iMac og derfor vil dette med hvorvidt de leveres med AMD eller NVIDIA skjermkort ikke spille så fryktelig stor rolle for kjøperne i dette produktsegmentet. Kan hvertfall ikke sidestilles med de som kjøper diverse gamingbærbare, de vektlegger naturligvis skjermkort i langt større grad.

Du skriver veldig mye rart, men det der er merkelig å si. Ihvertfall når mange kjøper Apple i "Pro" segmentet, der Nvidia har en klar fordel over AMD, og der inngår iMac.

 

Kan heller ikke ta deg seriøst når du sier du har et mekanisk tastatur, men foretrekker Macbook keyboardet. Da syntes jeg du prøver alt for hardt å forsvare Apple, men det er jeg vant å se fra deg på det forumet her.

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Nå rangerte jeg det mekaniske tastaturet over tastaturet på MacBook 12-tommer, men det fikk du kanskje ikke med deg? Og prøver du å si at det faktisk er umulig å inneha et godt mekanisk tastatur og samtidig foretrekke noe annet? Det er da noe pompøs og merkelig påstand. Rangerte jo forøvrig også Lenovo ThinkPad tastaturet over MacBook 12-tommer tastaturet, men man blir vel stemplet som fanboy her om man ikke syntes at alt fra Apple suger balle.

Lenke til kommentar

 

Fusion drive er vel over SATA om jeg ikke tar feil? Så da oppnår du nok ikke de hastighetene! HDD må jo nødvendigvis gå gjennom SATA, og siden de er lagt sammen, så må vel nødvendigvis flash-delen også gjøre det. Så tipper den er like rask som den forrige.

Jeg hørte noen her sa at flash delen i den nye fusion drive er langt mindre.

 

Det er eller langt mer en sekvensiell read/write av store filer som avgjør hvor god en SSD er. Jeg kan blant annet nevne random 4K read/write som veldig viktig. Det er jo likevel utvilsomt en av de beste SSDene du kan få selvfølgelig. 

 

Så du får vel vurdere selv, hva du trenger/er villig til å betale. Eventuelt kan du jo bruke skylagring/ekstern HDD.

 

 

Fusion Drive består av en SATA snurredisk og en PCIe SSD, som jobber sammen på en optimalisert måte styrt av OS X, der systemet etter hvert lærer hvilke applikasjoner og filer du bruker ofte/mye og legger disse på SSD-en for raskere tilgang. Flash-delen av 1TB Fusion Drive i de nye iMac-modellene er redusert til 24 GB, mens for 2 og 3 TB Fusion Drive er flash-delen fortsatt på 128 GB. Apple anbefaler derfor 2 eller 3 TB Fusion drive for optimal ytelse for iMac med 32 GB RAM. 

Lenke til kommentar

Vil det si at de putter en SATA HDD inn i en SATA port, og så setter en SSD inn i et PCI-E spor, og så blir disse til en disk ved hjelp av SW? Virker merkelig å ha en  24 GB SDD i et PCI-E spor. Ville og tro de fleste da heller ville hatt en større SSD i sin fusion drive enn en liten men lynrask. Den store forskjellen er jo tross alt mellom HDD og SSD. Med 128 GB kan jo Apple og legge OSX inn på SSDen, som er en stor forskjell.

Lenke til kommentar

Det styres av software, man kan faktisk sette opp sin egen Fusion Drive med hjelp av diskutil i terminal i OS X, men det blir jo en noe uoffisiell løsning. Kan jo forsåvidt gjøre det samme i Windows Server 2012 og 2012 R2 ved hjelp av PowerShell kommandolinjer også.

 

Har ingenting å si om flashlagringen kjører over SATA, PCI-Express osv.. Det er jo i bunn og grunn snakk om smart-caching, ta de mest aksesserte filene osv over på flashlagringen, alt annet på HDD. Men er jo riktig at det er en vesentlig forskjell på 24GB og 128GB, men man får vel fremdeles avlastet det meste av systemrelaterte filer over på flashlagringen selv med 24GB og det er vel det viktigste for den opplevde ytelsen.

Lenke til kommentar

Vel, det har jo noe å si om det er PCI-E eller Sata. Sata har en fartsbegrensning. Er det slik at flash lagringen i Fusion drive er like rask som den andre de bruker? 1800 mb/s read for en 24 GB SSD? Selges det engang? Andre produsenter som lager slike for OEM markedet legger jo flash og HDD i samme pakning. Så det er jo en forskjell om Apple har kjøpt noe slikt, eller om de kjøper 1 stk HDD og 1 stk SSD og setter den i et PCI-E spor. Og i så fall hvor rask denne da er.

 

Er greit du kan sette det opp selv, hvis du vil ha en hackintosh f.eks. Da kan du jo kjøpe SSD størrelse etter eget ønske, og samme med HDD og sette den opp som Fusion Drive. 4 TB disk, med 1 TB flash lagring :) Eller kjøpe en av de nye enorme Samsung SSDene..

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...